Bijrijder of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Bijrijder of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:59

Hey,

ik zit met een twijfelgeval en ik raak er niet uit, dus heb jullie raad nodig...

Ik heb drie merries. Haflinger Zyta, Engels volbloed Amore en Trakehner Esquna. Ik rij zelf op mijn haflinger, mijn vriend rijdt op Esquna, maar niemand op Amore...

Ik heb Amore als eerste gekocht, zo'n drie jaar terug. Na een tijdje is ze beginnen sukkelen met haar rug, bleek te liggen aan haar achterbenen, dat er een spier gekneld zat zodat ze niet pijnvrij kon lopen. Ik heb haar toen laten opereren aan de benen en dit is grotendeels gebeterd. Ze kan terug pijnvrij lopen.

Maar, nu kom het, van de fysio moet amore terug in beweging gezet worden om die spieren soepel te houden, wat normaal is, maar ze mag max 65kg dragen om haar niet over te belasten. Aan longeren heeft ze zelf een hekel, ze houdt van onder het zadel te lopen en buitenwandelingen te maken. Zelf rijd ik er dus niet op omdat ik wel enorm boven het gewicht heen zit

Dus dacht ik logisch aan een bijrijder te zoeken, maar toch blijft het zowat 'mijn' meisje waar niemand maar dan ook niemand aan mag komen... Ik weet het, het is egoïstisch maar toch... Zou ze zich niet meer aan die andere persoon gaan hechten, gaat ze nog wel 'mijn' Amore zijn en niet gewoon 'Amore'?

Wat zouden jullie doen? Ik heb iemand gevonden die twee dagen in de week op het gemak zou willen komen rijden. Maar blijft die persoon dan wel? En welke afspraken kan ik best maken?

Chrissy_

Re: Bijrijder of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:02

Ik zou wel een bijrijder nemen, het is echt beter voor je paardje! En ik bedoel, met het baasje en dus degene die verzorgt bouwt een paard een veel grotere band op dan met iemand die maar 2keer per week rijdt hoor Knipoog Gewoon doen zou ik zeggen..! Succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:08

Ken je ook geen vriendin die je paard kan berijden of een zus, nicht ofzo?
Dan ken die diegene wel, het is geen vreemde en kun je het makkelijke doen.
Zou haar wel die beweging geven, ze heeft het nodig. Hangt van jou af wie je erop zet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 18:10

Meeste vrienden zitten op school en hebben er geen tijd voor. M'n zus is er ook te zwaar voor, nichten heb ik niet Knipoog Ik had een goede vriendin die ermee reed, maar die heeft net te horen gekregen dat ze niet meer mag rijden, of toch niet veel. Dus de keren dat ze wel mag rijden spendeert ze liever met haar eigen paard, wat goed te begrijpen is natuurlijk.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:16

Dat is inderdaad begrijpelijk.
Je kan er zowieso bij blijven als iemand je paard gaat berijden. Door bv samen te gaan rijden en blijven rijden.
Nadeel is wel dat je het op elkaar moet afstemmen. Denk niet dat je paard alleen maar gaat hechten aan die andere persoon als jij ook gewoon dingen met haar blijft doen.
Je kan vaste dingen met haar gaan doen die jullie beiden leuk vinden, bv wandelen. Iets dat tussen jullie beiden is.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:16

Ik denk ook dat twee keer per week rijden niet veel uitmaakt, maar je moet er wel rekening mee houden dat die bijrijdster niet alleen twee keer per week wil komen rijden (dus ook wil helpen met verzorgen en zo) en dat ze zich zelf misschien ook aan dat paardje gaat hechten. Als je dan jaloers wordt is het voor de bijrijdster ook niet leuk, dus als je dat paardje echt helemaal voor jezelf wil houden zou ik het toch niet doen. Desnoods rijdt er niemand meer op, er is nog zoveel meer te doen met een paard dan rijden Lachen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:19

Er zijn anders genoeg bijrijdsters die maar 1-2x in de week kunnen en willen rijden.
Daar kun je wel specifiek naar zoeken.
Zou idd wel rekening houden met als je snel jaloers word.
Maar denk eerder dat je de gedachte dat je je eigen paard kwijtraakt omdat ie gaat wennen aan een ander verschrikkelijk vind dan dat je echt jaloers bent, of heb ik dat mis?

