zeer natte rijbak. Wat te doen?? Graag Advies!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

zeer natte rijbak. Wat te doen?? Graag Advies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 09:15

Wij hebben een mooie 20 x 60 dressuurbaan. Hij is niet snel zwaar, stuift niet snel en is nooit glad.... maar helaas wel snel nat.

Ik zie nu alweer op tegen de herfst. De bak is nu al erg nat....
We konden de bak helaas met maken niet laten keren, omdat onze oerlaag in het verleden al was aangetast. We hebben 900 kuub zand aan laten komen Nagelbijten / Gniffelen Daaronder ligt (vermoeden wij leem..)

Nu vermoeden we dat de laag woudzand te dik is, maar hopen eigenlijk dat iemand ons goed advies kan geven voor we er geld tegen aan gaan gooien.

Misschien ter info handig:
- er ligt ongeveer 30 cm scherp zand in en 30 cm woudzand
- de bak slaat snel dicht. We kunnen hem met slepen ongeveer 15 cm los houden, maar daaronder is hij keihard
- ik wil toch meer gaan doen met de paarden, dus een goede baan is me wel iets waard
- we hebben er nu een woelpoot door heen gehaald (ongeveer 50 cm) en het werd beter, maar erg zwaar en slaat nu al weer dicht
- het water staat er echt op. Heb het gevoel dat de plassen moeten verdampen Bloos
- ligt drainage in , maar is al ouder en komt het water niet aan toe.

Hebben mensen misschien ervaring? Iemand die goed advies kan geven?

Heel graag. Zodat ik weer lekker kan trainen Knipoog

Dank je wel

Alet74

Re: zeer natte rijbak. Wat te doen?? Graag Advies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:21

balen zeg!
Ik denk, maar heb er niet echt verstand van, dat je de drainage moet vervangen of aanpassen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:23

Ja, ik zou ook naar de drainage gaan kijken. Als die al wat ouder is, is die misschien wel dicht geslipt door al het zand.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:23

De bak na laten kijken door iemand die er verstand van heeft Knipoog
Zorgen dat de bovenlaag goed water doorlaat.
drainage laten doorspuiten/nakijken.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:46

We zullen gaan kijken naar de drainage Ja

jackgirl schreef:

1 van mijn vragen is, waar ik iemand kan vinden die er verstand van heeft Lachen
Veel grondwerkers zeggen er verstand van te hebben, maar heb ik niet zoveel vertrouwen meer in Bloos

Hoe zorg ik dat de bovenlaag goed water doorlaat? Dat is namelijk exact het probleem Knipoog

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:04

In Soest zit een goed bedrijf , http://www.vandoorn-soest.nl/
over hun heb ik veel goede dingen gehoord!

Heb zelf ook wel eens geinformeerd voor op mijn vorige stal voor nieuw zand etc.
Want die bak was ook altijd zeiknat en hoe dit opgelost kon worden.
Zou echt eens bellen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:07

Drainage moet geloof ik om de zoveel tijd doorgespoten worden.
Wij hebben ook nog van die textiel snippers door het zand gemengd. Heb het idee dat de bodem daardoor ook niet zo snel dichtslaat en het veert ook goed mee. Misschien dat ze zo'n baalt erdoor kan mengen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:11

ligt je dreinage onder die 60cm aan zand? dat is wel heel diep hoor! je zandlaag is veels te dik en als het ook nog eens klei is is het ook niet zo gek dat het dichtslaat

ik zou op de dreinage worteldoek en puin gooien (10 a 15cm) dan weer worteldoek en 15cm goed zand

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:14

Wij hebben precies hetzelfde probleem! Ik volg het dus met aandacht.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:36

Wij kregen het advies om de toplaag van woudzand te mengen met wat witzand.
Moeten de bak nog aanleggen, dus ik kan je niet zeggen of het een goed advies is.

Nomi_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:01

Wij hadden op stal ook een zeer natte bak, altijd een kledderzooi als het regende en als het een tijd groog was leek het meer op het mulle strand. Toen hebben wij er dreinage in laten leggen en door de bovenste 10 cm cocos vezels gemixt. (van die vezels heb je ook deurmatten, van die bruine steeltjes)Dat zorgt voor stevigheid en het neemt vocht op.
Echt de bak is nu altijd droog en steving. T werkt super!!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:58

Nomi_Unique schreef:
Wij hadden op stal ook een zeer natte bak, altijd een kledderzooi als het regende en als het een tijd groog was leek het meer op het mulle strand. Toen hebben wij er dreinage in laten leggen en door de bovenste 10 cm cocos vezels gemixt. (van die vezels heb je ook deurmatten, van die bruine steeltjes)Dat zorgt voor stevigheid en het neemt vocht op.

