Mok in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_

Mok in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:14

Hallo,

ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar ik heb een vraagje. Kan het zijn dat mok als het ware in de wei zit? Ik wil namelijk mijn paardje bij mijn moeder op de wei zetten, maar het meisje wat daarvoor haar paard daar had staan zei dat er mok in de wei zit... Haar paard had daar namelijk mok gekregen. Nu weet ik dat een natte wei de kans op mok vergroot, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit als bacterie in de wei kan zitten?
Ik ben benieuwd of dit verhaal klopt, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Cool
Maaike

friesiszwart

Re: Mok in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 06:39

Mok kun je voorkomen door het paard te lang in nattigheid te laten staan. Mijn ervaring als de paarden overdag nat staan maar in de nacht op stal met voldoende stro dat zij dan geen last van mok hebben (of krijgen).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:56

Ik denk dat dat wel zeker zo kan zijn. De combinatie natte wei en meerdere paarden met besmettelijke mok in die wei kan ervoor zorgen dat jouw paard ook mok krijgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:10

Ik weet alleen dat als je een paard met mok de benen afdroogt met een handdoek en je zou met die zelfde handdoek een ander paard de benen afvegen dat je dan wel de mok kunt overdragen.
Maar in de wei denk ik niet, bij ons staat ook wel eens 1 met mok maar dan zou de hele groe het dan moeten krijgen en dat gebeurd nooit.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:21

Mok is een verzamelnaam voor wondjes/korsten etc. bij de kootholte dus het heeft verschillende oorzaken.

Sowieso zijn de sokken van het paard er niet voor niks, die zorgen dat het water recht omlaag loopt en niet langs de kootholte.

Ik heb ooit in een blad over Irish Cobs een heel stuk over mok gelezen. Dat komt bij deze paarden veel voor. Conclusie was overvoeding is vaak de oorzaak. Dus ja ik denk ook dat je moet gaan kijken, wat eet het paard, hoe is zijn verdere gezondheid etc..

En verder als een paard het heeft is het vaak lastig om er vanaf te komen, zou wel kunnen dat er dan toch iets in het bloed zit.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:24

Volgens mij is mok niet besmettelijk, maar kunnen de condities van de wei zo zijn, dat ze ideaal zijn om mok te veroorzaken.

*denkt na, ja zo staat het er duidelijk Tong uitsteken *

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:25

Dat bedoelde ik dus precies te zeggen!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:27

_Cindy schreef:
Dat bedoelde ik dus precies te zeggen!

Haha! We zeggen het alleen beiden anders Haha!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:31

Natuurlijk is mok niet besmettelijk,vraag het maar eens aan je dierenarts.
Het is zelfs zo dat er paarden/pony's zijn die het juist in de zomer krijgen met veel zon.
Al krijgen de meesten het juist van idd nattigheid,dus op een héle natte wei of natte/vuile box.
Maar van een met mok besmet weiland??Nooit van gehoord!! Doei!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:35

Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, maar ik ben er zeker van dat het zo is. Mijn paard heeft ruim een jaar met mok gestaan, op een land waar veel paarden stonden (ook ieder jaar), echt van alles geprobeerd, maar ze kwam er maar niet vanaf. Nu ben ik in februari naar een ander landje verhuisd (waar een paar jaar geen paarden op hebben gestaan) en ondanks het feit dat ze echt tot aan haar knieën in de de modder heeft gestaan, was ze na een maand van haar mok af. Soms wel eens hier en daar een plekje, maar verder niet echt. We hebben ze nu net 2 weken geleden weer verhuisd naar een nieuw landje (om het andere landje te ontzien en te laten herstellen) en toen ik gisteren kwam stond ze ineens weer met hele zware mok (heviger dan ooit tot nu toe). Nou denk ik wel dat er meerdere factoren meespelen, er zijn daar ook veel horzels, ze is ook heel veel gestoken (en ze heeft griepprik gehad), dat vermindert de weerstand en maakt haar weer vatbaarder voor mok. Ook voeding speelt mee, maar weerstand is wel de belangrijkste i.m.o.
Smeersels lossen het vaak niet op (bij mijn paard), maar voeding, supplementen e.d. weer wel. Het enige wat bij mijn paard wat uithaalt is groene leem smeren, en daarna een rustpauze inlassen en dat in combinatie met een vitaminepreparaat van de DA.