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:13

jeetje dit is wel lastig ja. ik zou zelf echt nooit een bijrijdster nemen maar in jou geval wordt dat toch anders. ik zou idd met de bijrijdster afspreken om alleen te rijden als jij er bij bent (desnoods op de fiets er naast). denk niet dat amore meer aan haar zou gaan hechten als jij 7 dagen in de week voor haar zorgt Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:21

Het is lastig, en ik vind je niet egoïstisch. Kan het me juist heel goed voorstellen, jij hebt haar altijd gezien als jouw paard. En dan moet je haar ineens delen. Maar goed, als je eerlijk wilt zijn zou ik het toch doen. Soms moet je niet alleen voor jezelf kiezen, maar ook voor hetgene waar je van houd, in dit geval dus je paard. Voor je paard is het het mooiste om een passende bijrijder te vinden, die dingen met je paard doet waar je paard ook plezier in heeft.

Maak gewoon duidelijke afspraken. Wanneer komt ze, even smsen wanneer ze niet komt misschien? En ben het eens met Willeke12, Jij zult altijd degene zijn waar ze het meest aan gehecht is hoor. Jij bent degene die haar toch voert, lijkt mij. En voor haar zorgt. Die bijrijder is er om te rijden en verder niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:21

Als jouw paard buitenrijden zo leuk vind, kun je misschien iemand zoeken die het leuk vind om samen met jou, of je vriend, onder jullie begeleiding op dat paard mee te gaan op buitenrit 1 of 2x per week. Desnoods 2 verschillende mensen die elk 1 of 2x per week meegaan.
Dan ga je samen, dat is gezellig voor jou en de paarden, er wordt niet dressuurmatig mee gereden, wat vaak een twistpunt kan worden als de rijstijl of aanpak erg verschillend is.
Misschien is er zelfs iemand die er een kleine vergoeding voor over heeft als diegene alleen komt voor dat uurtje rijden (er zijn mensen die liever niet in de bak op manege rijden, maar gewoon voor hun plezier een uurtje ontspannen buiten willen rijden) en op die manier kun je 2 paarden tegelijk hun beweging geven en toch lekker zelf de verzorging blijven doen...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:41

Zet een duidelijke advertentie met al je wensen en eisen en geef bij een eerste ontmoeting gelijk aan hoe je je voelt. Ik heb ook een bijrijdster en ja die bouwt er ook een band mee op. Ze rijdt hem geweldig en de verzorging is op en top. Paard krijgt volop aandacht en dat is ook aan hem te merken. Wanneer je met een bijrijdster de juiste klik hebt heeft het naar mijn mening alleen maar pluspunten. Het gaat mij om het welzijn van het paard, die moet zoveel mogelijk aandacht krijgen en alleen in combinatie met werk en huishouden lukt me dat gewoon niet. Ik heb zeker moeten leren om te "delen", maar ik heb nog net zo'n goede band met hem als voordat ik een bijrijdster had. Spreek desnoods een proeftermijn af van een paar weken zodat zowel jij als de bijrijdster kunnen kijken of het klikt onderling en met je paard. In een periode van een paar weken hecht een bijrijdster zich nog niet zo snel aan je paard. Voor meer info of tips kan je me altijd een PB sturen, ik heb naast deze goede ervaring ook een slechte ervaring gehad met een bijrijdster, maar dat soort informatie geef ik liever middels een PB.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:29

Ik zou de 1e 2 maanden die bijrijstser ff in de gaten houden, dus gewoon blijven zolang zij ook bij jouw paardje blijf;) en dat een par maanden vol houden en zelf ook bijv. alleen poetsen ofzo!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:32

Ik zou er wel een zoeken,
en idd dan in het begin even in de gaten houden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:44

Ik zou ook op zoek gaan naar een bijrijder ja. Zoals ik in een vergelijkbare situatie ook gedaan hebt Knipoog
In het begin is het heel erg wennen. Vooral het idee, toch dat je je paardje moet delen.
Maar wanneer je op zoek gaat naar de juiste bijrijder en iemand vind die kwa rijstijl en omgang met paarden perfect bij jou en je paard past is het eigenlijk heel leuk Haha!
Ik heb dankzij die zoektocht naar bijrijders erg leuke vriendinnen eraan over gehouden in alle verschillende leeftijden waarmee het zowel op het paard als ernaast ontzettend goed klikt.

Maar blijf wel selectief en kies alleen iemand waaraan je je later niet gaat ergeren. Want als je na twee maanden alsnog dat ene puntje niet prettig vindt, dan is het heel moeilijk om dan iemand nog weg te sturen.

En ze zijn er genoeg te vinden hoor. Voor één paard heb ik nu drie verschillende bijrijders gehad (2 kochten een eigen paard) maar met iedereen is het altijd goed gegaan. Ookal zag ik er eerst heel erg tegen op om dat paard te delen. Tegenwoordig heb ik daardoor meer tijd over om een ander paard te doen die daarmee echt opknapt.

