Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
strovan
Berichten: 99
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:12

Gini schreef:
Potstalsysteem met stro wordt meestal gebruikt voor 'stal'dieren.
De strokorrel die gebruikt werd in het programma waren volgens mij blanco zakken, dus ook geen strovan?

Maar goed, genoeg over mij. Ruimte en tijd voor andere ervaringen.


Inderdaad, niet de zak van Strovan, maar ook niet blanco, er zat een sticker op

Kaffez
Berichten: 67
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:48

Ik lees net over de giraffen die op stro-korrels liggen, maar in Emmen liggen de dames en heren op hennepstrooisel en niet alleen de giraffen. Hempbed hennepstrooisel hoeft ook niet eerst worden natgemaakt om zijn werk te laten doen. Misschien interessant om te lezen http://dunagro.nl/?p=408

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:02

Wisten jullie dat giraffen staand bevallen en dat het jong dus van een dikke 2 meter hoog op de grond valt. Logisch dus dat ze een dik en vooral zacht bed willen :D

Het giftige stofje in wit hout is abietinezuur
http://www.dierenkliniekvossegat.nl/act ... schadelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abietinezuur
Heeft dus niets met de hoeven te maken maar alles met de longen. Nu staat een paard wel iets hoger dan een cavia :), maar ze staan toch ook vaak genoeg met de neus in de bedding en door het lopen op stal stuift het ook genoeg tot op de hoogte waar ze ademen.

Ik denk dat door de bewerking van houtkorrels dit zuur of sterk verminderd is of nagenoeg niet meer aanwezig.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:39

ik ben nog een beetje een leek in het gebruik van strokorrels. Maar ik vraag me af hoeveel ik moet bevochtigen? Tot alle korrel weg is, of gewoon een klein beetje?

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:40

Ligt aan het weer. Nu met dit mooie droge weer bevochtig ik het ruim voldoende gewoon met de slang. Leg de nieuwe voorraad even vooraan in de stal maak het goed nat hussel het ook goed door elkaar en laat het lekker drogen.
Pal voordat ik de paarden naar binnen breng, dan heeft het zeker al een paar uur gelegen schoffel ik het door de stal. De korrel is dan mooi droog maar valt wel uit elkaar. In de winter besprenkel ik het alleen lichtjes met de plantenspuit en doe er azijn door.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:07

ik bevochtig nooit.

_TB_

Berichten: 392
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:52

Ik bevochtig het ook nooit. Ze verkruimelt het zelf door te lopen. Heb de rubberen matten eruit gehaald en de vloer ruwer laten maken. Ik doe nu al 3 weken met mijn strokorrels en heb er niets nieuws bij gegooid. 18m2 en 7 zakken. Voor het mooie is het net iets teveel wat er nu in ligt. Het is nu wel een lekker zacht bed, ben helemaal tevreden. Weet niet of het ligt aan ander merk strokorrels of omdat ik de matten eruit heb gehaald... maar het is stukken droger en een veel zachter bed.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:02

Zijn hier mensen die bij een paard met stofallergie strokorrels gebruiken?
Ik gebruik nu vlas. Ik had een goedkoop adres maar deze mensen houden er mee op. Vlas wordt er niet goedkoper op.

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:41

Ik heb ze wel gehad voor een COPD'er. In de winter gaat het goed, maar 's zomers dan stoft het teveel.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:45

Duidelijk. Niet geschikt voor de mijne dus. Die heeft voornamelijk in de zomer problemen.

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:09

Ik heb geïnvesteerd in een HIT softbed, op een klein randje strooisel achterin (tegen het spatten) hoeft daar geen bedding meer over. Dus geen last van stof ook :D

Kaffez
Berichten: 67
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:29

Klasien schreef:
Zijn hier mensen die bij een paard met stofallergie strokorrels gebruiken?
Ik gebruik nu vlas. Ik had een goedkoop adres maar deze mensen houden er mee op. Vlas wordt er niet goedkoper op.


Wij gebruiken bij onze dames hennepstrooisel, ik weet niet of dat interessant is

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:46

Heb hier ook een hoester. Strokorrels was geen succes. Als ik nieuwe in de stal (schuilstal) deed, ging ze een hele nacht opzoek naar korrels. Ik moest alles serieus nat maken. Smorgen stond ze alsnog te hoesten. Nu gebruik ik houtkorrels. Ze kijken er niet naar om als er een nieuwe zak overheen gaat.

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:06

Hier ook Hennep. Zeer tevreden over. Betere opname en minder glad dan vlas en veel minder stof dan stro of strokorrel. Daarnaast weinig afval en composteert goed.

Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:36

Hoi, ik dacht ik schop het topic weer even omhoog. Vraagje: zijn er meer bokkers waarbij dit spul zo ontzettend in de hoeven blijft plakken? Ik krijg het nauwelijks uitgekrabd. Meerdere paarden hebben hier bij ons last van, we hebben al diverse varianten geprobeerd maar het werkt allemaal niet zoals we zouden willen. Uitmesten gaat overigens super! Maar doordat het zo plakt loopt mijn pony vermoedelijk wel met een hoefzweer...