Het is dus niet zo dat er indd bacteriën in het weiland zitten, maar als het een weiland is wat weinig rust heeft gehad, dan is de kans op mok zeker groter. Maar dat hangt ook heel erg van je paard af, ik heb een schimmel en die zijn er sowieso gevoeliger voor. De rest van de paarden die er staan (draver, fries, fjord) hebben nergens last van, het is dus ook niet besmettelijk.

*edit* droge of natte wei maakt weinig uit, zoals ik al zei stond ze in februari kniediep in de modder, maar raakte ze van de mok af, vorig jaar stond ze in de zomer op een gortdroge wei, maar had ze evengoed last van mok. Wat wel meespeelt is een stal die niet goed schoongemaakt is, de urine kan het dan veroorzaken of verergeren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:11

Bandos schreef:
Natuurlijk is mok niet besmettelijk,vraag het maar eens aan je dierenarts.
Het is zelfs zo dat er paarden/pony's zijn die het juist in de zomer krijgen met veel zon.
Al krijgen de meesten het juist van idd nattigheid,dus op een héle natte wei of natte/vuile box.
Maar van een met mok besmet weiland??Nooit van gehoord!! Doei!

Toch is het zo. Ik heb zelf een arabier gehad, die erg veel last van mok had. Na verplaatsing naar een ander weiland (zelfde bodemstructuur, zelfde onderhoud) had ze er geen last meer van. Ook mijn dierenarts van de paardenklinkiek beaamde dit.
Er zijn dus bepaalde soorten mok die wel besmettelijk zijn en die zich als bacterie in het land kunnen 'vestigen'.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:13

Ja dat geloof ik dus ook, dat het wel besmettelijk is. Met mijn pony was het hetzelfde als die van Coby.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:15

hyppolyte schreef:
....Smeersels lossen het vaak niet op (bij mijn paard), maar voeding, supplementen e.d. weer wel..

En daar sla de spijker op zn kop: voeding is hoofdoorzaak nr 1 (daardoor slechte weerstand etc.) Een weiland wat voor paarden in slechte conditie verkeert, kan mok veroorzaken.

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 15:49

Oke, ik geloof dat er dus geen eenduidig antwoord is op mijn vraag Lachen
Het weiland is al een tijd alleen bevolkt door 2 pony's en die hebben nergens last van. Het paard wat mok had is al een tijd weg daar. Maar ik wil het risico niet lopen mijn gezonde paardje te besmetten met mok. DUs ik moet het toch nog eens goed overdenken.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Der_Loewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:43

Mijn paard heeft vorig jaar ook erge last gehad van mok, en naar mijn mening is het enkel van in een te natte weide te staan
Vorig jaar lagen er bij ons wel veel plassen.. dusja
Je kunt er eigenlijk niet veel tegen beginnen, voor je het weet heeft je paard het..
Ik keek nochtans iedere dag naar mij paard zijn benen en plots zaten daar korstjes :s
Als ze het hebben, nja gewoon goed verzorgen met mokzalf Lachen

Grtz tessa

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:35

Natte of droge weide maakt echt weinig uit, ze kunnen ook midden in de zomer als het gortdroog is, mok krijgen en ze kunnen er in de winter als ze tot de enkels in de blub staan, helemaal vrij zijn van mok (o.a. mijn paard).

@ Maaike, als jouw paardje gevoelig is voor mok, dan heb je een groter risico dat ie inderdaad wat oploopt, maar dat is een kwestie van proberen. Als het namelijk wel met de weide te maken heeft, dan kun je hem daar meteen weghalen als ie er last van krijgt en dan moet het weer vrij snel overgaan. Het vatbaar zijn voor mok heeft ook heel veel te maken met de weerstand, dus zolang die goed is, zul je je niet veel zorgen hoeven maken.

