Welke kruiden in een kruidewei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Welke kruiden in een kruidewei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 06:57

Hoi bokkers..

Volgend jaar wil ik graag kruiden zaaien in de wei, om zo een goede kruidenwei te maken..
Nou heb ik al zitten googelen, en daar wordt ik niet veel wijzer van..
Wie weet welke kruiden ik moet planten, en of er iets van een kruidenwei zaadjes mix te koop is.

alvast bedankt..

aslo

Re: Welke kruiden in een kruidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:11

Er is wel een speciaal mengsel te koop voor de paardenwei. Maar echt kruiden zitten daar niet in, alleen diverse grassoorten welke paarden lekker vinden en ik meen klaver. Heb net de zak weggegooid, dus weet niet meer precies welke soorten, maar ik meen engels raaigras, veldbeemd, timothee, rode zwenk.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:23

Ik denk dat dit nog wel eens lastig kan worden aangezien de verschillende soorten kruiden allemaal een specifiek soort grond nodig hebben. Zure bodem/ kleigrond, voedzame/ arme bodem, natte/ droge grond etc. Uiteindelijk zuillen er 1 of 2 kruiden aanslaan, maar die waren vanwege de juiste grondsamenstelling waarschijnlijk toch al te vinden in jou weide.
Bovendien: de kruiden waar de paarden het meeste behoefte aan hebben/ het lekkerst vinden wordt als eerst opgegeten. De plant die ze als laatste eten krijgt de beste overlevingskansen en een jaar later heb je bijna niets meer van de lekkere plant en heel veel van de plant die ze niet lusten/ geen behoefte aan hebben..

Ik weet niet precies welke kruiden het beste zijn voor een kruidenweide, maar volgens http://www.terra-unique.nl zijn het madeliefje, duizendblad, smalle weegbree en de paardenbloem de vier basiskruiden voor een kruidenweide. Andere voorbeelden van kruiden zijn timothee, beemdlangbloem, kropaar, witbol en veldbeemdgras.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:32

Ik ben bang als je (on)kruiden gaat zaaien, deze op den duur gaan overheersen waardoor je amper gras overhoudt. Paardenbloem bijv. is prima, maar wil je echt niet te veel in je wei, want het zaait enorm uit, verdringt het gras en als paarden er veel van eten, blijven ze plassen (werkt vocht afdrijvend).

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:35

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:38

_Rosanne_ schreef:
Ik denk dat dit nog wel eens lastig kan worden aangezien de verschillende soorten kruiden allemaal een specifiek soort grond nodig hebben. Zure bodem/ kleigrond, voedzame/ arme bodem, natte/ droge grond etc. Uiteindelijk zuillen er 1 of 2 kruiden aanslaan, maar die waren vanwege de juiste grondsamenstelling waarschijnlijk toch al te vinden in jou weide.
Bovendien: de kruiden waar de paarden het meeste behoefte aan hebben/ het lekkerst vinden wordt als eerst opgegeten. De plant die ze als laatste eten krijgt de beste overlevingskansen en een jaar later heb je bijna niets meer van de lekkere plant en heel veel van de plant die ze niet lusten/ geen behoefte aan hebben..

Ik weet niet precies welke kruiden het beste zijn voor een kruidenweide, maar volgens http://www.terra-unique.nl zijn het madeliefje, duizendblad, smalle weegbree en de paardenbloem de vier basiskruiden voor een kruidenweide. Andere voorbeelden van kruiden zijn timothee, beemdlangbloem, kropaar, witbol en veldbeemdgras.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:41

Er ging iets mis met quoten....
Dure, 'speciale weidemengsels' werken in de praktijk niet, om de redenen die rosanne al noemt.
BG 11 is het beste, daarnaast kan je zelf een paar kruiden zelf ertussen zaaien (beter GEEN klaver).

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:45

Heeeeeeee interessant topic!

Nu vraag ik mij alleen wel af waarom klavers beter niet gezaaid kunnen worden.. als paarden in de natuur pijn in de buik hebben, gaan ze vaak bewust op zoek naar klavertjes...

Dus ben heel benieuwd waarom je dat beter niet kunt zaaien.

