Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:43

Euhm sorry hoor maar ben ik echt de enige bokker hier waarvan het paard GRAAG op stal staat?!
Ze gaat in de zomer ook wel naar buiten hoor, maar na enkele uurtjes wil ze weer naar binnen.
En tijdens de koude en natte wintermaanden wil madam niet naar buiten. Ik zet haar soms wel buiten, maar dan blijft ze aan de weide-ingang staan wachten.

En nee, ze is niet alleen maar met haar vriendje, en nee daar wordt ze niet door getiranniseerd. Ze staat gewoon graag op stal.

Op onze manége staan de paarden trouwens ook op stal. Komen misschien een uurtje in de week op de wei. En ik zie daar ook niemand wegkwijnen ...

Als de ts dit als "winteroplossing" ziet, snap ik het probleem niet zo hoor ...

Ossie96
Berichten: 884
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:52

JoCo schreef:
Euhm sorry hoor maar ben ik echt de enige bokker hier waarvan het paard GRAAG op stal staat?!
Ze gaat in de zomer ook wel naar buiten hoor, maar na enkele uurtjes wil ze weer naar binnen.
En tijdens de koude en natte wintermaanden wil madam niet naar buiten. Ik zet haar soms wel buiten, maar dan blijft ze aan de weide-ingang staan wachten.

En nee, ze is niet alleen maar met haar vriendje, en nee daar wordt ze niet door getiranniseerd. Ze staat gewoon graag op stal.

Op onze manége staan de paarden trouwens ook op stal. Komen misschien een uurtje in de week op de wei. En ik zie daar ook niemand wegkwijnen ...

Als de ts dit als "winteroplossing" ziet, snap ik het probleem niet zo hoor ...


Same here!
Een paar uurtjes op het land vind mijn paard erg lekker, maar zodra het te lang wordt naar haar zin gaat ze lopen rennen langs het hek of ze blijft net zo lang bij de ingang staan totdat ik haar eruit haal... En dan staat ze niet alles hoor, ze heeft een leuk vriendinnetje waarmee ze naar buiten gaat maar op een gegeven moment wil ze gewoon weer graag naar binnen. Moet ik haar dan buiten laten staan onder het mom van 'een paard 20 uur per dag op stal is zielig'?!

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:55

Ik zou het niet doen en ik meen het!!
Ik heb ook een buitenpaardje, tenminste ze heeft overdag altijd buiten gelopen.
Ik heb haar 2 maanden op een manege gezet omdat dat mij zo leuk leek met vriendinnen en een binnenbak ! Heerlijk toch ja voor mezelf.. Mn paardje staat de hele dag op mij te wachten tot ik uit mn werk kom en dan komt ze er een keer uit en vaak kon ik haar niet eens los gooien omdat er gewoon geen plek voor was!
Na die 2 maanden hadden wij het daar ook gehad, en nu staan ze overdag buiten zo lang mogelijk ongeveer van 12 uur smiddags tot 8 uur savonds! En daarna staan ze droog op stal, ik vind het heerlijk!
En ik vind het mishandeling om je paard de hele dag binnen te laten, en dat meen ik ook!!

Ik zal nooooit meer naar een manege of pensionstal gaan waar ze de hele dag binnen moeten blijven of ergens waar geen weidegang is in de zomer!!
Zelfs in de winter moet mijn paard lekker buiten kunnen lopen!

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:58

ik zou het niet doen. de redenen zijn al gegeven. ik ben er een voorstander van om je paard buiten te hebben. al is het maar in een zandbak, ze sjokken de hele dag wat heen en weer en vermaken zich echt een stuk beter dan op stal.

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:59

JoCo schreef:
Euhm sorry hoor maar ben ik echt de enige bokker hier waarvan het paard GRAAG op stal staat?!
Ze gaat in de zomer ook wel naar buiten hoor, maar na enkele uurtjes wil ze weer naar binnen.
En tijdens de koude en natte wintermaanden wil madam niet naar buiten. Ik zet haar soms wel buiten, maar dan blijft ze aan de weide-ingang staan wachten.

