sirocco poeder: ervaringen gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paars

sirocco poeder: ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 10:51

Een stalpoeder dat ammoniakgeur verdrijft of bestrijdt, daar ben ik nog niet helemaal achter. Wie gebruikt dit in de box en hoe bevalt het?
Ik zit erover te denken om het aan te schaffen en over (of onder, of door) het vlas te strooien. Scheelt wellicht toch weer in de ammoniaklucht!
Alle info is welkom zoals gebruik, kosten en natuurlijk jullie eigen ervaringen.
Alvast bedankt!

romeorowan

Re: sirocco poeder: ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:56

Ik heb vorig jaar 1 emmertje gebruikt. Ik geloof dat het op zich wel werkt, het ruikt naar VIM schuurmiddel (nu JIF).
Ik vond het echter veel te duur, voor het geld dat je ervoor moet betalen kun je net zo goed (zo niet beter) vaker de plasplekken uit de stal halen en een nieuwe baal vlas erin doen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:08

Dank voor je reactie. Je hebt aardig wat baaltjes vlas voor zo'n zak inderdaad. Heb een proefzakje laten komen, kan ik 'ns ruiken. Jif lucht lijkt me niet erg aantrekkelijk.....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:13

Ik gebruik het sinds enige weken en ben er erg over te spreken. Ik gebruik vlas en om de 2 dagen haal ik de natte plek eruit. Op de natte plek strooi ik wat poeder, doe er wat oud vlas overheen, dan over het hele bed wat poeder, en dan een half baaltje vlas. Ik heb weinig last van ammoniak geuren en als je er niet te veel van gebruikt ruikt het lekker fris. Ik doe er best lang mee, ik gebruik per stal maximaal een halve voerschep.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:42

wij gebruiken het altijd in de winter als de paarden meer op stal staan. Ik vind het heerlijk fris ruiken, het is spaarzaam en je doet erg lang met zo'n zak.
Het ruikt naar mijn mening niet naar Jif, maar naar een frisse stal, absoluut niet chemisch ofzo

Als je niet perse de geur wilt is het er ook stalosan of stal strooisel, de laatste heb ik momenteel gekocht (kostte maar 19.95) en bevalt ook prima.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:58

Mmm, dat klinkt alweer anders. 't Is misschien ook net hoeveel vlas je gebruikt. Wij verbruiken 1 1/2 baal in de week. Het rook de afgelopen dagen minder sterk, misschien omdat er nu meer vlas in de stal ligt. De paarden staan net 2 weken 's nachts binnen en in het begin was het vlaslaagje nog wat mager.
Stalosan heb ik op i-net gevonden, maar wat bedoel je met stal strooisel? En waar koop je dat?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:05

wij hebben trouwens gewoon stro, geen vlas.

stal strooisel is de naam van het product, gehaald in maaseik (dus wat te veraf voor jou Knipoog ), ik weet niet waar het verder te krijgen is.

edit: correctie het heet stal strooi: https://www.dierapotheker.nl/zoeken3.ph ... string=483

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:15

Bedankt! Ik zal eens informeren.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:23

Hier ook een sirocco gebruiker! Afgelopen jaar gebruikt en zodra de paarden weer naar binnen gaan komt er weer sirocco poeder! Het ruikt fris, de ammoniak is echt verdwenen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:15

Naar Jif ruikend? Ik vind het naar de ontstekingsremmende klei van de dierenarts ruiken. Beetje eucalyptis.

