Paard trapt in de stal, voernijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Paard trapt in de stal, voernijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:29

Hoi allemaal, bij ons staat een pony op stal met een 'ticje". Ze is superjaloers als je een andere pony dan zij aait, ze trapt tegen de wand aan....niet normaal. Ook met voeren...oortjes in de nek en de andere pony, die naast haar staat, proberen te bijten. Dit lukt natuurlijk niet omdat er een schot tussen staat..maar ook hier...trappen tegen de wand. Ze hebben al grote rubberen tegels tegen de wand zitten, maar toch. Herkent iemand van jullie dit probleem en zo ja..wat hebben jullie er aan gedaan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard trapt in de stal, voernijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:30

als ze het alleen bij dat paard heeft, dan zou ik haar of dat paard ergens anders neerzetten. Een merrie bij ons op stal heeft dat ook met ruinen.
Als ze het bij andere paarden ook heeft dan kun je het het beste negeren zolang ze elkaar niks kunnen doen op stal.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:38

Ze heeft het bij alle paarden, wel een rot gehoor hoor...ook nog lekker gillen erbij. Ze kunnen elkaar niets doen in de stal, maar ondertussen staan ze bil aan bil in de wei en heerlijk te kroelen bij elkaars schoft. Gestoord

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:40

heeft dan denk ik echt met eten en de associatie met stal te maken. Je kan het alleen maar negeren hoe lastig het ook kan zijn. Afleiding op stal kan ook helpen. Een jollybal, veel ruwvoer..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:42

ik denk(zo te lezen) dat het echt voernijt is.
en ben bang dat je daar weinig aan kan doen.
a
mocht ze zo hard tegen de muur gaan trappen dat ze er iets aan over zou houden,dan zou ik haar bv alleen buiten voeren,waar ze alleen kan staan en daarna terug zetten op stal.
ik hoop dat je een tip krijgt die je zal helpen.
maar als het er een maal in zit,krijg je het er denk ik niet meer uit.
succes.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:43

Inderdaad ik ga mee met C_arola. Het is gewoon vragen om aandacht en negatieve aandacht is ook aandacht! Dus het helpt niet om te gillen dat t niet mag, want dan heeft ze nog dr zin, al is dat wel heel moeilijk hoor het negeren Tong uitsteken

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:44

kissielover schreef:
Inderdaad ik ga mee met C_arola. Het is gewoon vragen om aandacht en negatieve aandacht is ook aandacht! Dus het helpt niet om te gillen dat t niet mag, want dan heeft ze nog dr zin, al is dat wel heel moeilijk hoor het negeren Tong uitsteken

Het paard gilt, zij niet Knipoog

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:48

amazone77 schreef:
ik denk(zo te lezen) dat het echt voernijt is.
en ben bang dat je daar weinig aan kan doen.
a
mocht ze zo hard tegen de muur gaan trappen dat ze er iets aan over zou houden,dan zou ik haar bv alleen buiten voeren,waar ze alleen kan staan en daarna terug zetten op stal.
ik hoop dat je een tip krijgt die je zal helpen.
maar als het er een maal in zit,krijg je het er denk ik niet meer uit.
succes.

Als ik haar op stal zet doet ze het nog, best vervelend hoor! Ik zal proberen haar te negeren.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:50

is denk ik het beste. Ze krijgen genoeg afleiding op stal, zodat ze minder kan richten op anderen?

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:50

C_arola schreef:
heeft dan denk ik echt met eten en de associatie met stal te maken. Je kan het alleen maar negeren hoe lastig het ook kan zijn. Afleiding op stal kan ook helpen. Een jollybal, veel ruwvoer..

Met de Jollybal doet ze niets, een mineralen liksteen vind ze heerlijk. Een andere snoepliksteen vindt ze ook niets. Slapen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:51

als ze een mineralen liksteen heeft, dan geeft dat een beetje afleiding. Ze kan ook ''onbeperkt'' ruwvoer eten?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:23

Typisch. Verander je niks aan.

