2 veulens en 2 shetlanders. HELP?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maupiemaup

2 veulens en 2 shetlanders. HELP?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:38

Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb me nog niet voorgesteld (zal ik echt gaan doen Bloos )
maar ik zit met een behoorlijk dilemma...

Ons prachtige painthorse paard Indian is 28 juli getroffen door de bliksem.
Hoe, wat en waarom, daar hebben wijzelf ook geen antwoorden op. We zijn verslagen en ongelooflijk verdrietig.
Indian was al 8 jaar een deel van ons gezin. En had nog maar een jaar plezier op onze wei die vlak bij ons huis is.
Indian had artrose in alle vier de benen en m'n zusje kon er dus niet vaak op rijden, eens in de x tijd.
Wij vonden de stal erg duur worden, zeker als het paard er maar staat met artrose en het maar eens in de zoveel tijd de wei op MAG.
Slager was absoluut geen optie! Dus hebben we gelukkig van een kennis een stuk wei kunnen pachten.
Wij vonden het allemaal erg zielig als hij, na een leve vol ''paarden-buren'', alleen zou staan op de wei. Daarom heb ik twee shetlanders gekocht voor de gezelligheid.
Dit ging erg goed vanaf dag 1 al. Indian heeft helaas maar een jaar genoten van zijn nieuwe plek....
De shetlander Teddy, hengstje, van toen 1 jaar is dikke vrienden met Indian geworden. De andere shetlander, ruintje, Billy van toen 2 jaar en Indian lagen elkaar niet zo heel goed. Ze waren wel vrijwel altijd samen maar Billy is altijd de baas geweest over 4 andere shetjes en moest nu ineens de touwtjes aan Indian doorgeven, die ook altijd de baas is geweest. Maar ze konden het toch over het algemeen goed met elkaar vinden.

Zodra wij de hoek omkomen voel je direct weer de steek in je hart. We missen hem allemaal verschrikkelijk met z''n gehinnik als we aankomen en gekke streken... (deze hebben de shetlanders wel van hem overgenomen Knipoog )
De enigszins kale wei doet erg veel zeer... Hij was toch eigenlijk je doel, de shetlanders ook natuurlijk, maar voor Indian was dit alles. Hem heb je al zoveel dingen geleerd en met hem heb je zo'n band opgebouwd..

We zijn dan ook ongeveer 3 weken geleden begonnen met zoeken naar een ander paard.
Het liefst een veulentje, met een lief en leuk karakter maar het mag zeker gekke streken hebben, dat waren we inmiddels al behoorlijk gewend van Indian! En we zouden het erg leuk vinden als het toch een beetje op Indian zou lijken.

We hebben nu twee veulens op het oog. Een veulen is al zo goed als gekocht maar het ander is nog een twijfelgeval.
Het zijn allebei prachtige driekleurige bonte/painthorse paarden. Allebei erg lieve moeders en zien er op en top gezond uit en zijn heel levendig.
De een is erg braaf en zacht van karakter en de andere heel fel! (heeft ook 2 maanogen, erg mooi)

We pachten dus een wei aan de rand van de wijk waar we wonen. Vlakbij dus.
Hierop staat een container waar in en uit gelopen kan worden. We hebben stroom/licht op accu (word eventueel later vervangen door een generator) en we pompen grondwater met een pomp. De container is zo'n 20ft.
Bij slecht weer stond Indian samen met de twee shetlanders erin. De shetlanders zijn ongeveer 1 meter. Niet groot maar ook niet klein. Indian was ongeveer 1.60m.

Het stuk wei is ongeveer 50x60 meter. Dus iets meer dan een half hectare.
We hebben geprobeerd om het stukje land ernaast ook te huren/pachten maar deze boer wilde dat niet.

Dus nu onze vraag; op een stuk land van 50x60 wat verdeelt is in 4 stukken, zodat we alles om de zoveel tijd kunnen verwisselen, is het dan slim om 2 veulens (straks paarden; 1.60m) en 2 shetlanders erop te zetten?
Is dit te klein? Of gaat dit gewoon? We onderhouden het gras goed door te mesten/zaaien en maaien.

Ook willen we als dit alles mogelijk is een extra stal bijmaken, of een container stal kopen. Zodat we ze elke avond binnen zetten. Ook de shetlanders, maar die gaan dan in de container die er nu al staat.
Dus 's avonds veilig binnen en geen gegraas!

Hopelijk heeft iemand de zin gehad om deze lap tekst te lezen en heeft wellicht een goed antwoord?!
Ik hoop dat iemand ons spoedig kan adviseren!

