Jullie 24/7 weiland paarden ook steeds meer behoefte aan hoo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Jullie 24/7 weiland paarden ook steeds meer behoefte aan hoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 14:16

Sinds half juli voer ik mijn pony hooi bij (uit 2007) op advies van de osteopaat, voor meer structuur aangezien ze wat gevoelig was op de buik.

Toen kostte het echt heeel lang voordat ze een half plakje ophad, moest het er bijna inproppen Haha!

Nu sinds een week of 2 merk ik heel goed dat ze steeds meer behoefte heeft aan hooi, ze eet nu een hele plak met gemak weg, en soms nog wel wat extra erbij.
Ik vroeg me af of jullie het ook gaan merken?

Overigens voer ik niet in het weiland bij (wegens weidegenootjes) maar gewoon 1x daags als ik ga poetsen voor het rijden e.d.

Gr karin

capopjekop

Re: Jullie 24/7 weiland paarden ook steeds meer behoefte aan hoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:48

Ik merk niet echt verschil, want ik voer ze het hele jaar hooi bij. Het scheelt wel of ze op een volle wei staan of niet. Want dan hebben ze vaak geen behoefte aan hooi of mss een paar happen. Maar die van mij staan het hele jaar door op een kort stuk en dan gaan er met gemak 3 plakken per pony op een dag in.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:20

Vaak vinden ze de afwisseling effe lekker een paard weet vaak zelf goed in te schatten wat die nodig heeft.
Het gras dat nu nog staat bevat ook steeds minder voedingstoffen en is vaak minder lekker dan in het voorjaar.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:10

Ook hier alweer volop hooi aan het voeren. Met 5 paarden gaat er 300 kilo per week doorheen. Zit hier nu dus echt te weinig voedingstoffen in het gras. Daarbij zijn ze aan het verharen, dan hebben ze sowieso al wat meer nodig.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:21

Ik ben deze week ook weer begonnen om hooi bij te voeren,
en ze nemen er ook goed gebruik van.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:22

Bij ons leven ze nog alleen op gras, maar het wordt steeds minder. We kunnen ze nog een keer overzetten in alledrie de landen en dan is het echt op! Maar het kuil is al besteld en wordt binnenkort gebracht. Wij beginnen meestal in oktober met bijvoeren.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:43

Wij beginnen met bijvoeren als ze op stal komen. Dus dan krijgen ze twee maal 's avonds hooi (rond 17u en 23u).
Verder krijgen ze nu overdag wel muesli en mineralen/vitaminen bij gevoerd, dus verwacht niet dat het ze aan iets ontbreekt.
Gras is hier nog meer dan genoeg en ze lopen tot eind oktober dus sowieso 24u / dag buiten.

Mijn ervaring is: als je het ze geeft eten ze het toch wel, maar dat ze het nou echt heel hard nodig hebben geloof ik niet (uitzonderingen daargelaten natuurlijk he!)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:46

Bij ons krijgen ze inderdaad ook wel steeds meer zin in hooi. Maar al het hooi is nu op, we bestellen binnenkort weer nieuw hooi.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:50

Wiesje schreef:
Mijn ervaring is: als je het ze geeft eten ze het toch wel, maar dat ze het nou echt heel hard nodig hebben geloof ik niet (uitzonderingen daargelaten natuurlijk he!)

Nee hoor, zolang er gras te eten is, raken ze hier het hooi niet aan! Nu wordt het gras steeds minder qua voedingsstoffen en dan hebben ze steeds meer zin in hooi Knipoog Midden in de winter staan ze ook nog steeds tussendoor te grazen en zodra er weer iets gras gaat groeien laten ze het hooi vrij snel weer staan, gras is ook veel lekkerder Haha!
Edit: Onze paarden staan dus nooit op stal he, hebben vrije keus tussen hooi of gras!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:29

Grobegni schreef:
Wiesje schreef:

Nee hoor, zolang er gras te eten is, raken ze hier het hooi niet aan! Nu wordt het gras steeds minder qua voedingsstoffen en dan hebben ze steeds meer zin in hooi Knipoog Midden in de winter staan ze ook nog steeds tussendoor te grazen en zodra er weer iets gras gaat groeien laten ze het hooi vrij snel weer staan, gras is ook veel lekkerder Haha!
Edit: Onze paarden staan dus nooit op stal he, hebben vrije keus tussen hooi of gras!

Idd dat merkte ik ook. Toen ik half juli begon met bijvoeren stond er nog aardig wat gras en had ze er echt geen behoefte aan. Een half plakje at ze nog wel, maar meer echt niet.

En nu eet ze gerust een hele plak weg.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:38

onze 2 paarden staan op een hectare in 2 stukken verdeeld. Vanochtend waren ze ontsnapt naar het andere stuk, waar ook 6 pakken kuil staan.
In plaats dat ze zich te goed doen aan het verse gras wat er staat, beginnen ze door 7 lagen plastic te knagen zodat ze het kuil lekker op konden eten Hamer Gestoord

etters, moest ik weer met mijn rol ducktape aan de slag en heb extra lijnen gespannen zodat ze er niet meer bij kunnen.
Verder merk ik ook dat ze steeds meer gras erbij willen (ze krijgen elke dag een strookje gras erbij) er zit idd weer minder voedingsstoffen in. Denk dat ik begin oktober weer wat hooi moet gaan voeren en dan vanaf november 4 plakken per paard per dag (24/7 op de wei)

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:42

Mijn paarden staan sinds 2 weken 24/7 buiten. Er staat nog ruim voldoende gras op de wei, maar 's nachts staan ze op de paddock omdat we nog aan het opbouwen zijn.
Het wisselt hier per dag hoeveel hooi er doorheen gaat. Soms is alles wat ze hebben gekregen op, en soms blijft de helft liggen.

