welke stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welke stal kiezen en waarom?

1. stal nummer 1
Geen stemmen
2. stal nummer 2
2 (15%)
3. stal nummer 3
11 (84%)

Totaal aantal stemmen: 13

oelewapper

welke stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:40

hallo allemaal

ik ben nieuw hier!ik heb sinds kort een paardje,de stalling waar hij nu staat bevalt me niet helemaal en ik heb een aantal stallen waar ik nu uit kan kiezen,kunnen jullie me helpen om een keuze te maken?
ik rijd nog niet op mijn paard (nog te jong) maar in de toekomst is een rijbak wel fijn natuurlijk)

1.blijven op de huidige stal. (totale kosten ongeveer 160,- pm)
-heeft 1 hectare weiland,veel onkruid,nauwelijks gras,hele slechte rijbak.
-zomers dag en nacht buiten op de wei.
-in de winter snachts op stal,overdag met zn 2en in een paddock van 200m2.
-er staan maar 2 paarden.er is wel toezicht bij.
-zelf voeren en mesten,zelf hooi,stro en biks kopen,prijs voor de kale stal is 90,-,geen uitrij mogelijkheden.
-ongeveer 10 minuten op de brommer van huis. (25,- reiskosten pm)

2. totale kosten ongeveer 170,-
-je hebt een eigen stukje land van 600m2 en een box,paard staat dus alleen,maar misschien dat het mogelijk is om 2 paarden samen te zetten op een dubbel stuk.
-moet zelf hooi,stro en biks kopen,er wordt sochtends gevoerd en ze worden buiten gezet,staan snachts op stal.
-er is toezicht
-heeft grote binnenbak,is er altijd erg druk,worden ook wedstrijden georganiseerd (wat ik zelf dus niks vind)
-kale stalling kost 110,-
-wel leuke uitrijmogelijkheden.
-5 minuutjes brommeren vanaf huis. (15,- reiskosten pm)

3. totale kosten (bij zelf hooi kopen) 80,-pm
-er is toezicht.
-paard zal daar in een kudde lopen van 15 paarden en pony's.
-dag en nacht buiten,ook in de winter
-erg grote weide.
-er zijn wel boxen maar alleen voor nood.
-hoe het met het hooi gedaan wordt weet ik nog niet,maar ik ga er even van uit dat ik dat zelf moet kopen.
-er wordt wel gemest en gevoerd (alleen ruwvoer)
-er is een buitenbak in aanbouw.
-stalling kost me niks omdat het bij goede kenissen is,in ruil daar voor wel af en toe is meehelpen daar.
-wel wat uitrijmogelijkheden.
- is ongeveer 20 minuten brommeren vanaf huis (50,- reiskosten per maand)
-is op een zorgboerderij,mijn jonge paard zal dus ook geborstels worden door de mensen die daar hun dagbesteding hebben wat ik in het geval van mijn paard best een risico vind,maar misschien is het juist wel goed voor hem om wat meer in handen te zijn.

reiskosten zijn wel zo berekend dat ik er van uit ga dat ik iedere dag naar mn paard ga.

totale kosten heb ik berekend over 6x zomer en 6x winter (ivm hooi voeren en stro ed) en dat opgeteld en gedeeld door 12 + de maandelijkse reiskosten,dingen als da ed heb ik niet meegerekend omdat het puur om de stalling gaat.

het liefst zou ik voor mijn paard voor stal 3 gaan,daar kan hij lekker in de kudde op een grote wei en lekker dag en nacht buiten lopen,nadeel voor mij is dat het verder weg is,maar de reiskosten heb ik er natuurlijk wel uit omdat ie daar gratis kan staan.
en qua tijd maakt het ook niet veel uit,bij stal 1 en 2 moet ik zelf mesten,voeren en binnen/buiten zetten iedere dag en dat kost ook tijd,dat hoef ik bij stal 3 niet.

8nnemiek

Re: welke stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:52

Ik zou voor stal 3 gaan. Voor het paard is dat gewoon t fijnst. Lekker dag en nacht in de kudde op een grote wei, dat is belangrijk, zeker voor een jong paard Ja
En het is ook goed voor je paardje als hij af en toe wordt geborsteld enzo daar, is alleen maar goed, wat extra aandacht Lachen En de begeleiders zullen wel goed opletten en hebben vast genoeg verstand van paarden om ook met jonge dieren te kunnen omgaan.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:58

ik zou ook voor stal 3 gaan.
ik denk dat het ook heel goed is voor jou jonge paard om verder in een kudde op te groeien,en als hij dan ook nog veel in de hand komt is dat denk ik ook mooi meegenomen,het is dan wel wat verder van je huis af,maar als ik mocht kiezen zou het stal 3 worden.
succes met je keuze en met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:27

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:26

ik zou naar geen van deze 3 stallen gaan maar op zoek gaan naar een stal waar meer gedaan wordt al of niet met toerbeurt of door de eigenaar. Bij deze stallen leg je je behoorlijk vast en iedereen voert op een ander moment. Lijkt mij niet bevordelijk.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 08:57

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:23

Ik dacht al, komt me bekend voor. Lachen
Ik zou toch voor stal 3 gaan denk ik.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:33

Voor het moment zou ik voor stal 3 gaan. Gezien het nog een jong paard is. Kun je nog wat sparen en je paard word nog een extra geborsteld. dus lijkt mij de beste optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:06

Zie ook : [VSW] voor welke stalling kiezen?

Het is niet de bedoeling om steeds topics over hetzelfde onderwerp te maken Lachen Ook is een poll hier niet echt relevant omdat menden in hun toelichting toch duidelijk kunnen uitleggen waarom ze voor een bepaalde stal kiezen en welke niet, en daar heb je meer aan.

Hier een slotje Lachen