2 jarige anda regendeken op of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

2 jarige anda regendeken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:22

hallo alle,voor het eerst staat mijn 2 jarige anda deze winter 24/7 buiten.
Hij zal verspreid staan over 2 weien waarvan er eentje een schuilhok heeft en de ander niet.
Als het erg slecht is staan ze zowieso bij het schuilhok, anders ook op de andere wei.
Nu ben ik eraan het denken om een regendeken op te doen, o gram zal het worden dan omdat ik hem puur tegen een constant natte rug wil beschermen.

Nu de vraag, wat denken jullie, onnodig of niet?
hij ontwikkelt niet zoveel wintervacht dus vandaar een regendeken gedachte.

Groetjes Loes

Tessebes

Re: 2 jarige anda regendeken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:38

Ik zou het gewoon aankijken. Sommige paarden hebben geen last van regen en andere wel. Je ziet het snel genoeg als het paard het koud heeft. Ik zou niet bij voorbaat al een deken opgooien. In principe moeten ze er gewoon tegen kunnen.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:56

Hmm is hij gewoon van tijdens het jaar veel buiten te lopen? Anders zou ik afwachten of hij genoeg vacht aanmaakt in september/oktober...
Mijn pony's hebben vorige winter ook 24/7 buiten gelopen met grote inloopstal, zij zijn in september stilletjes aan vacht beginnen aanmaken en zaten tegen december/januari het dikst in hun vacht.
Er komt deze maand echter een jaarling bij die niet echt gewoon is van buiten te lopen en veel binnen heeft gestaan, die ga ik toch wel een dekentje opdoen deze winter...
Volgend voorjaar afbouwen en dan volgende winter zonder dekens Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:25

Ik zou t niet doen. Ze kunnen prima tegen regen Lachen
De vacht van een paard is wat vettig, en daardoor loopt de regen er gewoon vanaf. Als je onder de haren kijkt, op de huid, dan zul je zien dat die nog droog is na een regenbui.
Wat ik zelf altijd doe, is met slecht weer flink wat hooi binnen leggen. Dan gaan ze vaak binnen eten, en daar kunnen ze dan lekker opdrogen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:40

Vorig jaar heeft hij niet constant buiten gestaan maar ook binnen in de nacht,
Als het nu regent staat hij in het schuilhok, maar omdat hij strax die keuze van een schuilhok niet altijd heeft dacht ik aan een regendeken., want in die wei is verder ook niet veel beschutting.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:45

Gewoon kijken hoe hij het doet. Sommige paarden kunnen er goed tegen zonder deken, anderen niet. Het is wel zo dat je met een Anda meer risico hebt dat hij slecht tegen (veel) regen kan dan bijvoorbeeld met een Cob, ze hebben toch een ander type vacht.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:26

ja daarom juist.
ik merkte vorig jaar bij ons op stal dat hij ook graag uit de regen ging op den duur omdat hij dan kletsnat was, vandaar dat ik een regendeken bedacht.
ook heeft hij vorig weinig wintervacht ontwikkeld tegenover onze haf, en om nou te af te wachten vind ik toch ook wat moeilijk, als het fout gaat ben je eigenlijk al te laat he.
hij staat ook niet bij mij aan huis.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:29

Afwachten..
Je ziet vanzelf aan je paard of ze het écht koud heeft..

Zorg dat ze genoeg te eten hebben, dat houdt ze warm.. en een plek om te schuilen..
Hebben ze géén plek om te schuilen en blijft het constant regenen, kan je ze wel een regendekentje opgooien, maar met droge periodes ertussen zou ik het niet doen.. dan kunnen ze zelf weer opdrogen/opwarmen..

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:32

Ik zou voor de zekerheid de eerste paar keren dat er hoosweer voorspelt wordt en je gaat daarvoor heen, toch een regendekentje opdoen. Of er een hoosbui aankomt check: www.buienradar.nl

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:49

Hij heeft vanaf de winter wel veel buiten gestaan? Want dan denk ik dat hij dit jaar wel een goede wintervacht zal ontwikkelen en je dus niet bang hoeft te zijn voor een koude rug.
Mijn paarden staan 24/7 buiten tot eind november en dan ook zonder deken. Vier totaal verschillende rassen, maar geen die er problemen mee heeft. Ze zijn zelf eerder droog dan mijn haar na een regenbui.
Alleen het oudje krijgt dit jaar een regendeken op, omdat die zichzelf niet meer zo goed warm kan houden.

Vooral jongere paarden in goede voedingstoestand met voldoende ruwvoer (daarmee houden ze zichzelf warm) kunnen in mijn ogen heel goed zonder deken staan. Helemaal omdat hij het al een jaar gewend is én een schuilstal heeft.

Dus nee, voer liever wat bij dan een deken.

Succes!