stal van selektpaardenstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

stal van selektpaardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:20

hallo allemaal,

heeft iemand toevallig een paardenstal van selektpaardenstallen?
Zou graag wat dingetjes willen weten namelijk en die kunnen het beste beantwoord worden als iemand een dergelijke stal in gebruik heeft.

joyce83

Re: stal van selektpaardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:18

Nou waarschijnlijk dus niet veel mensen met deze stal. Dan op een andere manier vragen.
Heeft iemand een houten stal (eventueel zelf gemaakt) waar hout direct contact met de grond heeft? Als je normaal bij die panelen kijkt van stallen dan hebben ze 'omlijst' met ijzer. Hoe kun je voorkomen dat als de stal (het hout) niet omlijst is dat het hout niet te snel gaat rotten? Aangezien voor de stal poetsplaats komt zal er regelmatig water tegenaankomen en ook wel blijven staan tot het is weggezakt. Tevens heb je aan de binnenkant stro ertegen liggen wat misschien wel een keer nat is en dus ook de stalwand nat maakt.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:20

Misschien moet je het lakken zodat het water er niet door kan trekken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:22

Je kunt je hout met menie bewerken, maar volgens mij mag dat officieel niet meer. Eventueel teren kan ook, maar dat stinkt en is plakkerig, dus minder een aanrader.
Eventueel zou je bij de bouwmarkt eens kunnen navragen of ze een lak, olie oid hebben wat hout beschermt tegen water en rotten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:23

is dat hout niet al behandeld djoyze? en anders zelf bij houden met lak denk ik

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:29

Ja ik weet het niet zeker namelijk. Aangezien het nog gebouwd moet worden was ik ook aan het denken om misschien binnen en buiten een laag muurtje op te trekken met goedkope stenen. Twee of drie stenen hoog of zo, maar dan moet ik er beton onder plaatsen en ik wil het liefst tegels doen zodat het water wegloopt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:31

kan je de leverancier niet vragen om info?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:33

Tegels mag sowieso niet meer.
Ivm de Wet Bodembescherming dient elke stal een vloeistof dichte vloer te hebben.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:36

Oke dan zal ik dat van tevoren nog maar eens gaan navragen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:43

Ik heb nu mijn tweede stal van select stallenbouw.
Ik ken nog vijf mensen die ook een stal bij hen hebben gekocht.
Ik wil wel even zeker weten dat we het over dezelfde hebben.
Er is namelijk een bedrijf dat hun naam bijna identiek overgenomen heeft, maar net op zo'n manier dat het mag. En de kwaliteit van die stallen is abominabel slecht (ken twee mensen die 'm daar gekocht hebben).
Ik heb dus ervaring met de mensen van http://www.select-stallenbouw.nl

Ik heb jarenlang op een dierenweide gestaan. Dat was net zoiets als volkstuintjes, maar dan met weides. Een aantal mensen daar hebben hun stal door select laten bouwen (wij ook). Vandaar dat ik zoveel mensen ken met zo'n stal, of met stallen van andere bedrijven als buitenhuis en de andere selekt met een K (vroeger de stallenman).
Vorig jaar zijn we verhuisd en hebben we een stal bij ons nieuwe huis laten plaatsen. Weer door select.
Als je in de buurt woont, mag je komen kijken.
Ik kan je er veel over vertellen. Ook over mogelijkheden waar je zelf misschien niet aan dacht.
Ook de do's en don'ts voor het onderhoud.
Ik woon op de Veluwe. Via PB wil ik wel vertellen waar precies.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:44

Lia_ schreef:
Ivm de Wet Bodembescherming dient elke stal een vloeistof dichte vloer te hebben.

Dit is volkomen onzin. Dat is tot nu toe alleen voor bedrijven zo.
Zolang je minder dan zeven paarden hebt, word je niet als bedrijf gezien.
Heb vorig jaar de hele vergunningprocedure doorlopen. Wordt met geen woord gerept over vloeistofdichte vloeren.
In mijn vorige stal had ik tegels. Nu heb ik er klinkers in liggen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:47

Lynn_Nikita schreef:
is dat hout niet al behandeld djoyze? en anders zelf bij houden met lak denk ik

