De voedertijden bij ons op stal meningen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

De voedertijden bij ons op stal meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 22:48

Ik ben erg benieuwd naar de meningen over onze voerdertijden bij ons op stal, Bij ons op stal wordt dus hooi gevoerd, En dagelijks weidegang van 8.30 uur tot 16.30uur op een kale weide met nauwelijks gras...Ze voeren de paarden zoals ik vaak gemerkt hebt, maar 1x per dag hooi,of smorgens nauwelijks hooi voordat ze naar buiten gaan!!(wat dan nog niet op is,omdat de eigenaar moet werken en er niet op kan wachten) Maar ik merkte aan mijn paard toen dat hij dus veelste te mager werd... En erg veel honger had,logische natuurlijk Verdrietig want dit is veelste te weinig,en omdat mijn paard al jaren kuilvoer van goede kwaliteit kreeg,Heb ik met de eigenaar van de pensionstalling erover gehad of ik kuil bij mocht voeren dat mocht,maar moest wel zelf voeren dat spul, nou prima want ik woon er dicht bij! Knipoog Nou doe ik dat al een half jaar zo. En dat gaat prima hij is niet meer mager...gelukkig Knipoog
Nou is mijn vraag doe ik het zo goed of zouden jullie het schema veranderen,zo doe ik het dus nu: Hij gaat met de paarden smorgens om 8.30uur naar buiten soms nog eerder,Dan zet ik hem zelf rond 14,30uur binnen met hooi en kuil,zet ik hem tot 16.30uur buiten wanneer ze allemaal naar binnen gaan(dan uiteraard wel kuil met hooi om 16.30uur akls hij binnen komt) loopt hij de ouwehoeren met de andere paarden,omdat hij niets te doen heeft. En dan krijgen ze nog een keer hooi op stal om 22.00uur Dus nu heb ik het zo gedaan 14.30uur binnen met hooi en kuil en dan savonds nog een keer om 22.00uur hooi.

Of zouden jullie het zo doen voordat hij naar buiten gaat kuil voeren en tot 16.30uur buiten, en dan weer kuil met hooi en 22.00uur weer hooi
Het probleem is alleen wel dat de eigenaar op stal niet kan wachten totdat hij het kuil op heeft,en dus niet alles binnen heeft.En staat hij met de rest zolang buiten(van 8.30uur tot 16.30uur) dus loopt hij te vervelen wat zich vaak uit in bijtwonden en trapwonden omdat er geen gras is...Ben erg benieuwd of ik het zo goed doe hoor het graag....vr gr emaartje

sorry voor het lange verhaal Haha!

friesiszwart

Re: De voedertijden bij ons op stal meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:46

Momenteel staan de paarden bij ons nog volop in het gras en krijgen zij 1x per dag bix bijgevoerd. In de winterperiode krijgen de paarden om ca 6.00 uur bix op stal en als dat op is gaan de paarden naar buiten in paddock's waar voldoende hooi of kuil is. Rond de middag nogmaals hooi. Einde van de middag krijgen de paarden hooi en bix bij het naar binnen gaan op stal en later in de avond krijgen zij nogmaals hooi/kuil (en indien voorradig peen of appel).

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:35

friesiszwart schreef:
Momenteel staan de paarden bij ons nog volop in het gras en krijgen zij 1x per dag bix bijgevoerd. In de winterperiode krijgen de paarden om ca 6.00 uur bix op stal en als dat op is gaan de paarden naar buiten in paddock's waar voldoende hooi of kuil is. Rond de middag nogmaals hooi. Einde van de middag krijgen de paarden hooi en bix bij het naar binnen gaan op stal en later in de avond krijgen zij nogmaals hooi/kuil (en indien voorradig peen of appel).

bedankt voor je reactie,maar is geen antwoordt op mijn vraag lees nogmaals alvast bedankt..gr emaartje

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:10

Ik denk het wel, maar is het geen oplossing dat die van jou dan zijn portie buiten krijgt?
Of dat alles buiten gevoerd wordt met hooi/kuil?
Dan is dat probleem van het niet op hebben voor ze naar buiten gaan ook over.
Of de stal baas vragen om eerder te voeren, in principe ben ik van mening dat hij verantwoordlijk is voor het voer beleid en niet dat jij er nog eens (extra) voor moet komen.
Dan dient hij, in mijn ogen althans, te komen met een passende oplosssing voor jou paardje.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:17