Herkent iemand dit probleem?

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:49

Plakken wel, maar hoefzweer lijkt me sterk. Die krijg je alleen als er scherpe dingen in de straal/witte lijn prikken. Door de druk op de zool (ipv op de wand) kunnen ze wel gevoelig gaan lopen.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:51

Het blijft even in de hoef hangen, maar ik krijg het wel makkelijk schoon. Nog geen hoef zweren gehad sinds ze op strokorrels staan (2jaar)

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:25

Ik heb de paarden al jaren op vlas en of korrels staan. Nooit problemen met de hoeven gehad, tot een tijdje geleden. Twee paarden met problemen. Mijn hoefsmid gaf aan dat het komt omdat de strokorrels na uiteenvallen zo in de hoeven blijft zitten. Advies goed schoonhouden en hij zag ze het liefste op stro staan.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:47

Wel of niet plakken in de hoef heeft vooral te maken met de kwaliteit van de strokorrel. Sommige "merken" gebruiken waardeloos stro als grondstof, andere voegen er 'bindmiddelen' aan toe. Goed stro als grondstof en een korrel zonder bindmiddelen (dus een pure strokorrel) geeft geen problemen mbt plakken in de hoeven. Stro is een natuurproduct en in een slecht oogstjaar is het erg moeilijk om goed stro als grondstof te gebruiken (dat is dan niet voorhanden); het kan dus voorkomen dat partijen van dezelfde leverancier verschillen van elkaar, als is dat niet gewenst. Toen ik erachter kwam dat zowel stro als strokorrels besmet kunnen zijn met schimmelsporen en/of pesticiden ben ik gestopt met stro en strokorrels als stalstrooisel. Ik kies liever voor een product die genoemde problemen niet kent en constant van kwaliteit is, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:19

Ik heb écht wel goede kwaliteit korrels gehad hoor :D en die plakten net zo hard (en net zo stoffig als het echt warm was).

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:20

Eens, ze plakken allemaal. Gelukkig staan de paarden hier meestal maar een uurtje op stal, dus ik heb er verder geen last van.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:06

Heeft er ook iemand ervaring met dr zeo horse? De klei poederkorrels die je onder de korrels gebruikt.. Dit zou de ammoniak vele mate beter reduceren.. wel een heel duur product..
Plakken doen idd alle korrels..zeker de paarden met ijzers.. Elke dag krabben is een must!

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:56

Zeo horse is niet om op je bodem te doen....zeo horse is een supplement.
Je hebt wel van zeolite een strooisel (iets dikker als poeder het ziet er uit als wit zand , zeg maar) om de amoniak geur te absorberen.
Deze werkt super en is niet duur. Ik zeg het nu uit mijn hoofd, maar volgens mij is het iets van €14,00 euro voor een zak van 25 kilo. Pin me er niet op vast, maar ik kan het later voor je nakijken.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:10

Ik maakte vanmorgen ( nog niet goed wakker waarschijnlijk ) een vergissing.
Dit wat jij bedoelt heet ook ZeoHorse ... ZeoHorse stable, maar ik dacht dat jij de ZeoHorse feed bedoelde. :o
Want dat wordt inderdaad prijzig als je het in de stal strooit...en het heeft ook niet die werking die jij beoogt.
De prijs die ik noemde klopt wel redelijk.
Je doet een aantal weken met een zak, je kunt het ook alleen op de plasplekken doen. Het is niet noodzakelijk om het door de
hele box te strooien.
Ik weet niet waar je woont, maar je mag wel eens bij mij komen kijken hoe het er uitziet.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:35

de zeohorse stable werkt fantastisch!! Nu een veel lager gebruik van de korrels simpelweg omdat de zeohorse stable de urine zo goed absorbeert het lijkt wel verdwenen.. rare gewaarwording heeeeel erg de moeite waard! De zeolite korrels werken ook prima trouwens, mooie gele korrel valt makkelijk uiteeen. Ook ik ben ooit begonnen met strovan maar wat hier al veel geopperd wordt veels te duur. Met de mannen van zeolite is goed te praten over de prijs kwestie van goed uit onderhandelen.. het is mij in ieder geval gelukt om een hele nette prijs te krijgen. Ook laat ik wel es wat strokorrels komen vanuit Andy's diersuper nog een heel stuk goedkoper dan de zeolite.. ook wel prima spul iets meer kleurverschil maar affijn daar is de prijs dan ook naar.. wat bij mij het grote verschil maakt is toch de zeohorse stable.. duur product overigens maar omdat het verbruik van je korrel omlaag kan uiteindelijk hetzelfde kwijt maar wel veel nettere stallen!! Ook over de zeohorse is te onderhandelen!! Het gebruik van bigbags levert je het meeste voordeel op.. groot inkopen zo doe ik het altijd dat scheelt het meeste geld!