verschillende soorten paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flantje

verschillende soorten paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:35

Even een kwootje uit een ander topic..

mysa schreef:
Hangt een beetje van 't peerd af, Arabesk, bijv. mijn IJslanders, die 24/7 buitenstaan, die hebben een megawintervacht, maar die vacht wordt na een intensieve rit wel nat, en die natheid begint op de huid, en pas na verloop van tijd is de vacht alleen bovenop nog nat. Maar in die periode kunnen ze dus wel flink afkoelen.

IJslanders... Dat is blijkbaar ook een paardensoort...

Zijn er bepaalde soorten paarden die beter tegen koude kunnen?? Die ook met matige tot strenge vorst buiten kunnen staan?? Uiteraard wel met beschutting... Of heeft elk soort paard dan een verwarmde stal nodig...

Je zou toch denken dat wanneer ze in het wild leven, dan hebben ze ook niet een plek met een kacheltje om warm te blijven.....

AaronYve

Re: verschillende soorten paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:43

Ik denk niet dat er veel stallen hier een verwarming hebben..
Zou het ook erg raar vinden als dat wel zo is, want vaak is het door de paarden op de stal al warmer. En het gaat denk ik de meeste mensen erom dat ze op stal staan, droog. Niet verwarmd.
Maar er zijn wel paarden die beter tegen de kou kunnen, maar in principe kan ieder gezond paard wat een mooie wintervacht aanmaakt buiten staan.
Er kunnen wel bepaalde omstandigheden zijn waar naar je eerst moet kijken.. v.b. als je je paard altijd geschoren heb, dan kan je hem niet ineens in de winter de wei opdoen. Daar moet je het paard wel aan laten wennen. Mijn gedachte en ervaring dan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:10

In principe kan élk paard zonder deken buiten staan als het vriest. Maar dan moeten ze het wel gewend zijn. Dat geldt net zo goed voor een ijslander als voor een arabier. Elk paard kan een wintervacht aanmaken, bij het ene paard gaat dat snel, die krijgen meteen de eerste winter dat ze buiten blijven een flinke wintervacht (zoals mijn tinker, die kreeg de eerste winter dat ie zonder deken buiten bleef direct een flinke vacht) en het andere paard moet eerst een paar winters wennen, en begint zich daarna pas echt aan te passen. Dat ben ik ook al vaker tegengekomen. In dat geval is het slimmer om elke winter een dunnere deken op te leggen, en uiteindelijk helemaal af te laten. Maar het kan altijd Lachen
Sterker nog, er zijn woestijnen waar het overdag 40 graden is, en 's nachts vriest. Ook daar kunnen paarden leven zonder ziek te worden. Het is maar net wat ze gewend zijn.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:22

Ik rijd een Merens (frans bergpaardje), is heel erg winterhard.
hahaha wij "verpesten" ze alleen door er vanaf 10 gr een deken op te gooien. In de pireneen waar ze vandaan komen staan ze 24/7 in de bergen en wordt er niet naar omgekeken.

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:28

Nou, eigenlijk kwam ik hier op omdat we in Canada wonen...

Niet in het koudste gedeelte maar 's winters is het toch een week of tien lang dik onder nul... Ook overdag...

Maar als ik jullie goed begrijp zouden de paarden die hier ehh, wonen.. (jeetje hoe schrijf ik dat...) daar aan gewend moeten zijn....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:28

Inderdaad kan ieder paard 24/7 buiten staan, ook wel als het vriest. Lachen Maar dan niet ineens, dus wil je je paard 24/7 buiten, koop er dan 1 die ook uit de wei komt, en niet een paard wat binnen staat en dan ineens naar buiten moet.

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:31

Mystica schreef:
Inderdaad kan ieder paard 24/7 buiten staan, ook wel als het vriest. Lachen Maar dan niet ineens, dus wil je je paard 24/7 buiten, koop er dan 1 die ook uit de wei komt, en niet een paard wat binnen staat en dan ineens naar buiten moet.

Ik denk dat er toch minimaal ergens een beschutte plek moet zijn waar hij heen kan als het echt koud is....Een sneeuwstorm bij min 20... Brrrr.... moet er even niet aan denken hoor...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:39

Uiteraard moet hij een beschutte plek hebben, maar omdat je in de beginpost al aangaf dat je dat wist en dat dat ging gebeuren, had ik dat maar even achterwege gelaten Knipoog

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:46

Ja, maar je hebt beschutting en je hebt beschutting...

Ik kan een extra afdakje aan de schuur bouwen met twee zijwandjes of ik kan een deel van de schuur ombouwen tot een soort stal...

Dat is toch een heel verschil lijkt mij...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:03

De ijslander is wel een heel wintervast paard wat het vast goed zal doen in jullie klimaat,maar het is ook vaak een behoorlijk pittig paard en niet altijd geschikt als 'kinderpony'.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:15

Ik heb palmbomen in mijn tuin, ik heb speciaal de winterharde Fortuneij gekocht omdat die tegen -20graden kunnen.

het verbaast me altijd dat er types zijn die nog steeds beweren dat alle paarden hele winter in een wei kunnen staan zonder deken.

Dit zijn paarden die wij GEFOKT hebben, niet op winterhardheid zoals mijn palmbomen, maar helaas op uiterlijk! Dus nee, niet elk paard kun je gewoon 24/7 in een weide gooien, de een kan daar tegen, de ander niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:18

mist: Zolang je een paard de kans geeft om een wintervacht te kweken kan elk ras buiten blijven, en dat is de vraag.
Je hebt er overal koukleumpjes tussen zitten, maar dat zijn paarden individueel.
Je moet natuurlijk niet in oktober een stalpaard ineens naar buiten knikkeren, maar een paard wat gewoon het hele jaar door buiten staat geeft over het algemeen geen probleem

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:26

ik denk als een paard wat ouder is,hij het prettiger vind om met een deken op te staan als het koud en nat is....
ik woon in zuid-frankrijk en s'winters kan het hier erg koud zijn(global warming???)dan staan die twee van mij echt met dikke waterdichte dekens op en s'nachts op stal met een andere deken....ze zijn 15 en 20 jaar oud,en die van 20 is niet helemaal gezond..

