hoelang weidegang geven?? Opbouwen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

hoelang weidegang geven?? Opbouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:55

Sinds vandaag staat mijn paard bij mijn vriend op de boerderij. Voorheen stond ze bij mij, veel in de bak, ik had een kleine wei (zo goed als kaal) daar stond ze de afgelopen week wel de hele dag in.
Hier is een wei waar vrij veel gras in staat. Maar het is geen kwalitatief hoog gras (dus niet jong met veel eiwitten) Hoelang zou ik ze er de eerste paar dagen in zetten.
Ik zat zelf te denken aan vandaag ongeveer 3 uur erin. Morgen halve dag. Overmorgen hele dag (lees van ongeveer 11 tot half 7).

xIeries

Re: hoelang weidegang geven?? Opbouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:43

ik heb geen idee, die van mij staat met een hele kudde shetlandertjes de hele dag lekker buiten , en snachts ook, en ze vinden het heerlijk. elke keer als het gras weer wat opraakt zetten we ze in een nieuw stuk, en dan staat er ook vrij hoog gras, wat ook niet altijd jong en kwalitatief is, maar, kan ook zijn dat ze het nu gewend zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:30

je moet vooral even op fructaan letten denk ik. opzich denk ik dat t geen kwaad kan zoals jij t zegt. die van mij staat altijd in de wei. tot de wei kaal is, dan gaat ze weer naar een volle wei. dat is opzich ook in 1 keer een `grote` omschakeling...

elsdeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:55

Je moet het echt heel rustig opbouwen! Dus eerste dag een half uur, tweede dag een uur, derde dag anderhalf uur, vierde dag ook anderhalf uur, vijfde dag 2 uur, zesde dag ook 2 uur en ga zo maar door. Dus zeker niet te snel doen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:24

Wanneer een paard weinig gras heeft gehad in een periode is het inderdaad belangrijk het aantal uren weidegang rustig op te bouwen.

De eerste week één uur per dag, de tweede week twee uur per dag en zo per week één uur meer.
Er zijn er bij die dit opbouwen doen tot een uur of 4 á 6, maar zelf zou ik het zo lang mogelijk opbouwen.

Een andere manier: eerst een stukje van een grotere wei afzetten, je paard hier in laten opbouwen totdat deze redelijk leeg is en daarna aan strook/stripbeweiding gaan doen.
Dus iedere dag het draad een stukje verzetten, zodat ze zich niet dik kunnen eten en de omschakeling van de ene naar de andere wei dus minimaal is.