Nog wel een vraag, is dat paardje van die vriendin van je een schimmel toevallig, en heb jij zelf ook een schimmel? Want schimmels zijn nu eenmaal gevoeliger voor mok, dus dat zou natuurlijk ook mee kunnen spelen...

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:17

Hallo Knipoog
Mijn Paardje heeft ook last van mok op een natte of droge wei ,l
Ik smeer nu gewoon uierzalf in de holte`s bij extreem nat of droog weer en hij heeft er nu al geen jaren last meer van. Knipoog

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:05

Mijn pony heeft ook last van mok op de wei, je kan het al voorkomen op elke keer vaseline (of zoals hierboven uierzalf) in de kootholte's te smeren. Als hij het dan toch heeft gekregen, doe je er betadine op, om alle bacterien weg te halen (bijv. betadine scrub en betadine shampoo) Dan moet je het goed afdrogen met een handdoek, en vervolgens mokcreme erop smeren. De volgende dagen droog je de kootholte, en smeer je er weer mokcreme op. Als de korstjes met wrijven loslaten is dat goed, maar ga ze er niet heel hard af proberen te trekken, een paard kan er last van hebben. (eigen ervaring... Haha!:j) Veel succes!

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:28

Wel even een tip , De uierzalf goed dik aanbrengen soms bij slecht weer deed ik het zelf 2 a 3 x per dag.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:47

Als de mok veroorzaakt wordt door schimmels of mijten, dan kan dat zeker in de wei zitten. Schimmelsporen kunnen nog heel lang blijven leven in een lege wei!
Mijten dragen heel veel paarden bij zich, maar ze zijn er niet allemaal gevoelig voor. Is jouw paard toevallig wel heel gevoelig voor mijten, dan is de kans dat hij/zij beenschurft krijgt erg groot. De verschijnselen hiervan zijn dezelfde als bij mok. Een afkrabsel door de dierenarts kan uitsluitsel geven.
'Klassieke' mok, om het maar een naam te geven, komt van binnenuit en hangt samen met voeding en weerstand. Dat is absoluur niet besmettelijk. Je kan het beste zsm de oorzaak van de mok gaan onderzoeken en daar verder op gaan behandelen ipv in het wilde weg te gaan smeren en prutsen. Als je paard bijvoorbeeld mijt heeft, is mokzalf smeren echt uit den boze, daar wordt het alleen maar erger van!

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:53

ja mijn paardje heeft geen ernstige vorm van mok dat is toen ook onderzocht door de kliniek,en aangezien hij heel heftig reageerde op div mokzalfjes (branden,prikken) werdt dit mij aangeraden en het werkt tot op de dag van vandaag prima bij hem.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het voor elke vorm van mok van toepassing is.

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:54

Hiermee bedoel ik dan de uierzalf Knipoog

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:48

nou op school hebben wij het er pas over gehad( doe paardenhouderij) En mok kan wel besmettelijk zijn. of de bacterie zit gewoon in de wei. De een is er dan gevoelig voor en de ander niet. Ook hoeft dit niet altijd als je 1 haflinger er hebt staan met sokken en andere paarden met totaal geen voet behang, kan het zijn dat alleen die haflinger er last van heeft.

Mok is een bacterie die graag warm zit dus in de koot ( waar alle sok haren om heen warrelen ) dus blijft het er lekker warm en gaat het er broeien. Vaak is dit ook te zien bij jaarlingen in de wei. Ze hebbben allemaal wat last van mok. komen ze weer thuis 1 week zalf en dan is het weg. Maar een ander is er gewoon gevoeliger voor.

mijn paarden staan al 6 jaar jaar in jaar uit dag en nacht het helle jaar buiten. En en kwamen en komen paarden maar tot "nu toe" nog nooit last gehad

superfriesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:49

bij frieze paarden is kans op mok er groot dan bij andere paarden omdat ze zoveel behang hebben.
bij een fries paard bij mij in de buurt heeft dat paard heel vaak mok maar niet zo heel erg.
de eigenaar doet er 2x per week wat zalf op
ik denk dat het wel lastig is als het paard heel vaak mok heeft, maar bij frieze paarden wil je het behang er natuurlijk niet graag af hebben!