Hoe snel paarden weer op bemeste weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Hoe snel paarden weer op bemeste weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:40

Ik heb een vraag, in de 2e helft van september wordt er drijfmest gereden op de helft van ons weideland. Dat is net erg kort gemaaid en gehooid. Normaal werkten we met kunstmest en hield ik de paarden er ruim 3,5 week af en dan moest het ook goed geregend hebben. Nu met deze natuurlijke bemesting vraag ik me af hoe lang ik de paarden van dat land moet houden. Het is overigens koeienmest en het betreft 1.2 hectare. De andere helft (nog eens ruim 1 hectare) wordt niet bemest en daar lopen de 5 paardjes tot die tijd natuurlijk. Maar wat is verstandig? Ik ben liever voorzichtig met mijn tinkers Knipoog

Dank alvast voor jullie nuttige reacties Haha!

friesiszwart

Re: Hoe snel paarden weer op bemeste weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:58

Voor drijfmest is geen wachttermijn. Zij kunnen er direct op of zelfs blijven staan.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:17

Onze paarden zijn er na ongeveer 1 week (inclusief een paar grote regenbuien) er weer opgegaan. Ik weet niet precies wanneer je een paard er weer op kan zetten, maar 1 week vonden we wel redelijk!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:47

In principe kunnen ze er inderdaad meteen weer op, dat maakt bij drijfmest niet uit. Wij wachten altijd wel een paar weken, ook omdat het gras dan weer aan moet groeien!

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:57

Grobegni schreef:
In principe kunnen ze er inderdaad meteen weer op, dat maakt bij drijfmest niet uit. Wij wachten altijd wel een paar weken, ook omdat het gras dan weer aan moet groeien!

Dat zou ik niet doen er gelijk op. De mest ligt ook op het gras,niet alleen maar in de sleufjes. Een week of 2 wachten doen wei altijd. Dat het goed ingeregend is en het gras al heeft kunnen groeien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:01

de boer waar ik in de wei staat had er kunstmest op gegooit en de paarden stonden er gelijk weer op,en ook bij een andere stal ging dat zo
je zag de korrels nog liggen ,en ze hebben er nooit iets van gekregen
deze boeren doen dat al heel hun leven zo.

drijfmest heb ik geen ervaring mee.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:06

Oef..kunstmest is giftig hè, een koe kan er kopziekte van krijgen dus neem aan dat het voor een paard ook niet echt gezond is!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:04

Bij kunstmest kun je het beste wachten totdat het opgelost is. (en dus niet meer zichtbaar).
Bij drijfmest kun je de paarden er direct opzetten. Daar is geen wachttijd voor, al kan ik me voorstellen dat in het kader van 'hoe schoon is jouw paard' je liever toch even wat regenbuitjes afwacht.

Maar na drijfmest mogen je paarden dus gewoon direct op de wei.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:45

Wij wachten met koeienmest altijd een week voordat ze er weer op mogen en dan ook niet 24/7 bij ons wordt er nu varkens mest op gegooid en wacht daar ook een week mee en dan mogen ze maar 4 uur per dag er op. dit i.v.m de vette mest waardoor ze binnen 2 tot 3 dagen zwaar overvoerd kunnen zijn. ik heb mee gemaakt dat een koe na een dag niet meer op zijn benen kon staan. bij kunstmest zou ik toch wel wachten tot het opgelost is en desnoods zelf een lading water beregenen.

succes

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:52

Mest uitrijden in september? Mag dat dan nog bij jullie? Ik dacht dat dat na 1 september nergens meer mocht? Hier niet tenminste, de loonbedrijven zijn tm. zondag aan het jakkeren geweest om alles over het land te krijgen!
Trouwens, ik zou ook wachten tot het een paar keer geregend heeft voor de paarden er op te zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:55

Hier is ook mest geïnjecteerd en direct de paarden er weer op... Was er niet blij mee als je zag hoe ze van het land afkwamen na een dag op de wei. Het heeft zeker 2 weken geduurd voordat je de mest niet meer zag liggen op het land.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:03

Uitrijden na 1 september wordt alleen maar toegestaan onder bijzondere omstandigheden, zoals een paar jaar terug met de megadroge zomer (die zijn we allemaal al lang vergeten Haha! ).

Ik wacht ook altijd een paar weken. Voor zowel het land als de paarden goed. Ik wil wat dat betreft geen enkel risico lopen. Koeienmest zal daarin wat minder schadelijk zijn dan varkensmest omdat het simpelweg minder bevat. Waarom trouwens nog zo laat bemesten, doet weinig meer of is het bedoeld om de put leeg te krijgen? Als het bedoeld is om je quotum vol te krijgen, kan ik me er iets van voorstellen. Voor volgend jaar zou ik ervoor kiezen om eerder de laatste klik uit te rijden; heb je er zelf ook nog opbrengst van.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:37

Dank voor alle reacties. En hier moet het voor 14 september gedaan zijn, schijnt. Niet mijn zorg, maar die van de landeigenaar zelf Clown
Wij gebruiken het land alleen maar op zijn verzoek Tong uitsteken, maar wel zo dat mijn paardjes er gezond en wel bij blijven. Vandaar deze vraag. Per 1 oktober zet ik ze er weer op.
Nu dus maar flink knabbelen daar tot ze komen mesten binnen nu en 1 week.....

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:03

onze buurman heeft een varkenstal en hij rijd zijn put elk jaar uit over ons land. weet niet beter dat het begin september gedaan wordt. onze paarden verhuizen ook 2 x per jaar van gras land omdat vaders een agrarische bedrijf heeft. ik woon in noord holland noord/midden mischien worden daar latere datums gehanteerd?

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:07

ik zou ook eerst even het mest zijn werk laten doen
en het gras een beetje laten groeien voor ze er weer op gaan. Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:38

Tinkerlady schreef:
Ik heb een vraag, in de 2e helft van september wordt er drijfmest gereden op de helft van ons weideland. Dat is net erg kort gemaaid en gehooid. Normaal werkten we met kunstmest en hield ik de paarden er ruim 3,5 week af en dan moest het ook goed geregend hebben. Nu met deze natuurlijke bemesting vraag ik me af hoe lang ik de paarden van dat land moet houden. Het is overigens koeienmest en het betreft 1.2 hectare. De andere helft (nog eens ruim 1 hectare) wordt niet bemest en daar lopen de 5 paardjes tot die tijd natuurlijk. Maar wat is verstandig? Ik ben liever voorzichtig met mijn tinkers Knipoog

Dank alvast voor jullie nuttige reacties Haha!

Er mag geinjecteerd worden tot 1 september. Is er in jouw geval sprake van een uitzondering (andere type grond oid)?

Om de mest ook de kans te geven om wat te doen, zou ik de paarden er zeker 4-6 weken niet op laten lopen. Lijkt me in jouw geval ook niet zo'n probleem.
Het mooiste is om eerder in het jaar drijfmest te injecteren omdat je dan een hogere opbrengst van gras hebt.
Mocht je op een ander jaar kiezen voor varkensmest (zeugen, opfok of mestvarkens) dan dien je hier ook rekening mee te houden met het gebruik van kunstmest.

Boeren in je omgeving of je foeragehandel kunnen je hierover vaak heel goed informeren.