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:36

Mist schreef:
Ik heb palmbomen in mijn tuin, ik heb speciaal de winterharde Fortuneij gekocht omdat die tegen -20graden kunnen.

het verbaast me altijd dat er types zijn die nog steeds beweren dat alle paarden hele winter in een wei kunnen staan zonder deken.

Dit zijn paarden die wij GEFOKT hebben, niet op winterhardheid zoals mijn palmbomen, maar helaas op uiterlijk! Dus nee, niet elk paard kun je gewoon 24/7 in een weide gooien, de een kan daar tegen, de ander niet.

Je zou toch verwachten dat paarden die hier (Canada) gefokt zijn toch wel wat gewend zouden moeten zijn... Toch??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:27

Ligt er aan, zijn ze gefokt op hardheid dan ? kan ik me nauwelijks voorstellen. Is er natuurlijke selectie geweest ? denk het niet.

Punt is, wij fokken al decenia paarden op springkwaliteit, dressuur aanleg....(nog geen eens op GEZONDHEID-) want paarden zoals mijn KWPN merrie die al voor haar keuring op 3 jarige leeftijd artrose had is met glans, 1e premie, paard vd dag, goedgekeurd Boos!

Ik had kunnen gaan fokken met mijn merrie, de hengstenhouder die haar voorbracht was zelfs bereid alle kosten te betalen en het veulen ongezien te kopen voor destijds(18 jaar geleden) 5000gulden.
Ik ben van het standpunt : alleen fokken met 100% gezonde paarden.

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:49

Blijkt wel weer dat ik er totaal niets van weet...

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat paarden die hier vandaan komen, hier geboren en getogen zijn, niet beter weten dan dat het in de winter koud is... dat die er wel aan gewend zouden moeten zijn...

Of het ook mogelijk is om paarden te fokken die er beter tegen kunnen, dat is weer een stapje verder...

Amedoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:01

geen paard kopen Flant maar een ponny tis veelste koud bij jullie voor zo'n edel dier ponny;s kunnen overal tegen

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:05

Amedoro schreef:
geen paard kopen Flant maar een ponny tis veelste koud bij jullie voor zo'n edel dier ponny;s kunnen overal tegen

Ponny?? Het is toch een pony??

Wat is het verschil tussen een pon(n)y en een minipaardje?? Hamer

Nagelbijten / Gniffelen Straks snap ik er helemaal niets meer van....

Amedoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:11

op letten dus vriendje.......

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:13

Amedoro schreef:
op letten dus vriendje.......

Misschien heb ik ergens iets over het hoofd gezien.. Hoezo opletten??

Ik heb net wel een bericht gehad over Shetlands.. Dat zijn pony's volgens mij... Maar die Amerikaanse minipaardjes is toch heel iets anders, toch??

Amedoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:16

flantje schreef:
Ik heb net wel een bericht gehad over Shetlands.. Dat zijn pony's volgens mij...

klopt, en ik denk dat hun het beste tegen de kou kunnen...!

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:19

Amedoro schreef:
flantje schreef:
Ik heb net wel een bericht gehad over Shetlands.. Dat zijn pony's volgens mij...

klopt, en ik denk dat hun het beste tegen de kou kunnen...!

Hoe groot wordt zo'n Sherlander??

Misschien heb ik die onderweg wel gezien... Ik zag her en der vrij kleine paarden in de wei staan maar ik dacht dat die mini's veel kleinerder waren.. echt mini zogezegd...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:45

Shetlanders worden meestal niet groter dan 1.10m, leuk voor als je kleine kinderen hebt tot een jaar of 8, omdat ze dan nog klein en licht zijn, maar daarna wordt het lastig als ze willen rijden, want dan zijn ze waarschijnlijk te zwaar/ te lang.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:51

Koop voorlopig maar helemaal niks flantje, of in ieder geval geen paard of pony. Besteed het geld voor een schuilstal of afdak maar aan een nieuwe voorgevel voor je vrouw, en ga maar alvast sparen voor je dochters. Dat willen ze straks toch veel liever dan een pony.
Ja, ik erger me nogal aan je avater.

Nee, serieus. Ik heb je andere topics ook gelezen en ik vind het goed van je dat je hier informatie inwint, maar je kunt via bokt nooit genoeg leren om een paard te kunnen houden. Je hebt toch eerst een bepaalde basiskennis nodig. Die basiskennis kun je alleen opdoen in de praktijk en onder goede begeleiding. Het duurt vaak jaren. Als je die basiskennis eenmaal hebt, kun je het wel redden met boeken, videos en internet, maar volgens mij ontbreekt die basis bij jou/jullie nog helemaal.
De globale maat van Shetlanders behoort wel tot die basiskennis. Dat weet elk 10-jarig ponymeisje. Daarna volgen er nog tig stappen voordat je toe komt aan het bouwen van een schuilstal. Dus ik zou zeggen: begin bij het begin en kom later nog eens terug...

Amedoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:25

ben ik niet helemaal met jouw eens, ik heb geen verstand van paarden of ponny's wel een stuk land en een stal gebouwd 2 ponny's gekocht van een half jaar oud en zelf opgevoed.......

dusse waarom kan dat niet...?