Extreem gevoelig huidje bij verharen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Extreem gevoelig huidje bij verharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:55

Mijn shetlandpony Nickey heeft tijdens zijn verhaarperiode een extreem gevoelige huid. Onder elk stuk tuig krijgt hij nu schuurplekken. Zowel in het voorjaar als het najaar. Vooral in het najaar heeft hij overal al kale plakken en kijk je dwars door zijn vacht heen op de huid. Ook de manen zijn plotseling dunner. Hij heeft ook veel schilfers in de huid. Dit heeft hij al sinds ik hem 4 jaar geleden heb gekocht.
Na het rijden maak ik het tuig meteen haarvrij en ik wissel regelmatig mijn onderleggers.
Herkent iemand dit en wat kan ik er aan doen?

SuperSonny

Re: Extreem gevoelig huidje bij verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:58

ik plaats even eens stipje ben ook erg benieuwd of hier tips voor zijn

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:09

Mijn paard heeft ook een extreem gevoelige huid bij verharen. zodra je hem aait, begint hij met zijn huid te trillen. Ik moet hem dan altijd met een vlakke had aaien en wat harder duwen dan gewoonlijk.

Ik voer hem nu lijnzaadolie bij, zodat het wat sneller gaat, en probeer hem zoveel mogelijk te borstelen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:53

jeetje en dat voor een shetlander... normaal zitten die toch flink in het haar..
ik neem aan dat hij het over zijn hele lijf heeft en het vooral tijdens de seizoenswisselingen is het verharen? (dus niet een huidinfectie/schimmel die zich op bepaalde plekken van het lichaam voordoet?)
ik wilde de lijnzaadolie ook al noemen, elke dag scheutje over het voer kan heel goed helpen.
verder zijn dikkere shabraken (pads) misschien een oplossing?
mijn zus heeft een arabiertje met heel gevoelige huid en zij gebruikt een dikke pad en onderlegger met echt lamswol en dat was voor haar paardje toen echt een uitkomst.
die moeten als het goed is ook voor onder het tuig te krijgen zijn..
Wat je ook kan doen, t ziet er niet uit maar helpt wel is t volgende: bij een stoffenwinkel een paar meter dikke fleeshe stof halen en daarmee het tuig omwikkelen, het meest handige is je moeder/oma of handige buurvrouw er klikkenband in laten zetten/naaien.
handige daarvan het zit er zo om, kan er zo af en zo in wasmachine.
Dit heeft mijn zus ook gedaan bij bakstukken van hoofdstel en halster van eerder genoemde paardje om schuurplekken te voorkomen, en dat werkte super!

al met al: veel succes

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:56

Mijn arab heeft tijdens verhaarperiode ook zo'n poezelig huidje bij zijn oksels. Houdt meestal een maand aan en dan is het klaar.

Ik gebruik tijdelijk een bontsingeltje daarvoor.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:57

Verharen kost heel veel energie, daarom misschien wat vitamine blokken geven zodat ze er makkerlijker doorheen komt. Dat de verharing sneller gaat. Mijn paardje heeft ook een gevoelige huid. Van een deken krijgt ze al na een halve dag schuurplekken. Ik meng dan Tea Tree olie met zonnebloem olie en smeer dan op de huid, dan is die zo weer dicht.