Staart uitpluizen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Staart uitpluizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 15:53

Hée!
Misschien is het een beetje een onnozele vraag, maar hoe kan ik het beste de staart van mijn paard uitpluizen?
Ik draai bijna iedere dag de 'dreadlocks' eruit, en kam 'm door, maar nog voor de avond is 't alweer 1 dikke dreadlock.
Ook knip ik iedere week een paar cm af, omdat 't zo vreselijk snel groeit.
Verder is't een hele volle staart, en eigenlijk heb ik geen tijd en zin meer om die iedere dag uit te pluizen etc.
Zijn er nog meer manieren om je staart met iets minder werk er mooi verzorgd uit te laten zien?
x. Marjolein
ps. Ik geloof dat 't hele verhaal een beetje vaag is, maar ik hoop dat 't te volgen is.

sandr0

Re: Staart uitpluizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:07

elke week een paar cm eraf knippen???? daar kan je mee in t guiness book of records komen hoor. Zoveel groeit een staart niet per week. Als je wat antiklit in de staart doet zal ie minder snel klitten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:12

eerst met je vingers de haren losmaken, dan met de zachte borstel doorborstelen, laag beginnen en steeds hoger gaan met lange halen. Dan antiklit inspuiten (niet bij de staartwortel!) je kan ook eerst de staart wassen en gelijk antiklit erin spuiten. Maar met de borstel gaat het ook wel snel

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:20

sandr0 schreef:
elke week een paar cm eraf knippen???? daar kan je mee in t guiness book of records komen hoor. Zoveel groeit een staart niet per week. Als je wat antiklit in de staart doet zal ie minder snel klitten.

Haha, nee écht waar Tong uitsteken Ik knip er iedere week een stuk af, want 't is gewoon niet bij te houden... Ik houd z'n staart graag lang, maar na een week hangt 'ie alweer op de grond Tong uitsteken Dus dan gaat dr weer een stuk af.

Antiklit heb ik wel eens geprobeerd, maar 't hielp niet heel erg veel, eigenlijk. Maar zal het nog eens een kans geven. Knipoog
't Hielp wel met de 'losse' haren, maar 't probleem is eigenlijk dat 't steeds weer in elkaar draait en dat 't van die dreadlocks worden. daar hielp die antiklit niet tegen... Boos!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:22

dan moet je de staart eerst uitwassen. En de haren los van elkaar inspuiten. Staart vastpakken en plukken loslaten en dat inspuiten. Helpt bij de tinker die dat ook had erg goed

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:23

Oké, ga ik proberen Lachen 'k Hoop dat 't helpt, want ik wordt echt gék van het constant pluizen Tong uitsteken

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:25

logisch. kleine plukken loslaten en dat inspuiten, maar niet op de staartwortel (ook niet nodig)
Je kan dit een paar dagen gaan doen. Zal met 1 dag nog niet helemaal goed zijn. Vooral niet bij een paard dat snel dreadlocks heeft in de staart

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:25

bepaalde shampoos helpen daar ook tegen

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:29

Nee, begrijp dat 't met 1 dag nog niet gedaan zal zijn Tong uitsteken Maar zolang er maar íéts verandering in zit ben ik al blij Lachen
Ik was z'n staart met groene zeep, dat kan ook wel toch? Of werkt zo'n shampoo echt heel veel beter?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:35

ik denk dat shampoo beter werkt. Groene zeep ken ik alleen van vlekken verwijderen enz

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:40

Haha, oké Tong uitsteken Naja, voor 't schoonmaken van zn staart werkt 't prima. Maar voor makkelijker uitpluizen is shampoo dus beter... keuj Lachen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:41

denk ik wel. Maar ieder heeft er andere ervaringen mee

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:47

Ik lees dat je antiklit al hebt gebruikt, misschien dat je dan eerst de staart moet wassen met shampoo en dan als het nog nat is de spray erin de spuiten. De volgende dag (of als je wacht totdat het droog is) de staart uitpluizen, en je hoeft er iedere dag maar even met een borstel doorheen te gaan.. Zodra je merkt dat dit iets moeilijker gaat gewoon weer wat anti-klit erin spuiten. Mijn paard heeft ook een hele volle staart, maar dit werkt bij hem ook goed..

