Paard staat nu 24/7 buiten, hoe in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Paard staat nu 24/7 buiten, hoe in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:58

Hallo,

Op het moment staat mijn paard 24/7 buiten. In de winter blijft hij buiten staan in een kudde, en ik vroeg me af hoe ik heb dan verder buiten laat staan? We hebben nu al wel een aantal dagen met regen gehad en hij stond ook in een hevige bui. Doe ik hem een deken om, of is dat echt nog niet nodig? Hij wordt verhuisd en dan laat ik hem eerst maar gewoon staan, later kijken of hij die deken nodig heeft? Hoe doen jullie dat?

Alabama

Re: Paard staat nu 24/7 buiten, hoe in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:01

Ahja dat kunnen wij nu niet echt weten vanaf hier; mijn verzorgpaarden staan alle4 zomer én winter buiten in de wei zonder deken en worden nooit ziek en zijn gelukkig..
Die van mij vriendin (die in de wei ernaast staan) staan bij slecht weer al te hunkeren om terug naar binnen te mogen en kunnen niet zonder hun dekentje..
Volgens mij is het allemaal een kwestie van gewoon worden..
Een paard dat in de natuur leeft heeft geen stal nodig; maar wij mensen maken ze 'zwakker' en maken ze gewend aan een stal waar het nooit in regent en nergens modder ligt.. waardoor ze mss minder bestend zijn tegen lang buitenstaan..
Kiezen tussen weidegang 24/7 of in stal zetten is dus hélemaal jou keuze...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:03

Mijn paardjes staan 24/7 buiten met een schuil mogelijkheid. Ook in de winter. Ze krijgen geen deken op, maar ze hebben wel altijd een dikke wintervacht. Of je hem een deken op doet ligt denk ik ook aan het feit of hij een schuilmogelijkheid heeft, of hij een goede wintervacht krijgt en of je eventueel regelmatig kan controleren of de deken er nog op ligt. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan geen deken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 18:05

Oke ik wacht uiteraard dus zelf af hoe hij erbij komt te staan. Er zijn bomen, maar geen overdak..dus dan kan ik wel aan een deken gaan denken of niet? Ik weet het inderdaad nooit zeker, maar ik haal er liever een van te voren dan dat hij staat te bibberen.

En als hij nu verder niets laat merken, maar hij heeft wel een slechte lichaamstemperatuur? Of doet dat er verder niet toe? Heb wel eens paarden gezien die dekens op kregen, ze rilden niet veel maar waren wel kouder dan normaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:00

Wat je kunt doen is alléén een regendeken opdoen als er meer dan 8mm regen voorspeld wordt, dat betekent meestal dat het langdurig gaat regenen. Een bui is niet zo erg, daar smelten ze niet van.

Na zo'n dag doe je de regendeken gewoon weer af. Knipoog

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:10

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je met je paard doet. Mijn paard wordt in de winter geschoren + dekens en staat enkel 's nachts binnen. Overdag kan hij binnen en buiten wanneer hij wil, hij staat over het algemeen buiten, zeker met die dekens heeft hij helemaal geen last van regen en kou. Maar ik doe dat omdat ik hem vrij intensief rijd, en anders kreeg ik hem amper droog als hij met een dikke wintervacht stond. En dat is ook niet gezond. Maar hij heeft ook eens een winter stilgestaan door een blessure en toen heeft hij een hele winter zonder deken buiten gestaan, hij kon wel altijd binnen. Maar over het algemeen stond hij toch lekker buiten Lachen Behalve als het echt langdurig regent of echt hard regent. 's nachts zet ik hem in de winter altijd binnen. Zodat hij niet steeds in de modder blijft staan, in de winter heeft hij namelijk niet zo'n groot stuk land als in de zomer. En dat is heel snel kapot gelopen, wat regen erop en we hebben een modderpoel Lachen Overdag staat hij daar wel in maar 's nachts heb ik toch graag dat alles even droog is aan zijn hoeven en benen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:16

wij rijden onze paarden ook intensief, maar zweet is nooit een probleem. Zolang ze niet te langzaam opdrogen worden ze niet ziek.

De vacht heeft een prima systeem van zichzelf zodat het paard niet ziek wordt.

WIJ worden ziek als we te snel afkoelen, paarden niet. Het zweet zit aan de buitenkant van de vacht en niet op de huid. Bij een korte vacht (geschoren of geen wintervacht) loop je dat risico weer wel.

Dus met scheren en dekens maak je de kans op ziekte alleen maar groter.

