kudde van 3 slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

kudde van 3 slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 21:15

Kan je een "kudde" houden van 3 paarden?
Ik heb 1 paard, 5 jaar +
bijna een veulen van 4 maanden
kan hier nog een veulen bij?
Dan heb je 3 paarden in 1 wei.

Of heb je dat kans dat de 5jarige er buiten ligt? Dat zou sneu zijn. mn 2e IS voor het eerste paard zodat die niet alleen staat. Maar wil ook best een leeftijdsmaatje voor mn veulentje... maar heb OOK weer geen geld voor 2 extra paarden. Extra veulen gaat wel..

Hebben mensen hier 3 paarden bij elkaar?

voor alle adviezen alvast bedankt Lachen

Het zijn trouwens allemaal merries dan!

Dinopino

Re: kudde van 3 slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:17

Mijn ervaring is juist dat 3 beter is dan 1 of 2. Neem je er een mee blijven er 2 achter.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:17

Ik denk wel dat dit gaat.
wij hebben veel afwisseling in de wei, en eigenlijk zijn ze er allemaal net zoveel bij betrokken zeg maar Knipoog
ligt natuurlijk ook aan of dat de 5 jarige en het veulen nu al goed naar elkaar toe groeien Knipoog
maar ik denk eerlijk gezegd wel dat het gaat

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:18

Waar 2 van onze pony's op pension staan, hebben we wel 3 pony's bij elkaar staan. Maar die zijn wel allemaal wat ouder, ik weet niet of dat uitmaakt.
Bij ons gaat het in ieder geval wel goed, pony's kunnen het allemaal goed met elkaar vinden en lopen vaak naast elkaar te grazen Ja

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 21:19

bedankt allemaal.

de veulens komen samen dan binnenkort in de wei. dat worden dan 2 nieuwe vriendjes voor de 5jarige. Oude vriendje verhuist.

wat je zegt dat er dan 2 achterblijven is wel een goede ja.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:51

Ik heb er ook 3 en dit gaat eigenlijk heel goed. De 2 shetten zijn onwijze kriebelaars en mijn rijpony is vaak wat meer op haarzelf. Eigenlijk lopen ze altijd wel dicht bij elkaar in de buurt.

Met rijden is het ideaal. Vroeger bleef Grietje altijd alleen achter. Nu zijn ze samen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:56

Voor de veulens is het ook leuk, als je een paard en 1 veulen bij elkaar zet, zie je toch vaak dat het veulen permanent wil spelen en dat zo'n ouder paard daar niet altijd van gediend is. Een veulen er bij lijkt me dus alleen maar handig.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 07:00

kendra dat dacht ik ook. maar ik ben bang dat de 5jarige dan er buiten valt. Denken jullie niet dat dat gebeurt?
tis beetje dubbele gedachte. ik koop er een maatje bij voor mn 5jarige. Dit is dan een veulen.
Maar nu wil ik ook weer een leeftijdsgenootje voor mn veulen haha.
Wat haal ik me weer op de hals Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 07:05

Kun je dan niet beter een shet kopen? Die zijn vaak ook behoorlijk speels. Maar kan waarschijnlijk ook wel met de 5 jarige overweg.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 07:51

Ik weet niet of je paarden veel in de wei lopen, maar een shet heeft vaak aan een sprietje gras genoeg, terwijl je je veulen toch wel iets meer wilt geven. lastige combinatie dus. Als je ze meer individueel voert zou het kunnen.

Voor wat betreft de uitbreiding van je kudde: ik weet niet wat je met nr 3 wilt (houden of straks weer verkopen of ??). Vrienden van ons hebben wel een paar keer een jonge pony (Welsh of zo, niet zo'n kleintje, 1 die 140 wordt of zo) er bij gekocht. Goedkoper in aanschaf (je zou dan een jaarling of een tweejarige kunnen kopen) en eigenlijk altijd weer goed te verkopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:17

Moet je maar net kunnen. Ik zou dat niet kunnen bijvoorbeeld, alles wat ik koop gaat niet meer weg Huilen van het lachen Of je zou er eentje bij moeten kopen die net tussen het veulen en je 5 jarige inzit. Mijn 3 jarige is nog vrij speels, maar toch ook al vaker serieus.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:21

ik wil niet 'zomaar' een maatje. dus daarom een veulen, die ik opvoed en weer zelf inrijd. Deze heb ik ook al gekocht en komt in september in de wei.
omdat daar nog een veulen te koop staat zit ik te denken deze ook er bij te nemen, vandaar dat ik het over een tweede VEULEN heb.
nr 3 wil ik misschien wel doorverkopen later. nr 1 blijft voor altijd, nr 2 ook.

paarden staan 24/7 buiten. heb met shet en welsh ervaring. die worden te snel te dik vergeleken met mn 5jarige dus de shet moet dan van t gras af, of beide van t gras af zodat ik de 5jarige weer moet bijvoeren. lastig altijd. Daarom heb ik een gelijkwaardig veulen er bij gekocht.

ik heb ook gedacht om er van iemand anders een veulen bij te zetten, maar ik heb net besloten helemaal op mezelf te gaan. Dus dat is een beetje tegenstrijdig. Of er moet iemand zijn die zijn veulen nooit komt bezoeken, maar daar zijn er (gelukkig) maar weinig van.