Weet je de kosten en een leverancier van die cocos vezels?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:00

LiSSy schreef:
ligt je dreinage onder die 60cm aan zand? dat is wel heel diep hoor! je zandlaag is veels te dik en als het ook nog eens klei is is het ook niet zo gek dat het dichtslaat

ik zou op de dreinage worteldoek en puin gooien (10 a 15cm) dan weer worteldoek en 15cm goed zand

We hebben doorgegraven tot de drainagebuissleuven zichtbaar waren, omdat we anders dachten dat ze helemaal geen zin zouden hebben Bloos Ook hoopte we eerst om door de leemlaag heen te gaan, maar al gravende is dat ons afgeraden toen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:38

trisca schreef:
Nomi_Unique schreef:

Weet je de kosten en een leverancier van die cocos vezels?

Ik ben eigenlijks ook wel benieuwd Bloos
mijn bak bestaat alleen maar uit woudzand maar nu is deze echt compleet nat,overal plassen en echt niet fijn rijden Huilen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 07:19

we zitten er nu over te denken om ongeveer 15 cm eraf te halen, dan de laag eronder te mengen met het scherp zand wat eronder ligt en als laatste 10 cm woudzand als toplaag te nemen.
Drainagebuizen willen we graag, maar zijn er nog niet helemaal uit hoe we dit practisch willen doen.

Heeft iemand zijn bodem zo ook opgebouwd?

Bedank voor alle tips tot nu toe! Super dat jullie meedenken Lachen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:14

Misschien je drainage door laten spuiten?

Ga eens langs bij een loonwerker in de buurt, die weten vaak wel raad met dit soort dingen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:42

Zie mijn onderschrift,
Textiel snippers ed zou ik zelf nooit doen , kijk maar eens als je het ooit wil gaan afvoeren..

Daarnaast is het lastig om zo even te zeggen wat je zou moeten doen .. aangezien iedere situatie weer anders is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:46

trisca schreef:

jackgirl schreef:

1 van mijn vragen is, waar ik iemand kan vinden die er verstand van heeft Lachen
Veel grondwerkers zeggen er verstand van te hebben, maar heb ik niet zoveel vertrouwen meer in Bloos

Hoe zorg ik dat de bovenlaag goed water doorlaat? Dat is namelijk exact het probleem Knipoog

Ik neem aan dat de bak meer een zwembad is, dan een paar plasjes. Maar als het heeft geregent, dan ligt er bij ons altijd een plas in de hoek, dan pak ik de riek, steek ik die in het zand bij de plas, en sla ik er een paar keer tegen aan Knipoog Dan loopt het water wat eerder weg.. Maar ik kan me voorstellen dat je dit niet elke keer gaat doen de hele herfst lang. Maar het kan een tijdelijke oplossing zijn Knipoog

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:10

jackgirl schreef:
Zie mijn onderschrift,
Textiel snippers ed zou ik zelf nooit doen , kijk maar eens als je het ooit wil gaan afvoeren..

Daarnaast is het lastig om zo even te zeggen wat je zou moeten doen .. aangezien iedere situatie weer anders is.

Dank je wel! We zullen vanavond direct het contactformulier invullen. Ze geven ook advies? Dat ze langskomen etc? Lijkt op de site van wel...
Het is 46 min van ons vandaan..

Snippers misschien om vorstvrij te houden, maar voorlopig zou droog echt fijn zijn Clown

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:05

trisca schreef:

jackgirl schreef:

Vaak kan een plaatselijke loonwerker je veel vertellen over de bodemstructuur. Veel is afhankelijk van wat voor soort natuurlijke grondlagen je hebt. Tis niet alleen een bovenlaag maar juist daarna. Hoe diep ligt nu je drainage?

Ik denk dat in jouw geval spitten een must is. De oerlaag zal kapot gemaakt moeten worden tbv waterdoorlatendheid. Drainage, kokos, enz heeft naar mijn mening geen zin zolang je niet aanpakt dat de bodem dicht slaat. Na het spitten zou ik wel nieuwe drainage (tenminste de zandlagen) aanbrengen omdat natuurlijk alles over de kop wordt getrokken.

Kijk ook uit dat je geen advies van een deskundige inwint en maar van alles probeert. Uiteindelijk kost je dat heel veel geld en je hebt nog niet de buiten rijbaan die je wenste.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 13:01

Alani schreef:
Vaak kan een plaatselijke loonwerker je veel vertellen over de bodemstructuur. Veel is afhankelijk van wat voor soort natuurlijke grondlagen je hebt. Tis niet alleen een bovenlaag maar juist daarna. Hoe diep ligt nu je drainage?