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... n/kou.html

Citaat:
De wintervacht van je paard maakt je beste winterkledij ten schande. De lange, dichte, fijne beharing is doorspekt met langere, borstelachtige beschermharen die z'n pels stutten; ze creëren een dikke bovenlaag met stilstaande lucht op lichaamstemperatuur, vlakbij de huid, die de afkoeling door straling, convectie en geleiding sterk vermindert. De neerwaartse helling van de haren leidt vallende regendruppels en sneeuwvlokken af voor ze de huid bereiken, waar ze anders grote hoeveelheden warmte van het lichaam weg zouden geleiden en stuurt ze naar de haartoppen, vanwaar ze vervolgens onschadelijk op de grond vallen. Daarom blijft de huid van je paard meestal droog, zelfs in matige regen of hevige sneeuwval. En tenslotte is de dikke haarvacht een uitstekende windbreker. (Het is dan ook niet ongewoon om paarden met een laagje sneeuw op hun rug te zien staan - de sneeuw smelt niet, omdat hij niet in aanraking komt met het lichaam zelf (de haren vormen een afwearlaag) en het warmteverlies zelf is zo klein dat de sneeuw niet gesmolten wordt - vergelijk met goed geisoleerde daken waar de sneeuw blijft liggen - ongeïsoleerde daken smelten de sneeuw van hun pannen door warmte van binnenuit).

en www.paardnatuurlijk.nl

Citaat:
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:24

Hangt een beetje van 't peerd af, Arabesk, bijv. mijn IJslanders, die 24/7 buitenstaan, die hebben een megawintervacht, maar die vacht wordt na een intensieve rit wel nat, en die natheid begint op de huid, en pas na verloop van tijd is de vacht alleen bovenop nog nat. Maar in die periode kunnen ze dus wel flink afkoelen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:31

Ik scheer hem nu al 2 jaar achtereen en nog nooit problemen gehad eigenlijk. Als ik hem in wintervacht laat staan krijgt hij echt een enorme vacht. Ik heb eerst geprobeerd met gewoon dekens op te leggen en niet scheren maar hij kreeg nog altijd een superwintervacht en is toch ziek geworden. Nu scheer ik hem en heb ik nog nooit problemen gehad. Ik weet niet hoe het voor paarden voelt maar als ik de zomer bekijk: je paard zweet door het werk, je stapt goed uit zodat het zweet kan opdrogen ondertussen en de spieren niet te snel afkoelen. Als het zweet is opgedroogt zie je dat aan de haren, ze zijn vies en hard. Dit jeukt, dus ze rollen. Heel natuurlijk en in de zomer ook niet zo'n probleem, met dat korte haar is je paard zo weer proper. Ook spuit ik hem in de zomer regelmatig eens af. In de winter als dat zweet opdroogt, moet dit toch onaangenaam zijn voor paarden? Het jeukt in de zomer namelijk ook, dus in de winter ook. Dan gaat hij weer rollen, natuurlijke reactie en krijg ik em niet meer proper Lachen Is dan weer slecht voor het rijden want ik heb niet graag dat er zand tussen het dekje of de singel zit, als dat begint te schuren heb je zo wondjes. Voor mijn paard en mij is het in de winter dus aangenamer om te kiezen voor het scheren.
Ik ben er wel mee akkoord dat een paard dat gewoon buiten op de wei staat of licht gewerkt wordt, lekker in z'n wintervachtje kan blijven. Maar ik voor mij persoonlijk is het zowel voor mijn paard als mij, gemakkelijker om te scheren. En hij staat nog steeds heel veel buiten, zoals ik reeds aanhaalde staat hij van 's morgens tot 's avonds buiten (hij kan ook binnen).

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:47

Bedankt voor de stukjes tekst hierboven, ook best interessant, want ik hoor vaak andere verhalen.

Scheren begin ik niet aan. Ik rijd mijn paard nu helemaal niet, en als hij kan blijven staan zonder deken met zijn eigen vacht heb ik dat liever dan dat ik de boel om moet gooien.

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:04

Mijn paard staat nu ook 24/7 buiten.
Hij vind het heerlijk. maar in de winter komt hij wel in de avond naar binnen. Dit is dan wel meer de keuze van de staleigenaar.
Ik ben zelf niet echt een dekenmens. Ik hou het zo natuurlijk mogelijk, Maar het ligt wel aan de vacht van het paard. Als de vacht echt heel dun is, en het is erg koud buiten of er is een hevige regenbui is het misschien wel prettig voor je paard om hem een 0 grams dekentje op te doen, puur alleen maar voor een klein beschermlaagje wat hij/zij net te kort komt in dat soort tijden.
Jij moet het uiteindelijk wel zelf beslissen, iedereen heeft er een andere kijk en mening op.
Maar ik zou alleen bij echt nood weer een 0 grams dekentje op doen, en anders die dag eventjes binnenzetten totdat de hevige bui weg is. (Maar dan moet je natuurlijk wel een stal hebben waar dat kan!)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-08-08 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i][/i] verwijderd, graag in normaal lettertype schrijven.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:05

Ja als je niet rijd dan is het inderdaad het beste om je paard zo te laten staan Knipoog Scheren is inderdaad wel wat werk *LOL*
Dan zou ik de wintervacht laten en voor dagen dat ze echt veel regen voorspellen zou ik zoals arabesk al zei een regendeken opleggen en dat daarna weer afdoen als het terug droger weer is.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:07

Gewoon buiten laten staan zonder deken. Heb paarden gereden die 24 op 7 buiten stonden (wel met een goede schuilstal) en dat ging prima Lachen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:38

@Arabesk: ik weet niet of ik je goed begrijp. Betekent dit dat zweetdekens gewoon commercieel geneuzel is of zijn ze nog wel nodig? Ik scheer m'n paarden nooit, maar gebruikte eerder wel een winterdeken (vorig jaar ivm blessure niet gedaan, de vacht was niet dikker of langer), maar zit er nu sterk over te denken dat ding mooi in de kast te laten liggen. Zou mooi zijn.

