voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje96

voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:24

hallo,:D
ik heb een vraagje?
ik rijd nu 5 x in de week en longeer 2 x .
mijn pony krijgt nu 3/4 de bix 's ochtends en 's avonds!
ze word nu dun nu ze elke dag beweging heeft;).
ze zeggen dat het bix zo goed is...
maar wat vinden jullie?
en weten jullie nog iets wat ik bij kan voeren waar niet te veel energie in zit? Clown

ik hoop veel reactie's

Groetjes Danielle Pling

Alicia2u

Re: voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:15

Wat dacht je van hooi of kuil? een paard kan niet leven op bix alleen, het verteringsstelsel van een paard is erop gebouwd dat er altijd wat in moet zitten. Een paard hoort meer dan 16 uur per dag te eten. Het speeksel dat een paard daarmee aanmaakt neutraliseert het maagzuur.
Als je maar twee keer op een dag bix voert, maakt je paard dus geen speeksel aan, waardoor het maagzuur opspeeld wat kan leiden tot maagzweren, een belangrijke veroorzaker van luchtzuigen!
Omdat je paard maar 2 keer per dag een beetje bix krijgt, zijn de darmen van je paard het grootste deel van de dag leeg, waardoor ze minder ruimte innemen in de buikholte en dus vrijer kunnen bewegen, dit vergroot de kans op koliek.

Dus: Zorg dat je paard minstens 2 keer per dag een hoeveelheid kuilvoer of hooi krijgt. Oud hooi bevat weinig energie. Het geeft je paard wat te doen omdat hij veel moet kauwen en het is ds beter voor het verteringssysteem.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:56

Ik sluit me helemaal aan bij Alicia2U, ruwvoer moet het hoofdbestanddeel zijn van de voeding. Dus zodra je pony op stal staat moet hij ruwvoer tot zijn beschikking hebben.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:59

oei das te weinig hoor!
ik voer zelf ook nog 4 granen bij met lijnzaadolie en vitamine erdoorheen een lekker hapje als hij klaar is met werken!
maar krijgt hij geen hooi??? das wel vreemd, want bix is alleen voor kracht en hooi heet elk paard nodig!
groetjes en succes ermee!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:30

Ik neem aan dat je pony ook hooi krijgt, maar veel te weinig ws...arm beest!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:41

Op grond van deze info een beoordeling te geven of het wel of niet voldoende is, dat is onmogelijk. De informatie die je verschaft is te summier.

Geef onderstaande aan:
- hoeveel ruwvoer en van welke kwaliteit wordt er gevoerd
- heeft hij beschikking over gras
- welk type brok voer je
- wat is het ras, leeftijd en grootte van je pony
- hoe intensief (niveau en duur) train je.

Mensen die al direct beginnen met veel weinig, da's nergens op gebaseerd.