Manen trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Happyhorse_

Manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:39

Ik vraag mij af hoe je manen moet trekken ?
En hoe je de lengte kunt bepalen ??
Iemand die meer weet Haha!

JoCo

Re: Manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:13

Dit topic volg ik even mee, want ik wil dit ook graag goed doen!

_Happyhorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:11

iemand die weet hoe het moet Haha!

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:28

Ik doe het als volgt; neem een gewoon manenkammetje, begin achter de oren (of aan de schoft kant als je paard het erg vervelend vindt), neem een klein plukje manen in je rechter hand en stroop met je kammetje een gedeelte van de haren op tot de lengte waarop je de manen wilt inkorten. Het niet opgestroopte gedeelte sla je vervolgens met je rechter hand om het kammetje en met je linker hand geef je een kort en stevig rukje. als het goed is trek je er dan een plukje uit, lukt dit niet dan is je plukje te dik en moet je een dunner plukje nemen en vervolgens het bovenstaande herhalen. Hoe dunner je de plukjes neemt hoe beter het resultaat, maar je bent dan wel langer bezig. Deze handeling dus steeds herhalen, goed opletten dat je steeds tot dezelfde hoogte opsstroopt, tussendoor de manen even glad kammen om te kijken of je overal dezelfde lengte hebt. aan het einde kun je uitstekende plukjes nog bijtrekken om een mooi gelijkmatig resultaat te krijgen. Ik ben wel linkshandig dus het kan zijn dat je het andersom makkelijker vindt....Zorg ervoor dat je steving en op een goede werkhoogte staat. Ik doe het meestal na het rijden, dan zitten de manen wat losser. doe het niet vlak voor een wedstrijd, want als je dan moet vlechten, krijg je veel piekhaartjes. Ik trek ze meestal tot een lengte van ca. 10 cm, dan hoef je het niet zo vaak per jaar te doen maar in het begin heb je dan wel hele kleine vlechtjes (wel snel klaar met vlechten!). Bij een paard met dunne manen zou ik het niet aanraden, dan lijkt knippen of snijden me een betere optie. Het klint ingewikkeld als ik het zo opschrijf, maar in de praktijk werkt het prima zo, is mijn ervaring.

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:22

Ik doe het precies hetzelfde als degene hier boven mij. Gewoon de bovenste haren naar boven kammen. Dan de onderste een paar keer rond het kammetje rollen en een snelle ruk geven.

_Happyhorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:53

Oke bedankt Haha!

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:09

Je hebt zo'n speciaal kammetje he,
dan pak je een klein plukje, je schuift wat haren omhoog met je kammetje, zodat je nog maar een klein beetje over houd. Draai het om je kam en dan trek je het er zo uit.
De lengte? Dat zul je even moeten kijken, gewoon ff een klein plukje uitproberen ofzo, dan lukt het je zo.Knipoog

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:52

wat ik me nou afvraag is: dan trek je toch de manen eruit die om je kammetje zit of begrijp ik het nou verkeerd, hoe krijg je dan de lengte die je wil?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:58

je pakt een plukje manen en kamt vanaf de gewenste lengte de haren naar boven, dan heb je alleen nog de te lange manen vast. die trek je dan

MiltonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:17

bedankt voor de goede uitleg, was er erg benieuwd naar.
ik ga het van het weekeind meteen proberen.