Ik denk dat in jouw geval spitten een must is. De oerlaag zal kapot gemaakt moeten worden tbv waterdoorlatendheid. Drainage, kokos, enz heeft naar mijn mening geen zin zolang je niet aanpakt dat de bodem dicht slaat. Na het spitten zou ik wel nieuwe drainage (tenminste de zandlagen) aanbrengen omdat natuurlijk alles over de kop wordt getrokken.

Kijk ook uit dat je geen advies van een deskundige inwint en maar van alles probeert. Uiteindelijk kost je dat heel veel geld en je hebt nog niet de buiten rijbaan die je wenste.

Zoals we nu hebben is op aanraden gegaan van een plaatselijke loonwerker Bloos Dat willen we niet nog een keer eigenlijk. Hij heeft op die manier veel bakken aan gelegd en die hebben nu allemaal dat probleem. Hij heeft nu andere ideeen maar het heeft ons teveel geld gekost en we willen niet nogmaals proefkonijn zijn voor zijn ideeen Bloos
De drainage ligt direct onder de laag die wij erop hebben gelegd (50-60 cm). Die drainage kwamen wij tegen waardoor we weten dat er iets ligt. Het is niet in kaart gebracht en we hebben niet alles bij de sloot kunnen vinden. Ik denk dat het beter is om nieuwe op het stuk van de bak erbij te leggen Bloos

We willen dus echt een deskundige op bakgebied. De struktuur is bij ons niet als in de omgeving. Wat we gehoord hebben is er leem vanuit de funderingswerzaamheden op ons land gebracht 10 tallen jaren terug, om het land op te hogen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:50

@Trisca, niet iedereen verstaat zn vak even goed, dat blijkt hieruit wel weer. Ik heb het wel gedaan (op aanraden van mensen uit de buurt) en diegene had de kennis hiervan in huis. Een en ander heeft zeer goed uitgepakt. Wij hebben zelfs geen drainage en de rijbak is altijd goed. Ook na een flinke stortbui. Vandaar dat ik er voorstander van ben om voldoende diep te spitten, dus door de oerlaag. Als je dat niet doet dan ben ik ervan overtuigd dat je zoweer in dezelfde ellende vervalt. Ook het leem wat er opgebracht kan zijn is natuurlijk niet bevordelijk voor de waterdoorlatendheid.

De clubs die natuurlijk echt verstand hebben van manegebodems zijn Zorgdrager en Achterberg. Maar of dat betaalbaar is...?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:51

Wij hebben een pomp in het water liggen en dat gaat ook wel aardig goed. Maar dat kan alleen als er echt een plas in de bak ligt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:18

Voor drainage is het belangrijk dat het in kiezels of drainagezand ligt (ook eronder) zodat het water goed door het zand heen kan zakken en via de zuigkracht van de buizen afgevoerd wordt.
Als de drainage bij jullie niet in goed doorlatend materiaal ligt, zou het misschien handig kunnen zijn weer opnieuw drainage aan te leggen.
Maar als jullie bodem plasserig wordt (dus het water blijft er eerst op liggen) dan is het zand leemhoudend (geloof ook wel dat woudzand licht leemhoudend is) Dat is bij ons ook het gevoel.
Onze bak wordt niet snel zwaar om te rijden, maar als het flink heeft gehoosd, dan blijft het water er op liggen en trekt veel langzamer de grond in.
Onze bak was omgezet en het leem in de grond is dus ook door het zand gemengd.

Toen we de bak goed rond hadden liggen en vlak, stroomde het meeste water er goed af en bleef hij goed stevig en was snel weer droog omdat hij niet al het water op hoefde te nemen. Helaas is dat ronde er nu wel uit onderhand.

Komende week komt er drainage in, en ik overweeg hem weer rond of schuin te laten leggen met een kilvermachine met laser, zodat het water weer snel eraf loopt.

Misschien is dat voor jullie ook een optie, aangezien jullie al een enorm dikke laag zand opgebracht hebben?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:41

Op onze vroegere weide was snel drassig doordat er tussen 0.5 en 1 meter diepte een laag zat waar het water moeilijk door kon.
Op de plaatsen van de plassen heb ik met een grondboor gaten van 10 cm diameter en 1.5 m diepte geboord, opgevuld met kiezel tot ongeveer 40 cm onder het oppervlak en verder met het zand dat uit de put kwam. Je moet wel even in het oog houden in het begin, dan zakt de put nog een beetje.
Dit gaf goede resultaten. Later heb ik het ook toegepast bij de heraanleg van onze tuin, hier heb ik om de meter een put geboord, er staan nu nooit meer plassen in onze tuin.
Misschien is dit de goedkoopste manier om een tijdelijke drainage te maken in afwachting van een nieuw dranagesysteem.