een paard aanschaffen na mijn operatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lugnet

een paard aanschaffen na mijn operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:59

hallo

na mijn operatie ga ik misschien een eigen paard aanschaffen. een stal, weiland kan ik makkelijk regelen. ik wil me vooral bezig houden om rustig in western style in het bos te rijden. we wonen midden in het natuur, heerlijke omgeving! ik heb zelf natuurlijk al een voorraad met toebehoren in m'n gedachte (en de maandelijkse trugkomende), maar jullie mogen me graag verder helpen. zelf ben ik meer van ''puur natuur'', paarden hoeven van mijn part geen dekens op in de winter, maar met een temperatuur van -20, en een halve meter sneeuw? onbeperkt hooi vind ik ook erg belanrijk. en het paard komt uiteraard niet alleen te staan. nu hebben jullie ongeveer het idee hoe ik het paard wil/ga onderhouden, maar alle commentaar, en tips zijn van harte welkom. (ik woon overigens in het buitenland.)

beantsje

Re: een paard aanschaffen na mijn operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:52

Bij een temperatuur lager dan -15 zou ik wel een deken opdoen. Verder is een schuilmogelijkheid belangrijk. Hoeft geen dak te hebben maar het paard moet wel uit de wind kunnen staan. Bij sneeuw moet er drinkwater beschikbaar zijn en onbeperkt hooi.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:59

Indien je vaak laat in de middag of avond rij zou ik zeker een deken gaan gebruiken. Verder erop letten dat hij naar binnen kan (liefst snachts op stal) en buiten altijd een droge plek heeft om te staan lopen etc. En natuurlijk een of meerdere maatjes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:10

Hoezo liefst 's nachts op stal? Mijn pony verveelt zich dood 's nachts op stal en gaat haar bodembedekking lopen opeten Nagelbijten / Gniffelen
Lekker buiten, met een inloopstal zodat ze beschutting hebben wanneer nodig Ja
Ik denk dat je een heel mooi idee hebt over hoe je het wil gaan doen. Idd met -15 kan een dekentje geen kwaad, al weet ik niet hoe de gemiddelde paarden daar er op zijn ingesteld en er mee omgaan?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:18

Heey, Mijn pony's staan ook gewoon dag en nacht op de wei, wel met schuilstal en veel bomen.. ze gebruiken de stal eigenlijk nooit.. maar de mogelijkheid is er. Verder laat ik ze ook met -15 zonder deken, maar het is een haf en een shet dus die zijn daar wat meer op ingesteld.. weet niet wat voor paardje jij wil anders zou ik wel een deken overwegen

lugnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 08:38

jullie mogen mij graag meer dingen vertellen, uiteraard leer ik er ook van.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:56

wanneer jij je paard het liefst dicht bij de natuur wil moet je bekijken of het paard dat jij voor ogen hebt ook bij hele lage temperaturen op het land kan blijven... een fjord, ijslander ed zijn geboren in deze extreem lage temperaturen en zullen geen problemen vinden om op het land te blijven... een warmbloed, volbloed of arabier ed, kunnen tot -5 à -10°C makkelijk buiten blijven... maar temperaturen van -20 vrees ik voor... Dan zet je ze mijn inziens idd beter 's nachts binnen of met dekens op...
Ik ben overigens pro 24/7 op weide, mijn warmbloedje staat ook het hele jaar buiten, maar hier in belgië en nederland wordt het niet zo heel koud... wij zullen hier zelden temperaturen lager dan -5°C hebben...

Verder is het ook nog belangrijk om uit te maken wat je precies wil gaan doen met je paard...; wil je op wedstrijd? Dan zal je een paard moeten aanschaffen dat toch iets of wat geschikt is voor de Discipline waarin je wil rijden...

Het is eigenlijk een kwestie van prioriteiten stellen... Soms kan je gewoon niet alles hebben...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:14

Veel mensen vergeten dat de comforttemperatuur voor een paard (en dat geldt ook voor warmbloeden) tussen de -15 en +20 graden ligt. Met andere woorden; paarden geven de voorkeur aan een lagere temperatuur dan mensen. In de comforttemperatuur voelt een paard zich het beste. Met andere woorden: liever -15 dan +25 dus! (dat geeft meteen aan hoe onzinnig het is om een paard bij 10 graden een deken op te doen)
N.B. dit geldt natuurlijk niet voor geschoren paarden maar daar hebben we het hier niet over.
Je eigen beleving loslaten dus en op de feiten afgaan!

lugnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 15:13

beantsje schreef:
Veel mensen vergeten dat de comforttemperatuur voor een paard (en dat geldt ook voor warmbloeden) tussen de -15 en +20 graden ligt. Met andere woorden; paarden geven de voorkeur aan een lagere temperatuur dan mensen. In de comforttemperatuur voelt een paard zich het beste. Met andere woorden: liever -15 dan +25 dus! (dat geeft meteen aan hoe onzinnig het is om een paard bij 10 graden een deken op te doen)
N.B. dit geldt natuurlijk niet voor geschoren paarden maar daar hebben we het hier niet over.
Je eigen beleving loslaten dus en op de feiten afgaan!

goed om te weten ja! bedankt, meer dingen die ik misschien moet weten?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:24

Ik heb dan wel geen eigen paarden etc maar mij lijkt wel van belang dat je paard niet alleen staat. Je hoeft natuurlijk niet meteen een hele kudde te onderhouden. Maar bijv een shetje erbij als gezelschap is wel zo fijn. En als je er 2 shetjes bij zet loop je geen risico (zoals met een 2-pards kudde) dat er 1 gaat flippen als de ander de wei uit gaat omdat er altijd 2 overblijven.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:26

ik ben wel eens benieuwd hoe mijn paard zal reageren als ik haar met -15°C buiten laat staan... weet je wel hoe koud dat dat is? Ik geloof nooit dat dat een confort tempertuur kan zijn voor een paard... Ja voor paarden die oorspronkelijk van het hoge noorden afkomstig zijn, daar wil ik dat best wel voor geloven... De theorie is niet altijd hetzelfde als in de praktijk...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:30

willeke_nijs schreef:
wanneer jij je paard het liefst dicht bij de natuur wil moet je bekijken of het paard dat jij voor ogen hebt ook bij hele lage temperaturen op het land kan blijven... een fjord, ijslander ed zijn geboren in deze extreem lage temperaturen en zullen geen problemen vinden om op het land te blijven... een warmbloed, volbloed of arabier ed, kunnen tot -5 à -10°C makkelijk buiten blijven... maar temperaturen van -20 vrees ik voor...

In de woestijn is het overdag 40+ en 's nachts rustig - 20

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:12

Brainless schreef:
willeke_nijs schreef:
wanneer jij je paard het liefst dicht bij de natuur wil moet je bekijken of het paard dat jij voor ogen hebt ook bij hele lage temperaturen op het land kan blijven... een fjord, ijslander ed zijn geboren in deze extreem lage temperaturen en zullen geen problemen vinden om op het land te blijven... een warmbloed, volbloed of arabier ed, kunnen tot -5 à -10°C makkelijk buiten blijven... maar temperaturen van -20 vrees ik voor...

In de woestijn is het overdag 40+ en 's nachts rustig - 20

in de woestijn ja, maar wij hebben het over paarden die in nederland geboren zijn, en als je ze even midden in de woestijn zal zetten dan zouden ze toch liever nederland hebben.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:25

't is dat wat ik wilde zeggen...
Aan de ts: in welk land woon je dan eigenlijk?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:09

Koop een paard in het land waarje nu woont, dat paard is dan al gewend aan de seizoenen en temperatuur van het land.

En elk paard kan zonder deken buiten staan, mits ze maar genoeg ruwvoer krijgen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:15

beantsje schreef:
Veel mensen vergeten dat de comforttemperatuur voor een paard (en dat geldt ook voor warmbloeden) tussen de -15 en +20 graden ligt. Met andere woorden; paarden geven de voorkeur aan een lagere temperatuur dan mensen. In de comforttemperatuur voelt een paard zich het beste.

OO ik heb een lelijke fout gemaakt! Bloos! Bloos!
comforttemperatuur ligt tussen -5 en +20. Daar voelt hij zich het beste bij.

Maar dat wil niet zeggen dat een paard geen lagere temperaturen kan verdragen, hij kan rustig -15 hebben hoor! Alleen kost dat wel wat meer energi en dan is het wel belangrijk dat hij bijgevoerd wordt; hooi of kuil naar behoefte.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:54

beantsje schreef:
beantsje schreef:
Veel mensen vergeten dat de comforttemperatuur voor een paard (en dat geldt ook voor warmbloeden) tussen de -15 en +20 graden ligt. Met andere woorden; paarden geven de voorkeur aan een lagere temperatuur dan mensen. In de comforttemperatuur voelt een paard zich het beste.

OO ik heb een lelijke fout gemaakt! Bloos! Bloos!
comforttemperatuur ligt tussen -5 en +20. Daar voelt hij zich het beste bij.

