shetveulen bij de groep (paarden en pony's) doen,of beter ni

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudiaah

shetveulen bij de groep (paarden en pony's) doen,of beter ni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:44

Hallo,

Ik ben een beetje aan het twijfelen,sinds een paar dagen heb ik een shetveulen erbij van bijna een half jaar. Het is een hengstje.
Het gaat heel goed op stal. Ik heb hem al met mijn huidige shet (ruintje) kennis laten maken en dat gaat goed. Samen in de paddock of met een ander shetje in de paddock gaat ook goed. Maar het liefst wil ik hem nog lekker in het land doen. Maar dan moet hij echt in de groep. Dus bij ongeveer 25 tot 30 paarden en pony's door elkaar. Ruinen en merries.
Het land is erg groot,daar ligt het niet aan,maar ik zie allerlei scenario's voorbij komen. De dominante paarden die hem wegjagen,of opjagen... Hengstige merries die om hem heen draaien en die weer jaloezie zaaien bij 'hun' eigen ruinen.
Nieuwe paarden of pony's in de groep zijn toch altijd eerst de klos. Nou zal mijn ruintje hem wel beschermen,maar die is ook maar 0.90 cm !! Nagelbijten / Gniffelen
En een trap van zo'n loebas,kan bij een veulentje toch snel fout aankomen. Hij kan helaas niet apart.
Nu staat hij veel te veel op stal,mijn ruin staat wel buiten.
Wat zouden jullie doen?
Moet ik niet teuten (vind de staleigenaresse Haha! ) of is zij te makkelijk.

Claudiaah

Re: shetveulen bij de groep (paarden en pony's) doen,of beter ni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:02

Ik zal er nog even bijzeggen ...
(Ik ken bokt-mensen een beetje) Bloos Tong uitsteken Haha!
Dat ik in eerste instantie had geregeld dat hij wel apart kon staan met een paar andere shetjes.
Maar helaas ging die kous toen hij eenmaal kwam niet op. Verward
--- Dus ik heb echt 'bezint' eer ik was 'begint' --- :
Volgend jaar is het land op geen probleem !!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:06

als het echt een groot stuk land is, en het veulen is niet al te dominant/jongvolwassen, dan zou ik het gewoon doen hoor als ik jou was.
risico is het altijd, maar dat geld niet alleen voor verschil in grootte,
paarden van gelijke hoogte kunnen elkaar ook net verkeerd trappen, maar vaker gaat het gewoon goed Lachen

alleen als je hem op die groep wilt laten moet je niet te lang wachten met castreren denk ik.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:08

gewoon proberen! En idd niet te lang wachten met castratie.
Een kudde is juist erg goed voor zo'n kleintje, leren ze de kudderegels goed kennen! Paarden weten zich onderling over het algemeen goed te redden hoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:59

Ik zou het niet aandurven, zeker met zo'n enorm grote groep, de kans is zo groot dat ze met zijn allen op hem aanvliegen en als ze uit gaan halen dan overleeft hij het niet.
Ik denk ook dat hij van schrik de wei uit zou willen, je moet denken dat hij pas een half jaar is en waarschijnlijk net bij de moeder vandaan.
Hij moet dus nog leren wat op eigen benen staan eigenlijk is en om hem nou meteen in zo'n grote groep te zetten.
Als je het al zou overwegen zou ik de paarden een voor een erbij zetten, dus eerst 1 paard na een paar uur het tweede paard enz.
Zo kan hij al vriendjes maken zonder meteen bestromt te worden.
Of je moet een draad spannen waar hij onderdoor kan en de rest niet erbij kan zodat hij weg kan van de groep.
Maar ik zou er nog eens heel goed over nadenken.

Claudiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:07

Ja, dat heb ik nou ook...als,als...
Het kan erg goed gaan,maar als het fout gaat,dan ben je misschien te laat.
Ik heb pas nog gezien dat een paard bovenop een mini shet sprong.
Nou staat dat paard er gelukkig niet bij in de wei,maar toch...
Maar ik denk dat dit alleen de eerste paar minuten zijn,als die goed gaan dan is het denk ik over...

