Ik doe het als volgt; neem een gewoon manenkammetje, begin achter de oren (of aan de schoft kant als je paard het erg vervelend vindt), neem een klein plukje manen in je rechter hand en stroop met je kammetje een gedeelte van de haren op tot de lengte waarop je de manen wilt inkorten. Het niet opgestroopte gedeelte sla je vervolgens met je rechter hand om het kammetje en met je linker hand geef je een kort en stevig rukje. als het goed is trek je er dan een plukje uit, lukt dit niet dan is je plukje te dik en moet je een dunner plukje nemen en vervolgens het bovenstaande herhalen. Hoe dunner je de plukjes neemt hoe beter het resultaat, maar je bent dan wel langer bezig. Deze handeling dus steeds herhalen, goed opletten dat je steeds tot dezelfde hoogte opsstroopt, tussendoor de manen even glad kammen om te kijken of je overal dezelfde lengte hebt. aan het einde kun je uitstekende plukjes nog bijtrekken om een mooi gelijkmatig resultaat te krijgen. Ik ben wel linkshandig dus het kan zijn dat je het andersom makkelijker vindt....Zorg ervoor dat je steving en op een goede werkhoogte staat. Ik doe het meestal na het rijden, dan zitten de manen wat losser. doe het niet vlak voor een wedstrijd, want als je dan moet vlechten, krijg je veel piekhaartjes. Ik trek ze meestal tot een lengte van ca. 10 cm, dan hoef je het niet zo vaak per jaar te doen maar in het begin heb je dan wel hele kleine vlechtjes (wel snel klaar met vlechten!). Bij een paard met dunne manen zou ik het niet aanraden, dan lijkt knippen of snijden me een betere optie. Het klint ingewikkeld als ik het zo opschrijf, maar in de praktijk werkt het prima zo, is mijn ervaring.