Het hout van de stallen is gewolmaniseerd. Je hoeft het niet te behandelen. Het blijft jaren goed, als je het niet behandeld. Het verkleurt echter wel, door zon en regen etc.. Wil je het echt mooi houden, dan kun je de stal bijv. beitsen met speciale buitenbeits. Met bruinoleum kan ook...is heel duurzaam....maar vind ik persoonlijk minder mooi.
Schilderen in een kleur kan ook, maar dat moet je vaker bijwerken dan beitsen. Bladderd eerder af, of als de paarden er hun tanden in zetten, zie je het veel sneller.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:49

joyce83 schreef:
Nou waarschijnlijk dus niet veel mensen met deze stal. Dan op een andere manier vragen.
Heeft iemand een houten stal (eventueel zelf gemaakt) waar hout direct contact met de grond heeft? Als je normaal bij die panelen kijkt van stallen dan hebben ze 'omlijst' met ijzer. Hoe kun je voorkomen dat als de stal (het hout) niet omlijst is dat het hout niet te snel gaat rotten? Aangezien voor de stal poetsplaats komt zal er regelmatig water tegenaankomen en ook wel blijven staan tot het is weggezakt. Tevens heb je aan de binnenkant stro ertegen liggen wat misschien wel een keer nat is en dus ook de stalwand nat maakt.

De stallen van select hebben niet direct hout met grond contact.
De stallen worden op betonnen bandjes gebouwd, die met een profiel verankerd zijn in de wand (binnenin, zie je niks van).
Hierdoor zit het hout dus niet direct op de grond, snap je?
Dus hetzelfde effect, als wanneer je eerst een muurtje zou metselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:51

Polly, ik denk dat je in de war bent met de wet milieubeheer.
Ik maak regelmatig processen-verbaal op voor stallen en mestopslag bij particulieren waarbij de mest zomaar de bodem in kan lopen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:01

polly2 schreef:
Lia_ schreef:

Dit is volkomen onzin. Dat is tot nu toe alleen voor bedrijven zo.
Zolang je minder dan zeven paarden hebt, word je niet als bedrijf gezien.
Heb vorig jaar de hele vergunningprocedure doorlopen. Wordt met geen woord gerept over vloeistofdichte vloeren.
In mijn vorige stal had ik tegels. Nu heb ik er klinkers in liggen.

Dan heb jij geluk gehad, want toen wij 7 jaar geleden een bouwverginning aanvroegen voor onze stal voor 1 paard, moesten wij wel speciaal vloeistofdicht beton op de vloer laten storten, we kregen hiervan ook een certifikaat van de leverancier.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:02

Polly2 ik bedoel idd selekt met k. Maar ik zie dat de prijzen bij de site wat jij doorgaf ook meevallen. Ik vind het natuurlijk wel belangrijk dat de stallen er over een aantal jaren nog staan!
Ik woon helaas in limburg stuk van de veluwe af.

Het "stallencomplex" van drie stallen zal bij ons gaan vallen onder vergunningsvrij bouwen. Worden namelijk drie stallen van 3x3 en kom dan aan 9 vierkante meter.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:07

Polly weet jij of die stallen ook te maken zijn tot max 1.99 m?
Als het namelijk onder de 2 meter blijft en max 30 vierkante meter is het nog vergunningsvrij

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:07

Lia_ schreef:
Polly, ik denk dat je in de war bent met de wet milieubeheer.
Ik maak regelmatig processen-verbaal op voor stallen en mestopslag bij particulieren waarbij de mest zomaar de bodem in kan lopen.

Dan begrijp ik er niks meer van en wordt er klaarblijkelijk weer eens met twee maten gemeten.
Ik schreef al dat ik in het verleden op een dierenweide mijn stal had. Daar stonden 22 stallen op grond van de gemeente (de grond werd gehuurd van de gemeente). Jaarlijks was er inspectie, ook bij de gezamenlijke mestopslag.
Telkens weer was er de discussie: was het complex één geheel (dan waren het meer dan zeven paarden) dus bedrijf of was het allemaal apart...(minder dan zeven paarden, dus particulier).
LTO heeft er uiteindelijk een uitspraak over gedaan: allemaal apart, de dieren werden door allemaal aparte verzorgers (de eigenaars) verzorgd, die in geval van evenhoevigen ook een eigen UBN nummer hadden.
In dat geval hoefden wij dus niet te voldoen aan een vloeistofdichte vloer....op de grond van de gemeente....
Alle stallen hadden daar klinkers of tegels.
de centrale mestopslag mocht zelf in principe zonder. Alleen hebben we in overleg met de gemeente toen besloten dat het hygiënischer en netter was als er een container kwam. Maar het kon ons volgens LTO dus niet verplicht worden. Het was allemaal wel erg wazig, vond ik...
Vorig jaar bij de aanvraag van mijn nieuwe stal, wederom navraag gedaan bij de nieuwe gemeente. Antwoord: is niet aan de orde, aangezien het niet bedrijfsmatig is...

