Ik heb een vraag. Mijn paard staat snachts met een vriendje in een paddock met schuilcontainer. De ondergrond van deze paddock is van beton. Overdag gaat hij in een paddock van zand. Binnenkort komt er een overloop van de betonnen paddock naar de paddock van zand. Maar nu is het zo dat bij hevige regenval het beton glad wordt. Heeft iemand tips over wat we op het beton kunnen leggen zodat het minder glad wordt? Zelf zat ik te denken om er wat zand op te storten, maar de eigenares van het andere paard is bang dat dat ook glad wordt. Zelf kwam zij met het voorstel om er rubber matten op te leggen, maar dat lijkt mij juist weer zo glad als het geregend heeft.
Vandaar dat we dit even op bokt plaatsen voor tips.
Rubber matten worden in principe niet glad als het heeft geregend. En een laag zand ook niet. Zolang je er maar niet een dun laagje op stort, dat wordt namelijk wel glad. Zand heeft wel als nadeel dat het wegspoelt..
Ligt eraan wat voor rubbermatten je neemt. Je hebt ook van die gladdere die vaak bij boeren gebruikt worden en die worden wel glad als het regent en helemaal als er wat blubber opzit/komt. Zou dan voor die tegels gaan speciaal voor paarden. Heb hier ook weleens iemand zien adverteren met rubber matten met een groef, misschien dat die ook wel goed zijn.
Ik zou ook voor opruwen gaan. Zand spoelt weg, matten gaat vuil onder zitten maar, met opruwen ben je in 1 keer voor 10 jaar klaar en geen omkijken aan.
Wij doen het maar denk dat 600km net buiten ons gebied ligt Je kan even bij je plaatselijke AB informeren en anders bij een bedrijf wat ook beton stort. Als die het niet doen weten ze vast wel iemand die het wel doet.
MandyR, ik ben niet blond, maar helaas weet ik niet wat een AB is Maargoed als ik op google naar betonstorters regio Amsterdam zoek moet het vast goedkomen.
Idd op laten ruwen of er iets overheen doen. Wij hebben in de stallen nu een soort rubberlaag erover heen. Wordt ook gebruikt op bruggen etc. Is echt super ruw. Groot nadeel is alleen, dat je het slecht kunt vegen.
Wat raar dat bij jullie het beton zo glad is! Mijn paard loopt ook op beton (helemaal vlak, dus niet opgeruwd), hij heeft er totaal geen problemen mee, sterker nog, hij gaat er met gemak in volle galop overheen als het geregent heeft Of heeft je paard ijzers? Dan kan ik het me wel voorstellen dat het glad is. Maar ijzers zijn ook glad op rubber.. en op hout.. en op gras.. Beste oplossing lijkt me dan zand storten. Opgeruwd beton is nog steeds vrij glad met ijzers, en al helemaal in de winter, als het water er tussenin blijft staan, bevriest, en spiegelglad wordt, dat heb ik al eerder gezien.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-09-08 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Je kan beton zo glad of zo ruw maken als je wilt, dus daar ligt dat aan.. Maar na verloop van tijd wordt het meestal toch wel wat gladder als dat het was. Dus zo gek is het niet!
Mijn paard staat op ijzers, maar die glijdt niet echt. Andere paard staat zonder ijzers en die is al een keer gevallen. We gaan nu eerst heel veel korrelig zand storten, dat schijnt ook op te ruwen. Mocht het nog te glad blijken gaan we een bedrijf inhuren die het op komt ruwen, zoals hierboven al beschreven is.
Als je slecht beton hebt, gaat het wel brokkelen. In dat geval zou ik er gewoon een laagje beton (met grint, of gewoon direct na het storten ruw maken) overheen laten storten. Maar dat moet wel kunnen - het moet echt even drogen, anders heb je straks allemaal hoefijzertjes in het beton, en als je pech hebt met je paard er nog aan vast .
opruwen --> water dringt vlotter in beton water zet uit als het bevriest --> beton kan kapot springen
Ik zit met gladde binnenvloer, = industrieel beton. Is nu opgelost met rubber matten, maar ik zou iets permanenter willen. Gewoon beton er overheen storten is niet mogelijk - dan nog moet de originele laag eerst opgeruwd worden voor goede hechting van de nieuwe laag, anders krijg je zeker brokkenbeton.
Maar als je opruwt lijkt het me niet meer prettig liggen voor je paarden. Is beton ook niet echt, maar dat lijkt me iig prettiger dan ruw beton. Ik weet niet wat je budget is, maar anders zijn rubber tegels mss wel iets? Die laten gelijk het water door en zijn schokabsoberend. Er zit ook een antisliplaag op. Maar goed dat kost wel iets en moet je wel af en toe uit de stal halen en eronder schoonmaken.