Maar dat wil niet zeggen dat een paard geen lagere temperaturen kan verdragen, hij kan rustig -15 hebben hoor! Alleen kost dat wel wat meer energi en dan is het wel belangrijk dat hij bijgevoerd wordt; hooi of kuil naar behoefte.

Awel ik was daar eigenlijk ook aan aant twijfelen... dacht dat het aan mij lag Lachen Las gisteren nog in bit dat tussen -5 en +20 de confort temperatuur was.
Yeps paarden kunnen buiten staan bij -15, maar dan wel enkel als ze het gewend zijn... Ik denk dat als ik mijn warmbloedje dat zou moeten aandoen dat dat niet goed komt, hoeveel ruwvoer (ze krijgt nu al onbeperkt) 'k haar ook zou geven, ze is dat gewoon niet gewend.
Maar idd, koop een paardje in het land waar jij woont, die die temperaturen gewend is en gebruik vooral je gezond verstand! Dan kan er niets fout gaan Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:36

willeke_nijs schreef:
Awel ik was daar eigenlijk ook aan aant twijfelen... dacht dat het aan mij lag Lachen Las gisteren nog in bit dat tussen -5 en +20 de confort temperatuur was.
Yeps paarden kunnen buiten staan bij -15, maar dan wel enkel als ze het gewend zijn... Ik denk dat als ik mijn warmbloedje dat zou moeten aandoen dat dat niet goed komt, hoeveel ruwvoer (ze krijgt nu al onbeperkt) 'k haar ook zou geven, ze is dat gewoon niet gewend.
Maar idd, koop een paardje in het land waar jij woont, die die temperaturen gewend is en gebruik vooral je gezond verstand! Dan kan er niets fout gaan Knipoog

Ik zou het mijn paard ook niet moeten aandoen.... die zou bekant doodvrizen volgens mij ;

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:07

ma_rie_tje schreef:
Ik zou het mijn paard ook niet moeten aandoen.... die zou bekant doodvrizen volgens mij ;

Bwah dat is weer wat overdreven denk 'k... Als je paard niet buiten kan met hele lage temperaturen zijn er wel oplossingen te vinden. Het hangt er ook vanaf hoe dikwijls het zo fel vriest. Als dat maar enkele keren per jaar korte perioden zijn kan je gerust je paard 's nachts bijvoorbeeld op stal zetten en overdag als het iets warmer is terug buiten... Er zijn altijd oplossingen te vinden. Maar het hangt er natuurlijk vanaf waar je je prioriteiten legt.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:47

Pak je een paard dat gewend en gefokt is voor het klimaat in waar je woont dan kun je gewoon de deken aflaten. Zorg er wel altijd voor dat je paard droog kan staan, ook met de voetjes. Ik ben er helemaal voor om een paard zo natuurlijk mogelijlk te houden. Het nadeel ervan is dat ze een hele dikke vacht krijgen. Na het rijden zweten ze dan vaak erg en ze moeten wel helemaal weer droog zijn voordat je ze weer de wei opgaan.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:51

Je moet het wel opbouwen. Ze moeten van de zomer af in de wei zodat ze hun vacht kunnen aanpassen. Nu heb ik wel vaker gezien dat paarden die jaren lang dekens ophebben gehad niet meer een volledige wintervacht krijgen. Maar een vriendin heeft dat opgelost door steeds iets minder dikke dekens op te leggen. Het duurde een paar jaar maar hij staat nu zonder deken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:01

het hangt helemaal van je eigen voorkeuren af.

je geeft al aan dat je het paard 24/7 buiten wil hebben.
wat ik dan erg belangrijk vind is dat er ook echt gras staat. dus heb je maar een klein stukje land.. dan is het al lastig. dan staan ze zich nog te vervelen.

als je dus wel genoeg land hebt (het handigste is dan minimaal 2 stukken, dan kun je afwisselen, zodat het gras weer aangroeit. (of 1 om te vertrappen en 1 om gras op te eten , dit is voor de winter wel handig)
dan is een schuilstal wel handig indd. als ze willen kunnen ze nog wind en water dichts taan zeg maar.

en deken ik denk ik niet nodig, maar dat hangt ook weer van je eigen voorkeur af. wil je veel en intensief rijden, dan zweet je paard.. heeft je paard een dikke wintervacht dan droogt dit minder snel en kan je paard kouvatten. stap je heeeeeel goed uit is dit ook geen probleem. maar dit kost veel tijd.

succes met je keuze en ben ook benieuwd in welk land je woont..