Ze krijgen hier trouwens geen brok bij, wel dagelijks een Aurakoek om genoeg vitaminen/mineralen op te nemen.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 06:44

IK geef ook nog steeds niets erbij ,heb het wel geprobeert maar lieten het hooi compleet links liggen.
Hebben gisteren net een vers stuk wei gekregen , en geloof maar dat er dan geen aandacht is voor andere dingen als alleen maar dat lekkere gras.
ik voer wel 1x perdag muesli bij plus een aura koek ,
ik denk dat ik vanaf oktober/november hooi moet gaan bijvoeren. Zolang er genoeg gras staat heeft dat geen zin.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:45

Dan ligt dat waarschijnlijk aan mijn paarden want al staat het gras tot aan de buik, hooi wordt eerst opgegeten, en vervolgens gaan ze zichzelf weer volproppen met gras Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:57

's Morgens en 's avonds krijgen ze al een klein plukje, en dat gaat er goed in. Verder hebben ze er nog geen behoefte aan. De wei staat nog ontzettend dik, dus gras zat Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:01

Mijn paard staat op een paar hectare en daar staat nog gras (en andere eetbare zaken Haha! ) genoeg op (is ook wel aan zijn buik te zien Bloos ). Voorlopig krijgt hij absoluut geen hooi, het is een enorm sober paard. We hebben de schapen een tijd op het land gehad, omdat het gras uit zijn voegen groeide door het weer en mijn paard last kreeg van insuline resistentie, dus bijvoeren is uit den boze nu........ (ja, magnesium, dat krijgt 'ie wel, naast zijn dagelijkse Summerfit koek).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:04

Hier hebben ze nog een klein beetje gras, maar het hooi word zeer zeker al gewaardeerd. Smakelijk smullen ze er van!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:49

Mijn paard heeft ook altijd vrije keuze tussen hooi of gras. Er is altijd onbeperkt ruwvoer aanwezig. Het gras is hier altijd vrij kort dus hooi bijeten doen ze het hele jaar door. Maar hier merken we inderdaad ook dat de behoefte naar hooi groter wordt. Het gras is nu op zijn kortst, maar ook omdat het gras nu vaak kleddernat is merken we dat de behoefte aan lekker droog hooi weer steeds groter wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:56

Hier voer ik ook hooi bij en het gaat er vlot in. Ze zijn hongeriger en eten afwisselend gras of hooi gedurende de dag en de nacht. Ongeveer een half pak per dag voor 4 paarden, dus 1,5 plak per paard, naast ruim voldoende gras (we doen aan strookbegrazing en hebben nog gras genoeg voorlopig)
Vorig jaar was september droger en warmer dacht ik, en toen hoefde ik minder bij te voeren.
Het is nu al vanaf juli en augustus natter geweest, dus ik weet niet hoe lang ze straks op het land kunnen blijven lopen. Ik hoop op nog een mooie droge nazomer in 2e helft september en de maanden oktober en november... Anders wordt het wel een erg lange winter...

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:33

mijn paard wil ook weer echt hooi hebben
gras is idd niet echt van de beste kwaliteit met al die regen

Symme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:22

Gras begint zeuren te worden hier de afwatering is ook slecht met dit weer (oke van vorige week hehe) en dan staan ze goed in de blubber, in oktober gaan ze weer (s'nachts) naar binnen en soms krijgen ze nu al wel wat hooi bij en dat gaat er erg goed in.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:17

Mijn paarden staan overdag op gras en krijgen 's ochtends en 's avonds hooi bijgevoerd.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:25

Mijn paarden staan ook 24-7 buiten en worden sinds deze week ook bijgevoerd, wordt wel gewaardeerd!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:55

joyce B schreef:
Hier voer ik ook hooi bij en het gaat er vlot in. Ze zijn hongeriger en eten afwisselend gras of hooi gedurende de dag en de nacht. Ongeveer een half pak per dag voor 4 paarden, dus 1,5 plak per paard, naast ruim voldoende gras (we doen aan strookbegrazing en hebben nog gras genoeg voorlopig)
Vorig jaar was september droger en warmer dacht ik, en toen hoefde ik minder bij te voeren.
Het is nu al vanaf juli en augustus natter geweest, dus ik weet niet hoe lang ze straks op het land kunnen blijven lopen. Ik hoop op nog een mooie droge nazomer in 2e helft september en de maanden oktober en november... Anders wordt het wel een erg lange winter...

Ik ben ook al aan het duimen op wat beter weer, zodat ze nog op het land kunnen blijven voorlopig!
Ik sta op een pensionstal, en ik geloof dat ze in oktober weer naar binnen moeten. Dus als het weer nou wat minder wordt kan ik deze hele maand ook nog uitzingen..

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:17

Jep, ik voer ze sinds gisteren ook weer wat hooi bij.
Merk dat ze het toch wel nodig hebben en ze zijn er erg blij mee!