En nee, ze is niet alleen maar met haar vriendje, en nee daar wordt ze niet door getiranniseerd. Ze staat gewoon graag op stal.

Op onze manége staan de paarden trouwens ook op stal. Komen misschien een uurtje in de week op de wei. En ik zie daar ook niemand wegkwijnen ...

Als de ts dit als "winteroplossing" ziet, snap ik het probleem niet zo hoor ...



Er is een GROOT verschil tussen of je paard de mogelijkheid heeft om naar buiten te gaan of dat hij verplicht binnen moet blijven..
Ik vind dat je paard dan zelf moet kunnen kiezen of het buiten of binnen staat, en niet binnen laten omdat jij wel denkt dat hij het buiten helemaal niet prettig heeft.
Waarschijnlijk ben je ook niet 24 uur per dag bij hem / haar. Een paard moet zijn benen kunnen strekken, en snachts op stal is geen enkel probleem dat is juist goed, maar de hele dag is echt ongezond!!

sarah_m
Berichten: 1331
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:00

JoCo schreef:
Euhm sorry hoor maar ben ik echt de enige bokker hier waarvan het paard GRAAG op stal staat?!
Ze gaat in de zomer ook wel naar buiten hoor, maar na enkele uurtjes wil ze weer naar binnen.
En tijdens de koude en natte wintermaanden wil madam niet naar buiten. Ik zet haar soms wel buiten, maar dan blijft ze aan de weide-ingang staan wachten.

En nee, ze is niet alleen maar met haar vriendje, en nee daar wordt ze niet door getiranniseerd. Ze staat gewoon graag op stal.

Op onze manége staan de paarden trouwens ook op stal. Komen misschien een uurtje in de week op de wei. En ik zie daar ook niemand wegkwijnen ...

Als de ts dit als "winteroplossing" ziet, snap ik het probleem niet zo hoor ...


Zo zou ik het ook zien. Als winteroplossing kan dat best!

p.s. Ben jij 3 uur per dag bij je paard?? Of is dat een begrijp fout van mij?

Ossie96
Berichten: 884
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:00

Kipo schreef:
Ik zou het niet doen en ik meen het!!
Ik heb ook een buitenpaardje, tenminste ze heeft overdag altijd buiten gelopen.
Ik heb haar 2 maanden op een manege gezet omdat dat mij zo leuk leek met vriendinnen en een binnenbak ! Heerlijk toch ja voor mezelf.. Mn paardje staat de hele dag op mij te wachten tot ik uit mn werk kom en dan komt ze er een keer uit en vaak kon ik haar niet eens los gooien omdat er gewoon geen plek voor was!
Na die 2 maanden hadden wij het daar ook gehad, en nu staan ze overdag buiten zo lang mogelijk ongeveer van 12 uur smiddags tot 8 uur savonds! En daarna staan ze droog op stal, ik vind het heerlijk!
En ik vind het mishandeling om je paard de hele dag binnen te laten, en dat meen ik ook!!

Ik zal nooooit meer naar een manege of pensionstal gaan waar ze de hele dag binnen moeten blijven of ergens waar geen weidegang is in de zomer!!
Zelfs in de winter moet mijn paard lekker buiten kunnen lopen!


Maar hoe sta jij dan tegenover het feit dat onze paarden graag naar binnen WILLEN? Ik heb mijn paard eens een halfuur laten staan bij de ingang, maar ze blijft net zo lang staan totdat ik kom... Noem je dat dan mishandeling?? Ik vind het nogal kort door de bocht dat je het mishandelen noemt! Natuurlijk zijn alle paarden verschillend, net als mensen, dan hebben zij toch zo hun eigen voorkeur voor waar zij willen staan?

