Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:07

6 balen houtkrul in de week :oo
Dat moet wel een hele erge viezerik zijn. ;(
Krijg je met 4/5 zakken korrels wel een zelfde dikke laag bedding ?

rover_
Berichten: 1367
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:36

Haha DD het was even begrijpend lezen maar ze had voor 3 paarden 6 balen houtkrullen ;-)

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:48

Dat had ik er idd niet uitgehaald :)

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:44

Sorry was nog vroeg hahaha. Half blind typen is niet handig dan. Maar idd 6 balen houtkrul in de week op 3 paarden. Je krijgt van strokorrels een veel dikker bed! De plas gaat vast liggen op de grond en de bovenlaag blijft droog. Zaagsel ging alles door elkaar heen zitten en werd bij mij veel sneller vies en nat.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:33

Hier toevallig iemand in de buurt (zuid holland) waar ik 2 a 3 zakken equibedding van mag overkopen? Ik heb t proefpakket geprobeerd en wilde terug overgaan op vlas omdat ik het snel vies vond worden. Ze staan nu snachts weer "binnen" en in hun eigen stalletje. En ik heb my idee dat ze een stuk schoner is nu. Maar ik hen nog maar 1 zak liggen, dus zou het eigenlijk graag iets langer aankijken.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:27

Ik zit in Harmelen (Utrecht) en je mag wel wat zakken overnemen als je in de buurt zit.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:20

Helaas, is ook een eind weg nog! Ronald zou voor mij navragen bij een klant in de buurt, dus misschien ben ik voorzien! Ik zit omgeving Delft.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:26

Heeft iemand advies voor mij. Ik weet het niet meer -O-
Ik heb een ruin 1.65 op equibedding staan. Heeft een stal van 3.5 x 3.5. Staat van 6.30u tot het donker wordt buiten.
Ik heb de stal opgestart met 6 zakken equibedding (begin okt ). Maar mijn pallet is nu op |(
Ik heb van alles geprobeerd, 1x per week natte plek eruit, 2 x keer per week natte plek eruit. Nieuwe korrels op de plas plek, nat maken, niet nat maken. Nieuwe korrels voor in de stal wat nat maken, vuile korrels dan achter in de stal. Ik blijf een verbruik hebben van 4 zakken per week |( |( .
Wie heeft voor mij de oplossing.
Ondanks onbeperkt ruw voer, eet hij ook van de korrels.

Zit te denken om over te gaan naar de strokorrels van souman agro fourage, deze heb ik in het verleden gehad, toen deed ik veel langer met 1 pallet, maar toen had ik deze ruin nog niet.
Iemand die bij het zelfde paard, de kleine strokorrels heeft gebruikt en de equibedding. Zijn de kleine strokkorrels zuiniger in gebruik?

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:21

Hier staat hij ook op stro-pellets, maar ook niet niet overtuigd. Vind het erg soppig, maar dan ook dagelijks. Was met vlas een stuk minder. Zijn er hier ook mensen die vlas en stropellets mengen?
@Maringe; helaas voor jou geen tips, ik ben ook net begonnen. Voor het eten heb ik wel gelezen dat mensen er azijn overheen spuiten ipv water. Misschien te proberen?

Nimmy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:54

Hier ook equibedding in gebruik. De dichte stal blijft echt aanzienlijk droger dan de schuilstal.

De schuilstal schep ik nu 1 x per maand helemaal leeg, dan nieuwe erop, maak ik niet nat komt genoeg vocht uit de lucht maar wel elke paar dagen even omscheppen omdat er anders toch een schone tussenlaag ontstaat.

De 'normale' stal dagelijks mest scheppen en 1 keer per week de natte plek. Dan oude korrels naar natte plek en nieuwe voorin de stal. Meestal kost dat 1 zak per week (soms 2/soms geen).

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:04

Nimmy, zoals jij omschrijft bij je normale stal, zo heb ik het ook geprobeerd, dat ging nog het beste, maar dan blijf ik nog 3 a 4 zakken per week nodig hebben.
Ik meng al azijn met water, maar hij eet het alsnog, maar hij eet helaas alles, ondanks 10 tot 12 kilo ruwvoer per dag.

Ik heb nu de tip van Ronald zelf gekregen om het te gaan oppotten, dit ga ik nog proberen, anders zit er maar 1 ding op en dat is accepteren dat het een ‘groot verbruiker is’

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:43

Wij gebruiken sinds ongeveer twee jaar Equibedding. Wij potten ook, dat werkt volgens ons het best. Halen wel steeds de mest weg. Harken het dagelijks glad en geven normaal 1 zak bij per week. Van de week wel 2x een zak maar dat was nodig door de vele regen. Gooien dat droog op het bed. Pas als de laag te dik wordt mesten we uit. Werkt echt perfect.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:08

Hoe lang potten jullie zo'n stal?

Ik begin met 5 zakken voor een stal van 3 m x 3,5 m. Iedere dag de mestballen er uit en recht trekken. 1 x per week de natte plek er uit. Heb er geen vaste dag voor, net hoe het uitkomt en wanneer het ook nodig lijkt te zijn.
Er gaat gemiddeld 1 zak per week bij.
Bij 1 van de 2 paarden wordt het eerder een beetje een zooi doordat ze alles door elkaar loopt en mengt.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:50

Ik heb 10 zakken kunnen overnemen van een bokker. Ik ga nu ook proberen potten. Dat deed ik met vlas namelijk wel altijd. Dat is t laatste dat ik ga proberen haha.

