Dubbele hengstenvlecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

Dubbele hengstenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 19:34

hoi,

ik zou graag willen weten, hoe je een dubbele hengstenvlecht maakt.
ik kan een gewone hengstenvlecht maken, maar moet je dan gewoon de manen in 2en delen ofzo?

Groetjes Emma

p.s ik weet niet of het hier hoort, maar ik wist ook niet waar het anders dan moest.

Divine

Re: Dubbele hengstenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:40

Hoi,

Kijk even in de Wiki:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten

Hier staat wel een foto in van een dubbele vlecht, niet precies hoe je em moet maken. Maar als je aan beide zijden de manen hangt, en dan ook aan beide zijden een vlecht maakt.... dan heb je een dubbele hengstenvlecht Knipoog

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:08

Divine schreef:
Hoi,

Kijk even in de Wiki:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten

Hier staat wel een foto in van een dubbele vlecht, niet precies hoe je em moet maken. Maar als je aan beide zijden de manen hangt, en dan ook aan beide zijden een vlecht maakt.... dan heb je een dubbele hengstenvlecht Knipoog

Je kan er ook twee boven elkaar maken aan een kant, dat is ook heel gaaf Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:53

Ik maak er altijd 2 boven elkaar. Dat ziet er heel mooi uit Lachen

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 15:54

okee ik zal is gaan oefenen!
heb vandaag wedstrijd gehad, en de knotjes gingen er heel erg snel uit.. ( wel 2x een 8 op verzorging! ) dus is een hengstenvlecht dan een goeie optie? want dat heb ik ook wel is gedaan, maar die gaat er dan ook op een gegeven moment uit. of moet ik dan anders vlechten ofzo? mijn pony is een welsh a, en ze heeft best dikke lange manen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:57

arans schreef:

heb je daar een foto van??

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:37

Als je een langzittende hengsten- (of merrie) vlecht wilt maken, kun je het beste de manen eerst naar de kant hangen waar normaal de minste manen hangen. Aan die kant maak je dan ook de vlecht. Deze heeft dan de neiging om naar de andere kant te willen gaan hangen, en zakt daarom minder snel uit.

Mijn men-pony vlecht ik voor de dressuur/vaardigheid ook altijd in, en die heeft ook zo'n dikke bos manen (= Dartmoorpony). 2/3e hangt rechts, 1/3e links. De avond voor de wedstrijd hang ik alle manen naar links, en maak alvast staartjes (kunnen er wel 30 zijn), met halverwege een elastiekje. Mooie gelijke plukjes, van een paar cm breed. De volgende ochtend begin ik met die staartjes te vlechten, van bovenaf aan natuurlijk.
Dat werkt heel makkelijk, je hebt al allemaal gelijke plukjes klaar hangen, je hoeft alleen steeds bij een nieuw plukje het elastiekje er uit te halen. Een vlecht zit er zo in, strak langs de manenkam, en hij blijft goed zitten.

Succes er mee!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:43

Divine schreef:
Als je een langzittende hengsten- (of merrie) vlecht wilt maken, kun je het beste de manen eerst naar de kant hangen waar normaal de minste manen hangen. Aan die kant maak je dan ook de vlecht. Deze heeft dan de neiging om naar de andere kant te willen gaan hangen, en zakt daarom minder snel uit.

Mijn men-pony vlecht ik voor de dressuur/vaardigheid ook altijd in, en die heeft ook zo'n dikke bos manen (= Dartmoorpony). 2/3e hangt rechts, 1/3e links. De avond voor de wedstrijd hang ik alle manen naar links, en maak alvast staartjes (kunnen er wel 30 zijn), met halverwege een elastiekje. Mooie gelijke plukjes, van een paar cm breed. De volgende ochtend begin ik met die staartjes te vlechten, van bovenaf aan natuurlijk.
Dat werkt heel makkelijk, je hebt al allemaal gelijke plukjes klaar hangen, je hoeft alleen steeds bij een nieuw plukje het elastiekje er uit te halen. Een vlecht zit er zo in, strak langs de manenkam, en hij blijft goed zitten.

Succes er mee!

mijn pony haar manen hangen wel allemaal een kant uit, maar ik probeer ook altijd al de vlecht echt er een beetje op te vlechten, maar ik zal deze taktiek is proberen!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:15

Ladygiroc schreef:
arans schreef:

heb je daar een foto van??

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn allebei niet zo heel goed gelukt, maar dan heb je een beetje een idee

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:46

emjam schreef:
Mijn pony haar manen hangen wel allemaal een kant uit, maar ik probeer ook altijd al de vlecht echt er een beetje op te vlechten, maar ik zal deze taktiek is proberen!

Het werkt echt heel goed vind ik. Eerst deed ik de vlecht aan de kant met de meeste manen, maar omdat ze zo dik zijn, kreeg ik die vlecht nooit mooi tegen de manenkam aan. Als ik ze naar de andere kant hang gaat dat veel beter. Morgen moet ik er weer één in hebben, ik zal er een foto van maken (als ik er aan denk Bloos)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:17

Mijn moeder doet altijd de manen in 2en delen Haha! en dan eerst de bovenste vlechten en dan de onderste er tegen aanvlechten Ja
je moet wel geduld hebben maar het resultaat is mooi Lachen
Succes!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:42

Dankje DieL_Zor,

Het is alleen niet precies wat ik bedoel.. Ja een beetje

Ik heb eens een keer in de ROS volgens mij een hengstenvlecht gezien..1 net aan het begin, zoals bij jou de onderste zeg maar..en dan een cm of 30 daaronder nog 1. Daar was ik benieuwd naar hoe die gemaakt wordt.

Ik heb helaas het boekje niet meer..dus kan het niet laten zien..

amcatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:15

ik vind het er echt mooi uitzien!!!
alleen lijkt het me wel super moeilijk om te maken!!!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:50

Ladygiroc schreef:
Dankje DieL_Zor,

Het is alleen niet precies wat ik bedoel.. Ja een beetje

Ik heb eens een keer in de ROS volgens mij een hengstenvlecht gezien..1 net aan het begin, zoals bij jou de onderste zeg maar..en dan een cm of 30 daaronder nog 1. Daar was ik benieuwd naar hoe die gemaakt wordt.

Ik heb helaas het boekje niet meer..dus kan het niet laten zien..

Ik denk dat je dan ongeveer hetzelfde te werk moet gaan: de manen in 2-en verdelen. De onderste laag dan op 30 cm daaronder ofzo vlechten en daarna de bovenste laag hoger.

Dit weet ik niet zeker, want hier daar heb ik geen ervaring mee. Het is denk even uitproberen. succes

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:17

ja alleen hoe houd je de manen over voor de onderste vlecht?
het is ook moeilijk uit te leggen als je geen voorbeeld hebt..

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:25

Ladygiroc schreef:
ja alleen hoe houd je de manen over voor de onderste vlecht?
het is ook moeilijk uit te leggen als je geen voorbeeld hebt..

Je maakt in het midden van de manenkam een middellijn zodat je een linker en rechterhelft hebt.
De bovenste helft leg je even aan de andere kant (eventueel met wasknijper) en vlecht dan eerst de onderste helft. Als die klaar is begin je aan de bovenste helft Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:38

ja maar dan hangen ze los van elkaar? Die ik in het boekje zag was 1 mat zeg maar..

Maar ik geeft het op haha ..