Even voor de TS: het is maar net wat je paard lekker vind, ik doe mijn paard er geen plezier mee om haar buiten te zetten de hele dag, maar als je paard het lekker vind is het een mooie fijne oplossing voor je paard. Maar voor die 3 of 4 maanden in de winter is het geen ramp als ie wat vaker op stal staat hoor.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:01

Mishandeling mishandeling, sorry hoor maar daar word ik niet goed van! Je kan niet van op afstand elk paard over dezelfde kam scheren en daarmee basta!
Er zullen heus wel paarden zijn die het gelukkigst zijn op wei, maar er zijn er ook content in hun stal!

En er zijn ook mishandelde paarden terug te vinden in een weide, en goed verzorgde, gelukkige paarden in een pensionstal!

Ossie96
Berichten: 884
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:03

[/quote]Er is een GROOT verschil tussen of je paard de mogelijkheid heeft om naar buiten te gaan of dat hij verplicht binnen moet blijven..
Ik vind dat je paard dan zelf moet kunnen kiezen of het buiten of binnen staat, en niet binnen laten omdat jij wel denkt dat hij het buiten helemaal niet prettig heeft.
Waarschijnlijk ben je ook niet 24 uur per dag bij hem / haar. Een paard moet zijn benen kunnen strekken, en snachts op stal is geen enkel probleem dat is juist goed, maar de hele dag is echt ongezond!![/quote]

Ik probeer haar al jaren steeds langer op de wei/paddock te zetten, van mij mag ze de hele dag. Maar zou jij je paard buiten laten staan als ze constant langs het hek rent of bij de uitgang gaat staan wachten?

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:10

En dan nog iets, je kan je paard nu eenmaal niet altijd bieden wat hem of haar het gelukkigst maakt! Dan moet je ze terug brengen in het wild, en in groep laten vrij leven!

Ik vind dat je de juiste balans moet zoeken tussen een goede verzorging, tegemoet komen aan de noden van het paard maar binnen jouw mogelijkheden.

En betekent dat in de winter dan een pensionstal zonder weidegang, dan is dat zo.

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:14

Dan zet je haar neem ik aan in haar eentje buiten? Dat vind mijn paard ook niet prettig.
Mijn paard staat ook om 8 uur savonds bij het hek om naar binnen te gaan, omdat daar het eten voor haar klaar staat. En als dat op is gaat ze aan haar hooi verder, en als dat op is staat ze met der koppie uit der box.

Op zich is de hele dag binnen en droog zetten ook niet erg, maar niet in een 3,5 x 3,5 box!

Enig idee hoeveel km een wild paard elke dag af loopt / liep?

moonfish13
Berichten: 18235
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:16

Sjolvir schreef:
alle reacties tot nu toe.. Roomser dan de Paus..
Als echt iedereen weidegang zo belangrijk vond..
Waar komt dan die helft van de stallen vandaan..
Waar geen of nauwelijks weidegang is..... ???

Dan maar iemand die ook van de andere kant komt..
Stal zonder weidegang..
ja als het droog is..
een paar maanden..
1 uurtje per dag..

Aangezien ook ik dat zeer minimalistisch vind..
Heb ik eind april.. mijn paard de wei in gemikt...
en hij komt pas terug..
als de boer ons het land weer uit mikt..

Betekend wel.. dat ze in het weideseizoen.. dus 30 km verderop staat...
aan de andere kant van de moerdijkbrug.. dus altijd file.. na mijn werk...

En in de winter dus op stal.. Ja.. op stal...
da's voor mij luxe.. 2 km van mijn huis....
geen weidegang..da's dus voor haar geen luxe....
zoals zoveel paarden...
eenzame opsluiting.. geen contact met collega's....
(ja met wat geluk... 1/2 uurtje paddock.. met vriendje..)

We zijn dus ook op zoek naar stal met weidegang..
En uitloop in de winter..
Tot op heden niet gevonden...
Randstad..
Heeft zo zijn nadelen...


hier the same hoor... ook randstad..
en iedereen maar bleren dat het wél te vinden is en dat je niet goed zoekt.. Nerd
nee ik wil geen blubberweide met niks.. ik hoef alleen een behoorlijke bak en néé daar moet je geen binnenbak enz voor opgeven of een warme kantine, nee álles, en dat gaat mij te ver.
dan zou mijn toekomstige paard alleen maar grasmaaier zijn, want er is niet op de weides te rijden hier.