Citaat:
Of zouden jullie het zo doen voordat hij naar buiten gaat kuil voeren en tot 16.30uur buiten, en dan weer kuil met hooi en 22.00uur weer hooi

Ja, hier zou ik voor gaan. Het is toch juist mooi dat hij buiten kan lopen met andere paarden? Ik zou hem dat absoluut niet af nemen. Als je het zo doet krijgt hij ook echt wel genoeg voer binnen hoor.
dan heeft hij over de dag verspreid drie keer een lading ruwvoer. Als je om 14;30 binnen haalt voor zijn portie kuil (die hij in bovenstaande schema om 16;30 krijgt) staat hij helemaal lang te vervelen op stal tot hij om 22;00 zijn laatste portie krijgt.

Bovendien is het bijten onderling waarschijnlijk een kwestie van spelen (tenzij het land veels te klein is en de groep te groot).

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:32

josie schreef:
Ik denk het wel, maar is het geen oplossing dat die van jou dan zijn portie buiten krijgt?
Dan is dat probleem van het niet op hebben voor ze naar buiten gaan ook over.
Of de stal baas vragen om eerder te voeren, in principe ben ik van mening dat hij verantwoordlijk is voor het voer beleid en niet dat jij er nog eens (extra) voor moet komen.
Dan dient hij, in mijn ogen althans, te komen met een passende oplosssing voor jou paardje.

ze voeren de paarden buiten geen hooi/kuil hebben ze slechte ervaring mee gaan ze vechten,dus vandaar dat dat geen oplossing is,daar beginnen ze niet aan en staan met 6 paarden in een groep...toch bedankt voor reactie..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:35

Malenka schreef:
Citaat:

Ja, hier zou ik voor gaan. Het is toch juist mooi dat hij buiten kan lopen met andere paarden? Ik zou hem dat absoluut niet af nemen. Als je het zo doet krijgt hij ook echt wel genoeg voer binnen hoor.
dan heeft hij over de dag verspreid drie keer een lading ruwvoer. Als je om 14;30 binnen haalt voor zijn portie kuil (die hij in bovenstaande schema om 16;30 krijgt) staat hij helemaal lang te vervelen op stal tot hij om 22;00 zijn laatste portie krijgt.

Meer reacties welkom!!!
Bovendien is het bijten onderling waarschijnlijk een kwestie van spelen (tenzij het land veels te klein is en de groep te groot).

als ik het zo doe,loopt hij dus te vervelen en gaat zand happen en wat me wel opvalt is dat hij om 14.30 uur voor het hek staat om naar binnen te willen...wat ik ook kan doen is savonds voor 22.00uur nog een keer hooi bijvoeren hoelaat zou je dat dan doen? dat het een beetje verdeeld is?? en owja om 22.00uur krijgen ze allemaal alleen wat hooi.zou je in die andere tijd weer kuil met hooi doen of alleen hooi weer.geef 1x per dag een goed kruiwagen vol met kuil en wat hooi...gr emaartje

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:03

Zoals ik heb geantwoord via pm:
Citaat:
Ik kan vanaf hier jammer genoeg niet zien hoe de situatie bij jullie is. Ik kan de stal en het land niet beoordelen en kan niet zien hoe de kudde is samen gesteld. Ook kan ik vanaf hier niets zeggen over de kwaliteit van het ruwvoer.

Wel kan ik je een aantal handvaten aanrijken die er voor kunnen zorgen dat je een beter inzicht in de situatie krijgt.
Ik raad je aan het volgende onderzoek eens door te lezen. Daar kun je al een heleboel informatie wat betreft het houden van paarden halen.

http://www.rda.nl/files/rda_2003_03.pdf

Het is voor het welzijn van jouw paard goed dat hij buiten loopt met soort genoten. dat hij in deze situatie naar stal wil is natuurlijk niet raar. Daar heeft hij immers voer (paard eet van nature de hele dag door). Als je de situatie om zou draaien en alleen voert in het land dan zal hij juist daar naartoe willen.
waar jij echter bij na moet denken is dat voer niet het enige is dat je paardje nodig heeft. Sociaal contact en bewegingsruimte is ook erg belangrijk. Mooier zou zijn dat de paarden gewoon lekker buiten bijgevoert worden. Om strijd om het voer te voorkomen moeten de paarden op verschillende plekken in het land kunnen eten. Dit houd in dat je het voer dus zo verspreid dat ze allemaal een eigen plekje kunnen hebben om te eten.
Het is voor paarden heel natuurlijk dat ze de ander weg sturen bij het voer. Daarmee bepalen ze de rangorde. Maar dit moet natuurlijk niet uitmonden in meer dan een schaafwondje her en der. Om het ook voor de laagst geplaatste paarden in de rangorde fijn te houden moet het land groot genoeg zijn om te kunnen vluchten en moet je hoeken zo veel mogelijk vermijden.
Als het voer dan over de gehele lengte van de wei in kleine bultjes verspreid ligt is dit meestal geen probleem meer.