Als z'n haar maar goed zit, denk ik altijd Clown

Tip: die spray kun je gewoon 50/50 verdunnen met water, zo doe je er langer mee en het werkt even goed!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:12

Oké Lachen Gaan we proberen Tong uitsteken
Dus eerst drogen en dan pas pluizen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:14

als het nat is inspuiten en dan laten drogen. Anders trek je de haren er erg makkelijk uit (net als kammen/borstelen als je onder de douche bent geweest en je haar nog nat is) je kan het wel doen, maar dan erg voorzichtig, haar breekt er snel af anders

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:16

Oké Lachen 'k Snap 'm.
Misschien een stomme/overbodige vraag, maar geldt dat ook voor uitpluizen, of alleen voor kammen/borstelen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:21

dat haren kunnen afbreken? Voornamelijk bij borstelen, maar als er echt knuppen enz inzitten kun je ook wat haren meenemen met het uitpluizen.
Ik wacht altijd met uitpluizen als ik de spray erin heb gedaan en de haren weer droog zijn

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:22

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:37

C_arola schreef:
eerst met je vingers de haren losmaken, dan met de zachte borstel doorborstelen, laag beginnen en steeds hoger gaan met lange halen. Dan antiklit inspuiten (niet bij de staartwortel!)

Waarom niet Verward

xIeries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:51

ik begin vaak onderaan en ga steeds een stukje hoger..
ook ligt het vaak aan de borstel die je hebt...
een meisje bij ons op stal heeft een hele goede, alleen is dat meisje zomaar ineens weg... :| Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:02

Mijn tinker heeft ook een megadikke staart, met dreads. Ik doe altijd na het wassen (op handdoekdroog haar) wat cowboy magic detangler erin (véél beter dan gewone antiklit, daar zitten nl siliconen in waar het haar broos van wordt en afbreekt), en dan met een gewone mensenborstel uitborstelen, steeds een kleine pluk, totdat alle dreadlocks eruit zijn. En dan een losse vlecht erin. Dat kan tot onderaan, maar ik doe het zelf altijd tot halverwege, iets boven de sprong, zodat met rijden die vlecht niet tussen de benen tikt. Ideaal. Staart blijft mooi en vol, zonder dreads, en een keer per week haal je de vlecht een dag eruit en verder heb je er geen werk aan Lachen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:09

Henrieke schreef:
C_arola schreef:
eerst met je vingers de haren losmaken, dan met de zachte borstel doorborstelen, laag beginnen en steeds hoger gaan met lange halen. Dan antiklit inspuiten (niet bij de staartwortel!)

Waarom niet Verward

Of er zit spul in dat slecht is voor de staartwortel aangezien er erg weinig haar zit en je het meteen op de huid sprayd
Of het is niet nodig omdat er weinig haren zitten die niet in de knoop raken.
dacht beiden, maar heb ik van horen zeggen op de opleiding en dat is 7 jaar geleden. Weet niet zeker welke het is, maar klinkt voor mij beiden logisch Knipoog

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:21

Kan je zn staart niet gewoon in een vlecht doen?
Dat werkte vroeger altijd bij mijn eigen haar... Clown

Bij mijn verzorgpony is dat ook
(maar dan omdat ie anders zn staart onderschijt xD)
De vlecht laat je gewoon altijd zitten,
alleen natuurlijk wel om de zoveel dagen uithalen en opnieuw doen (en evt. uitpluizen *LOL*

Zou toch moeten werken?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:04

maar dan moeten eerst alle knopen eruit zijn Knipoog

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:43

Is het zo erg dat je niet eens een losse vlecht kan maken?

Ik dacht dat je anders misschien gewoon een beetje kon uitpluizen,
dan als je er genoeg van hebt in een vlecht
(zodat t niet opnieuw gaat klitten)
en dan de volgende dag verder uitpluizen,
weer in een vlecht » enz.