Hier nog een gebruiker. Ik heb het eerst in stro gebruikt om alle nare geurtjes te verdrijven en om het wat firsser is stal te maken voor mijn hoest patientje. Nu heb ik het onder het vlas liggen. Ik haal 1x in de week de plas eruit en gaat er een laagje sirocco over de plas plek. Het werkt wel, awnt als ik de plasplek uitmest komt er altijd nog een vleugje sirocco poeder geur naar boven, een stuk frisser dan zo'n sterke ammoniak geur. DIe blijf je wel houden, maar wel minder. Ik ruik het sirocci poeder verder niet, alleen met uitmesten. Ook ammoniak geur heb ik geen last van, alleen met uitmesten. Ik heb een paard op vlas met sirocco en een paard op stro zonder. Een wereld van verschil tussen die twee stallen qua uitmesten (geur en aanwezigheid van vliegen)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:31

Ik ken het spul maar gebruik het niet.
Hier wordt de mest verwerkt en toegevoegde stoffen zijn dan uit den boze. Overigens heb ik hier geen last van ammoniak in de stal; dagelijks worden de natte plekken verwijderd en meteen verwerkt.
Overigens is het genoemde product niet meer dan alleen maar zeoliet met een geurtje (vandaar dat het zo duur is). Pure zeoliet is goedkoper en werkt precies hetzelfde.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:52

Ik heb het ook een tijd gebruikt en vind het wel super.
Alleen idd wat doet het in de mestverwerking?
Zijn ze er daar blij mee, het zal toch wel biologisch afbreekbaar zijn?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:23

Da's een goeie! Geen idee....
Iemand??

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:39

Wat het doet mbt mestverwerking?
Ligt er ook aan hoe je de mest verwerkt en wat je ermee wilt.
Zeoliet (dat is het klei-achtig spul waar dit product uit bestaat) is eigenlijk vulkanisch gesteente wat tot gewenste korrelgrootte wordt vermalen. Het heeft de eigenschap stoffen te absorberen en geleidelijk aan weer af te geven. Dus ammoniak, maar ook bv water, worden geabsorbeerd en na een tijdje weer 'losgelaten' (door natuurkundige werking o.a. adhesie, cohesie, cappilaire werking, etc.). Wanneer je deze mest gebruikt voor op het land is er op zandgrond weinig aan de hand: op kleigrond kunnen er problemen ontstaan mbt tot het op tijd en in de juiste hoeveelheden afgeven van o.a. stikstof en water. Kleigrond heeft nl vanzichzelf al deze eigenschappen.
Voor de champignonkwekers is het een ander verhaal: om champost te maken wordt de mest o.a. gestoomd. Hierna is het vochtpercentage van de mest erg belangrijk. Zeoliet houdt in de regel teveel vocht vast wat problemen geeft bij het bereiden van champost.
De geurstoffen die toegevoegd zijn bij sirocco zijn puur commercieel en hebben geen enkele nuttige functie (dit maakt het product zo'n 4 x duurder dan enkel zeoliet). Deels vervluchtigen deze geurstoffen (eucalyptus, kamfer) maar een klein deel kan worden vastgehouden. Bij bereiding van champost (stomen) komen deze laatste resten er ook uit en daar wordt de 'champostboer' niet vrolijk van....
Ook op de manier waarop wij onze mest verwerken is zeoliet niet welkom wegens de eigenschap vocht vast te houden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:21

Het feit dat ze op rubber staat maakt een hoop uit denk ik (in negatieve zin wat betreft de stank). De bedoeling was dat het zachter bij het liggen en steviger zou zijn bij het opstaan, wat bij haar zeer moeizaam gaat (oude merrie). Ze staat nu ruim 2 weken 's nachts binnen, maar heeft nog geen één keer gelegen. Denk dat we het gewoon nog een maand of twee aankijken, als ze dan nóg niet heeft gelegen, dan vraag ik of de matten er weer uit mogen. Moeilijke afweging, maar denk dat ik haar toch beter alle dagen stankvrij kan stallen dan max. eens per kwartaal een valpartij voorkomen.
Zeoliet is dus de effectieve stof. Interessante info madamX! Erg duidelijk. De mest gaat i.i.g niet naar de champignonkweker. Geloof dat het over het land gaat (weet dat niet zeker). Proefzakje Sirocco is onderweg met de post.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:44

heb het ook gebruikt.(in stro stal)
Maar moest er erg veel van gebruiken om er iets van te merken.
Het zou ook het stro eten verminderen,nou dat heeft misschien een uurtje geduurd.. Clown
Mest ik liever een keertje extra uit! Haha!