Zaagsel of vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

November

Zaagsel of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:04

hallo,
per 1 september ga ik naar een andere stal,
waar je mag kiezen of je paard op zaagsel of vlas wil hebben.
Mijn paard heeft altijd op stro gestaan,
en in de stal zit nog schoon(!!) zaagsel, dus wat kan ik het beste nemen, en waarom?

(ik ben een leek op het gebied van stal ondergrond)

Annemeik

Re: Zaagsel of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:05

Houd van allebei niet, kun je niet kiezen voor stro? Zaagsel vind ik minder fijn voor de hoeven als vlas, dat fijne spul kruipt zo in de hoeven. Wij hebben daardoor 2 paarden gehad met white line desease. Maar sommigen zweren erbij.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:06

nee, stro is alleen voor drachtige merrie's of merrie's met veulens.

Als een paard om medische klachten niet op 1 van deze 2 mag/kan dan mag hij op stro

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 21:14

nog meer mensen?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:18

Ik heb die van mij op zaagsel staan. Daar heb ik hem vorig jaar herfst op gezet omdat ze dan wat vaker binnen staan als het weer heel slecht is. Anders vrat hij heel zijn stro stal leeg.
Ik kon ook kiezen voor vlas, maar ik vind vlas zo fijn en dun. Dan heb je niet echt een lekker dikke laag.
Ik heb wel lik stenen en een bal in zijn stal gelegd, omdat hij dus minder te knabbelen heeft.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:19

Wij hebben al onze paarden hier op vlas staan en het bevalt ons uitstekend. Geen natte stallen, goed schoon te houden, weinig tot geen stof. En wat betrefd het vlas in de hoeven heel makkelijk uit te krabben gaat er zeker niet vast in zitten. De paarden staan hier op een dikke laag vlas (geen potstal) des te minder vlas je in je stal doet des te dunner de laag uiteraard. Het bevalt ons goed en wij zouden niet anders meer willen!

Milaaahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:23

ik heb mijn pony nu op vlas het einde hoeve makkelijk uit te krabben ze heeft ook geen ijzers dus dat scheelt
en mijn paard staat op zaagsel maar af en toe gaat daar ook wat vlas doorheen dus is eigenlijk een combinatie van 2 en dat is eigenlijk ook best fijn
alleen zaagsel word wel eerder vies

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:24

Ik heb mijn paard op vlas.
Ik heb voor vlas gekozen, omdat de mesthoop op mijn stal niet groot is én mijn paard alleen 's nachts op stal staat én omdat hij enorm schoon op stal is. Hij mest bijv in 1 hoek..
Voor een paard wat meer op stal staat, zou ik niet voor vlas kiezen. Ook niet voor zaagsel, maar zou ik het bij stro houden.
Omdat vlas dan veel duurder is en je paard verveelt zich dood met vlas dan.. (tenzij je onbeperkt hooi voert?).

Loves_You

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:25

Vlas !je kan het veel schoner houden !

_Evatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:29

Mijn pony staat op vlas.
Het is niet nat, en makkelijk uit te mesten.
Het zit ook niet vast in de hoeven.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 21:39

een stal met vlas moet je op een andere manier uitmesten toch? dan een een stal met stro

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:55

Ik vind vlas erg vervelend om uit te mesten (eigenlijk moet je onderin een vaste laag creeeren en die er af en toe uithalen maar dat vind ik smerig) en nieuw vlas is spekglad. Bovendien is vlas behoorlijk duur.
Mijn voorkeur gaat uit naar houtkrullen wanneer er geen stro toegestaan is. Het is makkelijk te mesten en gaat lang mee. Hoeven uitkrabben vind ik ook simpel, over het algemeen valt het er zelfs al zo uit (maar hoeven uitkrabben in de stal bespaart veegwerk Knipoog ) Nadeel is dat de hoeven snel droog worden (maar ik spuit dagelijks af) en dat houtprodukten idd een grotere kans geven op white line disease maar ik heb geen paard met aanleg voor losse wand gelukkig.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:55

mijn verzorgpaard staat ook op vlas, en ik vin het hartstikke fijn, het is makkelijk uitmesten, en geen stof. en als je elke dag gewoon de natte plekken eruit haalt, blijft de stal ook gewoon netjes. en op stal is er iemand die heeft een super super dikke bodem vlas, dus het ligt eraan hoeveel vlas je erin gooit, zo dik is dan je bodem:)
en meestal gooi ik er een plak stro overheen, dat ze toch wat te knabbelen heeft

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:57

Mijn pony staat op zaagsel. Het is super makkelijk en neemt goed vocht op..
Het nadeel van vlas is dat ze het op kunnen gaan eten en het koliek kan veroorzaken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:58

Ik vind vlas 't fijnste. Erg schoon en geen geurtjes. Inderdaad in aanvang wel glad, dus je moet wel eerst een bodem creëren.
Mijn paard krijgt wel wat stro erover om zo wat te knabbelen te hebben.

Sto vind ik zelf lastiger uitmesten door al die lange strengen en ik vind 't ook veel meer stinken.
Zaagsel vind ik ook wel fijn, maar is eerder verzadigd en volgens mij meer risico op hoefzweren.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:00

met urielle eens niks aan toe te voegen Knipoog
mijn paarden staan wel op houtkrullen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:37

Onze paarden staan of op houtkrullen, of op vlas. Ligt er net aan waar ik het goedkoopst aan kan komen op moement van nieruwe voorraad aankopen. Vind beiden wel fijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:44

Mijn paard staat op vlas, ik vind heth eerlijk. Veel schoner en frisser dan toen ze in een strostal stond. Merk ook zoveel verschil als ik mijn stal uitmest en haar buurvrouw (wel gewoon op stro). Ik vind het heerlijk, al zal het misschien in de winter periode wat lastiger worden met uitmesten en wat meer vlas kosten. Maar goed, als dat bij de stalprijs inzit, maakt dat niet uit.

Ik heb voor vlas gekozen, omdat ik meerdere malen had gelezen dat zaagsel slechts is voor de hoeven. Om het eventueel eten tegen te gaan, spuit ik een nieuwe baal vlas in stal in met azijn. Maar mevrouw heeft altijd voer voor stal liggen om te knabbelen, dus ze komt niet snel in de verleiding.

xIeries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:48

mijn verzorgpaard staat op vlas, en dat bevalt goed hoor Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:29

mijn paard staat al 7 jaar op krullen,en bevalt heel erg goed.
ze staat gemiddeld 10 uur per dag op de wei,en met mooi weer blijft ze er ook snachts op staan.
wel mest ik iedere dag uit als ze snachts binnen heeft gestaan,als je dat niet zou doen,dan worden de krullen snel vies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:36

Ik heb zowel vlas als zaagsel...maar mijn partij (beuken) zaagsel is bijna op en dan gaat alles op vlas.

Ik las ergens vlas is dun dus geen dikke laag.
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel pakken je er in gooit Lachen

oppotten doe ik ook niet.
Ik schep elke dag drollen en 2 of 3 keer per week de natte plek eruit en gooi er dan weer nieuw vlas in.

Mij bevalt het zo wel Ja