Oren uitscheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Oren uitscheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 15:34

Hallo!

Omdat ik de oren van mijn pony niet meer echt netjes krijg met een schaar wil ik ze graag gaan scheren. Maar vroeg me af hoe jullie dit doen? Heb het nog nooit zelf gedaan.

Groetjes

replaym

Re: Oren uitscheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:36

Probeer eerst hoe 'eng' je pony het scheerapparaat vindt. Zorg dat je met z'n tweeen vind en gebruikt anders een praam, want wanneer je verkeerd scheert is echt zielig Knipoog...

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:37

ja hoe doe je dat,

weet niet of je paard het vervelend vind met een scheermachine bij zijn oren?

maar ik deed het gewoon met zo een apparaat, eigenlijk heel simpel, sommige paarden die het niet fijn vonden deed ik met een praam om

gr

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:44

Eerst even checken ofdat je pony het in principe toestaat en dan iemand met ervaring het een keer voor laten doen. Het fijnst zijn die kleine, stillere tondeuses zonder snoer.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 16:19

Pony vind het niet erg, heb het wel eens door iemand anders laten doen Ja

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:23

Een stille tondeuze, draadloos of met draagbare accu. Eerst je paard laten wennen aan het geluid, en dan met een hand achter het oor de tondeuze door/langs het oor halen. Als het paard het heeeeeel vervelend vind kun je ook het andere oor even vast laten pakken door een ander, kan soms schelen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:28

Als ik jou was zou ik ze niet uitscheren, er zitten namelijk haren in die erg belangrijk zijn voor het paard. Het is ook niet voor niks bij veel stamboeken (of allemaal?) verboden op keuringen. Zelf scheer ik wel - voor de keuring - de uitstekende haren weg: oortje dichtknijpen en een paar keer met de tondeuze erlangs, even met de schaar de restjes wegknippen, klaar. Lachen

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:44

Een kleine tondeuze kopen die zo goed als geen geluid maakt.
En heel veel geduld hebben en voorzichtig zijn...
Ik nijp eerst de oorschelp dicht zodat je alle uitstekende haartjes al meehebt en de randjes mooi afgelijnt zijn.
Dan hou ik de oorschelp open en scheer de binnenkant van boven naar beneden in één (indien mogelijk) vloeiende lijn.
Eerst één kant dan de andere...
Je moet zelf een beetje aanvoelen hoeveel je paard kan verdagen qua plooien van z'n oorschelp.
Die van mij laat dat allemaal doen zonder probleem dus ik heb makkelijk praten Haha!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:47

hmm misschien idd de manier wat giotto zegt..
die van mij heb ik vorig jaar dacht ik wel geprobeerd te haren weg teknippen.. dat ging.. vorig jaar geschoren en de oren scheren liet ze zich niet zo doen Nagelbijten / Gniffelen

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:59

Nog één ding vergeten...als je een beetje handig bent kan je één vinger of een prop watten (niet te groot ) beneden in het oor steken (vinger er niet insteken natuurlijk,gewoon in die opening beneden houden) .
Dan vallen de afgeschoren haartjes niet in z'n oor en dan kunnen die het oor langs binnen niet irriteren...
Watten ook niet te diep in dat gat willen proppen,niet aangenaam voor paardlief Haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:44

het is vaak wel zo dat het op keuringen graag wordt gezien, dus doen de meeste profesionals het wel doen, maar daarbuiten zal ik niet uitscheren

Kimm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:20

Wij scheren ok alles uit. meestal wel een praampje om voor de zekerheid.
ehm ja alles gaat er gewoonn af!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:27

Ik zou het niet doen Ziet er misschien wel strak uit, maar wat heeft het paard daar aan? Die heeft die haartjes nodig om vuil en beestjes buiten te houden. Vuil dat in het oor valt kan een flinke ontsteking veroorzaken. Net zoals haartjes die in het oor vallen. Die haartjes kunnen ook nog eens flink irriteren.
Het is veel veiliger en fijner voor het paard om de oorschelp gewoon dicht te knijpen en de uitstekende haren af te knippen of scheren. Dat ziet ook heel netjes uit, niet een jury die je daarop zal aanspreken.
Bij veel rassen is het zelfs verboden om de oren uit te scheren! (op keuring dan he)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:42

Gebruik een kleine (stille) tondeuse. En dan gewoon netjes de oorschelp uitscheren. Pas er wel op, dat je de tondeuse goed hebt ingesteld. Want je moet het niet té kort scheren. 2/3 millimeter is heel verzorgd.
Als het paard protesteerd, gebruik dan een praampje. (maar wel nadat je hem hebt laten wennen aan het apparaat) En als hij dan nog irritant doet, kun je hem even verdoven. Dat spul kun je gewoon bij de ruitersportzaak kopen. Maar let niet op de hoeveelheden, want die zijn op katten en honden afgestemd.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:10

Het staat prachtig, uitgeschoren oren, maar ik doe het niet meer. Mijn paard heeft er een pesthekel aan. Zelfs met praam op verzet ze zich nog. Elke keer kreeg ik er zelf meer een hekel aan om het te doen. En als je dan bedenkt dat veel paarden met kale oren oormijt hebben, waar zijn we dan mee bezig? Net als de tastharen bij de neus; ze zitten er niet voor niks. Een beetje korter of uitstekende plukjes weg is niet erg, maar voor de rest mooi laten zitten.

PS: als je het voor een keuring of wedstrijd doet en je moet je paard sederen bedenk dan dat hij nog steeds wel verboden stoffen in z'n lijf heeft zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:21

Wie heeft er ooit bij de kapper gezeten, en heeft eens een scheerapparaat langs z'n oor gehad? Ik wel, elke keer even die kleine haartjes waar de bakkenbaarden bij n vent zitten even wegscheren.. Nou, VERSCHRIKKELIJK vind ik dat!! Nagelbijten / Gniffelen Doodeng, dat zoemende geluid en dat getril bij je oor! En als er dan ook nog een klein haartje naar je oor in valt!! Wat een rotgevoel! Kun je je voorstellen hoe eng dat is als dat ding ín je oor moet Nagelbijten / Gniffelen

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:06

Ik was ook niet van plan om zijn hele oor leeg te scheren Knipoog Hij heeft gewoon mega wollige oren en dat krijg ik met een schaar niet mooi. En met scheren wil dat een stuk beter Knipoog Vroeg alleen maar om tips Knipoog Daarnaast nog dat mijn pony er geen problemen mee had toen zijn oren werden geschoren Knipoog

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:45

@QueenE: je hoeft je ook niet te verdedigen, hoor. Het is jouw keuze wat je doet. Al onze tips zijn -denk ik- bedoeld voor jou om een keuze te maken hoe je dat doet of waarom je ervoor zou kunnen kiezen het niet te doen.
Mijn ervaring is trouwens dat je de oren met een scheerapparaat heel mooi kunt uitscheren, maar niet alleen het wollige eraf. Een beetje alles of niets dus. Met een klein stil scheerapparaat werkt het als vanzelf, je volgt gewoon de vorm van het oor en drukt de schelp een beetje naar buiten.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:32

Bedankt iig! Knipoog