klaver, paardenbloem en boterbloem op de wei, wat zegt dat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

klaver, paardenbloem en boterbloem op de wei, wat zegt dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:43

Hoi,

Volgens mij kan je aan de hand van onkruid dat groeit op de wei zien met wat voor grond je te maken hebt.
Wie kan me verder helpen ?

Klopt het dat klaver aanduidt dat er (teveel ) fosfor in de grond zit ?
Op diezelfde wei staat ook paardenbloem.

Andere wei staat boterbloem op. Is dat bij juist teveel aan kalk ? En te nat ? En ook een enkele plant zuring.

madamX

Re: klaver, paardenbloem en boterbloem op de wei, wat zegt dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:01

Maris schreef:
Hoi,

Volgens mij kan je aan de hand van onkruid dat groeit op de wei zien met wat voor grond je te maken hebt.
Wie kan me verder helpen ?

Klopt het dat klaver aanduidt dat er (teveel ) fosfor in de grond zit ?
Op diezelfde wei staat ook paardenbloem.

Andere wei staat boterbloem op. Is dat bij juist teveel aan kalk ? En te nat ? En ook een enkele plant zuring.

Welke klaver? Rode klaver is een teken van kaligebrek (zie je ook aan witte randjes om het blad). Witte klaver kan duiden op stikstof tekort.
Over het algemeen komen beide soorten voor op gronden die nauwelijks of niet bemest worden, dus van een teveel aan fosfor zal dan meestal geen sprake zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:37

Hoi !

Witte klaver is het. Dus dan stikstof tekort. Kan kloppen dat dat duidt op weinig bemesting, is dit jaar nog helemaal niet gebeurd.
Tekort aan stikstof waar houdt dat mee samen ? Geeft dat ook andere bepaalde tekorten ( of juist meer overmaat aan bepaalde stoffen ) ?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:59

Ik zou het eens bemesten, dat heeft weide echt nodig. Dan zijn de plantjes meestal ver weg.
Tot sept. mag men hier nog mest uitrijden.. weet niet hoe het daar is..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:46

Ik sta op een pensionstal dus ik heb geen invloed op wat en wanneer bemesten. Wel kan ik misschien een beetje rekening houden met de grondsoort en de tekorten door dat aan te vullen dmv kruiden b.v.. Vandaar de vraag.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:55

Dan zou die pensionhouder dat dan toch moeten weten en bemesten... Duivel
Wel alert dat je daar op let.. je zou het hem eens kunnen vragen?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:20

Ik dacht dat klaver een stikstofbindende plant is: Het klaver haalt de stikstof uit de lucht en zet het zo om dat het de grond in trekt. Het is dus een natuurlijke bemester. Stikstof hebben planten dacht ik nodig voor de groei. Hoe meer stikstof, hoe sneller de groei. Maar ik zit er eerlijk gezegd niet meer zo in... Haha!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:13

klopt wel zo'n beetje, mn weiland stond vol met boterbloemen.. nu haal ik de mest weg op die plekken en het wordt naderhand verpulvert. Ik maai de stukken weiland nadat de paarden verweid zijn, nu is het me opgevallen dat de boterbloemen aan het verdwijnen zijn maar er is klaver voor in de plaats gekomen..

De klaver haalt bij mij dus idd de stikstof weg die de boterbloemen nodig hebben om te kunnen groeien.. alleen wat doe ik nou weer aan al die klaver? haha zo blijf je bezig..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:38

shemar schreef:
De klaver haalt bij mij dus idd de stikstof weg die de boterbloemen nodig hebben om te kunnen groeien.. alleen wat doe ik nou weer aan al die klaver? haha zo blijf je bezig..

Klaver haalt geen stikstof weg, het haalt stikstof uit de lucht en kan het zelfs afgeven aan andere planten. De bodem heeft dus duidelijk stikstof tekort. Wil je van de klaver af komen dan moet je toch bemesten, het verdraagt nl geen grond waar voldoende stikstof in zit.