Paardenstaart.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

r0zijn

Paardenstaart.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:37

Ik heb sinds kort een shetlander maar nu zag ik laatst dat er best wel wat paardenstaart in de wei staat.
Weten jullie hoe je daar misschien makkelijk van af kan komen of moet dan het land echt opnieuw gezaaid worden.
En wanneer zou dat het beste kunnen en hoelang duurt het dan voordat ze er weer op mag?
Er word ook wel gezegd dat paarden er om heen eten maar ik ben toch bang dat ze het binnen krijgt omdat het veel tussen de klavers staan.

Anoniem

Re: Paardenstaart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:40

Wat is een paardenstaart??? Nagelbijten / Gniffelen

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:42

Bedoel je paardenbloemen? Of die lange pluimen die hier in de buurt kattenstaart genoemd wordt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:45

Paardenstaart is een onkruid en geen familie met paardenbloem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenstaart_(plant)
Als je je land opnieuw wilt inzaaien kan je dit het beste in het voorjaar doen. Als je het nu doet is het groeiseizoen te kort en gaat alles dood zodra het winter wordt.
Je kan er ook tegen spuiten maar dan moet je paard wel tijdelijk op een andere wei kunnen. Dit moet bij opnieuw zaaien natuurlijk ook maar dan duurt het veel langer voordat er weer goed gras staat.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:52

Een andere eigenschap van de soorten binnen de paardenstaartenfamilie is dat ze kiezelzuur gebruiken voor hun stevigheid. Dit heeft als gevolg dat de soort moet groeien op een bodem waar het element silicium in voorkomt, zoals op zand en kleibodems. Door het kiezelzuur zijn de soorten ook vergiftig voor veel dieren.

Ik zou er in ieder geval wel wat aan doen, maar de planten hebben een soort bodem nodig waar ze op kunnen groeien. Dus alleen opnieuw inzaaien is niet voldoende, want deze plant heeft aan een heel klein stukje wortel genoeg om weer uit te groeien tot een nieuwe plant. Je zou ook de samenstelling van de bodem moeten veranderen zodat ze er niet meer willen groeien.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:00

Paardestaart (equisetrum palustre) wortelt diep en breekt bij omspitten makkelijk af, waarna weer nieuwe uitlopers ontstaan. Een zeer hardnekkige oerplant en giftig voor paarden, al zullen ze het niet snel eten als er voldoende gras op het land staat. Bij ons groeit het zelfs in de kruipruimte in het schrale bouwzand, in het bijna donker met alleen een klein beetje licht via het kruipruimteventilatierooster [3x woordwaarde Clown ].
Ik denk dat daarom alleen opnieuw inzaaien niet veel nut heeft, maar dat je het eerder moet zoeken in een betere bemesting, ik denk dat je daarvoor het beste even advies kan vragen van een expert op dat gebied. Gif spuiten lijkt me, gezien het uitgebreide wortelstelsel van de paardestaart en dat je je weiland dan ook een tijdje niet meer kunt gebruiken, niet echt handig.
Succes!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:02

haha, zie nu dat jeannette tegelijkertijd ongeveer hetzelfde schrijft Knipoog