Zondag nacht 5C paard naa binnen of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Zondag nacht 5C paard naa binnen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 22:13

Ik heb begrepen dat het zondag nacht maar 5 graden wordt, gaan jullie paarden dan naar binnen of blijven ze buiten?

Op zich heb ik niet zo een moeite met kou, maar het was vandaag 25 graden en de verschillen zijn zo groot!!!
Mijn paard krijgt zoiezo geen deken op.
Dus of naar binnen voor de nacht of laten bikkellen in de kou?
Dan krijgt hij wel een lekkere vact van maar die heeft hij nu nog niet....
Ik weet niet of het verder nog heel nat is of heel hard waait maar dat zien we dan nog wel.
Ik alleen even jullie meing weten

Puchje

Re: Zondag nacht 5C paard naa binnen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:14

Mijn paardje krijgt dan voor het eerst zijn ongevoerde regendeken op tegen de wind en regen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:15

Ik was net van plan om dat weekend mijn paard te scheren, maar ik denk dat ik daar toch nog een paar daagjes extra mee wacht!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:16

Ik laat de mijne lekker buiten Ja Ze kunnen zich heel goed zelf warm houden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:35

Ooh maar de mijne staat nu ook nog dag en nacht buiten, als ze geschoren is gaat ze alleen snachts op stal

Als ze niet onder het zadel hoefde had ik er ook gewoon buiten laten staan en niet geschoren.
Maar ze zit nu al zo mega in de teddyberen vacht dat ik wel een uur moet droog stappen en dan nog is ze nat!
En dat is te koud straks.

Ik scheer altijd erg vroeg zodat er nog wat winterhaar straks door heen komt en als het dan echt winter is, is ze niet helemaal naakt!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:37

Ik weet niet wat ik doe.
Mijn pony is 30 dus aan de ene kant wil ik haar liever binnen hebben.
Weet niet hoe het zit met fructaan gehalte dan?
Maar ze heeft al zo'n mega vacht aangemaakt dat misschien een regendekentje voldoende is.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:42

Ik laat ze buiten, die van mij hebben al een aardige vacht, dus ze zullen zich wel redden.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 22:43

de mijne heeft dus helemaal nog geen wintervachtje en staat ook altijd dag en nacht buiten. ik vind de verschillen zo groot.

Hij gaat van de winter zowiezo de nacht naar vbinnen weet alleenniet of ik daar nu al (deels) mee moet beginnen

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:18

Die van mij blijven sowieso buiten, kunnen ze best tegen Ja

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:21

de mijne blijft ook buiten
hij krijgt wel wat extra hooi om zich warm te houden Lachen
echt wintervacht is hij nog niet aan het maken, misschien daarna wel Lachen (hij staat overigens altijd buiten, met schuilstal )

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:36

Die van mij blijft buiten, net als altijd..
Hij is al wel duidelijk begonnen met het aanmaken van wintervacht, heeft beschikking over een schuilstalletje en voldoende gras.
Ik heb dit jaar een paar weken op stal geslapen i.v.m. veulen, en ik heb gemerkt dat zo tegen zonsopgang (koudste periode) de hele kudde sprintjes gaat trekken. Hierdoor blijven ze lekker warm. Dit zouden ze in een stal niet kunnen.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:40

Mijn twee jaarlingen blijven buiten. Ze hebben nog niet echt een wintervacht aangemaakt, maar daar zullen ze dan wel mee beginnen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:15

Gewoon lekker buiten laten. Een temperatuur van 5 graden is juist een prettige temperatuur voor een paard!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:54

Vind ik ook Simmie.
Paard is geen watje.

Ik trof mijn paard vorige week op een ochtend al mooi met "uitgeklapte haren" aan in het land.
Natuur regelt dat prima.
's Middags was het 20 graden en haren waren weer mooi glad.

Zorg dat hij lekker kan eten 's nachts, zodat hij daar zijn warmte uit kan halen.

Verder: geen paniek Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:03

Simmie schreef:
Gewoon lekker buiten laten. Een temperatuur van 5 graden is juist een prettige temperatuur voor een paard!

ik ken toch echt genoeg paarden die staan te koukleumen met 5 graden hoor. maar daar gaat het nu ff niet om.

Bella blijft in haar uitloop, die is wel overdekt en aan 2 kanten afgeschermd met windgaas, dus ze kan wel behoorlijk beschut staan

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:16

Hier gaan de dekens op !

De meeste paarden hebben juist geen beschermlaagje meer, door al het wassen en ook door het poetsen.

