Paard bezweet de wei op met deken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Paard bezweet de wei op met deken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:19

Vanaf januarie mag ik met mijn verzorg haflinger in de club lessen mee gaan rijden. Alleen we hebben 1 probleem. Een ander meisje rijd ook met een haflinger van die man in de les. En we hebben 1 stal. Wel een grote maar met zijn tweeën gaat niet wordt oorlog. Dus had besloten dat ik de buurman ging vragen of ik 1 keer per week zijn leegstaande stal voor een paar uurtjes mag lenen. Alleen laat die buurman nu net vandaag de stal hebben gesloopt.
Dus nu zit ik met een probleem. Op een andere avond rijden kan niet. Maar zou ik haar na het rijden goed kunnen uit stappen. En dan met een deken in de padok. Kunnen zetten. Ze heeft normaal nooit een deken op dus wil het alleen op dat moment doen tot ze droog is. Zou dat gaan ook als het regend. En welke deken dan nemen. Met hals zonder hals. Of moet ik als ik dit wil. Haar altijd een deken op gaan doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard bezweet de wei op met deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:22

ik zou haar goed uit laten stappen en evt een fleecedeken opleggen als ze nog erg bezweet is. Wat raar dat die man de stal heeft afgebroken, kon hij zelf geen rekening houden met dat hij 2 paarden heeft die op stal kunnen opdrogen? Clown

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:25

Niet ideaal maar wel de beste oplossing naar mijn idee bucas smartex rain, fleece gevoerd ademed kan ook als het regent

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:47

C_arola schreef:
ik zou haar goed uit laten stappen en evt een fleecedeken opleggen als ze nog erg bezweet is. Wat raar dat die man de stal heeft afgebroken, kon hij zelf geen rekening houden met dat hij 2 paarden heeft die op stal kunnen opdrogen? Clown

nee niet de eigenaar van mijn paardjes heeft een stal afgebroken. Maar onze buurman. Heeft zijn stallen afgebroken En ik had die stal willen lenen van de buurman.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:52

Sies schreef:
Niet ideaal maar wel de beste oplossing naar mijn idee bucas smartex rain, fleece gevoerd ademed kan ook als het regent

Ik zit even in de divoza catologus te bladeren daar staat de bucas smartex rain turnout 154.95 euro 220 grams stay-dry voering. Is dat de deken die jij bedoeld. Is hij niet te warm. Hij moet na de hand wel weer af kunnen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:54

Als je haar normaal uitstapt, kun je haar zo op de wei zetten, als er zweet op de haren zit, is dat helemaal niet erg..Zolang de huid maar droog is, en die is naar 10 min stappen normaal gesproken droog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:57

Heel goed uitstappen tot je paard koud is. Als het goed is, is de ondervacht dan weer droog en kan je hem buiten zetten.
Natuurlijk moeten ze wel ergens uit de wind kunnen staan.
Een echte wollen deken geeft trouwens het beste reseltaat als het gaat om uit te zweten. Daar blijft n.l het vocht OP de deken liggen en houd aan de onderkant het paard warm. DE bekende gestreepte dekens...geel,oranje en???...zijn de beste, maar erg duur en ook niet geschikt om mee buiten te lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:57

goed uitstappen voor 10-15 minuten en dan heb je inderdaad geen deken meer nodig Lachen
Ik heb mijn bezweette paard na de les nooit onder een deken gehad, na een lang stuk stappen was de huid idd droog. Als je echt gaat wachten totdat alle haren droog zijn, kun je heeeel lang wachten Lachen
mocht je je er niet fijn bij voelen, gooi dan na het uitstappen gewoon een fleecedeken/wol op als het droog is en bij nat weer kun je altijd nog er een regendeken overgooien Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:07

Heel ouderwets..ik weet het...maar stro onder een deken werkt ook perfect!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:09

Als je goed uitstapt moet het niks uitmaken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 20:48

Maar geld dit alles ook voor paarden met een enorme teddy beren vacht.
En wat nou als het regend kan ze dan na het stappen ook weer naar buiten. Ze word namelijk echt erg nat. Hals flanken buik. Behalve de kont die blijft droog. Meestal ga ik lopes maar de manege en dan weer terug lopen. Het is ongeveer een half uur lopen. Dus ik stap dan als ware een half uur uit in de open lucht. Zou dus goed moeten gaan.
Ik denk dat ik het dan maar gewoon ga proberen. En dat ik een regendeken koop voor als het regend als ik thuis kom.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:56

werkt ook voor paarden met een teddy vacht Knipoog
Die van mij heeft ook altijd een enorme wintervacht.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:59

Met alleen een regendeken ( 0 gram) kan het paard zn haren niet meer opzetten als ie t koud heeft. dat is dus niet handig in dit geval

Ik denk dat je paard voldoende opgedroogd is na een half uur uitstappen Ja

Misschien een uitrijdeken kopen voor als het regent onderweg?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:49

Als je een paard met een teddy vacht warm onder een deken zet gaat hij zeker nazweten. Ik denk dat je hem het beste gewoon op het land kunt zetten nadat je dik een half uur uitgestapt hebt.
Zorg wel dat ze goed uit de wind kan staan met een flinke dot hooi.Het vocht gaat op de wintervacht liggen en werkt als een natuurlijke zweetdeken.