Shetlanders minder dan rij-pony's!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Shetlanders minder dan rij-pony's!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:00

Hallo allemaal,

Mijn zusje is 8 jaar en verzorgt/rijd een shetland-pony. Het is een heel leuk beest en ze kan hem over het algemeen goed aan.
Over de stal niks te klagen want er is een grote dresuur bak, een normale rij bak, een padock en een longeer bak. Wij gaan doordeweeks s'avonds. Ik ga altijd mee omdat mijn zusje er niet alleen heen mag, ze is pas 8 en het als er iets gebeurt dan ben ik erbij. Ze kent namelijk niet zoveel mensen op die stal.

Maar nu het volgende:

Als mijn zusje gaat rijden dan doet ze dat in de rij bak (als deze niet bezet is ze rijdt liever alleen omdat ze wat verlegen is en als er mensen bij zijn dan durft ze niet zo goed en gaat het opeens niet meer). Vroeger had ik dat ook, nu wat minder maar het kan heel vervelend zijn dat gevoel en vooral als je nog maar 8 bent. Alleen soms rijd ze in de rij bak en dan komen er steeds vaker meisje's met een eigen paard rijden. Die rijden mijn zusje helemaal voor de sokken en maakt hele beledigende opmerking. Zei vinden dat zei het meeste recht hebben omdat zei een groot rij paard/pony hebben en ze vind het maar onzin dat zo'n shetlander dan ook in de rij bak moet terwijl zei er rijden. Terwijl mijn zusje er veel eerder reed! Als er namelijk een paard rijd dan wachten wij altijd even want mijn zusje kan wel goed rijden maar is nog niet zo heel ervaren.

Dit kom ik echt dagelijks tegen maar ik zie een groot-rijpaard en een shetlander als gelijk.

Hebben jullie dit ook weleens meegemaakt/gezien? Ik vind het altijd zo banketstaaf.. want het gebeurt wel vaker.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 11-09-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Re: Shetlanders minder dan rij-pony's!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:12

Het staat mischien in een beetje raar forum maar ik wist niet echt goed waar ik het plaatsen moest.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:16

Zou er zeker wat van zeggen als ik jou was, zijn ze nou helemaal.. Je betaald net zo goed stalgeld als zij doen en dus heb je net zo veel recht op de bak als hun. Je moet wel nog met plezier kunnen rijden en het niet laten verpesten door een stel snotneuzen die denken dat ze beter zijn.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:20

BrittKitt schreef:
Zou er zeker wat van zeggen als ik jou was, zijn ze nou helemaal.. Je betaald net zo goed stalgeld als zij doen en dus heb je net zo veel recht op de bak als hun. Je moet wel nog met plezier kunnen rijden en het niet laten verpesten door een stel snotneuzen die denken dat ze beter zijn.

Ik betaal geen stalgeld, we zijn goed bevriend met de eigenaar en die zocht een verzorgstertje. Omdat ze ons kent mocht mijn zusje gratis rijden omdat de eigenarese niet alle dagen kan springen wij bij. Maar wij hebben gewoon het recht op de bak. Rij-paard of niet.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:23

Ik vind het dikke onzin... Jouw zusje heeft inderdaad evenveel recht op de bak. En dat die uit de hoogte miepjes met hun eigen paard daar toevallig problemen mee hebben is dan balen voor hun...
Vervelend dat ze zo doen, ik zou ze gewoon een keer duidelijk maken dat ze het recht niet hebben om te zeuren tegen je zusje Knipoog

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:25

Pfft, wat een vervelende situatie voor je zusje. Spreek ze aan en als dat niet werkt, ga dan eens een gesprek aan met de staleigenaar Lachen .

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:29

Pffft, ik word echt ziek van zo'n mensen hé!
Die denken dat hun paardjes beter zijn en shetlanders maar kleine mormels zijn voor beginners, wedden dat ze niet eens met het karakter van een shet omkunnen? (een shet dus niet aankunnen!).
Als ik jou was zou ik het voor m'n zusje opnemen, laat ze maar eens zien wat ze kunnen! Haha!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:13

Spreek ze erop aan doen ze het daarna nog steeds ga dan een keer met de eigenaar van de shet erheen als ze dan opeens gewoon doen vraag dan aan hun waarom ze de shet nu niet minachten. Je hebt immers even veel recht op de bak als zij.

Als er bij ons mensen in de bak rijden vraag ik altijd even of ze het goed vinden als ik er met een shet bij in kom, ik ben nog nooit door iemand geweigerd altijd was het goed en hielden ze er rekening mee dat er een shet in de bak loopt.

xlisalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:59

pff, niet normaal zeg!
jou zusje heeft even veel recht met een shetlander als die meiden met een rij-pony.
als je het ziet ofzo, mag je er best een keertje iets van zeggen.
als die meiden ouder zijn, en je vind dat eng, laat je vader of moeder er een keer iets van zeggen. Of vertel het aan de manege-eigenaar. die vind dat vast ook hartstikke onzin.
succes!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:25

De groten rijden bij ons altijd om mijn jongste dochter heen als zij op de shet rijdt, nogal een ongeleid projectiel. Het houdt ze scherp.....zeggen ze hier. Ze geven zelfs instructies vanaf hun paard mocht het niet helemaal gaan zoals het hoort. Eigenlijk voel ik mij dan bezwaard dat ze dan op die lastige shet moeten letten.

Het beste is even te overleggen met de eigenaar van de shet, misschien kan deze vragen of ze rekening willen houden met het kleine ding.

Mocht je zusje een keer van d'r sokken gereden worden, vertel haar dan (luid genoeg) dat ze het die groten niet kwalijk moet nemen, dat zij hun paarden nog niet goed onder controle hebben, niet goed genoeg kunnen sturen om haar te ontwijken, of iets in die trant. Mochten zij jou daar op aanspreken, dan zet je je alleronschuldigste gezicht op en leg je rustig uit dat je echt het idee hebt dan het ze niet lukt om op het juiste moment hun paard te laten wenden, dat het paard niet goed aan de hulpen is, dat dat zo op jouw overkomt omdat het soms maar net goed gaat. Eindigen met complimentje dat ze wél een leuke combi zijn om te zien. Sigaar