paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:57

Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een plek waar de paarden in de winter niet buiten komen.
Aangezien ik een fjord heb vind ik het belangrijk dat hij lekker buiten komt te staan.
ik heb geen auto dus kan niet even naar het platteland toe waar genoeg ruimte is.

mijn fjord komt in de zomer overdag in een grote wei te staan.
en in de winter en zomeravond in de paddock die ik misschien wil maken, met de stal die eraan sluit zodat hij binnen en buiten kan staan.
De paddock kunnen ong. 10x10 of 3x24 worden (dit kan eventueel samen gevoegd worden dan word het een L vorm, maar is dit groot genoeg?
En wat voor zand moet er in? gewoon zandbak zand?

Alvast bedankt!

Groetjes Florien

Marijkjuh

Re: paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:00

Als je paddock maakt is het handig deze ook te draineren, verder zal je kunnen informeren bij verschillende loonwerkers wat voor bodem hun aanraden. Als ik jou was zou ik voor een paddock van 10 bij 10 gaan, dan kan je er eventueel ook nog in longeren.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 10:13

oja dat is ook weer zoiets, dat word een lekker prijzig zandbakje haha
nah 10 bij 10 voor longeren is wel heel krap, dan moet je zekers 15 bij 15 hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:45

Voor een zandbak is de bodem erg belangrijjk. Zit je op klei of veen dan moet je meer investeren om de boel goed droog te houden als wanneer je op zand zit.
Als je op zand zit en het heeft nu een andere gebruiksdoel dan kun je simpelweg een loonwerken vragen om de boel te keren; dwz de onderste zand laag naar boven halen en de bovenlaag onderop laten gooien. Je kunt dan volstaan met regelmatig lostrekken en soms een paar kuub zand erbij laten storten.

Als je zand moet laten komen moet het goed schoon zand zijn, dus gereinigd en idd wordt dit ook voor zandbakken gebruikt. Anders loop je kans op stukken steen, glas en andere rotzooi die er in kan zitten.
Sommige mensen zweren bij zeezand, maar ik heb nu rivierzand en dat bevalt ook goed.
Zirg er iig voor dat je hekken hebt die breed genoeg zijn om een groot apparaat door te laten (min. 3 mtr) en denk ook om de evt draaicirkel).
Een paddock van 3 m breed is dus veel te smal. Je hebt minimaal 6 meter nodig. Wil je er ook nog in rijden/longeren dan is 12 de minimale maat.
Om een paard zijn benen te laten strekken mag je toch wel op zo'n 80 m2 rekenen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:57

Alle maten zijn goed, want het geeft altijd meer bewegingsruimte dan alleen een stal waar hij anders in zou staan.

Een goed gedraineerde grond is ideaal, maar kan me voorstellen dat niet iedereen hier budget voor heeft.
Wij niet ieg, ze staan bij ons op zand (was eerst wei en is omgeploegd tot een paddock, omdat het te klein was om wei te houden). We halen elke dag de mest eruit en eens in het jaar wordt het omgeploegd.
Past er geen trekker in je wei, misschien kan je Fjord voor een sleep (doen wij ook met een van de paarden, moeten ze wel leren natuurlijk).
Het is bij ons "gewoon" zand, bij veel regen wordt het modderig, maar er is altijd wel een stuk droog. En ze kunnen droog staan in de loopstal en het verharde stuk ervoor. Ook kun je wat doen met geultjes graven of de grond schuin af laten lopen, zodat het water beter weg kan.

Je moet het doen met wat je hebt en wat kan. En ik vind het goed dat je je paard extra frisse lucht en beweging gunt!!! Mocht het bij extreem weer te modderig worden, dan kun je hem voor deze dagen op stal houden, aan overmacht doe je niks.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:04

Natuurlijk kun je een paard voor een sleep zetten, maar als je paddock te smal is dan kan hij nooit een draai maken. En verder is alleen rullen met een sleep niet voldoende. Eens in de x tijd moet hij echt diep losgetrokken worden en dat kan alleen een tractor met een eg doen.
Een paddock hóeft dus niet modderig te worden, maar dat vergt wel onderhoud en vaak dus onkosten. Een stukje verhard is wel een goed idee, zolang dit niet in de 'galoproute' ligt en ze dus uit kunnen glijden.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 12:03

dan ga ik voor de paddock van 10 bij 10, zal even kijken wat het gaat kosten.
Bedankt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:41

Ik zou de twee stukken samenvoegen tot een L-vorm, en dan helemaal achteraan bijvoorbeeld het water zetten, of een berg wilgentakken neerleggen ofzo, zodat je paard de hele dag wat heen en weer blijft lopen, en genoeg beweging krijgt Lachen Das goed voor de darmen.
Inderdaad wel zorgen dat het breed genoeg is om te draaien in dat smalle stuk. Maar die van mij loopt nu een tijdje door een smalle doorgang van 1 meter breed, en dat is ook geen probleem, zelf daar kan hij draaien, dus daar zou ik me niet te druk over maken.
Wij hebben inderdaad ook een stukje verhard, bij ons ligt dat voor de stal (rubber tegels en daarachter beton)

xIeries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:43

samenvoegen zou ik doen.