Nou...gooi het maar in mijn pet...ik begrijp dan dus niet waarom dat gezegd wordt, terwijl jij klaarblijkelijk voor hetzelfde boetes uitdeelt....

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:09

Nou ik neem aan als het in overleg met gemeente gaat dat het dan goed is. Zal het aan een kennis navragen die op de gemeente werkt. ik zal me natuurlijk wel daaraan houden daar geen discussie over mogelijk, wil geen problemen voor mezelf hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:12

Wij hebben zelf stallen gebouwd van dikke houten balken ( ca. 15 cm) , die gewoon op de vloer komen. Het hout is onbehandeld en rot niet, ondanks dat de bodembedekking er tegen aan ligt. Die vloer in van beton, maar straks in de nieuwe stal van klinkers. De mest plaats ( 3 paarden) hoeft niet vloeistofdicht te zijn, maar de mest mag niet langer dan een half jaar liggen en er moet een verwijderbare ( bijv. turfmolm) absorberende ondergrond onder liggen ( dat is ergens vastgelegd maar ik weet zo snel niet waar). Over de stallen is tegen ons met geen woord gerept over vloeistofdichtheid en zolang er minder dan 7 paarden staan is dit geen verplichting hier.
Het hangt van het soort hout af wat gebruikt wordt of het wel of niet behandeld moet worden en hoe snel het gaat rotten. Vuren ( dennen hout) is vrij zacht en zal dus vaak behandeld moeten worden en vergaat vrij snel. Beuk gaat langer mee en uitgewerkt eiken en douglas gaat onbehandeld honderden jaren mee.
Er bestaan ook kant en klare stallen met kunststof panelen, voordeel: geen rotting en onderhoudsarm.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:18

joyce83 schreef:
Polly2 ik bedoel idd selekt met k. Maar ik zie dat de prijzen bij de site wat jij doorgaf ook meevallen. Ik vind het natuurlijk wel belangrijk dat de stallen er over een aantal jaren nog staan!
Ik woon helaas in limburg stuk van de veluwe af.

Het "stallencomplex" van drie stallen zal bij ons gaan vallen onder vergunningsvrij bouwen. Worden namelijk drie stallen van 3x3 en kom dan aan 9 vierkante meter.

Selekt met een K...daar zou ik niet mee in zee gaan.
Ik kan je een reeks aan klachten die mensen daar over hebben opsommen.
Ze gebruiken tweede keus hout, dat niet goed behandeld is en dus snel lelijk wordt en verrot.
De stallen worden niet waterpas geplaatst.
Soms gebruiken ze tweedehands dakplaten, waar stukjes af zijn.
De planken van deze stallen zijn vertikaal. Dit doen ze, omdat er uit één plank precies twee lengtes past. Hierdoor hebben ze weinig verlies van hout en dus goedkoper.
Echter, het water loopt door de naden in de lengte naar beneden bij regen en dat zorgt voor meer krimpen en uitzetten, waardoor er kieren ontstaan die erg lelijk zijn op den duur. Bovendien rot het eerder.
Onze buren hadden zo'n stal, op de weide. Die was een maand eerder geplaatst dan de onze. Na drie jaar zag onze stal er nog als nieuw uit, terwijl zij lekkage hadden (door de naden van de planken en door de dakplaten) en er al verschillende rottingsprocessen gaande waren.
De binnenkanten van de stallen zijn erg slordig afgewerkt. Kortom...het is niet zo duur...maar de kwaliteit is er ook naar.

Bij select met een C ben je iets duurder uit, maar de materialen zijn netter en bovendien nieuw. De planken zijn horizontaal. Je kunt heel veel dingen naar wens laten aanpassen, zonder dat het je echt heel veel geld extra kost.
Ook de service is uitstekend. ze komen afspraken na en bij een kapot scharnier van de deur, stonden ze onmiddellijk op de stoep en hebben ze het kostenloos verholpen (terwijl het de schuld van ons was dat het stuk was).

Selekt met een K heette vroeger de stallenman. Dit bedrijf is verschillende malen failliet geweest en is ook tot twee keer toe bij Radar op de tv geweest, vanwege wanprestaties.

hake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:30

joyce83 schreef:
hallo allemaal,

heeft iemand toevallig een paardenstal van selektpaardenstallen?
Zou graag wat dingetjes willen weten namelijk en die kunnen het beste beantwoord worden als iemand een dergelijke stal in gebruik heeft.