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:33

Wij hebben de box nu iets van 6 keer helemaal leeggemaakt. Dus ca. 3x per jaar. Ruiken doe je het niet, Je ruikt hem pas als je begint met uitmesten. Natte plekken zie je ook niet als je steeds alles wat aan de kant ligt naar het midden harkt (ruin).

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:04

Mijn merrie vind de korrels iets te lekker.

Ik haal 1x in de week de natte plek eruit. Dan vul ik die plek op met nieuwe korrels gooi daar een emmer water overheen en hark dan de boven laag er weer over heen. Dat stamp ik nog even aan.
6 uur later komt die muts op stal en ze heeft meteen door waar ik de nieuwe korrels neer heb gegooid en begint daar te zoeken. Ze vist ze er ook handig tussen uit.

Ze heeft onbeperkt hooi waar ik wat stro door heen meng maar dat maakt geen verschil.

Nu moet ik van de week toch echt de stal aan gaan vullen want het word zo wel wat karig. Ik dacht er aan om een nieuwe zak in de kruiwagen te gooien paar emmers water er over heen en een halve liter azijn er door heen. Par uur laten staan en dan weer door de bovenste laag mengen.

Zou dat een idee zijn?

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:22

Pimmetje222: Gooien jullie de korrels zo uit de zak over het “oude” bed, of laten jullie die eerst weken in de kruiwagen?
Als je steeds van buiten naar binnen harkt, dan krijg je in het midden toch een hoop, of valt dat mee?
En halen jullie tussen door niet de natte plek eruit?

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:56

Ja, gewoon uit de zak in de box beetje verspreiden en klaar.
Je krijgt op het midden wel een bult en paard lijkt soms erg overbouwd, maar gelukkig valt dat op het vlakke dan weer mee. ;-)
We halen er niets uit tussentijds alleen de mest. Gaat prima.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:23

Wij hebben er nu een 3e paard bij die ik op alleen stro korrels ook echt niet fatsoenlijk op de box kan houden. Echt een smeer poets. Bij deze doe ik er elke dag 2 plakjes van een klein baaltje stro bij. Mest minder makkelijk, maar is wel aanzienlijk goedkoper dan die schoon proberen te houden op de korrels.

De onderlaag heb ik dus nog wel van stro korrels omdat het zo fijn absorbeert. De andere 2 houden het tegenwoordig heel keurig.

tienus63

Berichten: 12123
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:01

Ik heb de likstenen wel uit de stal verwijderd.
Ik had nu zo’n Himalaya steen hangen.
Ze gebruikten het als lolly terwijl ze een gewone liksteen amper gebruiken.
Het had zeker effect, de merrie had de stal in no time nat.
De ruin kon er ook wel wat van.

Wereld van verschil en de liksteen krijgen ze 1x per week in de stal.

De ruin zet de hele stal altijd op de kop, maar de korrels blijven behoorlijk droog.
De merrie plast en poept op vaste plekken, ik hoef alleen natte plekken bij haar uit te halen.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:44

Wij gebruiken inmiddels al jaren de souman korrels naar volle tevredenheid. Ik heb nooit het idee gehad dat het echt zuiniger/goedkoper is vergeleken met gewoon stro. Maar hier NOOIT soppende natte plekken. Wij halen wel iedere dag de stallen schoon, en maken de bodem los. Zie wel een groot verschil tussen de paarden. Bij de 1 blijft de stalmooi licht en luchtig, bij de viespeuken verkleurd deze meer en heeft de bodem meer neiging tot plakaten. De viespeuken krijgt bijna iedere dag een grote emmer korrels erbij. De schoonste hier op stal staat nu 2 weken s nacht op stal en die hebben we nog nooit bijgevuld (en kwam op al gebruikte bodem) en het ziet er niet naar uit dat dit binnenkort moet. Hier staan de paarden alleen in de wintermaanden s nachts op stal.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:34

Ik heb mijn paard voorheen op stro gehad. Voor rubber matten achter vee roosters. Ik moest er 1,5 klein baatje stro per dag erin gooien en heel de schuur stonk naar ammoniak, want mijn paard plaste op het gedeelte waar de matten lagen en at veel stro op, ondanks onbepertkt hooi in fijn mazige hooi netten.
Ik mocht toen niet oppotten van de stal eigenaar.
Nu heb ik hem aan huis en kan alles zelf beslissen *\o/* , maar gewoon stro is geen optie, ivm opslag en afvoeren.

Thomas5

Berichten: 1039
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:52

Hoe doen jullie het nu met de vrieskou om bij te strooien?

Normaal gooi ik een zak korrels in de kruiwagen met een emmer water er overheen, maar nu vraag ik me af of dat geen grote ijsblok gaat worden :')

De waterleidingen en drinkbakken zijn helaas bevroren :( dus het vriest ook IN de stallen ...

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:48

Wij gooien de pellets altijd gewoon droog in de stal als we alleen bij strooien. Volgende dag zijn ze uit elkaar gevallen.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:07

pimmetje222 schreef:
Wij gooien de pellets altijd gewoon droog in de stal als we alleen bij strooien. Volgende dag zijn ze uit elkaar gevallen.



Hier ook, werkt prima!