In principe is hooi goed genoeg voor een paard. maar ik kan de voedingswaarde van jullie hooi en kuil zoals eerder gezegt niet bepalen vanaf hier.

Wat het zand happen betreft: misschien is het een optie om fruit of wilgentakken aan de paarden te geven zodat ze iets te doen hebben? of misschien dat een jollybal of iets dergelijks een leuke afleiding is? Ook zou ik er wel voor zorgen dat je paard de beschikking heeft over eengoede mineralen liksteen. Het zou wel eens kunnen dat hij iets te kort komt en dit probeert te compenseren met het zand.
Mocht hij wel veel zand blijven happen. Zorg dan in ieder egval dat je af en toe het zand uit de darmen verwijderd. Dit kun je doen door zo af en toe gekookte lijnzaad te voeren of een middel als zandweg (of iets dergelijks) te geven.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:01

Ik zou het om te beginnen wel prettig vinden dat mijn paard genoeg te eten krijgt op zijn pensionstalling!
Ik neem aan dat de prijs daar ook naar is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:36

Mijn paarden krijgen ook maar twee keer per dag eten.
S'morgens om 8 uur krijgen ze hooi en meusli. Om half 10 gaan ze naar buiten de paddock in (is officieel een weitje maar staat nauwelijks gras). Daar krijgen ze nog een berg hooi. En als ze binnen komen rond 2 uur of rond 6 uur (ligt aan het weer). Krijgen ze weer meusli en onbeperkt hooi. Daar doen ze bijna heel de nacht mee.

Hoeveel hooi krijgt hij per x? Is het niet mogelijk om hem s'avonds heel veel hooi te geven dat hij s'nachts wat te doen heeft?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:48

Emaartje schreef:
josie schreef:

ze voeren de paarden buiten geen hooi/kuil hebben ze slechte ervaring mee gaan ze vechten,dus vandaar dat dat geen oplossing is,daar beginnen ze niet aan en staan met 6 paarden in een groep...toch bedankt voor reactie..

betekend dat dan niet al dat ze blijkbaar honger hebben? Ik vind het zoals het nu klinkt ook wel alsof ze weinig krijgen hoor! Ik vind je schema van nu wel goed, ik denk niet dat je het hem moet afnemen om naar buiten te gaan.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:45

felicity schreef:
Mijn paarden krijgen ook maar twee keer per dag eten.
S'morgens om 8 uur krijgen ze hooi en meusli. Om half 10 gaan ze naar buiten de paddock in (is officieel een weitje maar staat nauwelijks gras). Daar krijgen ze nog een berg hooi. En als ze binnen komen rond 2 uur of rond 6 uur (ligt aan het weer). Krijgen ze weer meusli en onbeperkt hooi. Daar doen ze bijna heel de nacht mee.

Hoeveel hooi krijgt hij per x? Is het niet mogelijk om hem s'avonds heel veel hooi te geven dat hij s'nachts wat te doen heeft?

das inderdaad ook een optie...zorg smiddags al dat er genoeg hooi bijligt en vaak als ik terugkom savonds ligt het nog in de stal,en hij is nou wel mooi zo denk dat ik het nu dan wel goed doe.. Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:46

my way staat dan nu meestal 7 uurtjes buiten per dag...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:03

Waarschijnlijk wordt ze 's middags ook vervelend omdat ze weet dat je komt! Kun je niet zelf 's morgens voeren? Dan heb je een goede verdeling en is het ook wat rustiger allemaal. Ben het trouwens eens met de mensen die zeggen dat dit een vreemde move is van zo'n stalhouder. Wij hebben zelf ook paarden van andere op stal en ik zou het echt erg vinden als ze elkaar iedere dag te grazen namen uit verveling...als hij/zij om 7 uur ruwvoer geeft kunnen ze tot half 9 echt heel wat verstouwen!