Succes met zoeken Haha!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:09

Het is het beste voor je paard als Amore toch zijn beweging krijgt. Ik zou als ik jou was een bijrijder zoeken. Ze zijn genoeg te vinden en er zit vast wel iemand bij waar jijzelf en Amore het goed mee kunnen vinden. En Amore zal altijd een sterkere band met je blijven houden dan iemand die hij maar 2x ziet, al zou het 3x worden jij blijft zijn 'baasje'

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:17

Tja... ik denk dat je in dit geval even je gevoel uit moet schakelen. Het "probleem" is duidelijk, je paard moet uit gezondheidsreden meer gaan bewegen en jij kan haar dat niet bieden. Dan blijven er een aantal opties over: je zoekt een bijrijder of je verkoopt haar. Stil laten staan is niet eerlijk voor je paard, dus denk ik dat je flink moet slikken en een keuze moet maken.

Als je een bijrijdster vind, is het voor die persoon niet leuk als er een jaloerse eigenaresse in haar nek staat te hijgen (en dit weet ik uit eigen ervaring ) en tuurlijk bouwt ze een band op met het paard! Het zou toch niet goed zijn als dat niet zou gebeuren lijkt me...

Maar als jij ziet dat een ander plezier heeft met je paard is dat toch een win win situatie? Slik je jalouzie in zover mogelijk, praat er over met je evt. bijrijder en als het je echt niet lukt, denk dan dat de enige andere optie is dat ze verkocht zou moeten worden... dat lijkt me toch een heel stuk enger dan haar moeten delen met iemand....

Sterkte!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:35

Het lijkt me juist heel belangrijk als er een klik is tussen Amore en de bijrijder. Ik heb nu zelf een bijrijder voor Symphonie, en dat klikte direct. En het doet me alleen maar goed om te zien dat die twee het zo goed met elkaar kunnen vinden.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:55

je geeft aan dat een bijrijdster min of meer noodzakelijk is, maar vind het moeilijk omdat je wellicht 'jaloers' wordt. Misschien kan je een proefperiode afspreken? Dan kan jij er langzaam aan wennen en weet de bijrijdster ook waar zij aan toe is.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:04

door haar stil te laten staan krijgt je paard juist meer last van haar problemen. Dan zou het toch krom zijn als je het er niet voor over hebt om iemand anders erop te laten rijden?? Maar je moet er wel heel goed over nadenken en zeker weten dat een bijrijdster wilt. Want als je er toch problemen mee gaat krijgen zou niet leuk zijn voor de bijrijdster dat ze dan weer moet stoppen. Je kunt duidelijke afspraken met diegenen maken over hoe jij wilt dat ze jouw paard verzorgt en hoe ze de dingen doet. Maar ik zou er toch iemand op laten rijden dat is immers beter voor het paard. En dat wilt je toch graag? dat je paard zich goed voelt..
Laatst bijgewerkt door sjanien op 15-09-08 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:05

edit: dubbel gepost
Laatst bijgewerkt door sjanien op 15-09-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:10

Kan je haar niet als handpaard meenemen?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:10

Het ligt aan jezelf. Zo te zien geef je wel veel om je paard. Ik denk dat je gewoon moet beginnen met naar iemand te zoeken en gewoon kijken wat je ervan vind. Klikt het goed en ben je tevreden dan ga je verder. Bevalt het je niet dan stop je er gewoon mee. Zeg wel van tevoren dat ze als het je niet bevalt ze je paard niet meer kan verzorgen dan kan het ook niet een enorme klapper voor haar zijn en dan boos op je worden!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:35

Ik begrijp je helemaal maar in dit geval moet je voor het beste van Amore gaan en iemand zoeken. Ten slotte zij rijd 2 dagen in de week en jij (neem ik aan) voert haar elke dag. Liefde van een paard gaat door de maag hoor.
Maar het is moeilijk

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:06

ik zou als het mogenlijk is altijd samen zijn met die persoon als ze komt verzorgen. en je moet het uitleggen zoals je hier doet! dat is wel het eerlijkst.
Wat hierboven stond ook je kunt haar zelf ook aandacht geven door te poetsen en je voert amore. De voerman staat vaak voorop bij een paard/pony. dat merk ik zelf ook heel goed.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:02

misschien moet je alles op papier zetten, wat je verwacht van de verzorgster enz. vraag de bijrijdster anders een x om bij jouw thuis te komen? om alles eens goed door te nemen, en te zeggen dat je nog twijfelt oid.

xx