Nachtschade

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:27

Ik heb 1 wei onderverdeeld in verschillende stukken zodat ik aan strookbegrazing kan doen. Nu groeit er op het stuk waar ze niet op lopen maar wel stukjes van bij krijgen nachtschade (zwarte). Ik baal hier verschrikkelijk van en ben naar een boer geweest om te vragen hoe ik dit het beste kan bestrijden.
Hij zei dat ik dit het beste met een zeis kan weghalen voor de bloei uitkomt. Maar nu zijn ze zo'n 3 tot 7 cm hoog dus te klein daarvoor. Hij zei ook dat ze dit niet zullen opeten omdat ze weten dat het niet goed voor ze is. Wat ik me afvraag weten ze dit ook als ze maar minimaal te eten krijgen? En dat ze niet omdat ze zo'n honger hebben toch zullen eten.
Ik was begonnen met het eruit trekken maar 1 het zijn er echt veel en ook verborgen en 2 soms hebben ze hun besjes laten vallen en die moet ik dan zoeken en soms knijp ik ze per ongeluk fijn en dan heb ik allemaal zaadjes aan me handen Boos!
Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan?

_Cindy

Re: Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:35

Ken de plant niet.. Maar giftige planten kun je het beste uitscheppen omdat je anders de wortels niet meeneemt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:24

Met de zeis zou ik niet doen, ze groeien dan evengoed verder en er vallen stukjes in het gras die gaan droge en die dan alsnog opgegeten worden omdat ze dan de smaak niet meer herkennen.
Ik denk dat je ze het beste uit kunt trekken, kost wat werk maar is wel het beste, dat stuk waar ze staan afzetten.
Ik zou in ieder geval geen onnodig risico gaan lopen en ze er toch opzetten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:04

Uittrekken is het beste ja, jammer dat ze nu al besjes hebben, die zijn giftig, de rest van de plant dacht ik niet(maar zoek even na voor de zekerheid)
Ik heb het twee jaar geleden ook gehad, uitgtrokken en de wat grotere planten met een spade uitgestoken, er vielen toen ook wat besjes op de grond en maar dat stukje heb ik even tijdelijk afgezet. Het jaar daarop: geen of nauwelijks plantjes meer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:41

Volgens mij is de hele plant giftig hoor alleen de besjes extra giftig.
Ik zou het er zeker met de hand allemaal uit trekken met wortel en al. Wel veel werk maar dan weet je zeker dat je het kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:59

Klopt. Zwarte nachtschade is behoorlijk giftig. Wij trekken de boel altijd uit, is toch het meest effectief Lachen trek dan trouwens wel even handschoenen en iets met lange mouwen aan. Het irriteert jezelf namelijk ook.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:58

Ik ben ook elke ochtend aan het plukken, mijn vader helpt me gelukkig, wat een rotspul..
Als ze een beetje binnenkrijgen is niet zo erg, maar het dikste moet er gewoon uit..

Echt vervelend, ze zitten ook supervast in de grond!!
Ik heb er zelf nog geen irritatie van gekregen, en pluk het altijd met mijn blote handen..

Ik heb ze op rantsoen staan, dus ze krijgen er elke dag een stukje bij, maar er blijft niets staan, dus ze zullen de plantjes die ik over het hoofd zie echt wel op eten!! Zou er niet vanuit gaan dat z ehet niet eten. Jacobskruid eten paarden niet, dat is vies, maar ik zou niet durven zeggen dat dat met nachtschade ook zo werkt..

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:07

Tegenwoordig heb je ook de zogemaamde 'Jabonsvork', gemaakt om Jacobs Kruiskruid met wortel en al eruit te halen. Die werkt ook voor bijna al het andere onkruid. Ik heb die ook gebruikt voor doornappel en nachtschade.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:26

Kan je geen round up spuiten, dan zijn de planten binnen 2 weken dood. Die kan je er dan zo uittrekken. Tot die tijd geen paarden erop zetten natuurlijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:34

Als je met round up spuit gaat alles dood, dus ook je gras. Dan kun je beter met MCPA spuiten, dit pakt alleen onkruid aan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:59

Als je het heel voorzichtig spuit met een rugspuit, dus alleen de nachtschade raken, dan blijft het gras wel leven, maar een ander middel is ook een optie, mits het niet gevaarlijk is voor paarden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:02

Tinka schreef:
Als je het heel voorzichtig spuit met een rugspuit, dus alleen de nachtschade raken, dan blijft het gras wel leven, maar een ander middel is ook een optie, mits het niet gevaarlijk is voor paarden.

Dan moet je heel voorzichtig zijn, maar dan nog gaat alles op die plek dood, op kale plekken komt onkruid terug en dat wil je niet, vandaar de MCPA.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 19:44

Bedankt allemaal voor de antwoorden. De plantjes gaan er eigenlijk vrij makkelijk uit, maar ze laten ook de besjes vallen en zie die maar eens te vinden tussen het gras.
Ik heb het iig even voorgelegd bij de eigenaar van het weiland en die ging is bij andere mensen informeren die misschien wel wat wisten. Ik ben benieuwd.