Enkele weidevraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Enkele weidevraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:14

Ik kan mss een weide huren/gebruiken van iemand. Gaat om iets meer dan een hectare land. Verder is er een schuilhok/afdak en ook een aantal stallen, die geloof ik afgesloten kunnen worden. Nadeel is dat er voor drinkwater moet gezorgd worden (is er nu nl niet) en de omheining moet nog eens nagekeken worden (ook geen electriciteit). Dit kan natuurlijk opgelost worden met een weideklok en batterijen, maar ik ken echt niks van die toestelletjes. Zelf heb ik er eentje maar dat is om in het stopcontact te stoppen dus daar heb ik niks aan Haha! . dus ik vraag me af hoeveel die toestellen op batterijen kosten en hoe het zit met de batterijen enzo, gaan die lang mee, ....
Verder werd er vroeger gewerkt met containers water. Zijn er eventueel nog andere oplossingen. En verder wie heeft ervaring met zo'n containers? Daarnaast zou ik er niet alleen komen te staan maar met nog een ander paard, dus dat is wel ideaal. Maar ben wel benieuwd hoe ik die twee probleempjes zou kunnen oplossen.

Lous

Re: Enkele weidevraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:18

Wij gebruiken thuis 2 jerrykans van 20 liter en een bouwemmer in de wei om onze shetten van water te voorzien. In 1 emmer kan een volle jerrycan.
Onze schrikklok is een vierkante Galager die je in de grond steekt en twee draadjes op het draad zet (weet even niet uit mijn hoofd welk type). De batterij gaat ongeveer 1,5 jaar mee.

En dat werkt allemaal prima.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:22

ow dus dat gaat toch een behoorlijke tijd mee. Das iig al goed. dus ze kunnen een dag op die 40l. Het andere paard zal natuurlijk wel iets meer nodig hebben vrees ik. Kleine pony valt wel mee.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:31

In het verleden had ik paddestoelen en deze ging enkele maanden mee niet langer. Was wel een groot stut dat afgezet was ik denk al snel een kilometer of 4/5. 4 lengtes van 370 meter en dat had ik in vakken verdeeld. Ook als de grond heel droog was werkte de klok niet

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:30

Voor stroom op je afsluiting kan je kiezen tussen batterij of accu. Batterijen moet je vervangen als ze leeg zijn. Accus (zoals in een auto) kan je terug opladen vb thuis of met een generator of met een zonnecellen paneel. Ga eens kijken op internet de verschillende merken hebben websites (Gallager, Rutland, enz). hoe lang ze meegaan hangt af van een aantal factoren : soort apparaat, lengte omheining, begroeing tegen de draad, vochtigheid van de grond, enz.
Voor het drinkwater kan je het regenwater van het dak opvangen in een ton en dit gebruiken. Er mag wel geen zonlicht in de ton komen anders krijg je algen groei. Ik heb onze ton +/- 150 hoog geplaatst en gekoppeld met een drinkbak met vlotter en dit werk prima.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:24

Bedankt voor de drinkwatertip Lachen. Zoiets had ik ook al bedacht, maar ik heb er nu toch een iets concreter idee van.
Ik heb al eens rondgekeken op een aantal websites.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:27

je kunt ook een puntstuk laten zetten zet er een handpomp op en je hebt fris koud helder grondwater zoveel je wilt.