Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Divine schreef:Hoi,
Kijk even in de Wiki:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten
Hier staat wel een foto in van een dubbele vlecht, niet precies hoe je em moet maken. Maar als je aan beide zijden de manen hangt, en dan ook aan beide zijden een vlecht maakt.... dan heb je een dubbele hengstenvlecht

arans schreef:Ik maak er altijd 2 boven elkaar. Dat ziet er heel mooi uit
Divine schreef:Als je een langzittende hengsten- (of merrie) vlecht wilt maken, kun je het beste de manen eerst naar de kant hangen waar normaal de minste manen hangen. Aan die kant maak je dan ook de vlecht. Deze heeft dan de neiging om naar de andere kant te willen gaan hangen, en zakt daarom minder snel uit.
Mijn men-pony vlecht ik voor de dressuur/vaardigheid ook altijd in, en die heeft ook zo'n dikke bos manen (= Dartmoorpony). 2/3e hangt rechts, 1/3e links. De avond voor de wedstrijd hang ik alle manen naar links, en maak alvast staartjes (kunnen er wel 30 zijn), met halverwege een elastiekje. Mooie gelijke plukjes, van een paar cm breed. De volgende ochtend begin ik met die staartjes te vlechten, van bovenaf aan natuurlijk.
Dat werkt heel makkelijk, je hebt al allemaal gelijke plukjes klaar hangen, je hoeft alleen steeds bij een nieuw plukje het elastiekje er uit te halen. Een vlecht zit er zo in, strak langs de manenkam, en hij blijft goed zitten.
Succes er mee!
Ladygiroc schreef:arans schreef:Ik maak er altijd 2 boven elkaar. Dat ziet er heel mooi uit
heb je daar een foto van??

emjam schreef:Mijn pony haar manen hangen wel allemaal een kant uit, maar ik probeer ook altijd al de vlecht echt er een beetje op te vlechten, maar ik zal deze taktiek is proberen!
)
en dan eerst de bovenste vlechten en dan de onderste er tegen aanvlechten 

Ladygiroc schreef:Dankje DieL_Zor,
Het is alleen niet precies wat ik bedoel.. Ja een beetje
Ik heb eens een keer in de ROS volgens mij een hengstenvlecht gezien..1 net aan het begin, zoals bij jou de onderste zeg maar..en dan een cm of 30 daaronder nog 1. Daar was ik benieuwd naar hoe die gemaakt wordt.
Ik heb helaas het boekje niet meer..dus kan het niet laten zien..
Ladygiroc schreef:ja alleen hoe houd je de manen over voor de onderste vlecht?
het is ook moeilijk uit te leggen als je geen voorbeeld hebt..