Enige wat je kunt doen is non stop buiten zetten of het paard het directe zicht op haar buurvrouw ontnemen. Dan nog zal er getrapt worden, maar is het iig minder.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:38

mijn vorige merrie deed dat ook heel erg. ik heb toen haar voerbak op de grond geplaatst zodat ze haar buurmannen niet kon zien tijdens het eten. ik gaf haar tussen door ook geen snoepjes ofzo, als ze zo lelijk deed geen aandacht geven. op een gegeven moment werd het wel wat minder Knipoog

mascha121

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:44

Mijn ruin heeft ook voernijd. We hebben hem verplaatst naar een iets kleinere stal waar hij niet zo kan uithalen tegen de muur en hij heeft een tijd zijn brokken op de grond gehad. Nu anderhalf jaar later krijgt hij zijn brokken weer in zijn voerbak en het gaat een stuk beter.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:49

femmie1996 schreef:
Hoi allemaal, bij ons staat een pony op stal met een 'ticje". Ze is superjaloers als je een andere pony dan zij aait, ze trapt tegen de wand aan....niet normaal. Ook met voeren...oortjes in de nek en de andere pony, die naast haar staat, proberen te bijten. Dit lukt natuurlijk niet omdat er een schot tussen staat..maar ook hier...trappen tegen de wand. Ze hebben al grote rubberen tegels tegen de wand zitten, maar toch. Herkent iemand van jullie dit probleem en zo ja..wat hebben jullie er aan gedaan?

Ja komt bij veeeeeeeeeeeeeeel paarden voor.

Waarom zou je er wat aan doen?. Misschien gewoon negeren en lekker laten aan voedernijd doe je zo weinig.

Mijn oude paard was erg bang op stal en gevolg ook voedernijd. Alleen werd ik erg moe van de mensen die het altijd maar wilde "genezen" mensen moeten eens accepteren dat niet alles "te genezen" is. Paard is bang en daar ga je niet tegenaan schreeuwen of schoppen tegen de stal of soms nog erger HEM SLAAN???. Met al deze dingen bevestig je zijn angst en zijn reactie.

Geef hem rust met eten zorg dat je niet veel langs zijn stal loopt dan zal hij ook niet slaan. Dit spaart ook zijn benen en hoeven.

Dus oplossing zit in de mens zelf LAAT HEM MET RUST.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:52

Mijn jonge paard heeft er ook een handje van, vooral toen ze net op stal kwam was het behoorlijk heftig.. Met voeren, hooi of brok, hoefde je de vingers echt niet in de stal te steken, want dan was je ze kwijt.. Heb geprobeerd steeds weer positieve aandacht te geven, dus beetje aaien en kriebelen. Nu kan ze na de eerste paar plukken hooi heel normaal en aanhankelijk doen. Met brokken vrees ik dat ze wel iets voernijd houdt, maar ook dat is al veel minder..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:18

Op mijn vorige stal stond ook een paard met ernstig voernijd... die sloeg echt zo knalhard tegen de achterwand dat hij zelfs een keer met een flinke kogelblessure kwam te staan... dus ik vind daarom ook zeker wel dat je er wat aan moet doen in zo'n geval. Ze hebben bij dat paard nu de kant waar de voerbak zit de zijkant dichtgemaakt met een mat zodat hij zn buurman niet meer ziet tijdens het eten... en dan alleen de voorste meter zeg maar, zodat de achterste 2 meter nog wel open zijn voor sociaal contact.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:55

Sansje schreef:
Op mijn vorige stal stond ook een paard met ernstig voernijd... die sloeg echt zo knalhard tegen de achterwand dat hij zelfs een keer met een flinke kogelblessure kwam te staan... dus ik vind daarom ook zeker wel dat je er wat aan moet doen in zo'n geval. Ze hebben bij dat paard nu de kant waar de voerbak zit de zijkant dichtgemaakt met een mat zodat hij zn buurman niet meer ziet tijdens het eten... en dan alleen de voorste meter zeg maar, zodat de achterste 2 meter nog wel open zijn voor sociaal contact.