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:16

JoCo schreef:
En betekent dat in de winter dan een pensionstal zonder weidegang, dan is dat zo.


Hoeft niet persé weidegang te zijn, kan ook een simpele paddock of rijbak zijn!
Ik vind het altijd wel simpel de mensen die een paard hebben terwijl zij aan het werk/school zijn staat hun paard tussen 4 wanden te wachten tot er eens iemand langs komt. Maar goed de meningen zijn hier dus over verdeeld.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:19

Ja hoor dat weet ik best, en dat een paard in het wild zo goed als haast constant in beweging, en 16uur per dag bezig is met grazen, weet ik ook.

Maar helaas, onze paarden leven nu eenmaal niet in het wild. Je legt er een zadel op, stopt (meestal) een bit in de mond, laat het 'onnatuurlijke' fratsen uithalen zoals springen en dressuur ...

Begrijp mij niet verkeerd, ik keur dit helemaal niet af, maar ik vind dat als dit de beste winteroplossing is voor de ts, dat ze niet meteen afgekraakt moet worden als een 'mishandelaar'. En ik wil maar gewoon aantonen dat sommige paarden - het zal misschien wel de minderheid zijn - wel graag op stal staan.

En nee, mijn paard staat helemaal niet alleen op wei. Ze staat met een vriendje, en in de naburige weides staan ook allemaal paarden. Toch wil ze nog steeds heel graag naar haar stal ...

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:22

Kipo schreef:
JoCo schreef:
En betekent dat in de winter dan een pensionstal zonder weidegang, dan is dat zo.


Hoeft niet persé weidegang te zijn, kan ook een simpele paddock of rijbak zijn!
Ik vind het altijd wel simpel de mensen die een paard hebben terwijl zij aan het werk/school zijn staat hun paard tussen 4 wanden te wachten tot er eens iemand langs komt. Maar goed de meningen zijn hier dus over verdeeld.


Ja maar dat was aanwezig hé zei de ts? Het is immers inderdaad niet de bedoeling dat je paard niet dagelijks de benen kan strekken gedurende langer dan 5 min ...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:22

Niet doen....
Je krijgt er geheid spijt van, je gaat het jezelf op de lange duur kwalijk nemen dat je je paard zo weinig vrijheid hebt gegund met als enige reden dat het voor jezelf een stuk handiger is.
Zoiets gaat toch aan je vreten.
Het is funest voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van het paard, je zou de resultaten van het onderzoek van dr. Machteld van Dierendonck daarover eens moeten opzoeken.
Zet gewoon alles op alles, en geef je zoektocht nog niet op!!!
Adverteer hier, op Marktplaats, fiets desnoods de hele omgeving rond en bel overal aan.
Tegenover dat uurtje, of die paar uurtjes lol voor jou, moet je paard 22/23 uur opgesloten staan....

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:25

Citaat:
Ik probeer haar al jaren steeds langer op de wei/paddock te zetten, van mij mag ze de hele dag. Maar zou jij je paard buiten laten staan als ze constant langs het hek rent of bij de uitgang gaat staan wachten?


Dat rennen deed mijn paard vroeger ook als hij wist dat er eten in zijn stal lag. Dat was in de winter, en dan zette ik ze 's avonds alledrie op stal met een paar kruiwagens hooi en een bak wortels. Als ik nu hooi in zijn stal leg wil hij het niet meer. Hij eet liever buiten met de rest.

TS, ik zou het niet doen. De voornaamste redenen zijn al gegeven en ik sluit mij daar helemaal bij aan.

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:26

Ik ga er niet meer op in.
Ik geloof niet dat er paarden zijn die graag de hele dag, de hele week, de hele maand en het hele jaar in een stal staan.
Ik heb hem in elk geval nog niet ontmoet!

Weet iemand trouwens waardoor paarden gaan kribbebijten luchtzuigen en weven?