Ik ga gelijk de site weer even doorspitten Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:01

Ik 'mijn' mengsel (was van Marstall) zat dus ook klaver. de paarden aten eerst al het gras, de klaver begon zich ontzettend uit zaaien en op laatst had ik meer klaver dan wat anders. Onze paardjes eten het alleen als er niets anders meer staat en das niet fijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:02

Oh, ik snap het... Wat gebruik je nu? OF gebruik je het helemaal niet meer?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:17

ik had ook al ontdekt dat je klaver beter niet kunt zaaien.
Ik ben die link eens aan het bestuderen..
er staan best interessante mixen bij..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:17

Ik had er nog 1 zak van liggen en heb daarmee de zomerwei nu pas doorgezaaid, vond het jammer om weg te gooien. Als ik merk dat er teveel klaver komt, zet ik een stuk wei af, spuit met mcpa en na een aantal dagen zaai ik dat stuk in met enkel engels raaigras.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:19

FitzChivalry schreef:
ik had ook al ontdekt dat je klaver beter niet kunt zaaien.
Ik ben die link eens aan het bestuderen..
er staan best interessante mixen bij..

En heb je al enig idee voor welke mengeling jij zou kiezen?

Die kruidenwei klinkt wel interessant, maar zit te denken om eerst eens die Olympic te proberen om te zien of het wel bevalt...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:03

Ik vind de herbic wel interessant.. anders de olympic.

moet het eens overleggen met stalgenootje en stalhouder..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:49

aslo schreef:
Ik had er nog 1 zak van liggen en heb daarmee de zomerwei nu pas doorgezaaid, vond het jammer om weg te gooien. Als ik merk dat er teveel klaver komt, zet ik een stuk wei af, spuit met mcpa en na een aantal dagen zaai ik dat stuk in met enkel engels raaigras.

MCPA bestrijd klaver niet. Om klaver te chemisch te bestrijden heb je mecoprop nodig. Engels raai is niet echt geschikt voor paarden.
Zoals ik al eerder zei: de praktijk leert dat de dure 'speciale' mengsels niet werken. Overigens spreken zij op de site zichzelf tegen als het om bemesting gaat......

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:12

madamX schreef:
MCPA bestrijd klaver niet. Om klaver te chemisch te bestrijden heb je mecoprop nodig. Engels raai is niet echt geschikt voor paarden.

Tja, tot nu werkt het hier wel aardig. En engels raaigras is mij juist aanbevolen, dus wil graag weten waarom het niet geschikt is.

Tatzikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:07

We hebben net een huis met een groot stuk grond bij gekocht. Bedoeling: een stukje grond houden voor onze tuin, en een stuk afmaken als wei. Ik denk dat het stuk grond echter overal bezaaid is met gewoon gazongras. Is het voldoende dat ik er kruiden bij zaai of moet ik de volledige wei terug inzaaien met ander gras?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:12

Tatzikia schreef:
We hebben net een huis met een groot stuk grond bij gekocht. Bedoeling: een stukje grond houden voor onze tuin, en een stuk afmaken als wei. Ik denk dat het stuk grond echter overal bezaaid is met gewoon gazongras. Is het voldoende dat ik er kruiden bij zaai of moet ik de volledige wei terug inzaaien met ander gras?

Gazongras is niet geschikt voor beweiding. Beter is om het perceel opnieuw in te zaaien met een weidemengsel.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:23

madamX schreef:
MCPA bestrijd klaver niet. Om klaver te chemisch te bestrijden heb je mecoprop nodig.

Klaver kan met beide middelen gespoten worden. Sterker nog, klaver krijgt van bijna ieder middel een flinke klap. Klaver krijg je niet voor goed weg, het blijft altijd terug komen.
Als MCPA bij jou niet werkt kan het zijn dat je klaver resistent is geworden.
Het voordeel van klaver is wel dat je je wei niet met stikstof hoeft te bemesten. Het is dus gewoon een gratis hulpmiddeltje van moeder natuur.

Tatzikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:56

Wat is er dan precies zo slecht aan gezongras?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:25

Gazongras wordt snel kapot gelopen en er zit niet zo veel voeding in.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:41

Ik werk veel met kruiden en je kunt inderdaad gericht een kruidenwei aanleggen. Maar wat je ook kunt doen is de wei gewoon zijn eigen weg laten gaan en dan komt er vanzelf kruiden zoals kamille, weegbree, madeliefjes, paardenloemen, duizendblad, brandnetels, etc. Dit zijn hele goede kruiden voor paarden. Maar als je een keer door de wei loopt zul je zien dat er al wat kruiden instaan die door de meeste mensen als onkruid wordt aangeschreven. Geef je je paard echter de kans om te kiezen dan zul je zien dat als het wondjes heeft juist kamille gaat eten. Dan het met jeuk brandnetels eet etc.
Succes