Weidebeheer: doorzaaien, kalk, bemesten, onkruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Weidebeheer: doorzaaien, kalk, bemesten, onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:25

Inmiddels huur ik nu een jaar een stuk land bij een boer. Het is vorig jaar maart ingezaaid met een paardenmengsel, en alhoewel niet te intensief begraast, niet optimaal. Er is nog best wat ruimte tussen de banen gras, wat vooral zichtbaar is als het gras kort gegraasd is.

Dus wil ik gaan doorzaaien. In welke maand en onder welke weersomstandigheden is dit het beste ? Hoe lang moet het land dan rust hebben ? Kan ik dit ook gewoon doen door door het land heen te lopen en met de hand te strooien ? Verder nog tips ?

Ook bespeur ik op bepaalde plekken wat mos, de wei ligt op zandgrond, dus zal sneller verzuren. Wel ruim ik de mest op. Ik zit er aan te denken om kalk te strooien om het wat te helpen. Wederom de vraag: wanneer, hoe en hoe lang moet het rusten ? Kan ik dit bijvoorbeeld tegelijk met het doorzaaien doen of moet daar ook een bepaalde tijd tussen zitten.

Het land is in de lente licht bemest door de boer met geinjecteerde varkensmest. Dit beviel goed. Is het goed om het in de herfst nog een keer te laten bemesten of juist prima om het alleen in de lente weer te laten doen ?

Op de stukken die toch vrij kort zijn afgegraasd (heb strookbegrazing gedaan, maar ben daar nu vanaf gestapt omdat de grasmat nog niet dicht genoeg is) zie ik nu toch best wat onkruid verschijnen. Zuring, Mel, maar ook en paar van die nachtschade plantjes. Hoe kan ik dit onkruid het best bestrijden (behalve zorgen voor een dichte grasmat, wat een kwestie van tijd is) ? Spuiten ? Of alleen eruit trekken ? De paarden lopen niet meer op dit stuk, dus ik kan er alles mee doen wat ik wil de komende tijd. Als ik moet spuiten, waarmee ? Wanneer is het het beste ?

Een hoop vragen, hopelijk krijg ik bruikbare tips van andere grondeigenaren/huurders. Alvast bedankt!

Pytje

Re: Weidebeheer: doorzaaien, kalk, bemesten, onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:44

Het inzaaien kun je het beste in het voorjaar doen, en dan een maand of 1 a 2 de paarden niet op dat stuk, zodat het goed kan ingroeien. Het weer moet niet te droog en neit te nat zijn. Met te nat weer spoelt het zaad weer weg en met te droog zal het niet tot nauwelijks kiemen.
Het bemesten zou heel goed kunnen om in september nog een keer te doen. Drijfmest van koeien is ook zeer geschikt (en stinkt een stuk minder Tong uitsteken).
Het onkruid kun je doodspuiten, met RoundUp gaat alles dood, erg effectief spul. Het kan als je de paarden er niet op hebt staan, dus in jouw geval kan het.

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:52

Ik ben het totaal niet met je eens met jouw keuze van Roundup. Roundup is een alles doder dus door ook het gras en het is ook niet goed voor het bodemleven. Wat wij dus niet zien wat zorgt voor een goede zode. Wat je het beste kan doen is eerst je laten bloten en daarna bemesten met eventueel veemest, of bestrooien met de kunstmet: KAS, en doorna door een loonwerker laten doorzaaien. Dit geeft het beste resultaat. En anders pb je maar even dan kan ik die middelen eventueel precies voor je bereken wat je allemaal moet doen.(ben ook boer dus dit is mijn vakgebied)

ik hoor het wel

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:54

maar als je de roundup alleen op die plant aanbrengt, dan zal het wel mee vallen, wat betreft de structuur toch?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:41

Inzaaien het best in september, niet in het voorjaar.
Liever geen graszaadmengsel 'voor paardenweiden': deze grassoorten stoelen slecht uit en hebben een beperkte levensduur.
'Iets' berekenen wat je allemaal nodig hebt kan niet op afstand: gegevens over grondsamenstelling, ligging, hoeveelheid bemesting, samenstelling van de mest, etc. ontbreken.
Beter om organische mest te gebruiken, geen kunstmest. Wanneer je toch voor kunstmest kiest, dan geen KAS; beter magnesammon.
Het verschijnen van de genoemde onkruiden verteld veel over de chemische samenstelling van de grond; een grondanalyse is aan te raden, nog voordat je gaat bemesten.
Huidig onkruid kan je handmatig bestrijden en/of chemisch. Wanneer je voor dat laatste kiest kom je met MCPA al een heel eind.