Inmiddels huur ik nu een jaar een stuk land bij een boer. Het is vorig jaar maart ingezaaid met een paardenmengsel, en alhoewel niet te intensief begraast, niet optimaal. Er is nog best wat ruimte tussen de banen gras, wat vooral zichtbaar is als het gras kort gegraasd is.
Dus wil ik gaan doorzaaien. In welke maand en onder welke weersomstandigheden is dit het beste ? Hoe lang moet het land dan rust hebben ? Kan ik dit ook gewoon doen door door het land heen te lopen en met de hand te strooien ? Verder nog tips ?
Ook bespeur ik op bepaalde plekken wat mos, de wei ligt op zandgrond, dus zal sneller verzuren. Wel ruim ik de mest op. Ik zit er aan te denken om kalk te strooien om het wat te helpen. Wederom de vraag: wanneer, hoe en hoe lang moet het rusten ? Kan ik dit bijvoorbeeld tegelijk met het doorzaaien doen of moet daar ook een bepaalde tijd tussen zitten.
Het land is in de lente licht bemest door de boer met geinjecteerde varkensmest. Dit beviel goed. Is het goed om het in de herfst nog een keer te laten bemesten of juist prima om het alleen in de lente weer te laten doen ?
Op de stukken die toch vrij kort zijn afgegraasd (heb strookbegrazing gedaan, maar ben daar nu vanaf gestapt omdat de grasmat nog niet dicht genoeg is) zie ik nu toch best wat onkruid verschijnen. Zuring, Mel, maar ook en paar van die nachtschade plantjes. Hoe kan ik dit onkruid het best bestrijden (behalve zorgen voor een dichte grasmat, wat een kwestie van tijd is) ? Spuiten ? Of alleen eruit trekken ? De paarden lopen niet meer op dit stuk, dus ik kan er alles mee doen wat ik wil de komende tijd. Als ik moet spuiten, waarmee ? Wanneer is het het beste ?
Een hoop vragen, hopelijk krijg ik bruikbare tips van andere grondeigenaren/huurders. Alvast bedankt!