Om dan maar even een andere wending aan het verhaal te geven: zou het ook geen ramp zijn dan om alleen mn 5jarige + veulen bij elkaar te zetten?
Want daar zit ik beetje mee, daarom kwam de gedachte "NOG een veulen er bij te kopen."
maar dan komt de gedachte weer: "3 tal!"

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:20

Dan riskeer je een grote plakpartij. En leeftijdsgenoten spelen met elkaar zo leuk dat kan je niet vervangen door een ouder paard. In zwitserland hebben ze zelfs de regel dat je niet slechts 1 veulen mag hebben maar er minstens 2 moet hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:36

hier ging het met 3 paarden ook goed. Ze wisselden af wie met wie kriebelde en de 2 ruinen speelden met elkaar en de merrie is de baas en speelt niet en bepaal met wie ze op dat moment wilde kriebelen. Verder liepen ze veel met zijn drieen en als 2 sliepen hield de derde de wacht. Nu er 4 paarden zijn zie je ze vaker opsplitsen in 2tallen. Maar ze zijn ook nog vaak als groepje bij elkaar.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:08

als je een 5 jarig paard heb bij 2 veulens is er een kans dat het oudere paard veulen gedrag krijgt.
maar ik weet niet hoe snel dat gebeurd, ik ken iig paarden die volledig onaangepast zijn geworden door het constant bij veulens lopen.
maar als je dat in de gaten houd kun je dat natuurlijk voorkomen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:37

Veulengedrag Blond schiet mij maar lek maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:41

Mijn ervaring zegt dat even aantallen altijd beter werken. Drie ging hier ook wel.. 2 grote kwpners en een shet. Maar de shet was wel altijd een haasje.. Toegegeven ze heeft een dijk van een conditie Knipoog .
Nu twee kleintjes en twee groters. Dat zijn echt twee duidelijke koppels en nooit onenigheid. Eentje eruit halen voor een tijdje levert geen probleem op.
Ik vind vier dus beter dan drie. Maar drie kan op zich wel.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:46

indd.. ook nog nooit gehoord.

ik denk dat het wel kan. de veulens kunnen lekker spelen als ze willen. de 5 jarige is niet alleen en als die ook ff lekker te keer wil gaan dan doet ze lekker mee.

mijn paard staat ook in een stukje met 3. gaat nu super. (eerst ff niet, mijn paard stond allen met de merrie en was dominant) mijn paard is drie de andere 3 en de merrie 30

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:09

veulens mogen alles en kennen eigenlijk geen grensen dat bedoel ik met veulengedrag
een veulen mag tegen zijn moeder aanbeuken en nog veel meer zonder ervoor gestraft te worden door ander paarden.
later worden de veulens volwassener en leren de grensen kennen en hoe sociaal tegenover soortgenoten te zijn.
als een volwassen paard te vaak alleen bij veulens staat kan hij ook alles flikken en denken dat dat altijd kan,

misschien nu wat duidelijk wat ik bedoel?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:18

Veulens mogen echt niet alles. Mijn veulen werd echt wel door iedereen terecht gewezen. In een kudde leren veulens echt wel de grenzen. En die geven ze onderling ook aan.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:19

Bij mij op stal is er ook een kudde van drie. De mijne met twee van de stalhouder. Gaat prima. Zijn twee ruinen ( 6 jaar) met een merrie (jaar of 16). (staan sinds ruim een half jaar bij elkaar)
Ruinen lopen wisselend aan de zijde van de merrie. Tijdens speelkwartier beëindigd de merrie het gespeel Clown
Gaat allemaal prima. Lachen

Twee zulke jonge dieren zou ik niet bij elkaar zetten. Ik zou dan voor een jaarling of twee jarige kiezen Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:22

Mijn paard staat ook met 2 andere paarden samen buiten en dat gaat prima!

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:50

ik denk dat van 2 toch beter is Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:03

je hebt geen geld voor een 3e paard maar een veulen is ook een paard hoor met dezelfde jaarlijkse vaste kosten.

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:05

Onze paarden staan momenteel ook met zijn 3en in het land.
Gaat best Haha!
Ik denk dat het niet snel een probleem zal geven..