Juridisch probleem paarden bij huis wie kan helpen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spedoki

Juridisch probleem paarden bij huis wie kan helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:49

Mijn pony´s staan al 30 jaar bij ons aan ons vrijstaande huis in de schuur. Dit huis is eerst van mijn ouders geweest waarna wij het een aantal jaren terug van mijn ouders hebben overgenomen. Dit is bij de buren schijnbaar niet goed gevallen want zij proberen ons op allerlei manieren weg te pesten en willen een gesprek niet aangaan en zijn zeer onredelijk. Nu hebben ze het dan bijna zover. Ondanks dat mijn pony er al 30 jaar staat heb ik vandaag een brief van de gemeente gekregen dat ik op somme van een dwangsom per week mijn pony weg moet halen omdat het niet is toegestaan binnen bestemmingsplan en zij geen ontheffing willen verlenen doordat de buren overlast ervaren. Mijn pony staat gedurende de dag gewoon in de uiterwaarde in de wei en verder op stal of in zijn uitloopje . Ik begrijp niet waar ze vandaan halen dat dit dier voortdurende vorm van hinder en overlast geeft door zijn geluid, uitwerpselen en vliegen die erop afkomen. Ik begrijp niet dat het 30 jaar lang kan, ons huis stond er op deze manier zelfs eerder dan dat het huis van de buren gebouwd is en zij nu op deze manier er voor zouden kunnen zorgen dat hij niet meer bij ons zou mogen blijven staan. Ik hoop zo dat er mensen zijn die me kunnen helpen met tips, dit kan toch maar niet zo van de ene op de andere dag? In onze WOZ bepaling staat het zelfs genoemd als dierenverblijf!!

josie

Re: Juridisch probleem paarden bij huis wie kan helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:11

met de gemeente in gesprek gaan en een jurist benaderen, of rechtsbijstand als je die hebt, vereniging eigen huis kan ook helpen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:15

Ik weet niet of je iets kunt doen hiertegen, maar ik had zeker wel even een gesprek aangegaan met de buren. Brief meenemen en die voor hun neus houden, dan móéten ze wel wat zeggen, en ik had meteen even gevraagd wat ze in godsnaam dwars zit..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:23

In ieder geval naar de gemeente gaan, en de rechtsbijstand raadplegen. Want je zal tegen de dwangsom in beroep moeten gaan. Heb je op papier staan b.v. vergunning voor paardenstal? Of het houden van paarden aan huis?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:39

Ik heb er zelf geen verstand van, maar een rechtsbijstandspersoon zou meer moeten weten.
Kijk eens op www.jurofoon.nl
Wellicht dat je hier iets aan hebt of daarmee verder komt?

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:48

Hoe vaak is het bestemmingsplan in de tussentijd al gewijzigd en hebben jullie al ooit eerder een brief van de gemeente hierover gekregen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:50

Meteen je rechtsbijstandverzekering aan het werk zetten. Als je al 30 jaar ponies bij huis hebt lopen, heb je zomaar kans dat er een stuk gewoonte recht is opgebouwd. Maar een fijne relatie met je buren zit er dus duidelijk niet in, jammer Ach gut

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:09

Citaat:
Hoe vaak is het bestemmingsplan in de tussentijd al gewijzigd en hebben jullie al ooit eerder een brief van de gemeente hierover gekregen?

Dit vraag ik me ook af. Brief sturen ze niet (althans niet bij onze gemeente) maar word gepubliceerd in de krant.
Tevens wat staat er precies als bestemming aangegeven in het bestemmingsplan. Wist de geemte dat er je paardje bij huis stond toen het huis werd gebouwd?

Het beste is om direct met de gemeente in gesprek te gaan. Eventueel direct met een advocaat erbij.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:00

wat is de afstand van de perceelgrens van de buren met de stal ?

Laat je niet gek maken iig, als de stal al op de kadasterkaart geregistreerd staat (en dus niet illegaal is) kunnen ze je weinig maken. maar zoals ik ook ondervonden heb, er zijn bepaalde gemeenteraadsleden die zich geroepen voelen zich met zaken te bemoeien waar ze van weg moeten blijven Boos! (en die pak ik nog wel terug Haha! )

Ik ben zelf bezig met bouwvergunning voor stallen en heb al e.e.a. meegemaakt, wat de buren (al zijn het niet eens buren) grandioos verloren hebben Huilen van het lachen Komen die van jou toevallig ook uit Rotterdam, de rust van het platteland opzoeken Pling