Kan een haflinger veulen van 4 maanden in de winter in wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sleutelbos

Kan een haflinger veulen van 4 maanden in de winter in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 18:33

Hallo
Ik wil een haflinger veulen gaan kopen
Hij is nu 4 maanden dus in de winter is die ongeveer 7 maanden
Mag die dan gewoon op wei of is die nog te jong
Mag het moet ik dan een deken om doen of een schuilstal
Of red die het wel zonder?
Bedankt
groetjes Beau Haha!

Inujojo

Re: Kan een haflinger veulen van 4 maanden in de winter in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:36

Gewoon lekker in het land zonder deken, maar een schuilstal is wel fijn Ja

Toen mijn NRPS nog jong was stond hij ook gewoon met een maatje van 'm de hele winter in het land, zonder deken, wel met schuilstal. Heeft geen problemen gegeven, uit allebei zijn leuke, gezonde paardjes gekomen. Ik zou zeggen, ga niet met dekens klooien, een veulen groeit heel snel, dus dekens zullen mogelijk niet lang passen, je kan waarschijnlijk na een jaar weer een nieuwe kopen, en dat is zonde, want dekens zijn toch vrij duur en veulens, vooral haflingers, hebben ze helemaal niet nodig.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:37

Een haflinger kan prima in de wei hoor, die kunnen wel tegen wat slechter weer. Hij zal tegen die tijd wel een flinke wintervacht hebben!
Schuilstal is eigenlijk wel nodig. Omdat ieder paard wel wat beschutting tegen de regen/wind moet hebben. Maar als hij onder een stel bomen kan staan, is dat ook prima.
Deken is niet nodig!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:34

WD -> VSW

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:49

Mijn veulen is in april vorig jaar geboren en heeft ook gans de winter buiten gelopen op de weide, weliswaar met een grote inloopstal Lachen
Deken is helemaal niet nodig, als ze het gewoon zijn van buiten te lopen maken ze snel zelf vacht aan, die van mij was een echte grizzly beer Clown

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:48

Ik denk dat hij wel op de wei kan, maar een schuilstal vind ik toch wel een must in de winter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:54

De comforttemperatuur - dus waar een paard zich het lekkerst bij voelt - ligt tussen de -5 en de +15 graden.
met andere woorden: als jij loopt te vernikkelen van de kou, vindt jouw veulen het heerlijk.
Bovendien is zijn wintervacht waterdicht, dus je kunt je veulen gerust buiten laten. Ook een schuilstal is niet nodig, maar een plekje waar hij een beetje uit de wind kan staan is prettig.
Wel belangrijk is voldoende (ruw)voer die de energie levert om op temperatuur te blijven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:54

Ik vind het persoonlijk een heel naar gezicht als ze dor en dor nat geregend staan in de wei, maar dat is wss het vermenselijken.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:57

Dan denk ik dat ze nu ook al in de wei staat dus dan krijgt ze(eigenlijk bij vrijwel alle rassen) vanzelf verweer tegen de kou, op een natuurlijke manier. Ik zou als ik jou was tot op iig de het 3e jaar geen deken op doen. Dat is veel beter voor de weerstand;)

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:57

Toen bij ons een veulen was geboren, is hij de eerste paar dagen 's nachts binnen geweest, en daarna alleen nog maar met heel slecht weer, en nu staan ze gewoon dag en nacht buiten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:11

Belangrijk is als je een paard buiten laat in de winter dat er behalve beschutting (liever een schuilstal) een droge plek is. Zo voorkom je veel hoefproblemen en mok.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:57

ja hoor kan best.. En niet gaan klooien met dekens. Nergens voor nodig, want een bolletje wol met hoefjes is veel leuker!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:03

Stardust0 schreef:
ja hoor kan best.. En niet gaan klooien met dekens. Nergens voor nodig, want een bolletje wol met hoefjes is veel leuker!

Als je niet (fanatiek) rijd is dat zeker leuk.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:24

fanatiek rijden op een veulen? Clown

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:29

Mijn veulen heb dan wel NRPS staat ook het hele jaar door buiten dan wel met inloopstal een verhard betegeld stuk een paddock en weiland.. maar moet wel zeggen de ene is nu 1 jaar de ander 2,5 maanden.. maar met slecht weer staan ze bij mij wel met regendeken op.. zonder vulling dus ze krijgen wel gewoon hun teddyberen vacht.. Dit omdat mijn jaarling vorig jaar als veulen een slijmlaagje op zijn longen heeft gehad..
En mijn veulen van dit jaar staat heel erg te rillen als het heeft geregend.. Nu met regendekendje kan ze evengoed lekker met de kudde mee het land op zonder rillen Haha!

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:12

Ik zou zeker geen dekens gebruiken bij veuelens lekker zonder, hij kan makkelijk de wei op dan wel met zijn/haar moeder uiteraard en na een maandje of 5/6 de opfok in zodat hij kan spelen met z'n leeftijdsgenootjes

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:21

RianUnique schreef:
Ik zou zeker geen dekens gebruiken bij veuelens lekker zonder, hij kan makkelijk de wei op dan wel met zijn/haar moeder uiteraard en na een maandje of 5/6 de opfok in zodat hij kan spelen met z'n leeftijdsgenootjes

vind je dit van iedere veulen?? want wat vind je er dan van als een veulen helemaal koud aan voelt en helemaal staat te rillen??

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:15

Lindy1982 schreef:
RianUnique schreef:

vind je dit van iedere veulen?? want wat vind je er dan van als een veulen helemaal koud aan voelt en helemaal staat te rillen??

Hangt inderdaad van paard tot paard af... Ik veronderstel ook dat een haflingerveulen beter tegen de kou kan dan bv. een arabiertje.
Ik heb nu 'n jaarling merrie bij die tot gisteren bijna nooit op de weide heeft gelopen, laat staan in de winter.
Ik ga dus ook even in de gaten houden hoe ze met de temperatuurschommelingen en regen enzo omgaat, gelukkig is het nu een weekje goed weer, dus haar eerste weekje buiten is geslaagd Lachen
Als ze inderdaad geen wintervacht gaat aanmaken en ik zie dat ze het koud heeft, krijgt ze ook een deken op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:18

Ja hoor, lekker buiten zetten! Wel een schuilstalletje, dat is een must, geloof dat t zelfs verplicht is.

Dekens zijn in principe helemaal niet nodig, doch er zijn uitzonderingen: mijn toen nog 2-jarige stond letterlijk te vernikkelen in de regen en wind, 4 hoefjes bij elkaar, hoofdje laag, ruggetje bol en bibberen...moge duidelijk zijn: hij kreeg wel een regendeken op!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:32

dat bedoel ik NRPS kan er ook wat minder goed tegen.. maar zoals de ijslanders van de buren staan al van dag 1 in weer en wind maar voor die van mij ben ik nachts wel eens mijn bed uit gegaan om ze binnen te zetten en ze stonden te trillen hoor

cianadream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:20

ik heb vorig jaar een veulengekocht en heb haar eerst twee weken opstal gezet voor te wennen. daarna is ze naar de wei gebracht met een schuilstal. nu staat ze tot medio nov in een wei zonder schuilstal en dat zonder problemen