Voor onverzorgd, véel te dun paard aangifte doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xFauve

Voor onverzorgd, véel te dun paard aangifte doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:03

sorry als ik het verkeerd geplaatst heb Bloos,

Wij hebben een heel lang bos in de buurt.
Er staan heel veel paarden, en er is ook een klein stalletje met een shetlander (hoeven zien er héel eng uit) en een pony die veeeel te dun is en onverzorgd. De pony is er nog het ergste aan toe. Ik heb foto's, maar sommige mensen zeggen; 'dat komt door ouderdom', terwijl mijn vz pony 23 is en er nog heel goed uitziet. Moet/kan ik hiervoor aangifte doen? Ik wil wel naar de eigenaar toe gaan, maar die heb ik er pas 1 x in mijn hele leven gezien, en dat was 4 jaar terug.

se7entje

Re: Voor onverzorgd, véel te dun paard aangifte doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:18

Je kan altijd langs gaan en een verhaaltje beginnen van; goh, wat een leuke paarden maar is die ene ziek omdat ie zo mager is?
Komt altijd vriendelijker over dan; je bent er slecht voor.
En dan zal hij ook wat meer willen meewerken.
Als dat niet helpt of er is geen goede verklaring dan kan je de db bellen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:21

je kan ook de Aivd of staatsbosbeheer bellen, die zorgen dan wel dat er iemand gaat kijken.

Niks doen is niet eerlijk tegenover de pony.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:35

Uiteraard kán invallen en echt heel erg mager worden wél bij ouderdom horen,.... dat jouw vz pony er nog goed uitziet wil niet zeggen dat elk paard dat ziet, hou daar ook rekening mee alsjeblieft, ik weet uit ervaring hoe vervelend het is als je er alles aan doet om je pony wat dikker te krijgen/houden, in overleg met de DA, maar door ouderdom echt vel over been is ''en dan vervolgens de dierebescherming op de stoep staat ( overigens een zéér domme gans!)

Twijfel je, kun je idd altijd even contact opnemen met de inspectiedienst
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 13-09-08 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:37

Als je weet waar de eigenaar te vinden is, zou ik daar eerst naar toe gaan. Maar wat noem jij "enge" hoeven? Een beetje brokkelen is niet mooi, maar hoeft niet altijd erge verwaarlozing te zijn.

Anders gewoon aangifte doen, hoeven gaan er nl. niet eng uit zien bij een oud paard. Mager kan meer redenen hebben, het dier kan ziek zijn en onder behandeling van een DA zijn.

Erg moeilijk om iets van te zeggen aan de hand van een omschrijving.

Misschien een paar foto's maken en die naar de Dierenbescherming mailen. Kunnen ze zelf bekijken of ze hier actie (kunnen) gaan ondernemen of niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:38

Je kunt best langs gaan om te vertellen dat je je zorgen maakt om de pony en hij je hopelijk kan vertellen wat er met die pony aan de hand is. Niks mis mee.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:46

Sosha schreef:
Als je weet waar de eigenaar te vinden is, zou ik daar eerst naar toe gaan. Maar wat noem jij "enge" hoeven? Een beetje brokkelen is niet mooi, maar hoeft niet altijd erge verwaarlozing te zijn.

Anders gewoon aangifte doen, hoeven gaan er nl. niet eng uit zien bij een oud paard. Mager kan meer redenen hebben, het dier kan ziek zijn en onder behandeling van een DA zijn.

Erg moeilijk om iets van te zeggen aan de hand van een omschrijving.

Misschien een paar foto's maken en die naar de Dierenbescherming mailen. Kunnen ze zelf bekijken of ze hier actie (kunnen) gaan ondernemen of niet.

Ze staan hélemaal krom (de hoeven) en zijn heel vies.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:21

Eerst praten en als je weet dat hij niks aan de hoeven gaat doen, dán pas de DB bellen...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:28

Als je de eigenaar niet ziet zou ik wel de DB bellen. Ze kunnen altijd even langs gaan om te kijken. Als er een goede reden voor is dat de paarden er zo bijstaan dan kan die eigenaar dat gewoon melden en dan is er niks aan de hand.
Maar er worden zoveel paarden verwaardeloost in Nederland de laatste tijd. En vaak komt de DB pas als het veel te laat is. Dus als je twijfeld gewoon even bellen. Ze kunnen beter een keertje voor niks heen gaan dan dat het zometeen helemaal uit de hand gelopen is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:39

aisie schreef:
Als je de eigenaar niet ziet zou ik wel de DB bellen.

Je kan toch ook zelf even langs gaan?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:40

Er staat toch, als ze de eigenaar niet kan vinden......

