Rubberen staltegel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hake

Rubberen staltegel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 17:14

Halo allemaal,

Ongetwijfeld zal dit topic er al wel zijn maar kan het niet vinden.
Heb de zoekmachine ook gebruikt maar dan krijg ik er ook maar 1.
Wie heeft er ervaring met rubberen staltegels?
De 1 zegt, hier hoeft geen vloerbedekking meer over heen, de ander vind het zielig je paard
alleen op tegels.... Wat is het beste volgens jullie????
Er is een hoop verschil in tegel, bedoel dan wel de dikke vocht doorlatende.

Groetjes Hake

WilmaW

Re: Rubberen staltegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:21

Ik weet niet hoe ze nu zijn maar wij hebben ze jaren geleden in de stallen hebben liggen (± 10 a 15 jaar geleden gelegd).
Netjes stallen met een beton vloer aflopend op afschot naar een putje, voorin een buis met gaatjes om onder de matten water door te kunnen spoelen, daarbij 1 keer per week met de slang afspuiten moest voldoende zijn.
Wel deden we ± 2 plakken stro in de stal gewoon om te knabbelen.

Na enkele maanden bleek het hierboven beschreven onderhoud niet meer voldoende en gingen we elke week alle matten (9 per stal) buiten met de hoge drukspuit schoon maken.
Het probleem was dat de matten "dicht slibten" door de mest en urine van de paarden, ondanks dat we wekelijks en soms wel 3 keer per week er een slang door haalden.

Wat ik niet kan vertellen is of de kwaliteit verbeterd is door de jaren heen, ik durf het niet meer aan.

hake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 17:33

Hai Wilma,
bedankt voor je reactie.
Dat klinkt inderdaad niet heel best.
in princiepe moet het onderhoud armer zijn....
Maar begrijp wel dat jij ze er ook kaal op had staan??? met alleen maar stro tegen het vervelen??

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:39

ik heb een jaar geleden in onze stal zo'n matten gelegd omdat 1 van de paarden copd heeft, hij staat dus met niks erop en dat gaat goed.
Ik denk wel dat de kwaliteit verbetert is ondertussen. Ik kreeg wel de tip om de matten voor gebruik te schuren met bruine zeep, en de matten mogen niet te hard tegen elkaar aanleggen anders gaan de porien dicht. Ik ben er voorlopig wel tevreden over, de stal is redelijk groot en de drie paarden kunnen erin en eruit, en er ligt dus elke dag behoorlijk wat mest in. Na de winter heb ik ze gewoon eens uitgespoeld om te kuisen en al het water ging er direct door.
De fabrikant zei wel 2 keer per jaar eruit halen en eens met de hoge druk afspuiten...

De ene is ervoor, de andere ertegen. Voor ons was het goed met ons copd paard, maar in de andere stallen zou ik het niet doen, want ik vind het te prijzig...

hake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 17:53

ja het is inderdaad vrij prijzig. wij kunne niet veel stro opslag kwijt, en daardoor denk ik aan tegels. uit eindelijk over vele jaren zal het goedkoper zijn....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:54

Ik verkoop ze en heb ze (natuurlijk) ook in alle 4 mijn stallen liggen.

Qua onderhoud, je haalt ze 1x per jaar eruit, boven- en onderkant met hogedrukreiniger schoonspuiten (ca. 20min. per stal) en dan weer terugleggen. Al met al ben je voor 4 stallen ongeveer een halve dag kwijt.
Leggen is ook simpel: je kan ze met een decoupeerzaag op maat zagen.

Met groene zeep insmeren is écht overbodig.

Mocht je meer willen weten over prijzen, dan kun je me PB-en.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:21

@WIlmaW: welk merk had jij ??

Ik heb de Divoza-matten (De dikke met noppen) in één stal en in de andere een HIT-matras.

Ik gebruik wel strooisel, maar alleen op de laatste meter en verbruik 1 baal per 2 weken.
Ze liggen nu al jaren en ik haal ze er niet uit om (eronder)schoon te spuiten oid (veel te zwaar en te smerig Haha! )

hake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:32

Hai dubbeldun,

En welke bevallen jou het beste?
HIT matrassen heb ik nog nooit van gehoord. Hoe zien die er uit??
en staan die misschien op een site??
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-09-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:41

hake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:59

Dank je wel!!!
Helaas zie ik er geen prijzen bij staan...
maakt dat ook niet veel uit???
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-09-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:05

Het merk zou ik echt niet meer weten, het was toen een vrij nieuw product.
Ze waren rood en vierkant 1 x 1 meter, er onder moest je een soort matjes leggen om de matten van de grond te houden.

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:13

wij hebben ook zes stallen met matten.
Het stro verbruik zou aanzienlijk schelen maar dat valt erg tegen. Als ze schoon zijn gaat het prima maar die dingen zijn onhandig te tillen en daarom moeilijk schoon te spuiten ze zijn dan zo dicht geslibt dat het niet meer goed doorloopt.
"s zomers is het ideaal als je je paard even binnen zet je hoeft dan niets in je stal te doen en veegt het snel schoon. We hebben ze ook in de spuitplaats en daar werken ze super omdat het daar schoner is.
Ik vind het zelf niet prettig als ze alleen op de matten staan omdat het er niet fijn uit ziet en het meer een smurrie is 's morgens die ook meer stinkt.

Ik zou ze zelf dus niet meer in de stal willen maar wel in de spuitplaats .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:02

@hake : de HIT matras was net zo duur als een stal met dukke rubberen matten van Divoza; rond de 450 euro.

@WilmaW: dat is volgens mij een systeem wat ze gebruiken onder de dunne matten. Met de dikkeren heb je ingebouwde noppen waardoor ze vrij van de vloer liggen.

@ragnhild: ik zou de matten zelf ook niet zonder bedding gebruiken. De normale matten zijn toch nog wel vrij hard en als ze veel liggen krijg je toch kale sprongen/hakken.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:15

Onze stallen zijn net een jaar oud en wij zijn ook aan het experimenteren geslagen: De betonnen ondervloer loopt schuin af naar een rooster die is aangesloten op een depot. In één van de stallen hebben we drainagematten gelegd en het valt me eerlijk gezegd tegen. Ze voeren het vocht inderdaad niet erg snel af, al zal daar ook wel verschil in kwaliteit in zitten. Nu strooien we een klein beetje bij met hennep om het ergste vocht op te vangen. Dus het scheelt wel, je hebt minder strooisel nodig, maar we hebben het nog wel nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:20

Ik ben er na een flinke plas van mijn oude merrie eens bij gaan zitten om te kijken hoelang het duurde voor het weggetrokken was.
Ik heb door dik 20 minuten gezeten Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:50

Ja, je moet niet verwachten dat de porieën in zo'n tegels zo groot zijn, dat het meteen erdoorheen loopt. Als het meteen weg is, kun je je matten na een jaar ook gelijk weggooien, omdat die gewoon niet sterk genoeg zijn.
Het duurt idd ongeveer een half uur wil de urine er doorheen getrokken zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:55

Dat houdt dus in dat als je ook bedding gebruikt dat dát eerder het vocht zal opnemen als dat de mat het door zal laten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:09