Hai Joyce,

Wij zijn ook bezig met selektstallen.
Deze stallen zijn al behandeld. Dit was ook mijn vraag aan hem.
Feitelijks hoef je er niets meer aan te doen.
Wij hebben zelf besloten om er wel een beits op te zetten.
Puur voor eige idee en het behoud van onze stallen.
al dat geneuzel over opliching enzo, ja dat kan allemaal waar zijn.
Maar anderen kunnen niet in jouw portomonee kijken en de kwaliteit is
absoluut niet slecht. Mijn ouders hebben ook zo'n stal, al 8 jaar en zijn er nog
steeds super tevreden over. De stal is ook al een keer mee verhuisd.

Dus als je zelf denkt dat je er goed aan doet, gewoon doen.
Als je eerlijk nadenkt, alle stallen bouwers zijn oplichters....
Iedereen werkt voor z'n centen.

Groetjes Hake

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:28

@hake: ik neem aan dat jouw reactie er eentje is in mijn richting.
Ik heb echter nergens gezegd dat ze oplichters zijn.
Ik heb alleen uitgelegd waar het kwaliteitsverschil in zit, en dat ik een reeks van klachten ken van de firma met de K. Dat neemt niet weg dat er mensen heus tevreden zullen zijn met hun product...
Ze zijn goedkoop...maar dan moet je je wel realiseren dat dat wel ten koste kan gaan van kwaliteit en service...

Dat je je bedrijf van naam laat veranderen (vroeger de stallenman) en dat je dan een naam kiest die sprekend lijkt op de naam van een bedrijf met een goede reputatie...dat geeft dan wel te denken....
Om select stallenbouw, na te apen....door jezelf selekt met een K te noemen....dat is in mijn ogen wel een zwaktebod...net zoiets als Ssang Yong...powered by Mercedes....
En je hebt gelijk...niet iedereen heeft genoeg te besteden om voor meer kwaliteit te kunnen kiezen.....maar het is wel goed als je je dat realiseert...

Spreek uit ervaring...wij hebben een Ssang Yong gehad...omdat het een mooi prijsje had....maar ook daar merken we wel verschil in kwaliteit met onze huidige Nissan Patrol....maar dat kost dan ook weer een beetje meer....

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:31

polly2 schreef:
@hake: ik neem aan dat jouw reactie er eentje is in mijn richting.
Ik heb echter nergens gezegd dat ze oplichters zijn.
Ik heb alleen uitgelegd waar het kwaliteitsverschil in zit, en dat ik een reeks van klachten ken van de firma met de K. Dat neemt niet weg dat er mensen heus tevreden zullen zijn met hun product...
Ze zijn goedkoop...maar dan moet je je wel realiseren dat dat wel ten koste kan gaan van kwaliteit en service...

Dat je je bedrijf van naam laat veranderen (vroeger de stallenman) en dat je dan een naam kiest die sprekend lijkt op de naam van een bedrijf met een goede reputatie...dat geeft dan wel te denken....
Om select stallenbouw, na te apen....door jezelf selekt met een K te noemen....dat is in mijn ogen wel een zwaktebod...net zoiets als Ssang Yong...powered by Mercedes....
En je hebt gelijk...niet iedereen heeft genoeg te besteden om voor meer kwaliteit te kunnen kiezen.....maar het is wel goed als je je dat realiseert...

Spreek uit ervaring...wij hebben een Ssang Yong gehad...omdat het een mooi prijsje had....maar ook daar merken we wel verschil in kwaliteit met onze huidige Nissan Patrol....maar dat kost dan ook weer een beetje meer....

Ik heb stallen van Selektbouw staan, prima kwaliteit en ongelofelijk stevig, heb ze wel in de beits gezet omdat ik dat gewoon zelf mooier vind. Zullen ongetwijfeld niet de beste stallen zijn die er voor geld te koop zijn maar dat kan ook niet anders gezien de prijzen.
Maar goed ik heb dan ook een Ssang Yong en ben daar ook super tevreden over, (terwijl mijn Patrol heel veel mankeerde) weet niet of dat wat over mij zegt maar ik schrik niet zo snel van een paar ontevreden mensen, een kennis van mij heeft Cortonboxen en zal die nooit meer nemen, wat niet betekend dat Corton slecht is maar dat zij een slechte ervaring heeft, beetje relativeren doet wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:03

Ook ik ben meer tevreden over mijn Ssang Yong Korando dan ik was over mijn Mitsubishi Pajero Haha!
Rijd er nu al 8 jaar in Haha!
Nu ligt er ook daadwerkelijk een Mercedes motor in dus dat powered is zeker geen loze kreet of sier maken met de naam van een ander.
Als Ssang Yong geen goede auto's zou bouwen zou Mercedes er echt niet aan meewerken......
Vind dat dus heel anders dan andermans naam gebruiken en maar 1 letter te veranderen.