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:33

weten de eigenaars van de andere paarden niet hoe het zit met de pony en de shet? Misschien kan je het hun eens vragen als je die makkelijker kan aanspreken.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 11:37

aisie schreef:
Er staat toch, als ze de eigenaar niet kan vinden......

ik wou 't net zeggen Clown

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:39

Bespaar je de moeite, er wordt in NL toch niets aan gedaan.
In de media doet men overkomen van wel, maar in de praktijk.......

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:34

Beter een keertje te veel dan te weinig bellen naar de DB...
Zoals ik het hier zo hoor, is het niet niks... Magerte kan inderdaad door ouderdom komen, maar het hoeft niet per se.
De slecht verzorgde hoeven vind ik al helemaal niet kunnen, daar is geen excuus voor.
Ik hoop dat het wat uitmaakt, hier in BE bestaan er toch enkele organisaties die zich er daadwerkelijk voor inzetten (helaas niet allemaal).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:16

Ik zal eerst met de eigenaar praten.
Ik heb het toevallig hier gisteren nog ergens gezegd en ik zeg het nog eens: ik zou er persoonlijk een sch*thekel aan hebben als mensen achter mijn rug om de DB bescherming bellen om dat paard in plaats het gewoon eerst aan mij te vragen zodat ik er misschien wel een goede uitleg voor klaar heb.
In dat andere topic was ook een bokker die een paard had dat er wat magertjes uitzag door de ouderdom. Zij heeft van ellende een bordje met uitleg langs haar wei moeten zetten omdat mensen achter haar rug om maar naar de DB bleven bellen en zij maar opnieuw en opnieuw die mensen hun tijd verspilde.

Ga dus asjeblieft eerst praten met de eigenaar. Ik ken ook een paard dat graat en graag mager is van de ouderdom, maar die wordt wel met de beste zorgen omringd. Daarnaast is er nog een verschil tussen een paard van 23 en een paard van 33.
Ook voor de hoeven kan je het best eerst aan de eigenaar vragen. Misschien heeft hij wel al de hoefsmid gebeld, of kan je hem gewoon vertellen waarom een hoefsmid belangrijk is of...

En pas als de eigenaar geen duidelijke antwoorden heeft, zou ik verdere stappen ondernemen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:34

@katleentje... dat heb ik met mijnpony net zo gedaan helaas.... hij stond vlak langs een nieuwbouwwijk met een aantal andere paardjes die er wel geweldig uitzien/zagen, maar men bleeeef maar bellen en foto's maken van het zjielughe ponietje( met keurige hoeven overigens Knipoog) en de db maar weer langs komen, het volgende domme gansje die totaal geen verstand van dieren heeft, uiteindelijk de inspectiedienst zelf gebeld en het verhaal uitgelegd, zij zijn komen kijken en zagen dat dit geen verwaarlozing was en die hebben toen melding gemaakt dat de db niet meer naar die pony mochten als er weer meldingen binnen zouden komen...

Je voelt je zo ellendig als eigenaar om steeds maar weer die db te woord te staan, die er echt geen kaas van hebben gegeten.

Daarom idd ook mijn advies: vraag eerst!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:27

xKatleentjex schreef:
Ik zal eerst met de eigenaar praten.
Ik heb het toevallig hier gisteren nog ergens gezegd en ik zeg het nog eens: ik zou er persoonlijk een sch*thekel aan hebben als mensen achter mijn rug om de DB bescherming bellen om dat paard in plaats het gewoon eerst aan mij te vragen zodat ik er misschien wel een goede uitleg voor klaar heb.
In dat andere topic was ook een bokker die een paard had dat er wat magertjes uitzag door de ouderdom. Zij heeft van ellende een bordje met uitleg langs haar wei moeten zetten omdat mensen achter haar rug om maar naar de DB bleven bellen en zij maar opnieuw en opnieuw die mensen hun tijd verspilde.

Ga dus asjeblieft eerst praten met de eigenaar. Ik ken ook een paard dat graat en graag mager is van de ouderdom, maar die wordt wel met de beste zorgen omringd. Daarnaast is er nog een verschil tussen een paard van 23 en een paard van 33.
Ook voor de hoeven kan je het best eerst aan de eigenaar vragen. Misschien heeft hij wel al de hoefsmid gebeld, of kan je hem gewoon vertellen waarom een hoefsmid belangrijk is of...

En pas als de eigenaar geen duidelijke antwoorden heeft, zou ik verdere stappen ondernemen.

Als je je paard verder goed verzorgt en een goede reden hebt waarom ie mager en er onverzorgt uit ziet dan snap ik niet waarom je zo druk maakt om een bezoekje van de DB. Ik zou dat persoonlijk dan niet erg vinden, je kunt het gewoon netjes uitleggen en dan gaan ze weer. Het is alleen maar fijn dat mensen een beetje op paarden letten die er niet al te best uitzien lijkt me!
Beter een keer voor niks bellen dan dat ze wel verwaardeloost worden en straks misschien op apegapen liggen lijkt me.