Nieuw deel bak, zand ontzettend zwaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Nieuw deel bak, zand ontzettend zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:37

Misschien hebben jullie de gouden tip?

Vanwege een wegverbreding heeft de gemeente onze nog goede bak deels uitgegraven en keuring een aantal meter verlegd.

Maar, ze hebben het overgebleven zand erop gestort, rechtgetrokken en waren toen wel tevreden. Nu is het zand nog zo mul dat de paarden er niet eens doorheen durven te lopen, laat staan daar doorheen te rijden. Buiten het feit dat het ook niet goed voor de pezen is. Ze zakken er ruim 10 cm in en ook als je er zelf doorheen loopt zag je weg. De bak is overigeens nog niet in gebruik Knipoog
Het overige oude deel van de bak is wel goed, maar dat ligt er al zo'n 8 jaar.

Wat kunnen we nu het beste doen om het zand berijbaar te krijgen?

Mij lijkt het dat het eerst in moet zakken, maar ook aangestampt moet worden. Het zakken is dankzij de regen al grotendeels begonnen.

Wat zouden jullie adviseren?

Anoniem

Re: Nieuw deel bak, zand ontzettend zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:39

Ik denk veel slepen en als hij te droog wordt, spoeien, maar dat zal wel niet met dit prachtige september weer Haha!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:47

Maar gaat het door slepen niet juist nog losser liggen? Dat sproeien is idd lekker economisch deze periode Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:50

Bij de gemeente protesteren! Zij moeten maar zien dat ze de bak weer goed krijgen; ze hebben het tenslotte op hun verzoek verlegd. Het is redelijk te verlangen dat zij weer zorgen voor een goede bak.

Als ze moeilijk doen, laat dan een onafhankelijk deskundige meekijken en schakel je rechtsbijstandsverzekering in. maar meestal is de gemeente in zo'n geval de beroerdste niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:52

Zeker, aankomende maandag gaan ze weer verder met de weg waardoor de bak verlegd moest worden en zal de eigenaar dus even horen hoe ze het nu willen doen.
Waarschijnlijk zijn het gewoon mensen geweest die dachten dat het dumpen van wat zand gelijk staat aan een bak. Heel erg zonde want de bak was zo goed...
En als het iets zwaarder was geweest had ik er geen problemen mee gehad, maar dit is gewoon gevaarlijk.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:55

veel water erop gedurende een half jaar, dan zakt het wel in elkaar

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:56

Ik ga helemaal met beantsje mee. Verantwoordelijkheid van de gemeente!
Als je hier niet op kunt of wilt wachten, dan zul je inderdaad veel moeten sproeien, ook in deze natte periode. De hele bak zal door en door nat moeten zijn om een enigszins berijdbare bak te krijgen. Als hij goed nat is zou je hem kunnen slepen en dan kunnen kijken op welke plaatsen er nog extra 'regen' nodig is. Het duurt erg lang voordat nieuw zand zich gezet heeft en dat vraagt veel geduld en het kost je een hoop werk om de bak begaanbaar te maken. In ieder geval veel succes ermee en als ik jou was zou ik echt bij de gemeente aan de bel trekken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:57

Een HALF jaar? Dat is wel erg lang zeg...
We zijn nu aangewezen op het land om te rijden, maar als al dat water blijft vallen is die kleiboel netzo gevaarlijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:59

en daarom moet je de gemeente aanspreken. Dan kunnen die nl een (duur) professioneel bedrijf inhuren dat voor een goede bodem zorgt.
Ach, voor hen is het peanuts hoor. Dat soort kosten hebben ze ingecalculeerd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:03

Hmmm.. ik zal zien of ik zal er maandag eens achteraan bellen kan bellen. Geloof ook niet dat die werklui het met opzet gedaan hebben, want verder zag het er netjes uit, ze hebben alleen geen verstand van bakken.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:04

Op kosten van de gemeente leemzand door het gewonen zand laten mengen.Wel door een proffesioneel bedrijf laten doen,want het mengen is een precies werkje.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:05

eerst flink aanrijden met een trekker ofzo en daarna het bovenste laagje weer lostrekken en slepen Haha!
maar ik ben bang dat ie niet zo goed word als dat je eerst had...

ik zou dan ook eerst naar de gemeente gaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:55

Mijn bak is aan een kant ook los, mij is geadviseerd veel te slepen, dus niet losstrekken, maar slepen. MIjn paard mag niet meer los in de bak, dat losse gedeelte rent hij dan weer te los en gaat er in liggen graven en rollen.

Het is wel van groot belang welke soort zand is gebruikt. Ik zou iemand die bakken aanlegt laten kijken op kosten van de gemeente, een klachtenbrief van te voren op stellen en vragen of ze komen kijken, eventuele tesamen met de bakaanlegmeneer. Kan zijn dat de ondergrond veranderd moet worden of dat zand wat gestort is veranderd moet worden door bv M3 zand.

Maar zeer zeker de gemeente op laten lossen. Tenslotte is het vanwege een wegverbreding dat jij nu met een rotbak zit te kijken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:01

RianneH schreef:
Een HALF jaar? Dat is wel erg lang zeg...

Zolang duurt het echt wel om een bak in te laten klinken, vooral als hij zo zwaar is als die van jullie.
Daarom ook zou ik zeker aan de bel trekken bij de gemeente.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:17

Een half jaar water erop is indd wel een beetje veel.
bedoel, hoe wil je dat doen, elke dag en een plasje op leggen?
Ik zou eht gewoon sproeien. misschien hebben jullie een sproei instalatie in jullie bak? mm, vast neit , anders had je dat misschien zelf wel bedacht. Nou dan hopen dat het gaat regenen. en misschien eens aanslepen dan als het best nat is.
verder heb ik daar ook niet zoveel verstand van :p maar van water zal het indd wel ggaan zakken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:09

We hebben inderdaad geen sproei-installatie dus het is duimen op veel regen. Wat dat aangaat wel het juiste jaargetijde Knipoog

Vrijdag ga ik kijken wat er veranderd is en wat er nog moet gebeuren. Ik hoop dat hij dan goed en de omheining eromheen kan. Duurt me lang genoeg.