Dominante merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:19

Mijn dominante 4 jarige merrie staat met een mijn 6 jarige ruin in het land.
Als de ruin wil drinken wil zij dit ook en slaat ze hem weg.Als de ruin wil eten wil zij dit ook,als hij dan maar weer gaat drinken dan wil ze dit ook weer enz enz.erg vermoeiend dus! Knipoog
Dit gaat uiteraard niet de hele dag door maar wel vaak.
De ruin komt steeds vaker met krassen ed op stal.Het is allemaal niet zo ernstig maar moet niet erger worden.
Meestal maakt de ruin er zich niet zo druk om maar soms is hij het echt zat en slaat hij van zich af.
Heeft er iemand tips om van dit vermoeiende gedrag af te komen?

Muds

Re: Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:25

Hoe lang staan ze al samen?

Onze dames hebben ook een tijd lang zo lopen 'mutsen' in het begin, maar sinds de onderste in rang zich erbij heeft neergelegd dat ze echt de onderste in rang is, gaat het een stuk beter.

Bovendien hebben we op verschillende plaatsen drinkbakken staan, zodat ze geen nummertje hoeven te trekken en worden ze vaak apart gevoerd, de bovenste in rang krijgt eerst.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:26

Het lijkt alsof ik dat stukje heb geschreven. Wij hebben ruin 7 jaar staat bij 4 jarige merrie en die merrie vertoond p'sies het zelfde gedrag. Deze merrie en ruin staan pas 5 weken bij elkaar. Ze worden steeds rustiger samen maar de merrie heeft bij alles voorrang.
Wij hebben ze gewoon laten gaan, de wondjes waren niet dusdanig erg dat er actie ondernomen moest worden.

hoelang staan ze bij jou samen?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:34

Lijkt inderdaad het zelfde verhaal!haha.
Alleen staan deze 2 al zeker een half jaar bij elkaar.
De ruin heeft niet de behoefte om boven de merrie te staan,hij vindt het wel best.
Dus mij zegt het feit dat ook hij het op een gegeven moment zat word dat de merrie ook een beetje zit te neten...(ken de ruin vanaf zijn eerste ademhaling Haha! )

Extra waterbak is zeker het proberen waard!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 20:41

Geen tips meer?

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:16

In de kudde is de merrie altijd de baas,zij is ook belangrijk,zorgt voor haar nakomelingen.
Ook in een kudde met allemaal ruinen is er een rangorde,dit zorgt voor de overleving van de groep.
De sterkere/dominante dieren eten het eten/drinken het eerst en bepalen waar de groep staat.
Oftewel je hebt gewoon te maken met kudde gedrag,is niet zielig,verschaft zekerheid.
Daar hoort af en toe een stoeipartijtje bij,gewoon zo laten dus.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:22

Krassen valt idd wel mee.
Verder ga ik met Dagmach mee.

Wij hebben de paarden in groepen staan. Als we de waterbakken uit elkaar zetten, gaan de leiders alsnog heen en weer lopen om iedereen weg te jagen. Nu staat alles weer dicht bij elkaar. Alles gaat dan prima zo.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:21

Ik heb tot vorige week heel veel last gehad van een dominante ruin in het land bij Myrthe. Het was zelfs zo erg dat ik haar met regelmaat niet eens op een normale manier van het land af kon halen. Nu is de ruin naar een andere stalling en komt het dominante karakter van onze merrie weer boven, en gaat het allemaal wat simpeler. Ik moet er nu alleen nog achter zien te komen welke ruin zich nu als hengst tov Myrthe gedraagt, aan haar staart is duidelijk te zien dat er nog een ruin is die niet weet dat hij gecastreerd is.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 16:22

dagmach schreef:
In de kudde is de merrie altijd de baas,zij is ook belangrijk,zorgt voor haar nakomelingen.
Ook in een kudde met allemaal ruinen is er een rangorde,dit zorgt voor de overleving van de groep.
De sterkere/dominante dieren eten het eten/drinken het eerst en bepalen waar de groep staat.
Oftewel je hebt gewoon te maken met kudde gedrag,is niet zielig,verschaft zekerheid.
Daar hoort af en toe een stoeipartijtje bij,gewoon zo laten dus.

Dit weet ik ook.
Dat is natuurlijk ook het probleem niet maar zoals je kunt lezen blijft het niet bij een stoeipartijtje...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:30

Geloof niet dat er meer tips gaan komen..
Wat mij betreft mag er een slotje op!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 06:42

ik zou minimaal 2 drinkpunten maken uit elkaar zodat ook de shet kan drinken waneer hij wilt. Qua eten altijd meer hooi of kuil hoopjes verspreid neerleggen dan dat er paarden zijn. Bijven zij in beweging en krijgen de lagere in rang toch voldoende te eten.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 06:48

de shet??
hoe weet je dat het een shet is??

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 15:49

Ja vroeg ik me ook al af.... Haha!
(was nog vroeg...haha)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 15:52

Maar even to the point, dit bedoelde ik eigenlijk niet met mijn vraag.
Dit weet ik allemaal wel.
Kan bij deze 2 wel 100 hoopjes hooi verspreiden maar de merrie zal hem bij allemaal blijven wegjagen Verdrietig
Tot ze moe word en zelf honger-dorst krijgt dan...