Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Rosanne_ schreef:Ik denk dat dit nog wel eens lastig kan worden aangezien de verschillende soorten kruiden allemaal een specifiek soort grond nodig hebben. Zure bodem/ kleigrond, voedzame/ arme bodem, natte/ droge grond etc. Uiteindelijk zuillen er 1 of 2 kruiden aanslaan, maar die waren vanwege de juiste grondsamenstelling waarschijnlijk toch al te vinden in jou weide.
Bovendien: de kruiden waar de paarden het meeste behoefte aan hebben/ het lekkerst vinden wordt als eerst opgegeten. De plant die ze als laatste eten krijgt de beste overlevingskansen en een jaar later heb je bijna niets meer van de lekkere plant en heel veel van de plant die ze niet lusten/ geen behoefte aan hebben..
Ik weet niet precies welke kruiden het beste zijn voor een kruidenweide, maar volgens http://www.terra-unique.nl zijn het madeliefje, duizendblad, smalle weegbree en de paardenbloem de vier basiskruiden voor een kruidenweide. Andere voorbeelden van kruiden zijn timothee, beemdlangbloem, kropaar, witbol en veldbeemdgras.
FitzChivalry schreef:ik had ook al ontdekt dat je klaver beter niet kunt zaaien.
Ik ben die link eens aan het bestuderen..
er staan best interessante mixen bij..
aslo schreef:Ik had er nog 1 zak van liggen en heb daarmee de zomerwei nu pas doorgezaaid, vond het jammer om weg te gooien. Als ik merk dat er teveel klaver komt, zet ik een stuk wei af, spuit met mcpa en na een aantal dagen zaai ik dat stuk in met enkel engels raaigras.
madamX schreef:MCPA bestrijd klaver niet. Om klaver te chemisch te bestrijden heb je mecoprop nodig. Engels raai is niet echt geschikt voor paarden.
Tatzikia schreef:We hebben net een huis met een groot stuk grond bij gekocht. Bedoeling: een stukje grond houden voor onze tuin, en een stuk afmaken als wei. Ik denk dat het stuk grond echter overal bezaaid is met gewoon gazongras. Is het voldoende dat ik er kruiden bij zaai of moet ik de volledige wei terug inzaaien met ander gras?

madamX schreef:MCPA bestrijd klaver niet. Om klaver te chemisch te bestrijden heb je mecoprop nodig.