Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:47

Geweldig dat er foto's komen, ik ben erg nieuwsgierig naar het uiterlijke plaatje.

phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:21

ik ben benieuwd naar julilie stallen!

okeee
Berichten: 64
Geregistreerd: 23-12-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:35

Ik heb het zelf bij http://www.haardhout.nu/index.php?id=11 vandaan.
Dit is de gekopieerde tekst van hun site. op de site staan er nog foto's bij.

Stalstrooisel van 100% gecomprimeerd tarwe stro
Compristro Stropellets als subliem stalstrooisel.
Absorptie test 200 gram pellets en 800 ml. water.

Na 15 minuten is het water compleet opgenomen door de pellets!

Een zak stropellets van 20 kg neemt minimaal 63 liter water op maximaal 80 liter.
200 gr. pellets, 800 ml water samenvoegen, na 15 min volledige opname Stropellets
Het gaat hier om stro pellets, dit zijn kleine geperste blokjes van gemalen stro.
Voor een stal van c.a 9 m2 heeft u 5 zakken nodig om uw stal een mooi strobed te geven.
Als het ongeveer 2 a 3 dagen in de stal ligt heeft uw paard dit stuk getrapt en het wordt een prachtig tapijt van stromot.
Dit product gaat 4 X langer mee dan gehakseld stro ( absorptie vermogen van 300%) Proefondervindelijk gaat het maximaal 3 maanden.
In Duitsland en België is dit product enige tijd in gebruik met zeer goede resultaten.
Iedere dag mestballen verwijderen en stal even even doorharken, na c.a 6 weken af en toe eens in de week een zak 20 kg bij strooien
Na drie maanden stal compleet uitmesten en schoonmaken.
Andere voordelen:
* Het is 100% zuiver tarwe stro.
* 100% schimmel en kiem vrij door de hoge productie tempratuur 93/ 100 graden.
* 75% minder mest dan bij lang stro
* 40% minder mest dan bij houtkrullen
* reduceert de arbeid van stal uitmesten met 60% tot 70%
* neemt minder plaats in bij opslag, 800 kg op een palet van 0.8 X 1.2 m Euro formaat ( 1.80 hoog)
* zeer gelieft bij compost bedrijven. * Samenstelling tarwe.
* hoog absorptie vermogen 300% zowel geur als vocht.
* zeer goede eigenschappen met betrekking tot ammonia geur opname.
* verpakt in plastic zakken van 20 kg
* composteert in 10 tot 12 weken.
* wordt niet door paarden gegeten, maar kan uiteraard wel.
* Het is mogelijk om dit product zelf te composteren zodat u geen afvoer kosten meer heeft.

Er staat op de site nu geen prijs dus die kan ik je niet vertellen er staat ook dat ze niets op voorraad hebben maar toen ik wilde bestellen stond er ook niets op, maar hadden ze het wel, het werdt zelfs nog dezelfde dag geleverd, maar dat komt ook omdat wij vlakbij wonen.

ik heb er de 1e keer 5 zakken in gedaan en na 4-5 weken heb ik er 1 zak in de 14 dagen bij gestrooid, dit was voldoende toen de paarden nog hele dagen buiten op het land stonden, nu ze hele dagen binnen staan gebruik ik 1 zak per week.

De merrie die ik er op heb staan is wel schoon maar in een vlas boks loopt ze alles naar achteren op 1 hoop dat doet ze met de sto pellets niet.

De brok wordt ook wel gebruikt om open haarden aan te steken en ze zijn er zelfs mee bezig om openhaarden te ontwikkelen die alleen maar op stro pellets kunnen branden. het wordt tevens ook gebruikt om aan koeien te voeren!!
Het lijkt erg op biks en daarom proberen ze het te eten, mijn paarden stopten er snel mee. Maar als je paard doorblijft eten dan moet je het even nat maken en dan eten ze er niets meer van.

op de site van de gebr. dolsma (www.gebr-dolsma.nl) staat ook nog informatie, ik heb hun toen gebeld en zij hebben hun eigenpaarden er nu een jaar op staan en zij hebben er de 1e 9 weken niets in gegooid (iets wat mij niet is gelukt) en daarna een halve tot hele zak per week.

Ik heb geen fotos op mijn pc als ik tijd heb zal ik ze proberen te maken maar het is me nog niet eerder gelukt om foto's op bokt te zetten dus ik weet niet of het gaat lukken.

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:14

Kun je de korrels p rubbere matten gooien?

phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:24

ja denk het wel,
je kunt ze ook gewoon bij agrifirm bestellen, die leveren door heel nederland. of welkoop winkels?
ik heb ze bij agrifirm weg daar waren ze bij een volle pallet 40 zak 5,5o euro ex btw.(6%). franco thuis geleverd...(das maar een klein stapeltje ivm die euro pallet) dus lekker ruimte besparend!!..en direct leverbaar..

phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:26

dat van die 1e 9 weken niet instrooien is mij ook niet gelukt hoor!..
ik moet bij droog (mooi) weer na 4 tot 5 weken iets bijstrooien
en bij nat weer toch echt al eerder..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:00

Cheese! Cheese! Cheese! Cheese! Cheese! Cheese! Cheese! Cheese! Cheese!