Alvast bedankt!

Groeten Maureen

aslo

Re: 2 veulens en 2 shetlanders. HELP?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:20

50x60 is 3000m2 en slechts iets meer dan de helft van een halve hectare (dat is nl. 5000 m2!). Voor 2 paarden en 2 shetlanders die elke dag in de wei lopen erg krap aan vind ik.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:23

Shetlanders kan makkelijk, maar die 2 paarden hebben meer ruimte nodig als ze het moeten delen met die kleintjes. Kan je niet ergens anders in de omgeving nog een stuk land vinden waar je ze heenbrengt halverwege het jaar? Dan heb je waarschijnlijk wel genoeg. Beweging krijgen ze zat op die 50x60 meter, maar met het gras wordt het krap.

Maupiemaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 14:58

PS: We willen/kunnen niet naar een andere wei. We willen ook de ''vierling'' niet uit elkaar houden.
En als we de paarden op een andere wei zouden zetten moeten we daar ook weer een container/water/licht/stroom/hooi etc etc hebben.....
Dat willen we wel.... nadat we de loterij hebben gewonnen! Haha! Tong uitsteken

Dus we kunnen alleen op deze wei de paarden houden...

Groeten Maureen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:59

Je wil toch ook naast deze wei iets pachten? Komt op hetzelfde neer als 500 meter verderop..

Maupiemaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:04

Nee hoor. De wei naast ons, is er direct naast.
We zouden dan alleen 2 meter prikkeldraad weg moeten halen en dan kunnen ze er al op lopen.
En 500 meter met twee veulens en twee shetlanders die niet verkeersmak, bang en niet goed aan de hand meelopen vanwege een slechte opvoeding (wij verwachten ook mishandeling) is een hele opgaaf....

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:06

Wil je ze dan voor altijd in de wei laten en er niets mee doen? Ja moet je zelf weten hoor maar ik vind het zonde van de tijd, geld en energie. Maar goed, verder zijn er geen opties dan: weiland is gewoon te klein voor 4 paarden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:10

Je moet het zo zien, je zou de wei zo op kunnen delen: 2/3 voor de paarden is een stuk van 40x50 en 1/3 voor de shetjes, dat is een stuk van 20x50. Beide stukken deel je in 2en. de shetten hebben dan 2x een stuk van 500 m2. Das te doen. de paarden hebben dan 2x een stuk van 1000 m2 en das m.i. te weinig. Wij hebben 2 paarden en die hebben de hele zomer een stuk van ca. 3500 m2 tot 4000 m2, die ik in 2en deel. Dit gaat prima. De winterperiode gaan ze op het aangrenzende stuk van ca. 4000 a 4500 m2. Onze shetjes (3) staan op een stuk van 1700 m2. Deze deel ik ook meestal op, zodat 1 stuk weer ff kan rusten of als ik dit deel wil spuiten met mcpa of wil doorzaaien etc.

Maupiemaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:51

Dus jij zegt dat het wel kan, als je het maar goed indeelt?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:59

Eh nee, ik zeg dat je paarden dan 2 stukken hebben van 1000m2 als je het aan de hand van mijn voorbeeld indeelt (en veel andere opties heb je niet), dit m.i. te weinig is, vermits ze alle dagen van zeg maar ? 08.00 tot 18.00 u op de wei staan.

Maupiemaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:46

Dus als we de opstelling maken zoals jouw voorbeeld en we zetten de paarden 's avonds binnen en 's morgens weer buiten (wat we al van plan waren) dan is het geen groot probleem?
Tenzij je de wei/gras goed onderhoud natuurlijk....?
Is er dan geen wetgeving/regel over hoeveel paarden er op x mogen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:15

Ik vind het dus te weinig als ze van zeg maar 08.00 tot 18.00 u op de wei staan, laat staan als ze 24/7 de wei in kunnen. Je praat over 500 m2 per paard, das echt veel hoor. Je komt echt gras te kort en zult flink bij moeten voeren, afgezien van het feit dat ze in de winter de boel flink kapot lopen op zo'n relatief klein stuk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 04:27

staan je paarden achter prikkeldraad!!!
Heb je daar wel eens wonden van gezien?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:32

aslo schreef:
Ik vind het dus te weinig als ze van zeg maar 08.00 tot 18.00 u op de wei staan, laat staan als ze 24/7 de wei in kunnen. Je praat over 500 m2 per paard, das echt NIET veel hoor. Je komt echt gras te kort en zult flink bij moeten voeren, afgezien van het feit dat ze in de winter de boel flink kapot lopen op zo'n relatief klein stuk.