Sorry, dat ik off topic ga. Omdat goed te maken: een gezond paard kan zonder bescherming prima in de winter buiten blijven. Alleen ijzel kunnen ze niet verdragen. Een flinke regenbui of een dag regen vinden ze natuurlijk niet leuk, maar ze krijgen er niks van. Ze moeten natuurlijk wel droog kunnen staan of liggen (geen nat weiland) en goed voer hebben. Geeft voldoende ruwvoer, want de kachel brandt bij kou bij hun ook harder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:16

ja zweetdekens zijn heel goed voor één ding: de portemonnee van de ruitersportzaak en de dekenfabrikant Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:16

Bij hevige regenval zal ik inderdaad een goed passende regendeken aan doen zeker omdat er geen afdak is. Verder ruim voldoende ruwvoer geven zodat ze zich warm kunnen houden en je arbeid van het paard aanpassen aan zijn dikke vacht.
Door een dikke wintervacht kunnen ze hun warmte moeilijker kwijtraken tenminste tot dat ze doordrenkt zijn van het zweet daarna gaat het vaak wel (maar ja wil je dat?).

Arabesk schreef:
Citaat:
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Dit stukje zit toch raar in elkaar.. Een paard zweet omdat hij probeert zijn lichaamstemperatuur laag te houden en zo schade aan de cellen te voorkomen. Zweten is dus bedoeld om af te koelen en dat gebeurt door verdamping vanaf te huid want anders zou het zweten helemaal geen zin hebben. De vacht hoeft niet gekoeld te worden het lichaam wel.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:48

Ja Fransje23, daar haal je wel iets aan. Honden, die zweten bv niet via hun huid maar via de tong en poten. Maar idd, ik denk ook eigenlijk wel dat een paard zweet om zijn lichaamstemperatuur laag te houden. Hmm, ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier meer van weten!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:08

Sorrie arabesk, maar zweten doe je vanuit je lijf en niet vanuit je haren! Een paard dat flink moet werken en dus gaat zweten met een dikke vacht, moet je lange tijd uitstappen wil je geen pijnlijke stijve spieren krijgen. De ondervacht moet minimaal droog zijn en afgekoeld wil je je paard bij koud weer in het land zetten na het zweten.Zeker een wat ouder paard zal anders stijf worden. Regen daar integen kan niet zo veel kwaad omdat de vacht het water af laat lopen.
Kijk na of tijdens een regenbui maar eens naar de wintervacht van een paard. Je ziet dan keurige driehoekjes die het water afvoeren en zorgen dat de ondervacht niet nat word.Maar regend het lange tijd achter elkaar en staat daarbij dan ook nog eens wind, dan gaat de vacht doorlekken en krijgen ze het wel degenlijk koud. Het fabeltje dat rillen niet komt omdat een paard het koud heeft is klinkklare onzin!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:35

aerdenhout1 schreef:
Sorrie arabesk, maar zweten doe je vanuit je lijf en niet vanuit je haren! Een paard dat flink moet werken en dus gaat zweten met een dikke vacht, moet je lange tijd uitstappen wil je geen pijnlijke stijve spieren krijgen. De ondervacht moet minimaal droog zijn en afgekoeld wil je je paard bij koud weer in het land zetten na het zweten.Zeker een wat ouder paard zal anders stijf worden. Regen daar integen kan niet zo veel kwaad omdat de vacht het water af laat lopen.
Kijk na of tijdens een regenbui maar eens naar de wintervacht van een paard. Je ziet dan keurige driehoekjes die het water afvoeren en zorgen dat de ondervacht niet nat word.Maar regend het lange tijd achter elkaar en staat daarbij dan ook nog eens wind, dan gaat de vacht doorlekken en krijgen ze het wel degenlijk koud. Het fabeltje dat rillen niet komt omdat een paard het koud heeft is klinkklare onzin!

dat mag je vinden, maar dan wil ik toch nog even melden dat ik 2 pony's buiten heb lopen 24/7 en in de winter staan ze echt niet te rillen! Koud hebben ze het dus niet

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:58

dat zegt ze niet, ze zegt dat als paarden rillen ze het doen om warmer te worden. Ofwel: ze hebben het koud en moeten hun temperatuur omhoog rillen.

Als jou paarden genoeg vacht hebben en niet hoeven te rillen om warm te blijven, maar zichzelf op anderen maniere warm kunnen houden, dan is dat prima.