muil korf voor grazende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tygerbom
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-09-07

muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 18:49

mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een muilkorf voor pony's
die hoefbevangen zijn geweest.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:51

hee, ik heb een pony die net hoefbevangen is geweest, en heb een paardje gehad die spierbevangen is geweest.
Ik heb de (roze) nylon graasmuilkorf gekocht bij equimatch.nl en het bevalt me echt super

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:52

Ik heb er eentje... Ik heb een hekel aan dat ding, maar het is beter dan je paard bevangen te laten worden, dus ze moet hem als ze te dik wordt toch weer om...
Ik vind het nadeel van die nylon dingen dat ze het hoofd kaalschuren als je ze langere tijd dag en nacht om hebt.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:55

Zaza heeft er ook één. Lachen
Ze is inderdaad ook hoefbevangen geweest.
Ze moest er eerst even aan wennen (nam de tijd niet om te eten maar ging heen en weer lopen met een kop van "haal dit ding eraf") maar daarna kreeg ze door dat je als je rustig deed er wel mee kon eten.
We hebben er een extra keelbandje aangezet omdat ze slim genoeg is om dat ding eraf te kunnen krijgen.
Afbeelding

tessnie

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-08-08

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:48

Het ziet er niet uit maar is wel de beste oplossing.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:49

Kun je de weidegang anders niet verminderen ?

xCarien

Berichten: 623
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Eemnes

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:38

Bij ons heeft een paardje ook een muilkorf, omdat hij hoefbevangeheid heeft gehad.

x.

brennie75
Berichten: 960
Geregistreerd: 22-05-08

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:40

ohh zielig Verdrietig al dat gras en niks kunnen eten!
maar helaas als het niet anders kan! Knipoog
groetjes !

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:35

brennie75 schreef:
ohh zielig Verdrietig al dat gras en niks kunnen eten!
maar helaas als het niet anders kan! Knipoog
groetjes !


Ze kunnen wel degelijk eten. Maar niet teveel.

@ Armani88: weidegang met muilkorf vinden ze nog altijd fijner dan geen weidegang.

Juliettek

Berichten: 152
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:37

Ik had ook een pony die hoefbevangen was. Ze liep amper nog en was er echt slecht aan toe. Toen heb ik haar een tijd op zand gehad, en daarna (met grasmasker) de wei weer op. Het gaat nu super!

Getup

Berichten: 8291
Geregistreerd: 27-01-07

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:40

Ziek worden van t te vele eten is pas zielig. Wij moeten helaas binnenkort ook een shet een korfje omdoen, anders eet ze zich ziek. En heb liever dat ze de hele dag buiten kan staan als dat ze op stal moet blijven.

brennie75
Berichten: 960
Geregistreerd: 22-05-08

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:43

oh ik wist niet dat ze ook konden eten sorry!
en dan nog ik bedoelde het niet rot, vond het gewoon een zielig gezicht en natuurlijk zich hoefbevangen eten is veel erger! alleen zal het paardje het niet snappen waarom niet hiihhiih
groetjes!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:47

heeft niks met aangepast rijden te maken dus ik tem ff

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:57

AP --> VSW.

p_ponypaard

Berichten: 611
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: hengelo (ov)

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:47

hey.... ik heb ook een korf voor me paardje. de zelfde als fiffill op de foto. hier thuis zet ik de wei gewoon af, om de zoveel dagen doe ik er weer een stuk bij. zo kan hij niet in een keer heel veel eten. en ik zelf vind het ook een voordeel dat je zo het weiland goed kort krijgt en makkelijk de mest kan verwijderen. met vakantie stond hij dag en nacht in een wei vol gras. dus toen kreeg hij overdag de korf op. dit ook omdat hij langs een weg stond waar veel kinderen langs kwamen en gaan voeren.

hij moest in het begin ook erg wennen aan de korf en snapte het niet. nu hij het eenmaal door heeft eet hij er gewoon mee. ik heb wel met een scherp mesje het gaatje onderin iets grooter gemaakt. persoonlijk zal ik de korf niet dag en nacht omlaten.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:56

Fiffill schreef:
We hebben er een extra keelbandje aangezet omdat ze slim genoeg is om dat ding eraf te kunnen krijgen.


Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan? (heb je er ook een foto van?) Onze shet heeft ook last van hoefbevangenheid, en is (hoe schraal ze ook staat) een worst op pootjes. De graaskorf bood echt een oplossing om haar knakworst te houden ipv een dikke rookworst Clown Helaas heeft ze sinds kort het trucje door en weet ze hem steeds weer af te krijgen (vooral door rollen). Sinds die korf heeft ze trouwens nooit meer last van hoefbevangenheid gehad, dus bij haar bood het echt een oplossing. Het is een pony die continue eet, en van geen stoppen weet, dus dan biedt verminderde opname een uitkomst. Nadeel is wel dat ze hier en daar wat schuurplekjes krijgt, maar liever dat dan een hoefbevangen pony... (smeer er zo nu en dan wat wondzalf of vaseline op)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:03

Finesse schreef:
Fiffill schreef:
We hebben er een extra keelbandje aangezet omdat ze slim genoeg is om dat ding eraf te kunnen krijgen.


Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan? (heb je er ook een foto van?) Onze shet heeft ook last van hoefbevangenheid, en is (hoe schraal ze ook staat) een worst op pootjes. De graaskorf bood echt een oplossing om haar knakworst te houden ipv een dikke rookworst Clown Helaas heeft ze sinds kort het trucje door en weet ze hem steeds weer af te krijgen (vooral door rollen). Sinds die korf heeft ze trouwens nooit meer last van hoefbevangenheid gehad, dus bij haar bood het echt een oplossing. Het is een pony die continue eet, en van geen stoppen weet, dus dan biedt verminderde opname een uitkomst. Nadeel is wel dat ze hier en daar wat schuurplekjes krijgt, maar liever dat dan een hoefbevangen pony... (smeer er zo nu en dan wat wondzalf of vaseline op)


Nee daar heb ik geen foto van. Als je het halster hebt heb je een keelriem toch? We hebben gewoon vanaf het punt achter de oren een stuk eraan gezet die achter de keelriem onder de keel/hals doorgaat. Een soort tweede keelriem dus.

p_ponypaard

Berichten: 611
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: hengelo (ov)

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:59

mijn pony kreg ook schuurplekjes van de korf... denk dat dat komt omdat ze zo druk bezig zijn met ik wil eten eten..... en dan schuurt de korf langs de neus. maar ik vind ook beter wat schuurplekjes dan hoefbevangen.... want das echt een hel.....

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:12

Ik heb nog even gekeken en ik heb een foto gevonden waarop je het misschien een beetje kan zien:
Afbeelding

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:46

Ah, nu begrijp ik het wel, ik snap wat je bedoeld Lachen Bedankt, ik zal eens kijken of dit een oplossing is voor onze shet!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:07

Ik heb het bij mijn pony geprobeerd, hij staat 24/7 op het land en werd wel erg rond Nagelbijten / Gniffelen

Helaas ging het niet goed. Had hem niet te los en niet te strak gedaan, maar hij heeft toch geprobeerd hem af te schuren. De onderkant is toen is zijn mond gekomen waardoor het is gaan schuren in zijn mondhoeken, die waren dus helemaal kapot. Na een klein maandje was het gelukkig weer geheeld en had hij er geen pijn meer aan. Maar dat ding gaat niet meer om Nagelbijten / Gniffelen

no0t
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Wognum

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:28

Handig ! Knipoog

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:24

Ik heb geen hoefbevangen pony (gehad), maar wel een graaskorf. Ze is erg gevoelig voor het gras. Ze vind hem niet leuk en het is zo sneu om haar zo te zien, maar beter dat ik haar zo zie, dan dan ik haar hoefbevangen zie Lachen

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:05

Fiffill schreef:
Zaza heeft er ook één. Lachen
Ze is inderdaad ook hoefbevangen geweest.
Ze moest er eerst even aan wennen (nam de tijd niet om te eten maar ging heen en weer lopen met een kop van "haal dit ding eraf") maar daarna kreeg ze door dat je als je rustig deed er wel mee kon eten.
We hebben er een extra keelbandje aangezet omdat ze slim genoeg is om dat ding eraf te kunnen krijgen.
Afbeelding



Ik vind dit ook wel een behoorlijke volle wei waar deze pony op staat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: muil korf voor grazende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:11

omdat je de wei waarin je paard staat niet altijd voor het kiezen hebt, zoals ik dus ook, is een graaskorf helemaal geen slechte uitvinding....Fleurtje heeft er ook één en als ik weet dat ze langer in de wei is (ik ben altijd alleen 's avonds op stal) krijgt ze hem om. En natuurlijk met lang jong gras en als ze naar een ander stuk gaan...Ze krijgt er idd een beetje kale plekjes van, maar dat is niet anders en trekt met een tijdje zonder graaskorf ook weer weg, dus ach....Fleurtje is geen fan, ik wel Haha!