Moest dus nog 'niet' tussen. Een buitenbak is normaal 20x40 dus 800 m2. Kun je je voorstellen als daar de hele dag een paardje in staat, dat het gras wel erg gauw op is cq kapot gelopen is? Laat staan als het stuk maar iets meer dan de helft is.

Maupiemaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:55

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
Maar wat ik nog een vreemde gedachte gang vind is dat op wij op twee grote maneges in onze omgeving hebben gestaan met een groot paard en daar werden de paarden AMPER buiten gelaten.
We hebben daar ontzettend veel geld betaald en het arme beest kon amper buiten om verschillende redenen;
hij kon niet met dat ene paard samen op de wei wat er toevallig bijna altijd stond, het gras was net ALWEER ingezaaid, hij vertrapte alles of er was geen tijd om het beestje buiten te zetten.
Allemaal erg laffe smoesjes, erg vreemd als je er wel voor betaald.
Dus dat betekende dat ons paard, wat inmiddels op de tweede manege artrose kreeg in vier benen, voortdurend binnen stond in z'n stalletje van 2,5m bij 3m. En dan nog te denken dat een paard met artrose eigenlijk moet lopen i.p.v. stil te staan de hele dag.
Deze paarden op deze manege werden eenmaal per dag, in de meeste gevallen(!), bereden en werden daarna weer op stal gezet. Daarmee bedoel ik dan dat paarden op de manege ook niet de hele dag buiten staan.
Die staan vrijwel de hele dag binnen in een klein hok.

Als je dat hok vergelijkt met een ietswat te kleine wei, maar waar ze wel bijna een hele dag op staan te grazen en kunnen lopen en rennen, dan is dat nog altijd beter als in een betonnen hok staan de hele dag?

Dat je gras word vertrapt dat ligt puur aan hoe je het indeelt en bijhoud. Als je het goed bijhoud en ze het niet LAAT vertrappen dan kan dat volgens mij nog best goedkomen.

Iets verder van onze wei staan 5 haflingers op een stukje van 40x40m. Dag in dag uit.
En met twee veulens!
En zo zie ik nog veel meer van dit soort gevallen staan in de buurt. Dus dan hebben ze het bij ons echt niet slecht.

Kijk, groter is altijd beter, daar ben ik het volkomen mee eens. Maar 2 paarden en 2 shetjes op iets meer als een half hectare, wat goed onderhouden word, kan volgens mij NET.

P.s: Deze maneges waar ik het over heb zijn niet de minste....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:09

Mijn paarden stonden voorheen op een stuk van 1600 m2 een shet en een haf. Er was geen gras genoeg, maar hooi bijvoeren is ook een optie, maar ze hadden wel continue uitloop. Ik vind de bewegingsruimte en het gezelschap van andere paarden belangrijker dan het gras. Nu hebben we een wei van 3600 m2 erbij, daar staan ze zomers. Deze zomer hebben er continue minimaal 2 haflingers en 2 shetten gestaan en een deel van de tijd 4 shetten. Door strook begrazing toe te passen hebben ze dan continue vers gras, met minder paarden hadden we zelfs te veel gras. Op deze grote wei lopen ze van maart tot en met november, dus slacht 4 of 5 maanden staan ze op de andere wei. Dit is echter alleen omdat de grote wei geen stal heeft. Je zou ook rondom de stal een paddock met zand kunnen aanleggen, van 20 bij 20 bijvoorbeeld. Hier kunnen ze s'winters met droge voeten staan en ze lopen dan de wei niet kapot. Tevens kun je hier longeren en dergelijke als je dat wilt. De wei hou je dan voor de zomer. Worden ze te dik van het gras zet je ze s'nachts ook op het paddock met wat hooi.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:10

Maupiemaup schreef:
Maar 2 paarden en 2 shetjes op iets meer als een half hectare, wat goed onderhouden word, kan volgens mij NET.

Tis dus maar 3000 m2, en geen 'iets meer dan een halve hectare' !

Maupiemaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 11:48

ja sorry, klopt. verkeerd geschreven.
Maar goed, als ik zo op de wei sta en ik zie 2 paarden en 2 shetjes voor me, dan denk ik dat het wel zal gaan.
Ze kunnen toch volop lopen, rennen, rollen en spelen?
En dat we moeten bijvoeren is niet zo'n probleem..