Ruimte of 'gezelschap'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Ruimte of 'gezelschap'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:20

Binnenkort gaan de paarden bij de stal waar ik sta naar binnen en moet ik een (naar mijn mening) moeilijke beslissing maken. De 1e is een stalletje, de ander is een plaats in de schuur.

Het stalletje vind ik echt schandalig klein. Volgens mij iets van 2,5 x 3,5, als het niet nog kleiner is. Het is er best donker met drie dichte wanden, in de tussenwand aan één kant zit een metaalwerk ongeveer 1,5 meter boven de grond, zo'n meter breed, via welke hij dan contact zou kunnen hebben met de buurman. Dat zijn twee buitenstalletjes, de ander is nog leeg dus ik weet niet of hij er uberhaupt wel gezelschap krijgt.

Of ik kan 'm in de schuur zetten, dan heeft hij wel een groot stuk ter beschikking (denk wel ruim 5x5 meter), maar dan heeft hij geen andere paarden waar hij bij kan. De temperatuur is er ook wat hoger.

Waar moet ik voor kiezen? Ruimte of (misschiene) gezelschap (al is het 1 paard)? .... Ik weet het namelijk echt niet..

Flew

Re: Ruimte of 'gezelschap'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:22

Tsja, allebei niet erg ideaal, maar ik denk dat ik dan toch zou kiezen voor ruimte. Staat hij dan in zijn eentje in de schuur? Of staan er nog wel andere paarden in dezelfde schuur?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:23

Staat hij overdag wel buiten met andere paarden? Als dat zo is, zou ik kiezen voor de schuur denk ik.
Als hij er de hele dag moet staan, weet ik niet wat ik zou doen. Dan zou ik m'n paard er zoiezo liever niet hebben.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:29

In de schuur staat hij alleen.. vandaar dat ik het ook zo moeilijk vind. Als hij daar gezelschap zou hebben, had ik het allang geweten. Het is niet ideaal, maar nergens hier in de buurt is iets anders, dus voorlopig doe ik het hiermee (kan 'm moeilijk in m'n tuin zetten bwvs).
Overdag zal hij het ook met de stal moeten doen (of schuur), in de weilanden komt geen enkel paard 's winters en er is één paddockje waar de paarden alleen in mogen met toezicht (je moet erbij blijven als jouw paard erin staat).
Vind het zelf echt een rotkeuze, maar moet toch iets kiezen..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:34

Als hij de hele winter overdag binnen staat zou ik zelf toch kiezen voor de ruime stal. Misschien kun je met een andere pensionklant afspreken dat wanneer zij er is zij haar paard en die van jou samen in de paddock zet en andersom? Dan komen ze er 2x per dag uit (ervan uitgaande dat jullie beide elke dag naar paard toegaan) en hebben ze gezelschap aan elkaar.

Ik zou zelf een andere stalling zoeken, maar als dat niet gaat dan gaat dat niet en zul je toch een knoop door moeten hakken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:37

als je geen andere keuze hebt dan zou ik voor de grote stal gaan in de schuur,
en zoveel mogelijk rijden of op andere manieren met je paard naar buiten.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:38

Misschien is het wel mogelijk om die grote ruimte in de schuur in 2 stallen te delen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:38

Ik zie net in je profiel dat je paardje pas 2 is. Kun je dan niet beter een soort opfokgebied zoeken waar hij nog ingeschaard kan worden? Ok, dan zie je je paardje wat minder, maar staat hij wel buiten én met soortgenoten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:40

@ Marigold: hij's twee dus rijden gaat niet.
@ Tal: In de schuur staat het hooi en stro verzameld, het wordt dus gewoon een stuk afzetten en daar paard inzetten. Eerst zou hij er komen te staan met een 15 maanden oud paardje, maar nu er stallen vrijkwamen (drie, die twee buitenstallen en een ander) is dat dus van de baan. Vooralsnog moet ik ervan uitgaan dat hij er alleen komt te staan..

Pff kon ik het maar gewoon aan hém vragen wat híj wilde.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:29

Sorry hoor maar een paard van twee jaar in een stal zetten, en dan ook nog bijna heel de dag?
Dan zou ik kiezen voor een opfokstal met veel weidegang.
En vooral veel soortgenootjes.
Ik kies dus voor geen van beide jouw stallen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:41

Ik vind beide opties echt zielig voor het paard, maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor de schuur gaan.
Als je hem kon vragen wat hij wilde zou die waarschijnlijk zeggen dat hij met vriendjes buiten wil staan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:58

o joh, pas 2 jaar?
gewoon opfok voor zoeken hoor!
echt niet de hele winter helemaal remi binnenzetten.
voor een volwassen paard is dat al not-done eigenlijk, maar daarmee kan je aan de slag, met zo'n jonkie niet.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:03

ik zou dan ook kiezen voor iets anders.... z'n jong paard kun je na mijn iedee niet dag en nacht in de winter alleen in een stal zetten. zo kan hij zich toch niet ontwikkelen en stalontdeugten zij zo aangeleerd.... maar krijg je er bijna niet af. mmm moeilijk..... ik weet je situwatie ook niet dus dan is het altijd moeilijk oordelen. ik persoonljk zou iig geen paard dag en nacht op stal willen hebben en al helemaal geen jong paard..... succes er mee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:09

Een paard van pas 2 jaar oud mag sowieso nooit alleen staan!
een ouder paard ook niet hoor vind ik!
Mijn mening...ga eens kijken in de buurt voor een andere stal voor je 2 jarige, bij mensen die wel weten hoe je zo'n jong dier kan en moet houden.
s'nachts op stal overdag op de wei of in de paddock met vriendjes die het liefst ook nog een beetje zijn leeftijd zijn. En ook op stal minimaal een vriendje ernaast.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:10

Ik zou op zoek gaan naar een goede opfok. Lachen
Het is niks om zo'n jong paard de hele dag binnen te hebben staan in z'n eentje.
Succes!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:10

Als hij nog maar 2 is zou ik ook een opfok zoeken Lachen

Ik vind persoonlijk dat een jong paard niet alleen hoort te staan, helemaal niet zonder contact met andere paarden.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:11

Ook hier het advies om hem in opfok te zetten, niet binnen hoor, daar kan je allerlei stalondeugden mee uitlokken, vooral als ze zo jong zijn, zet hem lekker met wat vriendjes ergens in een groot natuurgebied en haal hem op als hij 3 is, dan kan je een half jaartje weer lekker aan je band werken en dan beginnen met inrijden,
Mag ik je ook het advies geven om voor je paardje een plekje te zoeken waar hij zowel zomers al swinters minimaal 6 uur weidegang of een paddock heeft ? en 6 uurtjes is toch echt wel het minimum hoor, minder is echt note done

Suc6 er mee !

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:03

Gelukkig ben ik niet de enige die beide opties eigenlijk niet wil overwegen. Wel heb ik nog ongeveer een maand te tijd om rond te kijken, wat ik dan ook ga doen.
Bedankt voor de reacties!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:26

meid, reageer ik ook nog even in je topic. Vervelende situatie zeg!! Ik denk ook dat beide opties niet ok zijn.
Moet je echt kiezen, zou ik voor de buitenstal gaan, daar heeft hij in ieder geval genoeg te zien. Is er echt geen andere oplossing? Misschien nog eens overleggen met de pensionstalhouder?