Voor draad heeft hij erg veel ontzag,in de paddock hangt het ook,hij kan eronderdoor,er zit ook geen stroom op
maar hij durft het niet !! Dus een stukje afzetten zal (nu in ieder geval) nog niet veel zin hebben. Ook niet als het hoog hangt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:18

Het is natuurlijk je eigen risico.
Maar ik vind voor zo'n ukkie de groep erg groot en heb er echt mijn bedenkingen bij.
Ik ben iemand die niets liever wil dan in de groep en dag en nacht op de wei en wat dat betreft geef ik je dus 100% gelijk.
Maar als het nou een groep shetten was geweest had ik minder huiver gehad, dan met een grote groep paarden.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:19

Is er geen mogelijkheid om een stuk, in de grote wei, af te zetten zodat hij samen met zijn vriendje op dat stuk kennis te maken met de rest? Als ze dan een paar dagen op die manier aan elkaar kunnen wennen gaat het samen zetten meestal met veel minder ongelukken. Zo'n jonkie kan nog niet voor zichzelf op komen en zijn vriendje kan idd niet iedereen op afstand houden. Een rake klap van 1 van de grote jongens kan echt fout uitpakken dus als ik jou was zou ik gewoon blijven teuten. Vooral omdat je vooraf de afspraak had dat hij wel met soortgenootjes onder elkaar kon staan.

Claudiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:42

Helaas wil ze geen stukken afzetten in het land. Dat stukje apart wat ik had 'gereserveerd' is aan de voorkant van de stallen . Eigenlijk ideaal,maar daar staan nu een aantal zeer dominante shetjes (oudere hengstjes ) in. Daar krijg ik hem echt niet tussen en is te klein om het uit te vechten als ik die twee van mij er bij zet. Die blijven daar tot de stal klaar is... Frusty
Rest voorlopig nog even de paddock voor een paar uurtjes p.d. Maar ik ga wel even rondneuzen of ik in de buurt nog wat kan vinden. Ik heb ze het liefst zo lang mogelijk op het land. Ik denk toch dat ik niet voor de grote groep ga... Zij zijn groot en ik is klein!
Hoop toch dat ik nog een oplossing kan vinden. Bedankt voor het meedenken.
Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom !!! Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:47

Ik persoonlijk zou het niet aandurven. Hebben zelf vorig jaar een shet veulen gehad (van eigen merrie), maar joh die dingen zijn zo nietig tov pony's en paarden. En hoe is de omheining? Kan ie daar niet onder- of tussendoor als ie in paniek raakt?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:55

Ik heb zelf een shetveulen van 3,5 maand en ik heb zelfs een van de haflingers er niet bij lopen, omdat ze lomp is en tegen de kleine pony's oploopt. Alsof ze ze over het hoofd ziet. Zo'n veulen is daar nog niet op gebouwd. Dus 30 paarden ineens is wel erg veel. Als je nu eens met 4 rustige merries kon beginnen ofzo en dan langzaam steeds 2 paarden meer erbij, dan zou ik het nog overwegen, maar geen 30 tegelijk. Mijn ruin beschermd mijn veulen ook (beter dan moeders zelfs) en er moet geen grote aan het veulen proberen te komen, maar dan nog, ook de grote shet wens je geen trap van een paard toe.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:33

Ik dnek normaal net als jouw staleigenaresse, maar 25 á 30 paarden voor een jong dier dat ook nog eens zijn stokmaat tegen heeft zou ik het ook niet aandurven om hem er direct bij te gooien. Met een paar paarden gaat het allemaal wel goed, maar de groep is wel erg groot om in 1 x aan te kunnen.

Ik zou een hoek van het land afzetten en hem daar een tijdje in laten lopen. Daarna zou je er de ranghoogste bij kunnen zetten. Daarna kan hij de kudde in. Zo heeft de leider al bepaald waar hij staat en zal de rest wat meer respect voor hem hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:46

Ik ben normaal ook van niet miepen en er gewoon bijgooien, maar zo'n grote groep is wel een ander verhaal. Verder vind ik het idee van fjordnina wel goed.

Claudiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 17:00

Ik zal toch nog eens even informeren naar de mogelijkheden, voor het afzetten...
maar ivm slechte ervaringen met stukken land afzetten,wil ze dat eigenlijk niet,dat weet ik.
Maar ja,als hij zo nog een paar weken buiten kan staan !!!
Ga mijn liefste gezichtje even uit de kast halen !!! Schijnheilig

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:33

Gewoon doen, in een kudde word hem wel geleerd hoe hij zich moet gedragen Lachen