Tuurlijk moet je er wat aan doen alleen bedoel ik de mensen die denken dat je met aaien enz....gewoon lekker staan voerbak idd aanpassen enz.. maar niet denken dat je met therapie het op kan lossen. Zal minder worden alleen weggaan zal bijna niet zo maar gaan.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:31

mijne wil ook wel eens tegen de stal aan trappen bij hem is het puur aandacht vragen!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:36

Prisca schreef:
Sansje schreef:

Tuurlijk moet je er wat aan doen alleen bedoel ik de mensen die denken dat je met aaien enz....gewoon lekker staan voerbak idd aanpassen enz.. maar niet denken dat je met therapie het op kan lossen. Zal minder worden alleen weggaan zal bijna niet zo maar gaan.

Oké op die manier Knipoog begreep ik je even verkeerd. Er aandacht aan geven is idd niet goed... dan wordt het alleen maar erger.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:48

Mijn merrie had en heeft het ook. Had met het voer, heeft het nog steeds met hooi. Met het voer (muesli) ben ik uit de hand gaan voeren, dus moest ze me wel accepteren in de buurt van haar voer wilde ze eten hebben Knipoog . Naderhand elke x kleine hapjes uit de voerbak of uit de hand, zo werdt ze alert op wat er kwam ipv alert op de buurman. Nu kan ze overal eten, zonder problemen en zonder voernijd. Ik kan mijn hand op haar voer leggen zonder dat ik vingers mis etc.

Alleen met hooi blijft het, en dan laat ik haar idd meestal met rust. Wel vind ik dat ik en anderen gewoon langs moeten kunnen lopen, het hooi pakken of wegleggen oid zonder gevaar voor eigen leven maar dat gaat goed. Zolang ze rustig kan eten vind ik het prima, zodra ze bv. gaat schrokken omdat de buurman er staat haal ik het stomweg zonder commentaar weg, en na een poosje krijgt ze het terug en kan ze weer verder eten.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:21

Voedernijd komt vaak voor bij paarden die op stal staan en je kan het ze niet eens kwalijk nemen... ze worden voor hun gedrag ook elke keer beloond (dmv het voer dat ze krijgen) en op die manier houd je dat gedrag in stand... Ik vrees dat dit een paard is wat niet aard op een stal, wat zich véél beter moest voelen als het op weiland kan staan met vriendjes.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:14

willeke_nijs schreef:
Voedernijd komt vaak voor bij paarden die op stal staan en je kan het ze niet eens kwalijk nemen... ze worden voor hun gedrag ook elke keer beloond (dmv het voer dat ze krijgen) en op die manier houd je dat gedrag in stand... Ik vrees dat dit een paard is wat niet aard op een stal, wat zich véél beter moest voelen als het op weiland kan staan met vriendjes.

Ze staat nu 5 a 6 uur buiten, het is dus niet dat ze altijd op stal staat. Daarbuiten wordt de 5x in de week 1 uur bereden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:22

yeps, maar volgens mij zou het beter zijn als dit paard gewoon dag en nacht buiten mag staan en haar voer dus ook buiten krijgt (eventueel in een tobbe).
Het probleem met voedernijd is dat wanneer het paard staat te stampen in de stal het dier zijn beloning krijgt: nl voer...

Zo ook met aandacht... dit paard zal véél minder zuur doen wanneer hij op wei kan met soortgenootjes. Zo krijgt het dier constant aandacht van maatjes... Volgens mij gaat het paard daar meer mee gebaat zijn...

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:28

mijn haf heeft dit zolang ik hem heb en dat is al ruim 8 jaar
hij doet het met voeren of als een ander paard naast hem word gevoerd
met eten trapt hij zo hard tegen zijn voerbak en heeft er ook al 3 kapot getrapt,dus nu heeft hij geen voerbak meer maar krijgt hij het in een emmer zonder hengsel
ik heb er alles aan gedaan maar niets hielp ,dus nu negeer ik het en op stal weten ze dat ze hem niets moeten geven anders gaat hij constant staan trappen zowel met zijn voor als achterbenen
het trappen is daar door wel een stuk minder geworden en ik probeer me er niet aan te ergeren
voor de rest is het een super lieve haf maar met een tic Nagelbijten / Gniffelen
hij krijg ook genoeg vrijheid overdag en word 6 dagen in de week gereden
maar dit is <gewoon> voernijd