Ik ben nieuw hier op het forum en heb me nog niet voorgesteld (zal ik echt gaan doen
)maar ik zit met een behoorlijk dilemma...
Ons prachtige painthorse paard Indian is 28 juli getroffen door de bliksem.
Hoe, wat en waarom, daar hebben wijzelf ook geen antwoorden op. We zijn verslagen en ongelooflijk verdrietig.
Indian was al 8 jaar een deel van ons gezin. En had nog maar een jaar plezier op onze wei die vlak bij ons huis is.
Indian had artrose in alle vier de benen en m'n zusje kon er dus niet vaak op rijden, eens in de x tijd.
Wij vonden de stal erg duur worden, zeker als het paard er maar staat met artrose en het maar eens in de zoveel tijd de wei op MAG.
Slager was absoluut geen optie! Dus hebben we gelukkig van een kennis een stuk wei kunnen pachten.
Wij vonden het allemaal erg zielig als hij, na een leve vol ''paarden-buren'', alleen zou staan op de wei. Daarom heb ik twee shetlanders gekocht voor de gezelligheid.
Dit ging erg goed vanaf dag 1 al. Indian heeft helaas maar een jaar genoten van zijn nieuwe plek....
De shetlander Teddy, hengstje, van toen 1 jaar is dikke vrienden met Indian geworden. De andere shetlander, ruintje, Billy van toen 2 jaar en Indian lagen elkaar niet zo heel goed. Ze waren wel vrijwel altijd samen maar Billy is altijd de baas geweest over 4 andere shetjes en moest nu ineens de touwtjes aan Indian doorgeven, die ook altijd de baas is geweest. Maar ze konden het toch over het algemeen goed met elkaar vinden.
Zodra wij de hoek omkomen voel je direct weer de steek in je hart. We missen hem allemaal verschrikkelijk met z''n gehinnik als we aankomen en gekke streken... (deze hebben de shetlanders wel van hem overgenomen
)De enigszins kale wei doet erg veel zeer... Hij was toch eigenlijk je doel, de shetlanders ook natuurlijk, maar voor Indian was dit alles. Hem heb je al zoveel dingen geleerd en met hem heb je zo'n band opgebouwd..
We zijn dan ook ongeveer 3 weken geleden begonnen met zoeken naar een ander paard.
Het liefst een veulentje, met een lief en leuk karakter maar het mag zeker gekke streken hebben, dat waren we inmiddels al behoorlijk gewend van Indian! En we zouden het erg leuk vinden als het toch een beetje op Indian zou lijken.
We hebben nu twee veulens op het oog. Een veulen is al zo goed als gekocht maar het ander is nog een twijfelgeval.
Het zijn allebei prachtige driekleurige bonte/painthorse paarden. Allebei erg lieve moeders en zien er op en top gezond uit en zijn heel levendig.
De een is erg braaf en zacht van karakter en de andere heel fel! (heeft ook 2 maanogen, erg mooi)
We pachten dus een wei aan de rand van de wijk waar we wonen. Vlakbij dus.
Hierop staat een container waar in en uit gelopen kan worden. We hebben stroom/licht op accu (word eventueel later vervangen door een generator) en we pompen grondwater met een pomp. De container is zo'n 20ft.
Bij slecht weer stond Indian samen met de twee shetlanders erin. De shetlanders zijn ongeveer 1 meter. Niet groot maar ook niet klein. Indian was ongeveer 1.60m.
Het stuk wei is ongeveer 50x60 meter. Dus iets meer dan een half hectare.
We hebben geprobeerd om het stukje land ernaast ook te huren/pachten maar deze boer wilde dat niet.
Dus nu onze vraag; op een stuk land van 50x60 wat verdeelt is in 4 stukken, zodat we alles om de zoveel tijd kunnen verwisselen, is het dan slim om 2 veulens (straks paarden; 1.60m) en 2 shetlanders erop te zetten?
Is dit te klein? Of gaat dit gewoon? We onderhouden het gras goed door te mesten/zaaien en maaien.
Ook willen we als dit alles mogelijk is een extra stal bijmaken, of een container stal kopen. Zodat we ze elke avond binnen zetten. Ook de shetlanders, maar die gaan dan in de container die er nu al staat.
Dus 's avonds veilig binnen en geen gegraas!
Hopelijk heeft iemand de zin gehad om deze lap tekst te lezen en heeft wellicht een goed antwoord?!
Ik hoop dat iemand ons spoedig kan adviseren!
Alvast bedankt!
Groeten Maureen