Hoe meer wij de paarden gebruiken, hoe minder bestand ze worden tegen natuurlijke invloeden.

De paarden die wat kouder in het bloed zijn, en nu al een vachtje hebben, die zullen geen problemen ondervinden, maar de paarden die nog een dun velletje hebben, die kun je nu niet zonder deken buiten laten staan , is mijn mening.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:17

Hier heb je gelijk in LiSSy, het ene paard is niet het andere. En gaat ook anders om met lagere en koudere temperaturen.
Ik had mijn paard op vorige pensionstalling in ruinenwei, 24 h buiten in zomerperiode. Door het schralere weer zag je het bij 3 paarden in de wei. Allemaal medisch gezond, maar konden wel dekentje gebruiken. De rest van de ruinen (5) had nergens last van.
Nu staat mijn ruin op andere pensionsstalling 's avonds binnen, dit is hem ook wel aan te zien! Zit beter in de vacht, glanst meer, en gaat overdag genoeg naar buiten. Wordt hier regelmatig gevoerd, kracht en ruwvoer, en het is 'm echt af te zien.
Ik denk dat je dus moet kijken wat je paard aangeeft. Met het regenachtige weer had ik al zelfs een 0-grams regendekentje opgegooid.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:49

Mijn paard krijgt al jaren geen dekens meer te zien en dat gaat prima. Ze heeft een inloopstal die goed beschut is, dus als ze het koud heeft dan gaat ze er vanzelf wel in staan. Of de paarden gaan gewoon lekker knus bij elkaar staan.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:51

De comforttemperatuur van een paard ligt tussen de -5 en 15 graden. Ligt de buitentemperatuur daartussen, hoeft een paard met een normale vacht geen moeite te doen om warm te blijven. Daarboven beginnen ze meteen met warmte kwijt te raken, daaronder moeten ze moeite doen om warm te blijven. Is je paard gewend om dag en nacht buiten te staan, lekker laten staan. Zo niet, dan dekentje erop of naar binnen halen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:53

De temperatuur in de kustprovincies is ook altijd wat hoger, dus het zal hier wel wat warmer zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:56

Wij hebben geen eens een stal Clown alleen wat muurtjes om tegen te schuilen.
Dus ze zullen gewoon buiten blijven.
mijne heeft een deken op plus exeemdeken en de shet krijgt een regen deken op meer niet.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:01

die van mij gaat al 2 weken s avonds weer naar binnen hij begon het zat te worden hangen bij het gek. nu gaat hij s ochtends met veel plezier weer naar buiten. en krijgt nu al een regendeken op als het regent

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:05

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:18

Mijn shet stond overdag al behoorlijk te zweten omdat die al behoorlijk weer wat vacht heeft.
Die krijgt ook never nooit een deken op.
Mijn andere paard is een arabier die nauwelijks vacht krijgt en doordat ze artrose heeft in haar rug vond de da het wijs swinters een deken op te doen.
Dit merk ik vanzelf aan haar als ze stijver wordt, meestal pas in november.
Nu komt er nog geen deken op.

Verder ben ik van mening dat paarden met een goede vacht die niet te oud of ziek zijn het gewoon het beste zonder deken kunnen doen nog.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:34

Dagmar_k schreef:
Hier heb je gelijk in LiSSy, het ene paard is niet het andere. En gaat ook anders om met lagere en koudere temperaturen.
Ik had mijn paard op vorige pensionstalling in ruinenwei, 24 h buiten in zomerperiode. Door het schralere weer zag je het bij 3 paarden in de wei. Allemaal medisch gezond, maar konden wel dekentje gebruiken. De rest van de ruinen (5) had nergens last van.
Nu staat mijn ruin op andere pensionsstalling 's avonds binnen, dit is hem ook wel aan te zien! Zit beter in de vacht, glanst meer, en gaat overdag genoeg naar buiten. Wordt hier regelmatig gevoerd, kracht en ruwvoer, en het is 'm echt af te zien.
Ik denk dat je dus moet kijken wat je paard aangeeft. Met het regenachtige weer had ik al zelfs een 0-grams regendekentje opgegooid.

KLopt!
Ik heb 3 paarden.
2 ervan maakt het allemaal niks uit wat voor weer het is, die staan het liefste buiten.
1 daarvan heb ik vanaf 3 jarige leeftijd (is nu 12) en de ander heb ik zelf gefokt.
Alleen mijn 3de paard, haar heb ik gekocht toen ze 8 was en is door vorige eigenaar lekker verwend.
Zo gauw er een buitje is of wat kouder is staat ze te rillen bij het hek en te hinniken dat ze naar binnen wil.