Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

beantsje schreef:Veel mensen vergeten dat de comforttemperatuur voor een paard (en dat geldt ook voor warmbloeden) tussen de -15 en +20 graden ligt. Met andere woorden; paarden geven de voorkeur aan een lagere temperatuur dan mensen. In de comforttemperatuur voelt een paard zich het beste. Met andere woorden: liever -15 dan +25 dus! (dat geeft meteen aan hoe onzinnig het is om een paard bij 10 graden een deken op te doen)
N.B. dit geldt natuurlijk niet voor geschoren paarden maar daar hebben we het hier niet over.
Je eigen beleving loslaten dus en op de feiten afgaan!
willeke_nijs schreef:wanneer jij je paard het liefst dicht bij de natuur wil moet je bekijken of het paard dat jij voor ogen hebt ook bij hele lage temperaturen op het land kan blijven... een fjord, ijslander ed zijn geboren in deze extreem lage temperaturen en zullen geen problemen vinden om op het land te blijven... een warmbloed, volbloed of arabier ed, kunnen tot -5 à -10°C makkelijk buiten blijven... maar temperaturen van -20 vrees ik voor...
Brainless schreef:willeke_nijs schreef:wanneer jij je paard het liefst dicht bij de natuur wil moet je bekijken of het paard dat jij voor ogen hebt ook bij hele lage temperaturen op het land kan blijven... een fjord, ijslander ed zijn geboren in deze extreem lage temperaturen en zullen geen problemen vinden om op het land te blijven... een warmbloed, volbloed of arabier ed, kunnen tot -5 à -10°C makkelijk buiten blijven... maar temperaturen van -20 vrees ik voor...
In de woestijn is het overdag 40+ en 's nachts rustig - 20
beantsje schreef:Veel mensen vergeten dat de comforttemperatuur voor een paard (en dat geldt ook voor warmbloeden) tussen de -15 en +20 graden ligt. Met andere woorden; paarden geven de voorkeur aan een lagere temperatuur dan mensen. In de comforttemperatuur voelt een paard zich het beste.
beantsje schreef:beantsje schreef:Veel mensen vergeten dat de comforttemperatuur voor een paard (en dat geldt ook voor warmbloeden) tussen de -15 en +20 graden ligt. Met andere woorden; paarden geven de voorkeur aan een lagere temperatuur dan mensen. In de comforttemperatuur voelt een paard zich het beste.
OO ik heb een lelijke fout gemaakt!![]()
![]()
comforttemperatuur ligt tussen -5 en +20. Daar voelt hij zich het beste bij.
Maar dat wil niet zeggen dat een paard geen lagere temperaturen kan verdragen, hij kan rustig -15 hebben hoor! Alleen kost dat wel wat meer energi en dan is het wel belangrijk dat hij bijgevoerd wordt; hooi of kuil naar behoefte.
Las gisteren nog in bit dat tussen -5 en +20 de confort temperatuur was.
willeke_nijs schreef:Awel ik was daar eigenlijk ook aan aant twijfelen... dacht dat het aan mij lagLas gisteren nog in bit dat tussen -5 en +20 de confort temperatuur was.
Yeps paarden kunnen buiten staan bij -15, maar dan wel enkel als ze het gewend zijn... Ik denk dat als ik mijn warmbloedje dat zou moeten aandoen dat dat niet goed komt, hoeveel ruwvoer (ze krijgt nu al onbeperkt) 'k haar ook zou geven, ze is dat gewoon niet gewend.
Maar idd, koop een paardje in het land waar jij woont, die die temperaturen gewend is en gebruik vooral je gezond verstand! Dan kan er niets fout gaan
ma_rie_tje schreef:Ik zou het mijn paard ook niet moeten aandoen.... die zou bekant doodvrizen volgens mij ;