van stal naar 24/7 weide..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leovier

van stal naar 24/7 weide..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:35

Hoi allemaal,

mijn ruin van 15 heeft helaas de afgelopen maanden een aantal verhuizingen meegemaakt.
Hij heeft een geruime tijd buiten gestaan en ging snachts naar binnen. Daarna heeft hij 2 maanden als overbrugging tot er weer op de andere stal plek was veel op stal gestaan (minimaal 2 uur tot maximaal 4 uur eruit)
Nu op de nieuwe stal mogen de paarden 24/7 buiten staan. Iedereen maakt daar gebruik van, dus ik ga niet als enigste mijn paard binnen zetten.. dat is geen optie want alleen binnen terwijl de rest buiten staat, daar heeft hij natuurlijk geen zin in.
Toen het nog mooi weer was, vermaakte hij zich prima. Nu het al een aantal dagen (weken) weer slecht weer is, merk ik aan hem dat hij chagerijnig is, schrikkerig, met rijden ontzettend dwars ligt, en eigenlijk geen zin heeft.

Zou dit door het slechte weer kunnen komen? ook is er sinds vorige week een nieuwe merrie en die is overduidelijk de baas, hij durfde laatst niet eens bij me te komen voor een suikerklontje.. de merrie kwam meteen met de oren plat in haar nek op hem af en hij wist niet hoe snel hij weg moest komen. Nouja een ding is zeker, hij zit niet lekker in zijn vel, en in al die jaren dat ik hem al heb/ken (12 jaar) heb ik dit nog niet meegemaakt.

In het verleden heeft hij ook vaak 24/7 buiten gestaan maar wel met schuilstal .. dat heeft hij nu niet..

graag advies gevraagt.. hem toch maar weer binnen zetten? (en event iets regelen met de rest) of is het een kwestie van "wennen"?

alvast bedankt voor het reageren Knipoog

Air

Re: van stal naar 24/7 weide..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:37

Met hoeveel paarden staan ze in de groep?
Heeft ie ook een weidemaatje waar hij vaak bij staat en eet?
Misschien dat ie te veel gedomineerd word, en zich daarom niet lekker voelt.

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:03

er staat 1 pony bij in, daar was hij juist de baas over. ... toen kwam er een merrie met veulen bij.. die is nou de baas.
hij staat het meeste bij de pony..

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 23:15

vanavond heb ik hem maar op stal gezet samen met zijn weidemaatje. hij vloog op het voer af, wat resulteerde in dat hij zich verslikte en ongeveer tien minuten heeft staan te hoesten, ik heb hem maar meegenomen de stal uit en ben wat op het erf gaan lopen, hij kreeg gewoon geen adem meer. Gelukkig ging het later beter. Toen ik de radio aandeed vloog hij de stal door, hij is zo ontzettend schrikkerig, dat heb ik in al die jaren nog nooit met hem meegemaakt.. er is wel iets aan de hand .. maar wat?

ik bedacht me vanavond dat hij misschien wel ontzettend slaapgebrek kan hebben ? het heeft de laatste dagen natuurlijk behoorlijk geregent, en in de regen rijden, dat vind hij ook nooit zo geweldig..misschien vandaar die schrikkerigheid en dat norse gedrag.. of zou dat niet kunnen ?

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:59

Het kan goed zijn datie zo reageert vanwege het weer hoor.
De komst van de merrie zal er zeker ook mee te maken hebben.
Is er geen optie dat die pony en jouw paard op een apart stukje staan, zodat die weer rust heeft?

Groetjes

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:24

Hij moet vast wennen en nu hij buiten staat, krijgt hij ook meer van het weer mee. Dat heeft wel invloed natuurlijk.
Anders zet je hem een tijdje 's nachts binnen en bekijk je over een tijdje weer of je hem weer dag en nacht buiten zet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:30

Je geeft aan dat ie een aantal keer heeft moeten verhuizen, dat kan bij sommige paarden ook best stess geven.

Buiten dat vind ik het niet logisch dat een merrie mét veulen bij een ruin in de kudde staat. In de natuur maken hengsten de veulens van een andere hengst dood, dus zij zal met hand en tand haar kind verdedigen. Kan die merrie niet achter een draadje tot haar veulen gespeend is? Of jou paard met zijn maatje even op een andere wei of draadje ertussen? Dat zal zeker rust geven in de kudde, waardoor jou paardje weer op zijn gemakkie kan komen.

Ook kan het zijn dat hij de "kuddetaal" nog niet machtig is, en dus ook niet durft te slapen buiten en dus overdag bij moet pitten. Dit kan vooral zijn als ie nog nooit eerder in een kudde heeft gestaan.

Hopelijk kan je iets met bovenstaande tips?

Mijn eigen paardje heeft toen ze voor het eerst in een kudde kwam (jaarling, merrie met veulen en zijzelf omdat ze jong grut helemaal het einde vind) die dus helemaal aan haar was aangepast (weiden zat, paarden zat en men wilde kleinere kudden, dus ideaal) was ze 2 weken echt Moe. Ze moest leren communiceren, leren wat de merrie bedoelde (en die heeft haar echt netjes alles geleerd, heel duidelijk maar niet aggresief) dus geeft het ook wat tijd.