bakbodem.. welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

bakbodem.. welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 19:00

Hallo,

wat info over mijn bak:
erg fijn, gedraineerd, kan eigenlijk heel t jaar rijden..
de bak is op zijn best als hij heeeeeeeeeel erg nat is.. anders is hij te zwaar
dit is dan dus ook gelijk mijn probleem!

de bak is gewoon te zwaar, dit is het enige nadeel, er zit nu gewoon geel/wit zand in..

welke bakbodem zouden jullie mij aanraden, graag bakbodems die niet heel duur zijn Knipoog

Anoniem

Re: bakbodem.. welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:10

TAO --> VSW.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:31

dit topic ga ik in de gaten houden..
Wij zijn namelijk ook bezig om eventueel een bak te maken, maar hebben zelf ook geen idee wat we wel of niet moeten gebruiken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:07

Onze bak was ook vreselijk zwaar en als de bakken in de buurt onder water stonden door het slechte weer was die van ons fijn te rijden. De rest van het jaar was hij enorm zwaar door een te goede drainage.
Wij hebben er twee jaar terug een laag MegaTop over heen laten gooien. Dit zijn een soort houtsnippers die op een speciale manier gedroogd zijn.
Onze bak is nog steeds perfect te rijden.MegaTop is heel geschikt voor een droge, te goed gedraineerde, bak.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 17:07

oke bedankt!
klinkt als mijn bak nu..
als iedereen kan zwemme in de bak, kan ik op het fijnst rijden!

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:12

Op de manege hebben wij een bodem met van die snippers erin

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:03

Je kunt altijd eens vragen wat zo'n laag megatop kost.
Ik weet het zo niet meer uit mijn hoofd maar dit is de site;
http://www.manegebodem.com/index_follow.php?page=1
Je hoeft dan die hele drainage die ze adviseren niet te laten doen, scheelt een boel geld.
Draineren doet je bak wel Haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:06

ik ken het probleem, ik rijd nu in een bak met een mengsel van gewoon wit/geel zand en tapijtsnippers, en dat is wel fijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:09

Aukelizzy schreef:
Onze bak was ook vreselijk zwaar en als de bakken in de buurt onder water stonden door het slechte weer was die van ons fijn te rijden. De rest van het jaar was hij enorm zwaar door een te goede drainage.
Wij hebben er twee jaar terug een laag MegaTop over heen laten gooien. Dit zijn een soort houtsnippers die op een speciale manier gedroogd zijn.
Onze bak is nog steeds perfect te rijden.MegaTop is heel geschikt voor een droge, te goed gedraineerde, bak.

Inderdaad, hebben wij ook. Bak was ook veel te zwaar, nu prima te rijden. Wij waren voor een vracht ( ca. 5 cm op een bak van 20x 40) een kleine 1000 euro kwijt.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:38

Wij hebben een eb en vloed bodem!
erg fijn, en hij is nooit zwaar

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:37

fammiepammie schreef:

aghterberg bodem ofzo heet die geloof ik..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:39

Sanniejj schreef:
fammiepammie schreef:

Ja, zo'n bodem is perfect maar erg duur Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:50

Het prijskaartje van een eb en vloed / agterberg bodem ziet er inderdaad heel anders uit dan die van bijv. Megatop.
Bij die 1e 2 heb je het over enkele 10 duizenden euri!
Als je zelf de drainage legt, worteldoek erover, daarop zand en BIjv. Megatop blijf je daar ver onder. Je hebt natuurlijk nog wel een omheining nodig, maar die zijn er ook in diverse prijsklassen kwaliteiten. Daarvoor hebben wij wel een aardige optie Knipoog .

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:42

Aukelizzy schreef:
Sanniejj schreef:
[quo.te="fammiepammie"]
[/quo.te]

Ja, zo'n bodem is perfect maar erg duur Knipoog

Dat zou vast,
Ik dacht alleen ik zeg de naam er maar even bij Knipoog

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:24

Ik heb een beetje hetzelfde probleem: ook een te zware bak, wel drainage, doek erover, en daarover wit zand. Kan megatop ook, als de paarden er zelf ook 24/7 in de winter op lopen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:46

Het kan wel, maar het doet je bakbodem geen goed, welke bodem je ook kiest. Het wordt dan ook min of meer afgeraden op de site van Megatop.
Onze paarden lopen ook wel eens in de bak, daarna moeten we de bak altijd weer goed glad trekken. Als ze flink gaan lopen racen maken ze er toch wel gaten in en als je gravers hebt wordt het helemaal lastig.
Het is dus af te raden, maar als de paarden niet rennen of graven en je een goede bodemvlakker hebt kan de schade
beperkt blijven.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:11

Paarden los laten lopen in de rijbak is nooit ideaal. Toch doen wij het in de winter ook en dan staan onze paarden de hele dag in de bak waarin Megatop ligt. Juist daarom hebben we voor Megatop gekozen en niet voor tapijtsnippers of een Agterbergbodem. We halen elke dag de mest uit de bak en omdat hout een natuurlijk, verteerbaar produkt is, geeft dat geen probleem met de mestafvoer. Als je tapijt aan de mest hebt, dan is dat veel lastiger om af te voeren. Een Agterbergbodem kan niet tegen gravende paarden, omdat deze verschillende lagen heeft en de lagen door elkaar zouden gaan. Loslopende paarden veroorzaken meestal gaten en een onregelmatige bodem, dus je zult vaker moeten slepen, maar het heeft geen nadelige gevolgen voor de Megatop.
Overigens is een goed gedraineerde bak met goed zand en Megatop of tapijtsnippers niet zo heel veel goedkoper dan een Agterberg- of eb en vloedbak. Het arbeidsloon, huur van het materieel e.d. kosten toch veel geld, of Agterberg dat nu doet of een ander. Door alles zelf te doen, kun je wel veel geld besparen, al zul je toch de nodige materiaalkosten hebben.

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:29

Kokos erin Ja

Alban

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:54

Wij hadden hetzelfde probleem, zelf met tapijtsnippers erop was de bak nog veel te zwaar. Mijn eerste advies is zet de drainage dicht of zorg dat de hoogte van de uitloop net onder het maaiveld komt. Dat houd in iedergeval het water vast in de bak.
Probeer erachter te komen wat de korrelgrootte van het zand is. Bij ons bleek dit voor het grootste deel gemiddeld 500 um te zijn. Wij hebben er 5 tot 10 cm zand van 100um opgebracht en de bovenlaag gerotor-egd om het te mengen. Eigenlijk hebbben we nu een top laag van vastzand en tapijtsnippers en een onderlaag van grover zand. Tot nu toe werkt het goed. We hebben nog geen ervaring met een lange hete droge zomer.
Mocht je tot tapijtsnippers besluiten , Wij denken dat 1 container om te mengen voldoende is. Zo'n container kost toch altijd nog 1950 ex BTW volgens mij. De goedkoopste manier blijft om eerst met alleen zand te proberen eventueeel aanwaterenen dan goed te rollen of walsen . De bovenlaag moet draagkracht krijgen.