Hmm

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:27

Rondfietsen heb ik ook gedaan toen ik nieuwe stalling zocht, wel handig, zie je het gelijk voor je en heb je gelijk een indruk van de sfeer en de mensen..

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:28

Ninx schreef:
Niet doen....
Je krijgt er geheid spijt van, je gaat het jezelf op de lange duur kwalijk nemen dat je je paard zo weinig vrijheid hebt gegund met als enige reden dat het voor jezelf een stuk handiger is.
Zoiets gaat toch aan je vreten.
Het is funest voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van het paard, je zou de resultaten van het onderzoek van dr. Machteld van Dierendonck daarover eens moeten opzoeken.
Zet gewoon alles op alles, en geef je zoektocht nog niet op!!!
Adverteer hier, op Marktplaats, fiets desnoods de hele omgeving rond en bel overal aan.
Tegenover dat uurtje, of die paar uurtjes lol voor jou, moet je paard 22/23 uur opgesloten staan....


Zal ik je eens wat onderzoeken doorsturen over de invloed van bitten, hoefijzers, zadels, springwedstrijden, dressuurtrainingen, ed op de geestelijke en lichamelijke gezondheid van een paard?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:28

Kipo schreef:
Ik ga er niet meer op in.
Ik geloof niet dat er paarden zijn die graag de hele dag, de hele week, de hele maand en het hele jaar in een stal staan.
Ik heb hem in elk geval nog niet ontmoet!

Weet iemand trouwens waardoor paarden gaan kribbebijten luchtzuigen en weven?

Hmm


In de volksmond noemt men dat STALONDEUGDEN..... rarara, waar zou dat woord nu toch van afgeleidt zijn zeg? Clown

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:29

mijn paard staat op een manege waar we ook geen wij hebben.ik ben er 's middags en 's avonds en dan gooi ik hem 's middags een half uur los in de bak en 's avonds longeer/rij ik.paard is harstikke gelukkig op de manege,en hij staat het liefst lekker in zijn 'stallie'.(wel 3.5 bij 3.5) want na een ha;f uur in de bak staat hij te miepen dat hij naar binnen wilt,terwijl waar hij vandaan komt hij ook bijna heel de dag lekker in het weiland stond.geloof me,je paard went er wel aan en gaat er echt niet dood van.zolang je hem maar genoeg beweging geeft en vaak genoeg uit stal haalt.mijn paards kennende zal hij zich ontzettend gaan vervelen als hij ook maar 2 dagen op een wei staat,hij vind het werken op de manege,de aandacht,het getrut wel best.je merkt het vanzelf wanneer je paard ongelukkig wordt op stal,anders neem je toch een proeftijd als dat mogelijk is?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:30

Ik zou zo'n stalling echt geen optie vinden voor mijn/een paard!!!
Zeker niet als ze 24/7 weidegang gewend zijn. Dan zou ik kiezen voor liever ietsje verder weg.
Mijn paard staat er 24 uur per dag (het is zijn 'thuis')( en ik ben er maar een paar uurtjes per dag. Nou, dan is mijn keuze heel snel gemaakt. Ja

Succes!! Hoop dat je voor je paard kiest......
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 21-08-08 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:31

Zucht, ik ga slapen. Bokt is een discussieforum, en bij discussie heb ik altijd geleerd dat je open moet staan voor de mening van anderen. Blijkbaar is dit hier niet het geval.

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:31

Ninx schreef:
Kipo schreef:
Ik ga er niet meer op in.
Ik geloof niet dat er paarden zijn die graag de hele dag, de hele week, de hele maand en het hele jaar in een stal staan.
Ik heb hem in elk geval nog niet ontmoet!

Weet iemand trouwens waardoor paarden gaan kribbebijten luchtzuigen en weven?

Hmm


In de volksmond noemt men dat STALONDEUGDEN..... rarara, waar zou dat woord nu toch van afgeleidt zijn zeg? Clown


Ohh echt ? Clown goh, wat grappig!



Dromen