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:41

Imker ik zal vanavond proberen een foto te maken Knipoog Ik heb het gister bij mijn paard in de stal gelegd. Om eens uit te proberen.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:46

Lisetjj schreef:
Imker ik zal vanavond proberen een foto te maken Knipoog Ik heb het gister bij mijn paard in de stal gelegd. Om eens uit te proberen.

Wie heeft ze geleverd?

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:47

Groeinatuurlijk, na er 5 weken op te hebben gewacht Knipoog

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:42

Ooo fototoestel vergeten.. Ik zal er vanavond proberen aan te denken... Sorry...

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:47

Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar het is niet echt gelukt Tong uitsteken ik denk niet dat je erop ziet wat je wil kunnen zien Knipoog Dit is na 1 dag in stal liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet nog niet echt wat ik ervan vindt. Vond het een soort eng, want er lag bijna geen mest en ik ontdekte ook nergens een echt natte plek Scheve mond Van de mest kan ik me voorstellen dat het (een stuk) minder is, aangezien hij anders continu stro kon eten.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:36

Misschien een idee om over een week nog eens foto's te maken. Dit ziet er (nog) erg schoon uit....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:00

Klopt idd dat je met vlas/korrels oid minder mest hebt. Maar het ligt er wel aan hoeveel je bijvoert aan hooi/stro.
Mijn ervaring is dat de paarden in de winter ca. 6x mesten per nacht (van 20.00 tot 8.00 uur).

Foto's zien er netjes uit, als het er zo uit blijft zien, is het misschien een optie om eens te testen met de grootste viezerik die ik heb staan.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:40

even stipje, ben zelf ook geintreseeerd, maar heb nu net weer een pallet vlas.

UpDate_

Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:57

ik ben ook erg benieuwd na meerder foto´s

barrelracer

Berichten: 300
Geregistreerd: 28-08-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:08

in italié zie je deze stro korrels vaker. Op de stal van myn zus gebruiken ze die ook. blijft beter droog en is beter voor de hoeven zegt ze

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:30

Pff het ligt nog maar 3 dagen in zijn stal, maar ik wil er nu alweer vanaf. Het is zoo irritant uimesten.

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:35

@ Lisetjj, misschien even wat tijd geven om aan te wennen. Mijn paarden stonden voorheen altijd op stro en daarna vlas en nu dus stro-korrel, maar ik vond het in het begin echt een drama om uit te mesten en ging liever terug naar stro. Nu heb ik er de handigheid wel in.

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:38

Ok, ja ik zet ook nog wel even door. Maak sowieso deze tijd af Lachen
De mest zie je nauwelijks liggen, en het ertussen uit halen vind ik ook een ramp.

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:43

Lijkt het in het gebruik op vlas? Hoeveelheid mest, hoeveel je nodig hebt, prijs etc. ? Mijn paard staat nu op vlas en ben benieuwd naar verschillen, overeenkomsten, voor- en nadelen.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:08

ik ben ook erg benieuwd naar de volgende foto's.
Wellicht iets voor mijn ruin, meneer pist het liefste midden in zn stal. Aangezien meneer ook chronische rotstraal heeft moet zn stal zo droog en schoon mogelijk blijven. Wellicht dus iets voor ons! (mits de stalhouder er open voor staat....)

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:25

Wil ook graag foto's zien, misschien is het wel iets voor in de schuilstal.

toptoys

Berichten: 1274
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:22

Ik gebruikte al jaren strokorrels, tot 3 jaar geleden. Ze stopte er toen mee en moesten we over op vlas. Daar moest ik erg aan wennen. Met vlas kreeg ik geen mooie mat in de boxen van de merrie's. Bij de hengsten en ruinen ging het beter. Ook vond ik het natter dan de korrels. Gelukkig kwamen er weer korrels op de markt, dus heb ik hier alles al weer een paar maanden op de korrels Haha! Ik heb er minder afval van, makkelijker uitmesten. Bij de viezere paarden strooi ik elke week een zak erbij. In een lege box (3x3) doe ik 6 zakken en besproei ik het met de tuinslang, geen idee hoeveel water dat is, maar wel aardig nat.
Dan na 2 weken begin ik bij te strooien. Ik haal wel elke dag de mest eruit, natte plekken wanneer het echt nat is. Ze waren nu verpakt in 25 kilo zakken en ik betaal 6,50 per zak. Wel halen we het zelf op, het is hier om de hoek. De boxen blijven hier droger dan op vlas, dat merk vooral aan de schimmels Knipoog
In de Horsimo van oktober stond een stukje over onze stal, omdat we de korrels gebruiken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:02

TT, heb jíj dan misschien de verlossende foto's voor ons?